صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۴۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مردم، مردم مؤمنی‌اند؛ مردم، مردم وفاداری‌اند؛ مردم، در مسائل گوناگون کشور، مردم حاضر یراقی‌اند. شما ببینید ما در این چهل و چند سال، چقدر در این کشور مسئله داشتیم، چقدر علیه ما توطئه شده، چقدر از اطراف به ما تهاجم‌های گوناگون تبلیغاتی و عملی و نظامی و اقتصادی و امثال اینها شده؛ چه کسی از نظام اسلامی دفاع کرده؟ همین مردم. همین مردم بودند که آن جایی که لازم بود به خیابان بیایند، به خیابان آمدند؛ آن جایی که لازم بود صبر کنند، صبر کردند؛ آن جا که لازم بود حمایت کنند، حمایت کردند؛ آن جایی که لازم بود شعار بدهند، شعار دادند؛ آن جا که لازم بود به میدان جنگ بروند، به میدان جنگ رفتند.(۱۴۰۲/۱۰/۲۶)
 
 
▼ حرف روز
دنبال اکثریت هستید یا اقلیت؟
بررسی روندهای انقلاب اسلامی از زمان پیروزی تا به امروز نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران مهد مردم‌سالاری یا به عبارت برخی مهد دموکراسی بوده است. اهمیت مردم برای نظام اسلامی به اندازه‌ای است که امام(ره) به پشتیبانی مردم دولت تعیین می‌کنند و رهبر معظم انقلاب به پشتیبانی از مردم همه فتنه‌‌ها را ناکام می‌گذارند. بنابراین، این اکثریت مردم هستند که به حکومت اسلامی قدرت دادند و با همین پشتوانه هم نظام به موفقیت‌های بزرگی رسیده است. در همین راستا، نگاه به رفتار دشمنان در طول ۴۵ سال گذشته نشان می‌دهد، آنها برای ایجاد دوگانه‌های صوری بین مردم و نظام، بحران مشروعیت و ناکارآمدی را مطرح می‌کنند تا مردم را مقابل نظام اسلامی قرار دهند. در واقع، در این سیاست تلاش می‌شود با «تصویرسازی غلط» از حکومت و ایجاد تصویری مطلوب از خود یا خودی‌ها، تصویری ناموجه و مخدوش را از انقلاب اسلامی نشان دهند.
این در حالی است که رفتار نظام در طول چهار دهه گذشته کاملاً بر مبنای دموکراسی و مردم‌سالاری دینی بوده است و به نوعی انتخابات سر منشأ همه فعل و انفعالات در کشور بوده است؛ به گونه‌ای که هیچ‌گاه بنی‌صدر بدون انتخابات نمی‌توانست رئیس‌جمهور شود و بسیاری دیگر که با اعتقاد حکومت اسلامی به رأی مردم در اریکه قدرت قرار گرفتند. معنی این جمله این است که نظام اسلامی برگرفته از اکثریت مردم مسیر خود را در پیش گرفته است. البته در این میان برخی به دلیل حضور ۸۵ درصدی مردم در پای صندوق رأی، اقدام به فتنه‌انگیزی کردند تا در مقابل رأی مردم بایستند؛ ولی باز هم حکومت اجازه دست درازی به رأی مردم را نداد. از طرف دیگر، هر دولتی با رأی اکثریت مردم که در کشور سر کار آمده، تلاش کرده است تفکر خود را ولو به اشتباه مطرح کند که برجام نمونه واقعی از این سیاست‌هاست.
حال اینکه امروز در داخل کشور عده‌ای از حکومت اقلیت بر اکثریت سخن می‌گویند، نهایت تعجب را دارد. آیا ادعای سخنان این چنینی در مدت زمان محدود تا انتخابات تلاشی برای برگزاری انتخابات پرشور است و به اصطلاح تلاشی برای حضور اکثریت مردم است یا تلاشی برای برگزاری انتخابات اقلیت؟
از طرفی متهم‌سازی حکومت به اقلیت در حالی مطرح می‌شود که نظام اسلامی برای حضور اکثریت مردم نهایت تلاش را به‌کار گرفته است که منکران آن کافی است تنها بیانات رهبر معظم انقلاب را در طول یک سال اخیر مرور کنند.   
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
آلترناتیو جمهوری اسلامی!
«محمدعلی وکیلی» چهره سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه «ابتکار» در گفت‌وگویی با «جهان‌نیوز» گفت: «راه نجات مردم ایران، رضا پهلوی نیست. اگر فرش قرمز از فرودگاه مهرآباد تا سعدآباد برای رضا پهلوی پهن شود، اگر تمام آسمان ایران برای رضا پهلوی اَمن شود و اگر در آن فراخوانی که برای وکالت داده بود، ۹۰ درصد مردم ایران به رضا پهلوی رأی می‌دادند و اگر تمام دنیا پشت رضا پهلوی بیاید، من تضمین می‌کنم که رضا پهلوی جرئت این را که سوار هواپیما شود و به فرودگاه مهرآباد بیاید، ندارد. از رضا پهلوی برای مردم ایران ناجی درست نمی‌شود. تکلیف مریم آدم‌کُش هم که روشن است. تکلیف بقیه این سلبریتی‌های واداده هم که معلوم است. کسی وجود ندارد که آلترناتیو جمهوری اسلامی شود. با توجه به آمارهایی که از شهرستان‌ها می‌آید، پیش‌بینی خودم مشارکت بالای ۴۵ درصد در انتخابات خواهد بود. به نظر من این میزان مشارکت، مشارکت خوبی است.»
مشارکت سیاسی یکی از سازوکارهای مهم تقویت نظام اسلامی است؛ برای جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردم‌پایه، از ابتدای انقلاب تاکنون مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار، موضوع حضور مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور بوده که غالبا با مشارکت بالایی شکل گرفته‌ است. از مدت‌ها قبل برای انتخابات سال جاری، دو دیدگاه یکی خط تحریم و دیگری خط مشارکت به گفتمان‌سازی مشغول هستند. بسیار روشن است که خط تحریمی‌ها به هر دلیل و با هر ماهیت، در زمین دشمن بازی کرده و جورچین آمریکا و متحدانش را برای فشار بیشتر به ملت ایران تکمیل می‌کنند. جریان‌های ستیزه‌جو، جریان‌های معارض و تلاش‌های نفاق‌برانگیز نیز با بهره‌گیری از این خط به‌دنبال نقش‌آفرینی هستند؛ به گونه‌ای که اگر مقدور باشد برای رضا پهلوی‌ها و مریم آدم‌کُش‌ها فرش قرمز از فرودگاه مهرآباد تا سعدآباد پهن می‌کنند. در مقابل این گروه، خط مشارکت است که همگی بر‌گفتمان مشارکت تأکید دارند، صاحبان و طرفداران این گفتمان، دلسوزان واقعی کشور، نظام و مردم هستند؛ بسیار واضح است که تحولاتی که امروز در منطقه به‌وجود آمده، به شدت نقش ایران را در نظم نوین‌ جهانی برجسته کرده است و محور مقاومت توانسته قدرت بزرگ خود را به رخ دشمنان بکشد و به طور طبیعی کشور دارد به سمت قله پیروزی حرکت می‌کند. طبیعتاً در این وضعیت، مهم‌ترین تلاش دشمن تضعیف مشارکت مردم در انتخابات است تا جبهه مردمی و مردم‌پایگی نظام زیر‌سؤال برود. از سویی باید دانست که در فاصله بین انتخابات قبلی و انتخابات بعدی یک دوره پرتلاطم اغتشاشات سال ۱۴۰۱ سپری شده است و دشمنان سعی کرده‌اند جمهوری اسلامی را فاقد مشروعیت سیاسی قلمداد کرده و حمایت، پشتیبانی و حضور مردم در دفاع از انقلاب اسلامی و کشور را تضعیف کنند، بدیهی است پاسخ روشن به دشمنان، برگزاری انتخاباتی است که با مشارکت گسترده مردم، زمینه را برای تقویت امنیت ملی و تأمین مصالح و منافع کشور فراهم کند.         
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
ماشین امضای راهبردهای رادیکال
اخبار محفلی از درون جریان اصلاحات نشان می‌دهد، بر سر عملکرد لیدر این جریان انتقادات و اختلافات بسیاری شکل گرفته است. برخی از اصلاح‌طلبان منتقد لیدر اصلاحات با اشاره به اینکه مدت‌هاست خاتمی اسیر بلندگویی‌ها، رادیکال‌اندیشی و تندروهاست، تصریح می‌کنند در شرایطی که خاتمی بارها رهبری جبهه اصلاحات را رد کرده و از عمل به خرد جمعی سخن می‌گوید، اما وی در عرصه عمل در انحصار رادیکال‌هایی است که وی را به اسارت رفتارهای تند و خصومت‌برانگیز درآورده است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد، برخی از منتقدان اصلاح‌طلب با انتقاد از محمد خاتمی تأکید می‌کنند، وظیفه وی راهگشایی است نه افتادن در ورطه فلسفه‌گویی! امابه باور این بخش از جریان اصلاح‌طلبی خیلی وقت است که خاتمی در مراسم‌های اصلاح‌طلبان تنها وجهه‌ای نمادین یافته و در فضای آشکار به پاسخ‌های فلسفی و اخلاقی رو آورده، اما در گعده‌ها به ماشین امضای راهبردهای رادیکال رسیده است!
 
 
▼ اخبار 
چرا تهران سطح غنی‌سازی را افزایش داد؟
«فایننشال تایمز» نوشت: «قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس، دولت بایدن و ایران با مبادله زندانیان موافقت کردند که در آن واشنگتن ۶ میلیارد دلار از پول نفت ایران را هم آزاد کرد. در کنار این توافق، طرفین درباره اقدامات نانوشته کاهنده تنش، از جمله محدود کردن توسعه هسته‌ای ایران بحث کردند. نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد ایران سرعت تولید اورانیوم غنی شده را کاهش داده است؛ اما این درگیری امید‌ها را برای پیشرفت از بین برد. در مقابل، گزارش دسامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید تهران میزان تولید اورانیوم غنی ‌شده خود را تا ۶۰ درصد به سطح گزارش ‌شده در نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش داده است. یک مقام ایرانی می‌گوید افزایش غنی‌سازی پیامی به دولت بایدن بود که به تهران اطلاع داده بود تا بعد از انتخابات آمریکا درباره موضوع هسته‌ای مذاکره نخواهد کرد. این مقام می‌افزاید، اگر آمریکا می‌خواهد صبر کند، باید عواقب آن را متحمل شود و عواقب آن افزایش غنی‌سازی خواهد بود.»
 
یک روز صدام به دنبال حذف انتخابات بود، امروز...
«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی» با بیان اینکه برخی در داخل یا خارج دنبال رأی مردم نیستند، گفت: «ما باید تلاش صد درصدی داشته باشیم و صندوق رأی را حفظ کنیم.» او افزود: «کسانی که فعالیت سیاسی می‌کنند و بعضاً صحبت از تحریم و عدم شرکت در انتخابات دارند، روی این نکته فکر کنند که از ابتدای انقلاب تا امروز هیچ‌کس از تحریم انتخابات سود نبرده است؛ هیچ گروه یا حزبی از تحریم انتخابات سود نبرده است؛ بلکه ضرر محض کرده‌اند.» حجت‌الاسلام خمینی تصریح کرد: «اگر شرایط سخت است و محدودیت وجود دارد، باعث نمی‌شود که شما کوتاه بیایید. مکعب صندوق رأی مقدس است چون مجلای اراده‌ عبادالله است و ما باید با تمام توان از این مکعب حراست کنیم. یک وقتی موشک‌های صدام می‌خواست نگذارد که این انتخابات در کشور برگزار شود، ولی ملت شرکت کردند و کسانی که تحریم کردند به مرور زمان حذف شدند.»
 
دشمن دنبال نتیجه فتنه‌های گذشته در انتخابات امسال است
«حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دو راهبرد درباره انتخابات پیش رو وجود دارد، اظهار داشت: «یکی راهبرد رهبر معظم انقلاب است. معظم‌له در رهنمودهای‌شان می‌فرمایند‌ این انتخابات نمایش اقتدار و قدرت باشد، تحکیم‌کننده استحکام درونی باشد، دارای یک مشارکت قوی و یأس‌آور برای دشمنان باشد، تقویت‌کننده جبهه انقلاب باشد؛ و راهبرد دوم، راهبرد جبهه استکبار است، راهبرد دشمنان ملت ایران است و البته راهبرد عناصر معاندین داخلی که هنرپیشه دشمن هستند، براساس این راهبرد می‌خواهند انتخابات در کشور را حداقلی و بی‌رونق نشان دهند، حربه دشمن فاصله انداختن بین مردم و نظام است، تا نظام را یک حکومت اقلیت بر اکثریت معرفی نماید، اکثریتی که این اقلیت را قبول ندارند، لذا دشمنان با این راهبرد به دنبال نتیجه‌گیری از فتنه‌های گذشته هستند.»
 
دیگر نمی‌توانیم شریک جرم باشیم
«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت آمریکا گفت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر مخالفت خود با ایجاد کشور فلسطینی تأکید کرده و همچنان به حملات خود علیه بی‌گناهان ادامه می‌دهد و ما باید موضع خود را مشخص کنیم. وی در ادامه سخنانش گفت: «بایدن باید آشکارا و با صدای بلند سیاست‌های کابینه افراطی نتانیاهو را رد کند.» سناتور ایالت ورمونت اضافه کرد: «اگر نتانیاهو به مسیر سیطره نظامی ادامه دهد، نتانیاهو باید این اقدام را به تنهایی انجام دهد و ما نمی‌توانیم شریک جرم باشیم.» سندرز تأکید کرد: «کنگره باید وارد عمل شده و از فراهم کردن کمک‌های نظامی بیشتر به کابینه نتانیاهو خودداری کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«احمد عبدالساده» خبرنگار عراقی نوشت: «ضربه‌ای که برای‌شان بسیار دردناک بود. به گفته یک منبع آگاه این حمله {سپاه} منجر به کشته شدن ۳ نفر از ۱۵ عضو موسادی شد که با تاجر پیشرو دزه‌ای جلسه داشتند.» وی افزود: «این سه نفر عبارتند از آری یانوفسکی، رومان کوهن الیخا و گیدون یجلی زانیلمان.» عبدالساده تأکید کرد: «یک مأمور دیگر اسرائیلی به نام زاک هاف هم زخمی شد که تصاویر زیر بیانگر دیدار او با سیروان بارزانی برادرزاده مسعود بارزنی است.»
 
وزیر خارجه کشورمان در صفحه ایکس (توئیتر) خود در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق نوشت: «فعالیت مستشاران نظامی ایران در مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت منطقه با قدرت ادامه خواهد یافت.» وی افزود: «رژیم اسرائیل همدست اصلی جریان‌های تروریستی و دشمن درجه یک امنیت منطقه است.» امیرعبداللهیان تأکید کرد: «بی‌تردید شکست صهیونیست‌ها در مقابل اراده مردم غزه با چنین اقدامات بزدلانه تروریستی قابل جبران نخواهد بود.»
 
نشریه اقتصادی «مید» طی گزارشی نوشت، صنعت ساخت‌و‌ساز ایران که در سال ۲۰۲۲ رشد منفی ۲/۵ درصدی را تجربه کرده بود، در سال ۲۰۲۳ از رکود خارج شده و رشد ۰/۵ درصدی داشته است. سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در پروژه‌های صنعتی، انرژی و زیرساختی عامل اصلی رشد بخش ساخت‌و‌ساز ایران در سال ۲۰۲۳ بوده است.
 
طبق آخرین آماری که «سیدحیدر محمدی» رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده، هم اکنون بیش از ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید و عرضه می‌شوند. این آماری است که کمتر کشوری در جهان قادر به ثبت آن است. یکی از افتخارات ما این است که در بسیاری از موارد حوزه سلامت وضعیت خوبی داریم. 
 
«رویترز» به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد: «پایگاه هوایی عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی در عراق است، هدف موشک‌های بالستیک قرار گرفت.» «الجزیره» به نقل از رسانه‌های عراقی اعلام کرد: «۴۰ موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، شلیک شده است.»
 
«فیصل‌بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان گفت: «پیام ما به همه از جمله به ایران این است که نیاز داریم کنار هم برای توقف درگیری تلاش کنیم.» بن‌فرحان هشدار داد: «خاورمیانه در وضعیتی پراضطراب و آشفته قرار دارد و ما نمی‌خواهیم چنین وضعیتی گسترش یابد.»
 
«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف درباره جلسه با دبیرکل جبهه پایداری گفت: «هنوز جلسه‌ای با آقای صادق محصولی تشکیل نشده است، اما درصدد هستیم که با دوستان مذاکره کنیم و ان‌شاءالله به سوی وحدت گام عملی برداریم.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات