صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 10 دی‌ماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما باید بدانیم با این بار سنگین امانتی که انقلاب اسلامی بر دوش ما، بر دوش ملت ایران گذاشته و راه سعادتی که جلوی آنها باز کرده، ما وظایفی داریم؛ از جمله‌ این وظایف، همین تواصی به حق و به صبر، و شناخت دشمن و ایستادگی در مقابل دشمن، و تسلیم نشدن در مقابل دشمن و اعتماد نکردن به این دشمن غدار است.(1399/13/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

زنگ خطر به صدا در آمده است

کاهش شدید بارش‌ها در پاییز امسال و بنا بر برخی پیش‌بینی‌ها، تداوم آن در فصل زمستان سبب کمبود آب در کشور خواهد شد که در حوزه کشاورزی و صنعتی و بعضاً در تأمین آب شرب مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد. این موضوع (کمی بارش‌ها و تداوم خشکسالی) که نزدیک سه سال است در کشور تداوم دارد، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش مشکلات ناشی از آن است. بسیاری در فضای مجازی و بعضا در فضای حقیقی با مقایسه میزان بارش‌ها در مرز دو کشور ایران و ترکیه در حال القای این موضوع هستند که با توجه به بارش‌ها در خاک ترکیه و عدم بارش در خاک ایران، ممکن است ابرهای ورودی به خاک ایران نابارور شوند. حال این موضوع از لحاظ عملی شدنی است یا نه، امری است که باید متخصصان در این زمینه نظر دهند. اما روند بارش‌ها و تداوم خشکسالی در کشور جدی است و از این رو زنگ خطر بی‌آبی در کشور به صدا در آمده است. پدیده آب و هوایی از دو روند ال‌نینو و لانینا نشئت می‌گیرد. پدیده ال‌نینو جهت جریان‌های آب‌و‌هوایی را تغییر می‌دهد، این افزایش رطوبت و بارش در مناطق شرق اقیانوس آرام به‌معنی کاهش رطوبت و بارش در مناطق شرق و حتی میانه آسیاست. در هنگام وقوع ال‌نینو، این مناطق با خشکسالی‌ها و افزایش دمای بسیار زیاد مواجه می‌شوند. کاهش بارش به کاهش ذخایر آب سطحی می‌انجامد. لانینا نیز به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن جریان‌های اقیانوسی در جهت طبیعی خود (از شرق به غرب اقیانوس آرام) به‌طور غیرطبیعی شدت می‌گیرند. در این حالت می‌توان شاهد بارش‌های بسیار شدید و سیل‌آسا در نواحی شرق آسیا و خشکسالی‌های شدید در غرب قاره آمریکا بود.
حال با پیش‌بینی رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران «امسال سالی است که ال‌نینو تأثیر زیادی بر منطقه ما ندارد و عوامل دیگر بیشتر اثرگذار هستند و ال‌نینو را بی‌تأثیر کرده‌اند که این عوامل باعث شده که پاییز و زمستان کم‌بارش داشته باشیم.» انتظار می‌رود با فرهنگ‌سازی این موضوع، به دنبال اصلاح الگوی مصرف در بین مردم رفت تا حداقل مصرف آب کشور به استانداردهای جهانی برسد. هم اکنون میزان مصرف آب در کشور نسبت به معیارهای جهانی به شدت بالاست. از طرفی براساس آمارها که بالاترین حجم و اسراف آب در حوزه کشاورزی است، انتظار می‌رود اصلاح الگوی کشت به صورت جدی مدنظر قرار گیرد تا با تمام ظرفیت‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب را نهادینه کرد تا ان‌شاءالله بتوان تابستان را با حداقل آب مدیریت کرد.                            

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز

همان روز اول استعفا می‌دادم!

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابع از اوج تنش و اختلافات بین مقامات سیاسی و امنیتی صهیونیستی درباره مسئله اسرائیلی‌های اسیر در غزه خبر داده است. این شبکه افزوده است، نتانیاهو، گالانت (وزیر جنگ) را از هرگونه گفت‌وگو و رایزنی فردی با رئیس موساد درباره قضیه اسرای اسرائیلی در غزه منع کرده است. «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز مطرح کرده است، اگر حادثه هفتم اکتبر در دوره نخست‌وزیری من اتفاق می‌افتاد، همان روز اول استعفا می‌دادم. این اظهارات را می‌توان با مواضع شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از «دان حالوتس» رئیس اسبق ستاد کل ارتش این رژیم که گفت «جنگ با حماس را باختیم و پیروزی ما با برکناری نتانیاهو خواهد بود» در یک راستا ارزیابی کرد. سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی مدعی است این رژیم برای نمایش تصویر پیروزی عجله دارد و قبل از روشن شدن آن می‌خواهد آن را نشان دهد و این بسیار خطرناک است. بریک تصریح دارد که نابودی تونل‌های حماس سال‌ها طول خواهد کشید و تلفات بسیار سنگینی روی دست «اسرائیل» خواهد گذاشت. بدیهی است که مقامات سه گانه جنایتکار اسرائیل (نتانیاهو، گالانت و گانتز) سردرگم باشند، زیرا هیچ‌یک از اهداف اعلامی‌شان، محقق نشد و آنچه‌ در جریان است، ثابت می‌کند که نتانیاهو هیچ هدف و رویکردی ندارد و از یک شکست به شکستی دیگر منتقل می‌شود. از طرفی معادله ترس و وحشت حاکم بر رژیم صهیونیستی و حامیانش آنقدر کارساز شده است که حتی طرح اجماع‌‌سازی آمریکا و سوءاستفاده از شورای امنیت سازمان ملل و حق وتو و ادعای ائتلاف دریایی آمریکا را نیز با شکست مواجه کرد و آمریکا نتوانست با سوءِاستفاده از توقف عبور غول‌های کشتیرانی جهان از دریای سرخ و افزایش فشار اقتصادی به غرب، ادعای مقابله با حملات دریایی مقاومت را بین‌المللی کند و از شورای امنیت سازمان ملل علیه حماس قطعنامه‌ای بگیرد. نکته پایانی اینکه نباید فراموش کرد در عملیات «طوفان‌ الاقصی» رژیم صهیونیستی چنان ضربه‌ سنگینی را متحمل شده است که پنهان کردن آن غیرممکن است و فلسطین چنان به پیروزی دست یافت که موجب عزت و افتخار اسلام و نوید بخش آینده‌ روشنِ نزدیک شد. این پیروزی بیان‌کننده این نکته است که از گهواره با آوازه‌ مقاومت بزرگ شدن در محاسبات مادی قابل گنجاندن نیست. در نظام محاسباتی‌ای که بدون مفهوم عزت و باور به خدا اتفاقات را می‌سنجد، نمی‌توان فهمید که چرا فلسطین هرچقدر هم شهید بدهد، از راهش برنمی‌گردد. این نوع زندگی انتخاب آزادگان جهان است. در صحنه مقابل نیز باید گفت، کشتارهای روزافزون صهیونیست‌ها در غزه، هرگز نمی‌تواند تضمین‌کننده تداوم حیات ننگین آنان باشد؛ زیرا زوال و نابودی این رژیم نامشروع ، بر اساس سنت الهی، امری قطعی است.                          

       حسين عباسيان

 

▼ خبر ویژه            

چرا ارتش صهیونیستی به صرافی‌های کرانه باختری یورش می‌برد؟

رسانه‌های غربی خبر یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به صرافی‌های انتقال پول و ارز کرانه باختری را در رأس اخبار خود منتشر کردند. نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به صرافی‌های انتقال پول و ارز در رام‌الله در استان‌های رام‌الله، البیره، الخلیل، جنین و طولکرم کرانه باختری ضمن وارد آوردن خسارت مالی به آنجا، میلیون‌ها شکل(هر دلار 3/62 شکل) از وجوه آنها را مصادره و 21 نفر از مالکان صرافی و کارکنان آن را بازداشت کردند. سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی هم تأیید کرد، پنج صرافی در کرانه باختری از سوی ارتش این رژیم تعطیل شدند و میزان وجوه توقیف شده را 10 میلیون شکل اعلام کرد. بر اساس اطلاع منابع آگاه هدف از این حملات تکمیل محاصره اقتصادی مقاومت و سرقت منابع مالی مقاومت است. بر همین اساس در این حملات ارتش صهیونیستی میلیون‌ها دلار از وجوه مظنون به تأمین مالی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) را ضبط کرده است.


 ▼ اخبار 

دیگر سرزمین‌های اشغالی جای زندگی نیست

سه ماه پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی گزارش داده که در پی حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر، (15 مهر 1402) میزان مهاجرت به اراضی اشغالی به شدت کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که در ماه اکتبر سال 2023 تنها 1163 نفر به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند. در حالی که این رقم در ماه سپتامبر سال 2023 میلادی (10 شهریورـ10 مهرماه 1402) 2364 نفر بود. تعداد مهاجران در نوامبر همین سال(10 آبان‌ـ 10 آذر) کمی نسبت به اکتبر افزایش یافت و به 1534 نفر رسید، اما همچنان بسیار کمتر از ماه‌های قبل از جنگ بوده است. کاهش مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی در کنار آمار مهاجرت ده‌ها هزار نفری ساکنان اراضی اشغالی به سایر کشورها از یک سو بیانگر بحرانی بنیادین برای این رژیم و از سوی دیگر دستاوردی قابل توجه برای فلسطینی‌هاست. در همین راستا، مؤسسه تحقیقاتی ERI در تل‌آویو با انتشار پژوهشی نوشت، اعتماد جوانان یهودی به رژیم صهیونیستی و نهادهای آن به شدت کاهش یافته است.

حضور حداقلی در انتخابات بدون نظارت استصوابی!

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه طرز تصمیم‌گیری شورای نگهبان در میزان مشارکت تأثیرگذار است، گفت: «اگر این شورا فراتر از قانون ویا خدای ناکرده سلیقه‌ای عمل کند، این مسئله بر مشارکت اثر می‌گذارد و مردم خوش‌شان نمی‌آید که شورا در وظیفه‌ خود خدای ناکرده سخت‌گیری بیش از حد کند.» حداد عادل خاطر نشان کرد: «البته همیشه دوستان اصلاح‌طلب ما می‌گفتند علت پایین‌بودن مشارکت، سخت‌گیری شورای نگهبان است و نظارت استصوابی موجب پرشور نبودن انتخابات است؛ اما انتخابات شورای شهر که زیرنظر شورای نگهبان نیست و در انتخابات شورای شهر دوم، مجلس ششم نظارت بر این انتخابات را عهده‌دار بود و همه را تأیید کردند، اما فقط 12 درصد از مردم تهران در انتخابات شورای شهر دوم شرکت کردند و همه‌ قبلی‌ها رفتند. در سراسر کشور حدود 80 درصد مخالفانِ شورای شهر اول پیروز شدند؛ پس این نشان می‌دهد این‌طور نیست که اگر نظارت استصوابی نباشد، همیشه مردم شرکت می‌کنند.»

به روحانی اطلاعات غلط می‌دهند!

روزنامه «آفتاب یزد» با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی حسن روحانی به بهانه انتخابات خبرگان در اسفند امسال نوشت: «برخلاف آنچه برخی از اطرافیان روحانی اشاره می‌کنند، باید گفت که با علم به نظرسنجی‌های انجام شده، وی کماکان در جامعه چهره سیاسی محبوبی نیست. دلیل، کارنامه پرغلط دولت تدبیر و امید در چهار سال دوم است. همزمان با قدرت‌گیری ترامپ در آمریکا تقریبا تمام معادلات دولت حسن روحانی بر هم ریخت و همه داشته‌ها و اندوخته‌های دولت از بین رفت. انتظار جامعه آن بود که به مدد رأیی که داده‌اند، دولت و رئیس‌جمهور وقت مستقل‌تر و قدرتمندتر عمل نموده و گرفتار مصلحت‌ها نشود. ولی چنین نشد و محبوبیت حسن روحانی به حداقل ممکن رسید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت همین امروز هم حسن روحانی در زمره چهره‌های سیاسی محبوب تلقی نمی‌شود.»

سقوط دلار ادامه دارد

وبگاه «مارکِتس اینسایدِر» داده‌های هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول نشان داد، دلار 59/2 درصد از ذخایر بانک مرکزی جهانی را تشکیل می‌دهد که از 59/4 درصد در سه‌ماهه قبل و پایین‌ترین سطح از سه‌ماهه چهارم سال گذشته کاهش یافته است. دلار همچنان ارز اصلی ذخیره جهان است و یورو فاصله زیادی با آن دارد. سهم یورو 19/7 درصد به 6/19 درصد کاهش یافته است. نسبت ذخایر یِن از 5/3 درصد به 5/5 درصد افزایش یافته است و یوان چین، پوند انگلیس، دلار کانادا و فرانک سوئیس تغییر چندانی نداشتند. در بلندمدت سلطه دلار آمریکا کاهش یافته است: سهم دلار از ذخایر جهانی در چند سال گذشته حدود 59 درصد بود. یک دهه قبل، این نسبت بیش از 60 درصد و در سال 2000 میلادی تقریباً 70 درصد بود.

 

▼ اخبار کوتاه

مدیرکل سیاسی وزارت کشور اعلام کرد: «فهرست‌های شبانه، غیرواقعی از بستر انتخابات حذف خواهد شد؛ چراکه طبق قانون، هر فهرست انتخاباتی ضمن ثبت در وزارت کشور، باید برای گنجاندن نام یک نامزد انتخاباتی به‌صورت کتبی اعلام موافقت کتبی فرد را أخذ کند. این قاعده‌مندی‌ها در فضای سیاسی کشور به عرصه مشارکت کمک خواهد کرد.» وی درباره میزان مشارکت نیز افزود: «فعلاً نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مشارکت در سطحِ دوره‌های قبل خواهد بود. اما این روند رو به رشد و افزایشی است؛ به‌جهت اینکه فضا انتخاباتی‌تر می‌شود و کاندیداها هرچه به زمان تبلیغات نزدیک می‌شوند، فعالیت‌شان را افزایش می‌دهند.»

«بنیامین نتانیاهو» مدعی شد این رژیم پیروزی‌های بزرگی در غزه به دست آورده، اما هزینه‌های سنگینی نیز متحمل شده و پیروزی نیازمند زمان بیشتری است و جنگ در غزه تا چند ماه ادامه خواهد یافت. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «همیشه و همه جا علیه ایران اقدام می‌کنیم و همگان می‌دانند در صورتی که تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد، تهدیداتش افزایش خواهد یافت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ناصر کنعانی به آمریکا و سه کشور اروپایی در پی صدور بیانیه ضد ایرانی هشدار داد. او همچنین گفت، فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به طور کامل زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و ادامه خواهد داشت و یادآور شد که ایران مذاکره و دیپلماسی را بهترین شیوه برای رفع نگرانی‌های ساختگی در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌داند.

«مجید عمادی» عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه کشاورزی مسیر توسعه و رشد اقتصاد ایران است، گفت: «ایران حدود 12 میلیون هکتار کشت زراعی و دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار تولید باغی دارد که در صادرات بیش از 20 محصول رتبه یک تا 10 را دارد.»

منابع خبری در سوریه از حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی میدان نفتی العمر در ریف دیرالزور در شرق سوریه خبر می‌دهند. این منابع از شلیک دست کم هشت موشک به سمت این پایگاه نظامیان آمریکایی در خاک سوریه خبر می‌دهند.

 «مهدی چمران» رئیس شورای ائتلاف تهران گفت: «شاید بین اصولگرایان به یک فهرست واحد نرسیم، البته می‌گویم شاید که امیدواریم برسیم، اما آن طرف، اصلاح‌طلبان تقریبا پیش‌بینی می‌شود که به یک لیست واحد خواهند رسید.»

مجموع صادرات کشور در سال جاری 88 میلیارد دلار و مجموع واردات 70 میلیارد دلار ‌پیش‌بینی می‌شود؛ از همین رو و با توجه به تراز تجاری مثبت 18 میلیارد دلاری، می‌توان انتظار کنترل و چه بسا تعدیل قیمت دلار را داشت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات