صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): گاهى بعضى از جوان‌هاى ما که مراجعه می‌کنند و جوابى نمى‌شنوند، به من نامه می‌نویسند و التماس می‌کنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدم با رژیم صهیونیستى بجنگیم. ملت، عاشق مبارزه‌ با صهیونیست‌ها است و جمهورى اسلامى‌ [هم این را] نشان داده است.(۱۳۹۳/۹/۴)
 
 
▼ حرف روز
هوشیاری در جنگ روایت و ادراک‌سازی 
سرانجام پس از اقدام حماقت‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۳ فروردین که به کنسولگری کشور جمهوری اسلامی ایران در دمشق حمله و هفت نفر از سربازان جان بر کف ملت ایران را شهید کرد، بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی تاریخ ایران، بلکه بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشکی جهان از سوی غیورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرزمین‌های اشغالی رقم خورد. این همان وعده صادقی بود که فرزندان غیور وطن به سگ هار غرب در منطقه داده بودند و عملیات‌شان نشان داد در وعده آنها تخلف راه ندارد؛ اما نگاهی به واکنش‌های تحیرآمیز و بازتاب‌های وسیع به این پیروزی کم‌نظیر که از منظرهای مختلف راهبردی و تاکتیکی آثار و دستاوردهای آن قابل تحلیل است، نشان می‌دهد اگرچه عملیات نظامی عملاً مطابق با اعلان جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسیده است، اما نبرد دیگری که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و تلاش می‌کرد با صحنه‌آرایی دروغین و ترسیمی دن‌کیشوت‌وار از توانمندی‌ها و امکانات غربی و صهیونیستی در پاسخگویی به حمله ایران، عزم راسخ مردان ما را متزلزل کند، در این روزهای پس از حمله مبتنی بر دفاع مشروع و قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه دارد و آن «جنگ روایت‌ها و ادراک‌سازی‌ها» است. صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که بازنده میدان جنگ سخت هستند و خود را قادر به برهم زدن توازن وحشت و تهدید شکل‌گرفته به نفع جمهوری اسلامی و جبهه بزرگ مقاومت ضدصهیونیستی نمی‌بینند، تلاش می‌کنند معادله ادراک و فهم افکار عمومی ایران و منطقه را به نفع خود رقم بزنند و جبهه حق و مقاومت را در جنگ برده مغلوبه نشان دهند! چگونه؟ از طریق تکنیک آشنای دروغ‌بافی و اغواگری رسانه‌ای! هدف در این عملیات روانی کهنه نوین‌نما این است که بگویند عملیات ایران واجد ارزشی که می‌گویند، نیست! و به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا از نتانیاهو خواسته است تا پاسخی به حمله ایران ندهد!
اینجاست که به تعبیر شهید آوینی، نوبت به جهادگران تبیین می‌رسد که کار حسینی مجاهدان عملیات بزرگ علیه صهیونیست‌ها را زینب‌وار تبیین کنند و در عرصه جهاد تبیین با قدرت و توکل بر خداوند قادر متعال وارد شوند و با زبانی لیّن، رسا، اقناع‌گر و استدلال منطقی ارزش‌ها، مختصات، اهمیت، آثار و پیامدهای امنیت‌ساز و هیمنه‌شکن عملیات «وعده صادق» را تبیین کنند و نگذارند خط واداده تحریف و نفاق داخلی با خط سلطه بیرونی دست دهند و این عملیات بزرگ و بی‌سابقه را کم‌ارزش جلوه دهند و با ایجاد رعب و هراس از پاسخ‌های احتمالی بازیگرانی که توان بیرون کشیدن خود از باتلاق غزه و اوکراین را ندارند، بازار و معیشت مردم را به گروگان بگیرند.       
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
تنبیه آشکار
روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۲۱ رمضان‌المبارک، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با تجاوز به خاک سوریه، کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار دادند و جمعی از فرماندهان و مستشاران جمهوری اسلامی را که به دعوت رسمی دولت سوریه، در این کشور حضور داشتند، به شهادت رساندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود به مناسبت شهادت سردار زاهدی و همراهان‌شان فرمودند: «رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد.» همچنین معظم‌له در خطبه‌های نماز عید سعید فطر فرمودند: «وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند، مثل این است که به خاک ما حمله کرده‌اند؛ این عرف دنیاست. رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیّه؛ باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.»
جمهوری اسلامی پس از جنایت رژیم صهیونیستی به دور از فضای احساسی و هیجانی، با تکیه بر سه اصل بنیادین خود در سیاست خارجی، یعنی «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» و با بهره‌مندی از توان و تجربه نیروهای مسلح خود، برنامه‌ریزی مناسبی را برای اجرای تنبیه دشمن انجام داد. با وجود اینکه دشمن از روزهای قبل خود را آماده پاسخ احتمالی ایران کرده بود و سامانه‌های پدافندی مانند گنبدآهنین، فلاخن داود، پیکان، باراک و... را فعال کرده و از پوشش پدافندی حدود ۱۰ کشور، از جمله آمریکا و انگلیس بهره می‌برد و حتی بر آسمان کشورهای منطقه، مانند عراق و اردن تسلط داشتند، باز در عملیات «وعده صادق»‌ـ که عملیاتی آشکار و ترکیبی با استفاده از پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک بود‌ـ نتوانست بازدارندگی مناسبی در برابر تهاجم غیورمردان سپاه داشته باشد و در نهایت موشک‌ها به دو پایگاه نظامی «نواتیم» و اطلاعاتی «جبل الشیخ» رژیم صهیونیستی به عنوان اهداف اصلی سپاه با موفقیت اصابت کردند.
جمهوری اسلامی ایران برخلاف رژیم صهیونیستی که خانه‌های مسکونی، زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد، مراکز نظامی را منهدم کرد. این عملیات اولین حمله مستقیم ایران از خاک خودش به سرزمین‌های اشغالی بود و بزرگ‌ترین حمله یک کشور علیه رژیم صهیونیستی در تاریخ اشغالگری آن است. از دیگر خصوصیات مهم این عملیات، همراهی و هماهنگی میدان و دیپلماسی در کشور بود که نقش بارزی در اجرای موفقیت‌آمیز عملیات وعده صادق داشت. عملیات تنبیهی وعده صادق، توانایی و برتری تسلیحات ایرانی در مقابل تسلیحات و پدافند غربی را اثبات کرد. جمهوری اسلامی در این عملیات بار دیگر نشان داد در عمل به اخلاق و وعده خود صادق است. جمهوری اسلامی تنبیه رژیم صهیونیستی را آشکارا و در مقابل دیدگان جهانیان اجرایی کرد و قدرت فرماندهی، مدیریت، اشراف و توان عملیاتی و اطلاعاتی خود را به جهانیان نشان داد. رژیم صهیونیستی و متحدانش که در میدان نبرد نظامی و اطلاعاتی مغلوب توان بالای فرزندان ایران اسلامی شده‌اند، در تلاشند با سانسور شدید اخبار موشک‌باران سپاه، مظلوم‌نمایی و تحریف حقایق این شکست تاریخی، شکست میدانی را در عرصه رسانه‌ای جبران کنند.             
مصطفی علیجان‌زاده
 
▼ خبر ویژه
اعتراف به شکست همه سامانه‌های دفاعی غربی و عبری
شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز»، در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را فاش نکرد، نوشت: «حداقل ۹ موشک ایران با شکستن پدافند هوایی اسرائیل به دو پایگاه هوایی اسرائیل ضربه زدند.» بنا بر این گزارش، پنج موشک بالستیک ایران به پایگاه هوایی نواتیم برخورد کرده‌‌اند. این مقام اعتراف کرد، در اصابت پنج موشک به پایگاه نواتیم یک هواپیمای ترابری سی‌‌ـ۱۳۰ و یک باند پروازی ضربه و خسارت دیده‌اند. به گفته وی، چهار موشک دیگر به پایگاه هوایی نگو (نقب) اصابت کرده‌اند. اعتراف این مقام آمریکایی به رخنه و ضربه موشک‌های ایران در سامانه دفاعی رژیم صهیونیستی در حالی است که مقامات صهیونیست مدعی هستند ۹۹ درصد از موشک‌های کروز و بالستیک ایران را رهگیری کرده‌اند. صهیونیست‌ها با این حال اعتراف کرده‌اند که سامانه‌های پدافندی و جنگنده‌های چهار کشور هم‌پیمان، به این رژیم در رهگیری و مقابله با حمله هوایی ایران کمک کرده‌اند.
 
 
▼ اخبار 
شروط حماس برای پذیرش آتش‌بس
«الجزیره» به نقل از برخی منابع جزئیات پاسخ حماس به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه را اعلام کرد. این منابع تأکید کردند حماس به چارچوب پیشنهادی برای آتش‌بس در سه مرحله که هر مرحله آن ۴۲ روز طول می‌کشد، پایبند است. حماس خواستار عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیلی به اطراف خط تماس در تمامی مناطق در مرحله نخست شده است. یکی دیگر از خواسته‌های حماس بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و تضمین آزادی تردد آنها در همه مناطق است. منابع مذکور اشاره کردند که حماس خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه در مرحله دوم شده است. حماس پیشنهاد داده است در مقابل هر اسیر غیرنظامی اسرائیلی، ۳۰ اسیر فلسطینی آزاد شوند. این جنبش همچنین خواستار آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی، از جمله ۳۰ اسیر محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسیر اسرائیلی شده است. حماس تأکید کرده که در مرحله سوم رژیم صهیونیستی باید متعهد به برداشتن محاصره غزه و آغاز عملیات بازسازی این باریکه شود.
 
شکست سیاسی و نظامی تل‌آویو و واشنگتن
مؤسسه مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «از منظر استراتژیک، اسرائیل و آمریکا نتوانستند ایران را از این حمله بازدارند.» این مؤسسه صهیونیستی همچنین گزارش داد: «اسرائیل شاهد یک شب دراماتیک بی‌سابقه با ۲۰۰ موشک و ۳۰۰ پهپاد بود که ایران به سمت آن شلیک کرد.» در همین راستا، رسانه‌های صهیونیستی نیز اعتراف کردند: «ما با یک توهین علنی و بی‌سابقه مواجه شدیم و بازدارندگی اسرائیل فروپاشید.» این رسانه‌ها اعلام کردند: «ایران در پاسخ خود، جسارت، قدرت آتش و عملیاتی خود را اثبات و بازدارندگی را در مقابل اسرائیل ایجاد کرد.» رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کردند: «ایران شب گذشته قواعد بازی را تغییر داد و در تلاش است معادله جدیدی را در منطقه تحمیل کند.»
 
عملیات تمام شده است، اما...
«سرلشکر محمد باقری» با بیان اینکه در عملیات «وعده صادق» طراحی مناسبی صورت گرفت که نه گنبد آهنین و نه سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نتوانست مقابله‌ قابل توجهی با این عملیات داشته باشد، گفت: «عملیات به اهدافش نائل شد.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: «آمریکا که اعلام می‌کرد از عملیات رژیم صهیونیستی در دمشق اطلاع نداشته، اما در واقع آن عملیات با چراغ سبز او انجام شده بود. آمریکا اعلام می‌کند دنبال توسعه‌ تنش در منطقه نیست، اما اطلاعات ما حاکی از آن است که با تمام توان در فضای عراق و اردن تلاش کرد این عملیات خنثی شود و نتوانست و عملیات به اهداف رسید.» وی عنوان کرد: «ما این عملیات را منتج به نتیجه می‌بینیم و از نظر ما پایان یافته و قصدی بر ادامه آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه یا کشور دیگری انجام دهد، عملیات بعدی ما بزرگ‌تر خواهد بود.»
 
جنگ تمام می‌شود
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «هزینه نظامی دفاع در برابر حملات ایران برای یک شب بیش از ۱ میلیارد دلار (۴‌ـ۵ میلیارد شکل) بود. ایران کمتر از ۱۰ درصد آن را برای حمله به اسرائیل هزینه کرد.» همچنین این روزنامه از قول منابع خود اعلام کرد: «انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد.» این منبع افشا کرد: «آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن منطقه به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد. مقامات ایالات متحده از طریق کانال ارتباطی سوئیس با ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها تماس مستمر دارند.» از سوی دیگر، «بلومبرگ» از قول رئیس سابق موساد معتقد است، حمله ایران ممکن است منجر به تغییر استراتژیک در جنگ و حتی پایان آن شود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسن روحانی» در واکنش به عملیات وعده صادق گفت: «اسرائیل یک رژیم آدم‌کش است که به اصول بین‌المللی نیز توجه نمی‌کند. اسرائیل یک خطای بزرگ انجام داد و به ساختمان کنسولی ایران در دمشق حمله کرد که موجب شهادت فرماندهان شجاع سپاه پاسداران شد. این کار، احمقانه بود. همه دنیا شاهد است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر اقدام نظامی نبوده است. اسرائیل حمله را شروع کرد و ایران فقط پاسخ داد. امیدوارم صهیونیست‌ها درس گرفته باشند و تنبیه شوند و دست از تجاوز بردارند و اگر بخواهند به تجاوز ادامه دهند، به طور طبیعی پاسخ آن را خواهند دید، اگرچه ما امیدواریم حماقت‌شان را بار دیگر تکرار نکنند.»
 
رئیس موقت پارلمان عراق پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی کشورمان در دمشق را حق قانونی ایران توصیف کرد. «محسن المندلاوی» رئیس موقت پارلمان عراق در این باره اظهار داشت: «رژیم صهیونیستی در زیر پا گذاشتن کنوانسیون‌ها و قوانین از حد خود فراتر رفت و با تجاوز آشکار به حاکمیت تعدادی از کشورهای منطقه، تا حد حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک پیش رفت. به همین دلیل باید مهار شود و اجازه قدم گذاشتن آن فراتر از این حد را نداد.»
 
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در تماس با «جوزف بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن اقدام نظامی کشورمان در چارچوب دفاع مشروع خاطرنشان کرد: «پس از پایان عملیات، این پیام داده شد که از نظر جمهوری اسلامی ایران موضوع پایان یافته است، اما در صورت اقدام متقابل رژیم صهیونیستی، پاسخ جمهوری اسلامی ایران فوری، گسترده و حداکثری خواهد بود.»
 
«حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی» تولیت حرم حضرت امام خمینی(ره) در پی پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق اظهار داشت: «امروز نیز همه باید به قدرت ملی خود ببالیم و با تکیه همه‌جانبه بر مردم عزیز که مهم‌ترین مؤلفه قدرت هستند، در برابر تهدیدهای خارجی متحد باشیم.»
 
دبیر شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی پاسخ تنبیهی ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی را حق طبیعی این کشور برای دفاع از خود دانست. «یاسر الحوری» گفت: «ایران ثابت کرد معادله در منطقه تغییر کرده و رژیم صهیونیستی باید تجاوزات علیه غزه را متوقف و به شکست خود اذعان کند.»
 
به گزارش وبگاه «عرب نیوز» مقامات آمریکایی گفتند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور از اسرائیل خواسته است تا از تشدید تنش بیشتر جلوگیری کند. به گفته مقامات آمریکایی، واشنگتن به رژیم اسرائیل اطلاع داده است که از هیچ عملیات تلافی‌جویانه علیه ایران حمایت نخواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات