صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۹ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مطمئن باشید که روز نهم دی در تاریخ ماند. در شرایط کنونی این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می‌کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی(علیه‌السلام) را می‌‌‌بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده‌‌‌‌ امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذِ با بصیرت، آن مرد خدا.(۱۳۸۸/۱۰/۱۹)
 
 
▼ حرف روز
پیامدهای استیصال در باب‌المندب
این روش و سبک غربی‌هاست که وقتی در یک جا کم می‌آورند، می‌زنند زیر میز و زمین بازی را جابه‌جا می‌کنند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی از همان روزهای اول جنگ رژیم کودک‌کش اسقاطیل علیه مردم مظلوم غزه اعلام کردند، گروه‌های اسلامی در برابر تداوم حملات به غزه ساکت نخواهند نشست. در پی آن، اضلاع محور جهاد و مقاومت از تنگه باب‌المندب تا عراق، سوریه و لبنان، علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از ملت فلسطین مشغول اقدامات نظامی هستند. پس از اقدامات مؤثر و تعیین‌کننده ارتش ملی یمن در تنگه باب‌المندب عملاً موازنه صحنه نبرد تغییر کرده است. کشتی‌هایی که از بنادر آسیایی عازم اراضی اشغالی هستند، عمدتاً از باب‌المندب عبور می‌کنند و باز ماندن این گذرگاه برای ارتباط تجاری رژیم صهیونیستی اهمیت فراوانی دارد؛ یمن با ممانعت از عبور کشتی‌هایی که متعلق به صهیونیست‌هاست یا کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند، ضربه‌ای جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، اقدامات انصارالله، به کاهش حداقل ۸۰ درصدی صادرات محصولات از آسیا به اراضی اشغالی منجر شده است. پس از این رخداد بود که «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس بامداد یکشنبه ایران را به انجام «فعالیت‌های مخرب» در بریتانیا و منطقه غرب آسیا متهم کرد. کامرون در مصاحبه با روزنامه «تلگراف» تهدید کرد: «باید پیام روشنی به ایران ارسال شود که حملات به کشتی‌ها تحمل نخواهد شد.» حالا اما آن سیاستی که وزیر خارجه انگلیس وعده‌اش را داده بود رونمایی شد؛ آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای مشترک درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که گفته بود تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را افزایش داده، منتشر کردند. این کشورها، اقدام ایران را که مدعی هستند باعث «تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، محکوم کردند.» کشورهای غربی باید بدانند که اقدامات انصارالله در باب‌المندب بر اساس تصمیم و سیاست یمنی است. از آن سو راهکار حل موضوع هسته‌ای نیز از طریق پایبندی طرف غربی به تعهداتش امکان‌پذیر است. نکته اساسی آن است که در باب‌المندب مقامات یمنی تصمیم‌گیر نهایی هستند و در پرونده هسته‌ای نیز منافع ملی ایران تعیین‌کننده اصلی است؛ از این‌رو نمی‌توان با درگیر کردن ایران در پرونده هسته‌ای، آتش خشم جبهه مقاومت علیه رژیم کودک‌کش اسقاطیل را خاموش کرد. راه برقراری آرامش در سطح منطقه غرب آسیا، از مسیر فضاسازی در پرونده هسته‌ای و نظایر آن نمی‌گذرد. تنها راه برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه باب‌المندب و نقاط دیگر، مهار وحشی‌گری‌های رژیم جعلی صهیونیستی و جلوگیری از جنایات آن است.     
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
فلسطین؛ پیروز نهایی نبرد
«هاآرتص» طی یک یادداشت خبری اعتراف کرد: «اسرائیل ناچاراً باید شکست خود را بپذیرد، اساساً این نبردی که در غزه آغاز شد، از همان ابتدای هفتم اکتبر شکست خورده بود.» این خبرگزاری صهیونیستی تصریح کرده است، هم اکنون اسرائیل در وضعیت و شرایط به مراتب بغرنج‌تری در مقایسه با روز اول عملیات طوفان‌الاقصی قرار دارد و بازگشت طرفین به شرایط روز اول جنگ بسیار سخت است. هاآرتص در ادامه گزارش هم تأیید کرده است، اسرائیل طی حملات ویرانگری که به غزه داشته، نتوانسته است به هیچ یک از اهداف اعلام شده ارتش و دولت نتانیاهو، از جمله بازگرداندن اسرای اسرائیلی برسد. به نظر می‌رسد، خود صهیونیست‌ها یا حداقل جامعه غیر دولتی آن، شکست در نبرد با فلسطینیان و حماس را پذیرفته‌اند و به دنبال یافتن راهی برای ادامه حیات اسرائیل پس از این شکست بزرگ هستند. هر چند این شکست ‌ترمیم‌ناپذیر است و به اذعان هاآرتص، دیگر برگشت به روز اول جنگ هم بسیار سخت است، چه رسد به روزهای پیش از عملیات طوفان‌الاقصی، اما باید توجه شود که مسیر سیاسی پس از اتمام جنگ بسیار حیاتی، حساس و بااهمیت است؛ حتی گاه مهم‌تر و حساس‌تر از مسائل میدانی. حماس باید طرح‌های صلح ارائه شده را به دقت بررسی کند تا در نهایت بتواند بیشترین امتیازات ممکن را بگیرد و در عین حال ضمانت‌های لازم برای اجرای مفاد طرح‌های صلح و توافق‌نامه‌ها را اخذ کند؛ به گونه‌ای که دیگر شاهد جنایات طرف صهیونیستی و وحشی‌گری‌های بی حد و حصر آنان نباشیم. رصد اخبار مرتبط با روند صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، به تازگی مصر یک پیشنهاد صلح ابتدایی را تهیه و تدوین کرده و در اختیار اسرائیل، حماس، ایالات متحده و دولت‌های اروپایی قرار داده است. بررسی مفاد این صلح‌نامه نشان می‌دهد، با واقعیت‌های روز جنگ غزه بسیار فاصله دارد و در واقع اصلاً پاسخ دهنده دغدغه‌های اساسی طرف فلسطینی نیست؛ مسائل مهمی همچون ضمانت اجرایی این توافق‌نامه، روند آتش‌بس پس از ۱۴ روز، سرنوشت زندانیان فلسطینی، روند اداره غزه پس از جنگ و همچنین لزوم بازسازی غزه و بازگشت غزه به شرایط عادی جزء موضوعاتی است که در این طرح صلح اشاره‌ای به آنها نشده است. البته این طرح که در ادامه طرح‌های آمریکایی مبنی بر طرح تشکیل دو دولتی در فلسطین است، از سوی رژیم غاصب صهیونیستی نیز پذیرفته شده نیست؛ چرا که نتانیاهو به دلیل قبول نکردن شکست خود در این جنگ، دائماً خطر موجودیتی اسرائیل را مطرح می‌کند و بنابراین مدعی است که اساساً باید حماس و فلسطین به صورت کامل نابود شود؛ اما نمی‌داند که مقاومت و فلسطین نه شخص یا سازمان یا جغرافیای ویژه،‌ بلکه یک گفتمان و اندیشه است و حذف شدنی نیست.
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
تکرار بدون مصرف!
در هفته‌های اخیر، برخی انتقادها و اظهارنظرها درباره عملکرد اصلاح‌طلبان و خاتمی از سوی فعالان و رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح شده است. روزنامه «آرمان ملی» در این زمینه نوشته است: «سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها و همچنین عبدالله نوری طی چند وقت گذشته هیچ واکنش مثبتی معطوف به انتخابات نداشته‌اند و اگر هم صحبتی بوده، نوعی واکنش اعتراضی به روند عملکردها در انتخابات بوده است. لذا بسیاری بر این باورند که شاید امروز خود سید محمد خاتمی‌ در قامت رهبر اصلاحات نیز می‌داند که شرایط جامعه و انتخابات به نحوی است که دیگر «تَکرار» سال ۱۳۹۶ نیز امروز مؤثر نمی‌افتد و باید چاره دیگری اندیشید.» گفتنی است، سیاست تحریم انتخابات از سوی این طیف که با پیش‌خوانی سعید حجاریان مبنی بر مشارکت مشروط کلید خورد، با فرمان رسمی خاتمی محکم شد و با بیانیه خائنانه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر معرفی نکردن لیست انتخاباتی به اجرا درآمد.
 
 
▼ اخبار 
اظهارات شما ریاکارانه است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اظهارات نماینده‌های کشورهای اروپایی درباره پایبند نبودن ایران به برجام را «کاملاً ریاکارانه» توصیف کرد. «میخائیل اولیانوف» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» تصریح کرد: «در آغاز مارس سال ۲۰۲۲ توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام حاصل شده بود.» او گفت: «توافق بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای در واقع به میزان ۹۹ درصد حاصل شده بود. من در رأس هیئت روسیه در این مذاکرات بودم و همه چیز دیگر مورد بحث و توافق قرار گرفته بود.» به گفته این دیپلمات روسیه، ظاهراً در پاییز سال ۲۰۲۲ در واشنگتن تصمیم گرفته شد که لزومی به ورود مجدد به توافق با ایران نیست. او گفت: «متعاقب آن، موضع مشابهی از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان اتخاذ شد و آنها به سادگی در پشت میز مذاکرات ظاهر نشدند.» دیپلمات روسیه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر شانس از سرگیری برجام حداقل است.»
 
حداکثر کاری که خاتمی انجام خواهد داد
«محسن رهامی» از چهرهای اصلاح‌طلب گفت: «اصلاح‌طلبان هیچ زمان انتخابات را تحریم نکردند؛ یعنی هیچ‌گاه اطلاعیه‌ای برای تحریم ندادند. حتی در دوره‌هایی که فضا خیلی محدود بود مثل مجلس نهم، آقای خاتمی به دماوند رفتند و رأی دادند تا با این کار نشان بدهند که موافق تحریم نیستند. فعلاً هم چنین چیزی نداشته‌ایم و اینکه لیست ندهیم، به معنای تحریم نیست؛ بلکه تعداد نامزدها به قدر کافی نیست تا امکان لیست دادن باشد. بخش عمده نامزدهای ما به علت برخوردی که در ردصلاحیت‌های گسترده و خلاف قانونی که خصوصا در مجلس یازدهم پیش‌ آمد، ثبت‌نام نکردند. آنهایی هم که ثبت‌نام کردند، اکثرا در هیئت‌های اجرایی کنار گذاشته‌ شدند.» وی همچنین افزود: «حداکثر کاری که احتمال دارد آقای خاتمی انجام دهد این است که روز انتخابات به یکی از مراکز رأی‌گیری در تهران یا یکی از شهرها مراجعه و رأی خود را بدهد و بیشتر از این نخواهد بود.»
 
اول آتش‌بس، بعد مذاکره
«اسامه حمدان»، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس به ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌های صهیونیستی درباره موافقت اولیه حماس با پیشنهاد آتش‌بس چند هفته‌ای در ازای آزادی حدود ۳۶ اسیر صهیونیست واکنش نشان داد و آنها را رد کرد. پایگاه «آکسیوس»، نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی به نقل از سه مقام صهیونیستی مدعی شده بود، میانجی‌های قطری به اسرائیل گفته‌اند که حماس با «اصل از سرگیری مذاکرات» بر سر توافقی جدید جهت آزادسازی حدود ۳۶ اسیر از غزه در ازای چندین هفته آتش‌بس موافقت کرده‌ است. اسامه حمدان در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» گفت: «ما به همه طرف‌های میانجی اعلام کرده‌ایم که اولویت ما توقف تجاوزها علیه غزه یک بار برای همیشه است.» اسامه حمدان در همین راستا گفت: «طرف اسرائیلی به دلیل تعداد اسرای کشته شده تحت فشار قرار دارد. اسرائیل بعد از شکست در عرصه نظامی به دنبال حفظ کردن انسجام دولت خودش است.»
 
عملیات کاملاً فلسطینی
«سردار اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در یادواره سردار شهید پورجعفری گفت: «طوفان‌الاقصی، عملیاتی کاملاً فلسطینی است که مرحله به مرحله آن با برنامه و تدبیر مقاومت فلسطین اجرا شد.» وی افزود: «آمریکا فکر نکند که این جنایات در کارنامه‌اش نوشته نشده است و در فرصت مناسب پاسخگو خواهد بود.» فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «رژیم صهیونیستی و آمریکا از ابتدای جنگ تاکنون چه دستاوردهایی داشتند؟ هنر آنها فقط کشتن زنان و کودکان بی‌گناه است.» قاآنی تأکید کرد: «شما شهید رضی موسوی را می‌کشید، زیرا نتوانستید در میدان جنگ غزه چیزی به دست آورید.» وی خطاب به آمریکایی‎‌ها گفت: «اگر به رفتارهای غیرمنطقی خود در عراق ادامه دهید، مقاومت عراق ملاحظات خود را کنار گذاشته و به شما پاسخ دیگری خواهد داد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: «مرحله دوم اطلاعات واحدهای مسکونی خالی برای سال مالیاتی ۱۴۰۱ به تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۳ برای اشخاص دارای بیش از ۵ واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.» «هادی عباسی اصل» بیان کرد: «بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی هر خانه‌ای که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال مالیاتی خالی باشد، مشمول دریافت مالیات است.»
 
سخنگوی نیروهای مسلح در سخنانی هشدارآمیز اعلام کرد: «نیروهای مسلح یمن به دشمن آمریکایی نسبت به عواقب هر گونه تشدید تنش علیه کشور و مردم یمن هشدار می‌دهد.» «یحیی سریع» افزود: «به همه کشورها نسبت به مشارکت با آمریکایی‌ها هشدار می‌دهیم. موضع ما در یمن در قبال مسئله فلسطین قاطعانه و اصولی است و بدون توجه به تحولات و بدون توجه به چالش‌ها و تهدیدات تغییر نخواهد کرد.»
 
مقام ارشد انتخاباتی ایالت «مین» نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از برگه‌های رأی‌دهی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حذف کرد. وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این اقدام را «تصمیمی شوک‌آور» بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا توصیف کرده که انتصاب مسئولان در مناصب دولتی را در صورت نقش‌آفرینی آنها در شورش یا اغتشاش منع می‌کند.
 
روزنامه «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت: «هزاران تن در راهپیمایی ضد جنگ علیه نوار غزه در میدان «هبیما» در تل‌آویو تجمع کردند و شعار دادند. شرکت‌کنندگان در قلب تل‌آویو شعارهایی، همچون «جنگ کافی است»، «تا برقراری صلح، هرگز نه اینجا و نه در آنجا [غزه] امنیتی برقرار نخواهد بود» سر می‌دادند.»
 
صنف طلافروشان و جواهرفروشان در حالی در روزهای اخیر به شفاف‌شدن فروش‌های خود معترض هستند که در سه سال اخیر این صنف به طور میانگین سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده است؛ در حالی که یک کارمند و کارگر حداقل ۲ برابر طلافروش در سال مالیات پرداخته است.
 
نتایج نظرسنجی جدید روزنامه «معاریو» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان داد، ۶۷ درصد صهیونیست‌ها از توافق جدید برای آزادی اسرای صهیونیست که در نوار غزه در بازداشت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) قرار دارند، در ازای آتش‌بس حمایت می‌کنند.
 
 «سردار رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق را بی‌اساس خواند و این خبر را تکذیب کرد.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توئیت کرد: «تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی در مرکز غزه به رغم تعهد ارتش اسرائیل برای حفاظت از غیرنظامیان همچنان باعث تلفات سنگینی می‌شود؛ توقف حملات ضروری است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات