صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۵۵

احیای رابطه با ایران چه نفعی برای سعودی دارد؟

هفته گذشته فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در نشست داووس از تلاش‌های کشورش برای ازسرگیری مذاکره و بهبود روابط با تهران سخن گفت.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifریاض به این باور رسیده است که ورود و نقش‌آفرینی بیش از حد در برنامه‌های آمریکایی-اسرائیلی جاری در منطقه به هر ترتیب منجر به کاهش نفوذ این کشور و آسیب دیدن چهره‌اش در میان کشور‌های عربی و اسلامی خواهد شد، این مساله به ویژه بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی و تندرو نتانیاهو و درخواست‌های علنی‌اش مبنی بر تخریب مسجدالاقصی عینیت بیشتری پیدا کرده است.

* هفته گذشته فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در نشست داووس از تلاش‌های کشورش برای ازسرگیری مذاکره و بهبود روابط با تهران سخن گفت. سعودی‌ها منافع زیادی در بهبود روابط خود با ایران دارند و این امر به دلایل مختلفی به ویژه در برهه کنونی بسیار حائز اهمیت است.

* سعودی‌ها نیاز زیادی به کاهش کشمکش‌های شکل گرفته در منطقه به ویژه کشمکش طولانی خود در یمن دارند و به شدت به دنبال راه برون‌رفتی آبرومندانه و سریع برای خود از این باتلاق و پایان دادن به روند فرسایشی مستمر این جنگ هستند.

* سعودی‌ها در این زمینه حساب ویژه‌ای روی تاثیرگذاری ایران بر طرف یمنی جنگ باز کرده‌اند و معتقدند می‌توانند با گسترش روابط دیپلماتیک بین دو کشور راه برون‌رفت مطلوب خود را در جنگ یمن هم پیدا کنند.

* ریاض به این باور رسیده است که ورود و نقش‌آفرینی بیش از حد در برنامه‌های آمریکایی-اسرائیلی جاری در منطقه به هر ترتیب منجر به کاهش نفوذ این کشور و آسیب دیدن چهره‌اش در میان کشور‌های عربی و اسلامی خواهد شد، این مساله به ویژه بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی و تندرو نتانیاهو و درخواست‌های علنی‌اش مبنی بر تخریب مسجدالاقصی عینیت بیشتری پیدا کرده است. از همین رو، نگرانی سعودی‌ها به انگیزه آن‌ها برای حل مستقیم مشکلات‌شان با ایران یا حداقل حفظ کانال‌های ارتباطی‌شان با تهران تبدیل شده است.

* ریاض نگران آن است که «همکاری و همراهی‌اش با اسرائیل و ایالات متحده» باعث شود در صورت وقوع درگیری نظامی آن‌ها با ایران، تاسیسات نفتی‌اش هدف قرار گیرد؛ تجربه ریاض نشان داده است که نمی‌تواند کاملاً روی قول‌های آمریکا برای حمایت حساب کند، زیرا گروه انصارالله پیش از این نیز ضربات دردناکی به تاسیسات نفتی سعودی وارد کرده است و از این رو بازگرداندن روابط دیپلماتیک با تهران در سطح سفرا می‌تواند از وقوع اشتباهات محاسباتی یا سوءتفاهم‌ها در چنین شرایطی جلوگیری کند.

* گرچه نباید فراموش کرد که سعودی‌ها اخیراً رفتار‌هایی از خود نشان داده‌اند دال بر اینکه اعتمادشان به ایالات متحده هم کاهش یافته است و تلاش می‌کنند تا سیاست‌های خود را در راستای منافع صرف سعودی حتی در صورت تعارض با منافع آمریکا پیش ببرند که نمونه بارز آن موضع عربستان در حمایت از تصمیمات اوپک پلاس بود.

* حال باید دید آیا ریاض واقعاً در خواسته خود برای تنش‌زدایی با ایران- که در راستای امنیت و منافع ملی این کشور محسوب می‌شود- جدی است یا این کار نیز در چارچوب جنگ رسانه‌ای و خاستگاه‌های تبلیغاتی آنی سیاستمدارانش بوده است؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات