صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۴۱۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: بازگشایی خط اعتباری بین ایران و روسیه آورده اقتصادی و ارزی بالایی دارد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی: توافق عنوان شده منجر به کاهش هزینه مبادله بین دو طرف می‌شود بنابراین، چون هزینه کار کردن با روسیه و اوراسیا کمتر می‌شود عملاً اقتصاد‌ ایران به این سمت حرکت می‌کند و با کشور‌های یاد شده تعاملات تجاری بیشتری را کلید خواهد زد
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عطا بهرامی

به گزارش بصیرت، گشایش خط اعتباری بین ایران و روسیه از جمله موضوعاتی است که مورد اتفاق نظر کارشناسان قرار گرفته است موضوعی که کمک شایان توجهی به تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در این خصوص نظر خود را ارائه داده است.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص اهمیت و عواید بازگشایی خط اعتباری بانکی (lc) پس از سال‌ها بین بانک ملی ایران و ازبر روسیه گفت: در این موضوع شکی نیست که تعریف و بازگشایی خط اعتباری ۶.۵ میلیارد روبلی میان ایران و روسیه یکی از درخشان‌ترین فعالیت‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود چرا که حساب‌های رسمی را در پرداخت‌های خارجی احیا می‌کند، ضمن اینکه هم حد پیمان سپاری نیز نسبت به قبل بهتر رعایت می‌شود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: توافق عنوان شده از این جهت حائز اهمیت است چرا که منجر به کاهش هزینه مبادله بین دو طرف می‌شود بنابراین، چون هزینه کار کردن با روسیه و اوراسیا کمتر می‌شود عملا اقتصاد‌ایران به این سمت حرکت می‌کند و با کشور‌های یاد شده تعاملات تجاری بیشتری را کلید خواهد زد از این نظر اقتصاد و بحث تجارت خارجی دچار آسیب کمتری می‌شود.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: با توجه به اینکه از دوران پهلوی و بعد از آن تا تشدید تحریم‌ها اقتصاد ایران بیشتر با دنیای غرب تجارت داشته لذا می‌توان متوجه میل کار کردن و تجارت خارجی دراین اقتصاد با اروپا و آمریکا شد یا تعاملاتی با امارات که به سرعت باید از این کانال دور شویم چرا که دیگر نباید چونان گذشته دچار این خطای مهلک شویم و اقتصاد خود را تحت شدیدترین ناملایمات قرار دهیم بنابراین بازگشایی خط اعتباری بین ایران و روسیه فعالیت بسیار درست و دقیقی بوده است چرا که ۶.۵ میلیارد روبل حدود ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود که رقم مناسب به شمار می‌رود در حالی که اینک مراوده ما یک و نیم میلیون دلار است که البته زیاد نیست.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: این رقم را اگر به ارقامی که از تجارت خارجی در پی حذف تعرفه‌ها با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا اضافه کنیم قطعا می‌توان متوجه شد که یک زیر ساخت پولی محکم برای کشور توسط بانک مرکزی ایجاد شده است.

عطا بهرامی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: با توجه به اینکه اگر قادر به باز کردن ال سی نباشید باید وارد شبکه صرافی‌ها و تاجر‌هایی شوید که بدون ال سی همدیگر را می‌شناسند و به هم اعتماد دارند قطعا کار تو در تو و هزینه‌ها افزایش می‌یابد، اما وقتی ال سی همه این موارد را پوشش می‌دهد دیگر تجار ایرانی نیازی ندارند که وارد سایر فضا‌ها شوند و بحث‌هایی را برای تجارت با کشور‌های روسیه و اوراسیا دنبال کنند که در دنیای امروز آنچنان باب نیست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال تجارت از طریق کانال‌های غیر رسمی مرسوم مثل عمان آنچنان جوابگوی ما نیست به این دلیل که تجاری که در حال حاضر در شرایط تحریمی با عمان کار می‌کنند در وهله اول باید جنس خود را به عمان بدهند و این پروسه در تحویل خرید‌های خود از چین و بازپس گرفتن ارز‌های حاصل از فروش کالا و ... بسیار هزینه بر و فرصت گیر می‌شود، ضمن اینکه این وضعیت فقط برای کسانی ایجاد می‌شود که در سطح تجارت همدیگر را به خوبی می‌شناسند و درجه بالایی ازاعتماد بین‌آن‌ها برقرار است در غیر این صورت امکان تجارت در شرایط تحریمی وجود ندارد.

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: اگر نگوییم خیلی از مبادلات در شرایط تحریمی شکل نمی‌گیرد با صراحت می‌توان گفت حداقل بسیار دشوار خواهد بود بنابراین عرصه فقط و فقط برای کسانی باز می‌شود که در عرصه تجارت معتبر هستند.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: بنده بر این باورم تعریف و بازگشایی خط اعتباری بین ایران و روسیه می‌بایست از سال ۹۰ انجام می‌شد که متاسفانه در این موضوع دولت قبلی غفلت کرد چرا که در بار اولی که مورد تحریم قرار گرفتیم باید این احتمال داده می‌شد که آمریکا باز هم ما را تحریم می‌کند و باز هم آسیب می‌بینیم بنابراین باید با روسیه خط اعتباری باز می‌کردیم.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: بی تردید کار صورت داده شده از سوی بانک مرکزی بسیار قابل دفاع است و امیدواریم به زودی شاهد خروجی آن در اقتصاد کشور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات