صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۶۲۱

دیپلمات‌ها، بهانه عادی‌سازی عرضه مشروبات الکلی در عربستان

پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

خبرگزاری رویترز در گزارشی تأمل‌برانگیز از آماده‌شدن دولت سعودی برای گشایش نخستین فروشگاه مشروبات الکلی در ریاض خبر داد؛ و افزود مقامات سعودی مدعی هستند این فروشگاه «ویژه دیپلمات‌ها» است؛ و از این جهت نقطه عطفی در روند اصلاحات بن‌سلمان در عربستانِ به‌شدت سنت‌گرا به شمار می‌آید.

به گفته یک منبع آگاه، این فروشگاه جدید مشروبات، در منطقه دیپلماتیک ریاض -محل استقرار سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها- راه‌اندازی خواهد شد؛ و انتظار می‌رود هفته‌های آینده افتتاح شود. این منبع اشاره نکرده که آیا مهاجران غیرمسلمان نیز می‌توانند از این فروشگاه خرید کنند یا خیر؛ اما کسانی که می‌خواهند خرید کنند باید از طریق یک نرم‌افزار همراه ثبت‌نام کرده و ماهانه با دریافت کد از وزارت خارجه، از سهمیه اختصاصی استفاده کنند.

این درحالیست که عرضه مشروبات الکلی برای دیپلمات‌های خارجی و خانواده آنان که عمدتاً در شهرک‌ها و محله‌های ویژه دیپلماتیک زندگی می‌کنند، هم اکنون نیز به راحتی انجام شده و در مجتمع‌های مسکونی یا برج‌های محل سکونت خود از طریق بار‌های موجود در آن‌ها، به اینگونه کالا‌ها دسترسی دارند.

این موضوع پدیده جدیدی در عربستان نبوده و حتی در اوج سال‌های فعالیت سلفی‌های وهابی و غیر وهابی و حضور پرشمار مأموران هیئت امر به‌معروف و نهی از منکر در ریاض، این هیئت اجازه حضور در این محله‌ها را نداشت و اساساً قوانین شرعی در این مناطق نه رعایت، و نه اجرا می‌شد. برخلاف آنچه سعودی‌ها درصدد القای آن هستند، راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه مشروبات حرام در مناطق مسلمان‌نشین و در دید عموم، نه تنها ارتباطی به تسهیل زندگی تعداد معدودی دیپلمات ندارد؛ بلکه با هدف عادی‌سازی خرید و فروش و معامله مشروبات الکلی صورت می‌گیرد و دیپلمات‌ها تنها یک بهانه هستند.

برخی ناظران معتقدند در مراحل بعدی این طرح، توریست‌ها، کارمندان خارجی غیرمسلمان و پس از آن حتی ممکن است کارگران خارجی نیز به فهرست افراد مجاز به خرید از این فروشگاه یا فروشگاه‌ها اضافه شوند؛ که این به معنای آزادی خرید و فروش مشروبات الکلی در عربستان خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات