صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۵۵۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من می‌خواهم بگویم امروز بارِ «جهاد تبیین» بر روی دوش شما مداح‌ها است؛ امروز شما هستید که این رشته‌ آغاز شده‌ به وسیله‌ زهرای اطهر را دارید ادامه می‌دهید. حواس‌تان باشد که مداحی چیست. مداحی به معنای ادامه دادن کار آن کسانی است که در طول تاریخ، چه در زمان اهل‌ بیت توانستند مذهب را نگه دارند، تشیع را و جریان شیعه را حفظ کنند، چه در زمان ما که توانستند دنیا را عوض کنند، نظام کشور را از «طاغوتی» به «اسلامی» تبدیل کنند؛ این رشته دنباله‌ همان رشته‌ منوری است که آنها شروع کردند؛ با این چشم به مداحی نگاه کنید.(۱۴۰۲/۱۰/۱۳)
 
 
▼ حرف روز
تلاش وارونه رادیکال‌ها
«انتخابات» میدان فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است و می‌توان آنان را پس از مردم، مهم‌ترین بازیگران مؤثر در این آوردگاه دانست. احزاب و گروه‌های سیاسی شکل می‌گیرند تا اولاً در مسیر جامعه‌پذیری سیاسی در جامعه فعالیت کنند و ثانیاً در فرآیند جابه‌جایی قدرت مؤثر باشند و برای فعال‌سازی جامعه معطوف به صندوق رأی نقش‌آفرین باشند تا آن را که اکثریت می‌پذیرد، بر صندلی قدرت بنشینند. لذا مهم‌ترین تریبون‌هایی که وظیفه دارند مشوق حضور مردم در انتخابات و پررونق کردن میدان رقابت باشند، بدون شک تریبون‌های احزاب و گروه‌های سیاسی هستند. کافی است به انتخابات‌های متعدد کشورهای مدعی دموکراسی غربی نگاهی بیندازیم تا مشخص شود متولیان رونق مشارکت احزاب هستند و میزان مشارکت نسبت مستقیمی با فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی دارد.
حزب سیاسی اگر قرار باشد در بزنگاه انتخابات غیرفعال باشد یا آنکه ژست تحریم بگیرد و هواداران را به قهر با صندوق دعوت کند، نه تنها به رسالت قانونی خود عمل نکرده است، بلکه در مسیر گروه‌هایی حرکت کرده است که از آنان به «اپوزیسیون» و «براندازان» یاد می‌کنند! متأسفانه در جمهوری اسلامی بخشی از احزاب سیاسی به مثابه گروه‌های فشاری نقش‌آفرینی می‌کنند که برای سهم‌خواهی در قدرت فعالند، اما حاضر به پاسخگویی و انجام رسالت قانونی خود نیستند و از پذیرش مسئولیت در قبال مشارکت سیاسی اعراض دارند. صدای‌شان در نقد و تخریب بلند است و حقوق‌شان را از حاکمیت و مردم با صدای بلند طلب می‌کنند، اما از انجام رسالت خود شانه خالی می‌کنند!
نمونه بارز این رفتار طیف رادیکال اصلاح‌طلبان هستند که این روزها عملاً سیاست تحریم و قهر با صندوق رأی را برگزیده‌اند. در همین راستا جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای، سند راهبرد انتخاباتى خود را اعلام کرده است که حال و هوای آن تخریب چهره انتخابات کشور و القای ناامیدی است؛ هر چند اعراض دارد که به طور رسمی از تحریم و قهر با صندوق‌های رأی سخن بگوید. متأسفانه، طیف رادیکال این جریان نه تنها خود قصد مشارکت در انتخابات را ندارند، بلکه به طور مستمر تکرار می‌کنند که مردم حال‌شان خوب نیست و تمایلی به مشارکت ندارند! تکرار این ادعا تنها با هدف توصیف احوال روزگار نیست، بلکه تلاشی است هدفمند برای آنکه مردم را از شرکت در انتخابات باز دارند. به واقع عملیات روانی است تا سیاست تحریم انتخابات را عینیت بخشند! این همه حکایت از آن دارد که احزاب و گروه‌های سیاسی هنوز در درک منافع ملی و تقدم آن بر منافع جناحی دچار مشکلات جدی هستند و از وظایف خود که از جمله مهم‌ترین آنها تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات است، باز مانده‌اند!   
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
نتایج طوفان‌الاقصی در صنعت توریسم
بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، از جمله «الجزیره»، یکی از نتایج عملیات طوفان‌الاقصی برای اسرائیلی‌ها، کاهش حضور توریسم در سرزمین‌های اشغالی است. بررسی‌های الجزیره بر کاهش ۷۶ درصدی صنعت توریسم برای رژیم صهیونیستی حکایت می‌کند. براساس گزارش پایگاه اقتصادی صهیونیستی «کاکالیست»، شمار ورود گردشگران به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ به ۱۸۰ هزار گردشگر کاهش یافت، این در حالی است که وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ ورود حدود ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی را پیش‌بینی کرده بود. همچنین از مردم اشغالگر رژیم ۱۴ درصد خاک اشغالی را به مقصد کشوری که از آن به سرزمین‌های اشغالی آمده بودند، ترک کردند. این عامل نیز زنگ هشدار بزرگی برای دیگر مردم جهان است که سرزمین‌های اشغالی را به قصد گردشگری انتخاب نکنند.
رژیم اشغالگر سالانه نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از صنعت توریسم درآمدزایی می‌کرد که با عملیات طوفان‌الاقصی و شکست بزرگ اطلاعاتی رژیم، به نظر می‌رسد این عملیات ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیری به این منبع درآمدزایی رژیم وارد کرده باشد و این موضوع به دلیل عمق فاجعه برای رژیم صهیونیستی، مردم کشورهای دیگر را از سفر به سرزمین‌های اشغالی باز می‌دارد. خالی شدن بسیاری از شهرک‌های صهیونیستی عامل دیگری است که صنعت توریسم را در سرزمین‌های اشغالی مخدوش کرده است. در واقع، صنعت توریسم و گردشگری، یکی از برندهای تبلیغاتی فریب رژیم با هدف کشاندن دیگر یهودیان برای ورود و زندگی در سرزمین‌های اشغالی بود. از ۷ اکتبر و با شکست ترمیم‌ناپذیر دیگر این ابزار از دستان مسئولان رژیم گرفته شده است و معضل مهاجرت معکوس و علاقه نداشتن برای ماندن در سرزمین‌های اشغالی، دولتمردان رژیم را با سردرگمی بزرگی مواجه کرده است. موضوع دیگر نیز که مردم جهان را در اتفاقات اخیر آگاه کرد، جنایت‌های آشکار رژیم علیه زنان و کودکان غزه است و توریست‌ها نمی‌خواهند با آمدن به سرزمین‌های اشغالی هزینه‌های این جنایت‌ها را تأمین کنند و به نوعی شریک جرم جنایات صهیونیست‌ها قلمداد شوند. 
در مجموع به نظر می‌رسد رژیم افزون بر ضربات اقتصادی در موضوع صنعت توریسم و کاهش حضور گردشگر، یک ضربه جبران‌ناپذیری دیگری در عرصه تبلیغات و رسانه‌ای برای کشاندن یهودیان دیگر نقاط جهان برای حضور در سرزمین‌های اشغالی را تجربه کرده باشد؛ زیرا مسئولان رژیم با معضل کمبود جمعیت و مهاجرت معکوس مواجه هستند و به همین دلیل شکست در عرصه صنعت توریسم خود موجب شکست بزرگ‌تر در افکار عمومی دنیا علیه رژیم اشغالگر قدس شده است.   
محمدمهدی جعفری
 
 
▼ خبر ویژه
نقش جدید عربستان در منطقه!
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه این را که عربستان واسطه تبادل پیام بین ایران و آمریکا شده است، تأیید نکرد و در عین حال گفت، ارسال پیام آمریکا به ایران از کانال‌های گوناگون امر مرسومی بوده است. وبگاه «میدل‌ایست‌آی» مدعی شد، عربستان در حال حاضر رابط بین ایران و آمریکا در تبادل پیام‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. چندی پیش نیز اظهاراتی به نقل از سفیر ایران در دمشق منتشر شد که گفته بود آمریکا از توسعه دامنه جنگ در منطقه هراس دارد و از طریق یک کشور عربی برای ایران پیامی ارسال کرده است. اظهاراتی که ناصر کنعانی گفته بود در جریان آن نیست و یادآور شده بود: «تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک همچنان وجود دارد» این از جمله مواردی بود که حسین امیرعبداللهیان که در حاشیه اجلاس داووس با همتای عربستانی دیدار کرد، به آن اشاره کرده بود.
 
 
▼ اخبار 
بارش‌ها نصف شده است!
«عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: «در حالی که بر اساس آمار بلندمدت توقع بر این بود که تاکنون متوسط بارش کشور حدود صد میلیمتر باشد، متأسفانه حدود ۵۵ میلیمتر بارش صورت گرفته است؛ این به معنای آن است که در سال آبی جاری از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد در مقایسه با بلندمدت ۵۵ ساله عقب است و حتی در مقایسه با گذشته، حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی صورت گرفته است.» بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: «کشور تاکنون باید حدود ۴۰ درصد از سهمیه‌ بارش سالانه خود را از ابتدای سال آبی دریافت می‌کرد، اما تنها حدود ۲۲ درصد دریافت کرده است.» سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه حدود ۲۸ استان کشور دچار کم بارشی هستند، اظهار داشت: «البته در این میان، ۱۶ استان و نزدیک به ۳۰ شهر از جمله سیستان و بلوچستان، مشهد، تهران و گلستان شرایط حساس‌تری دارند که وزارت نیرو واکنش‌ها و پاسخ‌های لازم را برای مدیریت اضطراری آب همه‌ این شهرها طرح‌ریزی کرده است.»
 
قهر نیستیم، ولی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم!
مجمع عمومی جبهه اصلاحات با حضور نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و اعضای حقیقی جبهه اصلاحات به ریاست «آذر منصوری» با محور بررسی رویکرد انتخاباتی این جریان برگزار شد. «جواد امام» سخنگوی این تشکیلات پس از این نشست گفت: «‎اصلاح‌‌طلبان نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.» وی دلیل این ادعا را غیر رقابتی و غیر مؤثر دانستن انتخابات برشمرد و گفت، این راهبرد به‌ منزله قهر با ‎صندوق و تحریم انتخابات نیست. این راهبرد شبیه به اقدام شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۳۹۸ است که بنا را بر سکوت گذاشتند و به‌جای ارائه لیست مشترک به نام جبهه اصلاحات یا شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، احزاب را روانه کارزار انتخابات کردند. به نظر می‌رسد در انفعال و بی‌عملی جبهه اصلاحات، مجدد احزاب اصلاح‌طلب اقدام به معرفی فهرست انتخاباتی کنند؛ اقدامی که مانند چهار سال قبل موجب تشتت در این جریان سیاسی خواهد شد.
 
کیش شدن آمریکا و مات شدن بایدن
نشریه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی به قدرت انصارالله یمن و حملات موشکی موفقیت‌آمیز این گروه‌ـ که کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف می‌گیرند‌ـ اشاره کرد و از آن به منزله یک بازیگر قدرتمند یاد کرد. طبق این گزارش،‌ حملات سه ماه اخیر انصارالله در دریای سرخ، رژیم صهیونیستی را وادار کرد تا حجم حملات زمینی در غزه را کاهش دهد و اجازه دهد تا کمک‌های بین‌المللی وارد غزه شود. این نشریه سپس در ادامه به حملات اخیر ائتلاف تحت رهبری آمریکا به یمن اشاره کرد و نوشت، ایالات متحده پنج حمله هوایی علیه مواضع انصارالله انجام داد که در نتیجه آن شدت عمل انصارالله افزایش یافت. این رسانه آمریکایی با اشاره به این موارد، نوشت، دولت بایدن با تصمیم خود برای حمله به انصارالله، خود را در معرض یک کیش و مات ژئوپلیتیکی در مقابل انصارالله قرار داده است.
 
دستور ترور از واشنگتن می‌آید
«جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، واشنگتن از تل‌آویو خواسته است به جای عملیات گسترده زمینی در غزه، بر حذف رهبران جنبش حماس تمرکز کند. این مقام کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» بار دیگر با تأکید بر حمایت از آنچه حق «دفاع اسرائیل» خواند، درباره نحوه انجام آن از سوی تل‌آویو ابراز نگرانی کرد و گفت: «در روزها و هفته‌های اخیر شاهد آغاز تغییر در مرحله‌ای از درگیری بوده‌ایم که ما خواستار آن بودیم؛ جایی که می‌خواهیم اسرائیل بیشتر بر اهداف با ارزش، بر رهبری حماس تمرکز کند و شاهد بوده‌ایم که آن را آغاز کرده‌اند.» مقامات رژیم صهیونیستی هدف نظامی خود در جنگ غزه را نابودی حماس اعلام کرده‌اند، اما بسیاری از تحلیلگران حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سؤال برده‌اند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات با تأکید بر اینکه مسیر اصلاح‌طلبی باید از طریق صندوق پیش رود، نه از طریق براندازی و کارهای خشونت‌آمیز گفت: «سال‌ها در رسانه‌های مختلف علیه اصلاح‌طلبان صحبت دروغ و تهمت‌زنی شده و اجازه پاسخگویی هم داده نشده است.» وی افزود: «اصلاح‌طلبان در دوره‌هایی هم که به مدیریت مجلس و ریاست‌جمهوری رسیدند، باز هم آنقدر مشکلات بوده که نتوانستند کاری انجام دهند؛ به همین دلیل جامعه خیلی دنبال نظر اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا جناح‌های دیگر نیست.»
 
«سیداحسان خاندوزی» اظهار داشت: «از سال ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۲ رشد اقتصادی مثبت بوده که براساس پیش بینی‌ها در حوزه صنعت، کشاورزی و در مجموع اقتصاد تا پایان امسال روند مثبتی در رشد اقتصادی خواهیم داشت.» وزیر اقتصاد گفت: «در سال گذشته متوسط رشد واقعی بخش صنعتی حدود ۴ تا ۵ درصد در نوسان بود، اما میزان فروش شرکت‌های بزرگ حدود ۱۸ درصد رشد کرده است.»
 
وزیر صمت درباره نوسانات بازار خودرو گفت: «مردم باید حوصله کنند، زیرا وضعیت خوبی خواهیم داشت؛ بازار خودرو رو به ‌بهبود است، اما عده‌ای در این بازار به دنبال منافع خود و سود‌های کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده می‌کنند.» «عباس علی‌آبادی» با بیان اینکه تولید خودرو‌های داخلی را افزایش خواهیم داد، گفت: «تولید خودرو‌های مونتاژی افزایش یافته است.»
 
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در نهاد قانون‌گذاری اتحادیه اروپا گفت: «مداخله بشردوستانه حوثی‌ها (انصارالله یمن) در دریای سرخ کسی را نکشته، اما نسل‌کشی اسرائیل در غزه هزاران غیرنظامی بی‌گناه را کشته است.» «میک والاس» در اشاره به حملات یمنی‌ها در دریای سرخ، افزود: «تلاش آنها برای پایان دادن به نسل‌کشی غزه و علیه کشتی‌هایی است که آن را تسهیل می‌کنند.»
 
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» فاش کرد، ارتش رژیم صهیونیستی سه نفر از اسرای اسرائیلی در غزه را از طریق تزریق گاز سمی به یکی از تونل‌ها از پای در آورده است. این رسانه عبری‌زبان اعتراف کرد، روز ۱۴ دسامبر ارتش اسرائیل از داخل یکی از تونل‌ها در جبالیا واقع در شمال غزه اجساد سه اسرائیلی را که روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ربوده شده بودند، خارج کرد.
 
«واشنگتن‌پست» در گزارشی عنوان کرده است، در سال ۲۰۲۳، میزان ۹۱ درصد از نفت ایران به مقصد چین صادر شده و چینی‌ها خریدار جدی نفت ایران در وضعیت تحریم هستند. چینی‌ها خرید نفت از ایران را نه تنها حفظ کرده، بلکه سهم خود از سبد صادراتی ایران را ۶۵ درصد افزایش داده‌اند.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات