صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۴۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ماه رجب فرصت خوبى است؛ ماه دعاست، ماه توسل است، ماه توجه است، ماه استغفار است. دائم هم باید استغفار کنیم. پیغمبر خدا(ص) می‌فرماید: «انّه لیغان على قلبى و انّى لأستغفر اللَّه فى کلّ یوم سبعین مرّة». بلاشک پیغمبر هم حداقل روزى هفتاد مرتبه استغفار می‌کرد. استغفار براى همه است؛ بخصوص ماها که در این تحرکات مادى، در این دنیاى مادى غرقیم و آلوده‌ایم. استغفار بخشى از این آلودگى را پاکیزه می‌کند و از بین می‌برد. ماه استغفار است؛ ان‌شاءاللَّه فرصت را مغتنم بشماریم.(۱۳۸۸/۴/۳)
 
 
▼ حرف روز
تفکیک جزئیات و کلیات!
یادداشت امروز را با این عبارت مهم و کلیدی آغاز می‌کنیم که برای درک بهتر و مواجهه منطقی با وقایع روزمره و برخی رویدادهای جزئی، راهی جز فهم دقیق و عمیق روندهای کلی و راهبردهای اساسی وجود ندارد. مناسب است در نظر داشته باشیم که پیروز میدان تحولات مهم و سرنوشت‌ساز کنونی آن بازیگری است که بر روندهای کلی و نیز موضوعات اصلی متمرکز شده و در جزئیات متوقف نشود. بیان این نکته به معنای بی‌اعتنایی به رخدادهای جاری و جزئیات نیست، بلکه سخن بر سر آن است که با در نظر گرفتن فرآیند کلی تحولات و ماهیت حقیقی آنها، باید نسبت رویدادهای روزمره را با شرایط کلان و بنیادین بسنجیم و بر اساس آن طراحی و اقدامات را سامان دهیم.
یکی از مهم‌ترین موضوعات در روندهای کلی کنونی آن است که رژيم صهيونيستی که منشأ بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیاست، هیچ‌گاه به اندازه مقطع کنونی در موضع تهدید موجودیتی قرار نداشته و از آن سو راهبرد منطقه‌ای آمریکا نیز تا این اندازه با چالش‌های اساسی همراه نبوده است. تجهیزات نظامی و منابع انسانی رژيم و نیز حامی درجه یک آن، یعنی آمریکا از اقیانوس هند گرفته تا عراق و سوریه و نیز از شمال و عمق سرزمین‌های اشغالی گرفته تا تنگه باب‌المندب در معرض مخاطرات جدی و سهمگین قرار گرفته و روند راهبردهای سیاسی منطقه بر خلاف طراحی‌های آنها در حال تغییر است. 
تولید سطحی از رویدادهای ناامن‌کننده در ایران با هدف آن است که هم بحران و آشوب به سمت محیط امنیت ملی ایران سرازیر شود و هم توجه و تمرکز جمهوری اسلامی از روندهای کلی و بنیادین برداشته شود. در چنین وضعیتی، ایران با هوشمندی ضمن رویارویی حساب شده و قاطع با رخدادهای اخیر، به سرعت به طرف نقطه ثقل تحولات کلان تغییر جهت داد و در مسیر اصلی قرار گرفت. 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات بزرگ و مؤثر ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه با اشراف دقیق و کامل اطلاعاتی و امنیتی، تأسیسات، تجهیزات و عناصر گروه تروریستی جیش‌الظلم را زیر ضربه اساسی قرار داد؛ چرا که اسناد قطعی گویای آن است که این گروه خود را برای عملیات بزرگ تروریستی در مناطق شرقی ایران آماده می‌کرد. سپس جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی، تنش‌های محدود مرزی با پاکستان را مدیریت کرد و در دامی که برخی برای گسترش و استمرار تنش با دولت پاکستان گسترانده بودند، قرار نگرفت. جغرافیای گسترده و تاریخی نبرد علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه، هرگز جمهوری اسلامی و سایر ‌گروه‌های مقاومت را از این موضوع اصلی غافل نمی‌کند.          
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
تطهیر غرب با هواپیماهای برجامی
در هفته‌ای که گذشت، برخی پایگاه‌های معتبر بین‌المللی اعلام کردند، قرارداد شرکت‌های هواپیمایی ایران از فهرست سفارشات سازنده‌های اروپایی حذف شده است. این موضوع از سوی مقامات ایرانی نیز تأیید شد. انتشار این اخبار سبب شد تا جریانی در کشور با تحلیل‌های جهت‌دار، این‌گونه القا کنند که مقصر اصلی لغو قراردادهای هواپیمایی دولت ایران است؛ اما واقعیت ماجرا چیست؟
۱ـ پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و تعلیق تحریم‌های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را با بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی‌ـ ایتالیایی ای‌تی‌آر به امضا رساند. ۲ـ در مدت سه سال اجرای برجام (تا خروج واشنگتن از برجام)، از این قرارداد تنها دو فروند ایرباس ۳۳۰A، یک فروند ایرباس ۳۲۱A و ۱۳ فروند ای‌تی‌آر (از طریق شرکت‌های خصوصی) وارد شد. این واردات قطره‌چکانی و همراه با شروط فراوان که واشنگتن در مذاکرات متعدد، واگذاری مابقی هواپیماها را منوط به مسائل خارج از توافق می‌کرد، همیشه به عنوان دستاویز جریانی برای تطهیر بدعهدی غرب استفاده می‌شد. ۳ـ نکته مهم در توافق ایرباس این بود که این توافق به دریافت مجوز صادرات از سوی دولت آمریکا مشروط بود؛ زیرا در ساخت هواپیماهای ایرباس، قطعات ساخت آمریکا به کار رفته است و مطابق قوانین تحریم‌ها، صادرات تجهیزات به ایران در شرایطی امکان‌پذیر بود که زیر ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی باشد. ۴ـ ‌این قراردادها، با صدور مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) منعقد شده بود و در مرحله اول تا پایان ۲۰۲۰ اعتبار داشت و قرار بود طی مذاکراتی در این سال، برای سال‌های بعد نیز تمدید شود؛ اما به‌دنبال مخالفت و کارشکنی‌های آمریکا، این مجوزها در ۸ می ۲۰۱۸ لغو شد. ۵ـ ایران همانگونه که با وجود نقض معاهده برجام از سوی آمریکا، به این معاهده پایبند ماند، در مورد قراردادهای خرید هواپیما نیز خود را از قرارداد خارج نکرد و به‌خصوص در قرارداد با ایرباس، سعی کرد آن را حفظ کند؛ اما طرف مقابل از اجرای قرارداد تمکین نمی‌کرد. ۶ـ توجه به این نکته نیز مهم است که ایرباس طبق قرارداد، در پشتیبانی و تأمین قطعات و به‌روزرسانی آنها متعهد بود، اما هیچ گاه به اجرای آن پایبند نبود. از همین جهت بخشی از این هواپیماهای برجامی به دلیل نبود قطعات تعویضی زمین‌گیر شدند. بنابراین ادامه قراردادهای هواپیمایی با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید، عملاً غیر ممکن شد و واشنگتن از آن برای تحمیل خواسته‌های خود به تهران استفاده ‌کرد؛ در حالی که دولت فعلی و گذشته نیز در لغو این قرارداد هیچ نقشی نداشتند؛ اما جریان غربگرا به دلایل حزبی و سیاسی و تعهد در پرستش غرب، با تحلیل وارونه به دنبال مقصرنمایی از ایران هستند تا بدعهدی غرب را از ذهن ایرانیان خارج کنند.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
مقاومت یک پایگاه مهم در اربیل را هدف قرار داد
گروه‌های مقاومت عراق با انجام عملیات در مناطق اشغالی سوریه به دنبال وارد کردن ضربه به عناصر و منافع اقتصادی رژیم تروریستی آمریکا هستند و در عراق هم اهداف فقط به واشنگتن خلاصه نمی‌شود و افسران صهیونیست‌ها به صورت ویژه در اولویت برخورد هستند. نیروهای جبهه مقاومت عراق در تازه‌ترین عملیات، پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر اربیل عراق، منطقه خراب‌الجیر و میدان گازی کونیکو در خاک سوریه را هدف قرار دادند و خسارت‌های قابل توجهی به آنان وارد کردند. یک منبع آگاه درباره اهمیت پایگاه الحریر اربیل(اقلیم کردستان) گفت: «این پایگاه همواره محل فعالیت گسترده نیروهای آمریکایی و افسران رژیم صهیونیستی بوده و بخش مهمی از فعالیت های ضدایرانی در این مقر صورت می‌گیرد.» وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با کمک مسعود بارزانی در این پایگاه جولان می‌دهند، افزود: «حملات دقیق و هدفمند علیه نیروهای آمریکایی در این پایگاه ادامه خواهد یافت.»
 
 
▼ اخبار 
صندوق رأی تنها زمین بازی ماست
«محمدعلی وکیلی» چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «میزان مشارکت در انتخابات مجلس امسال حدود ۴۵ درصد است که اگر سیدمحمد خاتمی دوباره «تکرار می‌کنم» را تکرار کند، ۱۰ درصد به این آمار اضافه خواهد شد.» وکیلی اظهار داشت: «صندوق رأی تنها زمین بازی ماست. به عقیده من در هر صورت این زمین بازی نباید تغییر کند. اگر کسی از اصلاح‌طلبی بیرون رفته و می‌خواهد کار چریکی کند، آن بحث دیگری است.» وی با اشاره به حضور نداشتن اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۹۸ در انتخابات افزود: «به عقیده من خطای بسیار راهبردی بود که اصلاح‌طلبان در آن زمان مرتکب شدند و هم اکنون هم این خطا را دارند مرتکب می‌شوند. درست است که منتقد فرآیندها هستیم، ولی نباید فرصت‌طلبانه با صندوق رأی برخورد کنیم. اگر صندوق رأی لزوماً به نفع ما بود پای صندوق بیاییم، ولی اگر به نفع ما نبود، با صندوق رأی قهر کنیم.»
 
ایده تل‌آویو برای فرار از مخمصه
«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در نشستی در داووس مدعی شد: «گزینه عادی‌سازی کامل روابط با عربستان سعودی، کلیدی برای توانایی خروج از جنگ به سوی چشم‌انداز جدید است، منطقه هنوز حساس و شکننده است و این امر زمان می‌برد، اما معتقدم فرصتی برای حرکت رو به جلو به سمت آینده‌ای بهتر برای منطقه وجود دارد.» رئیس رژیم صهیونیستی افزود: «همه طرف‌ها را به بررسی گزینه عادی‌سازی روابط با عربستان تشویق می‌کنم، معتقدم عادی‌سازی روابط یک نقطه عطف خواهد بود و گام‌های کشورهای دیگر همانند مصر، اردن، امارات، مراکش و بحرین را دنبال خواهد کرد.» پیش از این «خالد الفالح»، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی نیز تأکید کرده بود، عربستان اصرار دارد که حل درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی باید بخشی از عادی‌سازی گسترده‌تر در خاورمیانه باشد.
 
رابطه مستحکم و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک
سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تأسف از صدور بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب، اظهار داشت: «اقدام ایران بر مبنای حق مشروع در مقابله با عناصر تروریستی و وابسته به رژیم صهیونیستی صورت گرفت و ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدیدکننده امنیت ملی و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد.» «کنعانی» تأکید کرد: «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حسن همجواری با آن، از اصول ثابت و اثبات شده ایران است.» وی در عین حال تأکید کرد: «از دولت عراق انتظار می‌رود به توافق‌نامه امنیتی که بین دو کشور در سال گذشته امضا شده، متعهد باشد و مفاد آن را به صورت کامل اجرا کند.» وی افزود: «رابطه ایران و عراق مستحکم، همه جانبه و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک و نیز پیوندهای ناگسستنی میان دو ملت است.»
 
ایران دارد ما را تنبیه می‌کند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «فرانسه» مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران همکاری خود با این نهاد بین‌المللی را به حداقل رسانده است.» «رافائل گروسی» به این خبرگزاری گفت: «اوضاع ناامیدکننده است. فعالیت‌های ما در آنجا ادامه دارند، اما در کمترین سطح. آنها دارند همکاری با ما را به شکلی بی‌سابقه محدود می‌کنند.» او در این مصاحبه که در حاشیه اجلاس داووس انجام شد، مدعی شد: «ایران برخی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خاطر ملیت‌های‌شان نپذیرفته و رد کرده است.» این ادعاها در حالی مطرح است که ایران بارها تأکید کرده، اقدامات و فعالیت هسته‌ای خود را بر اساس ان‌پی‌تی و پادمان پیش می‌برد. مدیر کل آژانس در ادامه گفت: «این راهی برای تنبیه ماست.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
معاون سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه از ۷ اکتبر در مجموع ۱۴۰ حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام شده است، اعلام کرد، ۵۷ مورد از حملات انجام شده در عراق و ۸۳ مورد در سوریه بوده است. «سابرینا سینگ» همچنین درباره اینکه ارتش یمن اعلام کرده‌ در صورت توقف حملات اشغالگران به غزه، به اقدامات خود پایان خواهد داد، مدعی شد هیچ ارتباطی بین آنچه در دریای سرخ اتفاق افتاده و آنچه در غزه رخ داده، وجود ندارد.
 
روزنامه «آرمان ملی» نوشت: «احتمال این ائتلاف را در حد صفر می‌دانم؛ چرا که مجموعه اصلاح‌طلبان فعلاً تحت عنوان جبهه اصلاحات ایران تصمیم‌گیری می‌کنند و بنابراین به لحاظ رسمی و حقوقی اعلام رسمی کردند و اطلاعیه هم دادند که نامزدی در انتخابات پیش رو ندارند. البته ممکن است بخشی از بدنه جبهه اصلاحات که به اعتدالیون نزدیک‌تر هستند، آرای انفرادی داشته باشند که کارهای انفرادی با تشکیلاتی فرق می‌کند.»
 
«شاهدخت ریما» دختر بندر آل ‌سعود، سفیر عربستان در واشنگتن گفت: «فکر می‌کنم مهم‌ترین چیزی که باید بدانیم این است که عربستان عادی‌سازی روابط را در قلب سیاست خود قرار نداده،‌ بلکه صلح و رفاه را در مرکز سیاست خود قرار داده ‌است.» وی اظهار داشت: «مردم فلسطین سزاوار یک کشور مستقل هستند. پادشاهی عربستان نیاز اسرائیل به احساس امنیت را می‌فهمد، اما این نباید به ضرر فلسطینی‌ها باشد.»
 
وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد ۲۱ درصدی تجارت این کشور با ایران در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داد. مبادلات تجاری دو کشور در نوامبر ۲۰۲۳ به ۱۹۱ میلیون دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۵۸میلیون یورو اعلام شده بود. بر اساس این گزارش، صادرات هند به ایران در نوامبر ۲۰۲۳ با رشد ۳۰ درصدی در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲ به ۱۳۲ میلیون دلار رسیده است.
 
خبرگزاری «رویترز» با استناد به رسانه‌های پاکستان گزارش داد، دولت این کشور تصمیم گرفته است به مناقشه با ایران پایان داده و روابط کامل دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد. رویترز گزارش داد، کابینه پاکستان در جلسه‌ای به ریاست نخست‌وزیر پیشبرد امور این کشور، انجام اقدامات لازم برای احیای کامل روابط دیپلماتیک با ایران را تأیید کرد. 
 
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: «تلاش ما این است که حضور زنان را در مجلس بیشتر کنیم. زنان تنها برای مسائل زنانه نباید وارد مجلس شوند. تعداد زنان ما در مجلس تناسبی با واقعیت‌های جامعه ندارد. چرا در ۲۹۰ نماینده مجلس باید تعداد خانم‌ها تنها ۱۷ نفر باشد؟!»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات