صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۵۴

جنگ رمضان

اوایل ماه جاری میلادی توقفی در روند جنگ و ایجاد آتش‌بس به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان محتمل بود اما از آنجا که گفت‌وگوهای غیرمستقیم در قاهره بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت، امیدها به توقف جنگ غزه کمرنگ شد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به اندازه طولانی و غیر عادی شده است که شرایط در غزه و فلسطین را بسیار سخت کرده است. بنابراین مردم غزه رمضان امسال در سختی خواهند بود. مسجدالاقصی و کرانه باختری بشدت ملتهب هستند و حتی اسرائیل از اردن و برخی کشورهای عربی دیگر برای آرام کردن کرانه باختری و قدس کمک خواسته است. 

رسانه انگلیسی نوشت: همزمان با درخواست حماس برای برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی در سرتاسر کشورهای اسلامی در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان و نبود چشم‌اندازی برای توافق‌ آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین، احتمالا تنش‌ها در این هفته شدت خواهد یافت. اوایل ماه جاری میلادی توقفی در روند جنگ و ایجاد آتش‌بس به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان محتمل بود اما از آنجا که گفت‌وگوهای غیرمستقیم در قاهره بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت، امیدها به توقف جنگ غزه کمرنگ شد.

روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: ماه رمضان همزمان با اینکه صدها هزار نمازگزار سعی می‌کنند خودشان را برای عبادت و خواندن نماز به مسجدالاقصی - سومین مکان مقدس در اسلام پس از مکه و مدینه - برسانند، هر سال در این ماه مکانی در قدس که برای مسلمانان به «حرم شریف» و برای یهودیان به «کوه معبد» معروف است، در کانون توجهات قرار می‌گیرد.
یورش نیروهای صهیونیستی به این مسجد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دلیل جنبش حماس برای آغاز عملیات «توفان ‌الاقصی» در 7 اکتبر بود.

«ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس روز جمعه با انتشار ویدئویی در پیام‌رسان تلگرام، ماه رمضان را «ماه پیروزی و جهاد» خواند و گفت: «از ملت فلسطین می‌خواهیم بسیج شوند و در مسجدالاقصی تحصن کنند و اجازه ندهند دشمن تصمیمات خود را عملی کند».

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم پیش‌تر ضمن آنکه افزایش حملات علیه رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان را خواستار شد، گفت: «امروز وظیفه همه است که از غزه حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل آورند. ما از گروه‌های مقاومتی که به غزه یاری می‌رسانند می‌خواهیم یکپارچگی و اتحاد خود را به خاطر مسجدالاقصی تقویت کنند. ما از مردم‌مان در قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی می‌خواهیم از روز اول ماه رمضان به مسجدالاقصی بروند».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی «اکنون سخت به نظر می‌رسد» و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نسبت به خشونت‌ها در قدس نگران است یا خیر، گفت: «قطعا نگرانم». اما رئیس‌جمهور آمریکا موضع ریاکارانه‌ای را در پیش گرفته است. او از سویی ادعا می‌کند حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح «خط قرمز» او است و از طرف دیگر می‌گوید «آمریکا هرگز اسرائیل را ترک نخواهد کرد».

«هیو لووات» از شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید: «همزمان با آغاز ماه رمضان، پیامدهایی برای کل منطقه ایجاد خواهد شد. فرصتی برای حماس وجود دارد تا فلسطینیان را در اسرائیل و کرانه باختری و یا حتی فراتر از مرزهای اسرائیل بسیج کند».

«سامر سینجلاوی» رئیس یک سازمان مردم‌نهاد یهودی در گفت‌وگو با آبزرور هشدار داد: «اگر همه چیز هموار و بدون مشکل باشد و اسرائیلی‌ها نیم ‌میلیون نمازگزار را در مسجد ببینند، اوضاع آرام خواهد بود اما اگر اسرائیلی‌ها شاهد بلوک‌ها و ایست‌های بازرسی باشند و مسلمانان را در بیرون در حال نماز خواندن ببینند، این موقعیت زنگ خطر خواهد بود. مسلمانان در ماه رمضان یکدیگر را هر روز ملاقات خواهند کرد و به گفت‌وگو درباره تحولات غزه می‌نشینند.

در رمضان چنین چیزهایی ۱۰ برابر بیشتر تاثیر دارد و ما منتظر توفان هستیم». نشریه آمریکایی فارن پالسی نیز با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان می‌نویسد: «آغاز ماه رمضان وقایع و شرایطی را به همراه دارد که می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها نه‌تنها در جنگ اسرائیل - حماس بلکه در خاورمیانه شود». تجاوزات بی‌سابقه صهیونیست‌ها به نوار غزه همچنان برای صدوپنجاه‌وششمین روز ادامه داشت و تاکنون ده‌ها هزار شهید و زخمی برجا گذاشته و هزاران قربانی همچنان زیر آوار هستند.

مقاومت نیز به مبارزه با اشغالگران ادامه می‌دهد. میانجی‌های عرب (مصر و قطر) تلاش می‌کنند پیشنهادی را با موفقیت ارائه دهند که شامل آتش‌بس در نوار غزه برای مدت ۴۰ روز و آزادی ۴۰ اسرائیلی از اسیران نزد حماس در نوار غزه است. «ماجد الانصاری» مشاور سیاست خارجه نخست‌وزیر قطر با تاکید بر ایجاد آتش‌بس در ماه مبارک رمضان گفت: «ما از رسیدن به نقطه‌ای که غیرقابل بازگشت است، واهمه داریم». در میان نگرانی فزاینده صهیونیست‌ها از شعله‌ور شدن اوضاع در سراسر فلسطین همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، روز گذشته رسانه‌های عبری گزارش دادند که هشدار پلیس اسرائیل از ترس اینکه فلسطینی‌ها همزمان با آغاز ماه رمضان عملیات‌های انتحاری (استشهادی) در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی انجام دهند به اوج رسیده است. بر اساس گزارش منابع صهیونیستی، در بحبوحه هشدارهای فراوان درباره تشدید عملیات‌های انتحاری (استشهادی) فلسطینیان در سراسر اراضی اشغالی، نگرانی زیادی درباره شعله‌ور شدن اوضاع وجود دارد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد تعداد نیروهای اسرائیلی که جهت آمادگی برای تشدید اوضاع در ماه رمضان در کرانه باختری مستقر شده‌اند، ۲ برابر تعداد نیروهای حاضر در کل نوار غزه است. در این زمینه روزنامه یدیعوت آحارانوت گزارش داد 15 هزار نیروی نظامی و عناصر پلیس اسرائیل در کرانه باختری مستقر شده‌اند که شامل 5 هزار نیروی ذخیره و 23 گردان و 20 گروهان از «گارد مرزی» در کنار دو یگان از نیروهای ویژه هستند. بر اساس این گزارش، فرماندهی منطقه مرکزی و تیپ غزه در ارتش اسرائیل سطح آماده‌باش خود را برای ماه رمضان به شکل بی‌سابقه‌ای بالا برده است.

این در حالی است که مذاکرات برای آتش‌بس غزه در سایه کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی به نتیجه نرسیده و اشغالگران بشدت نگران شعله‌ور شدن اوضاع بویژه در کرانه باختری هستند. پنجشنبه گذشته شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی یک سند محرمانه امنیتی اسرائیل را فاش و اعلام کرد در این سند، به بنیامین نتانیاهو درباره وقوع یک جنگ مذهبی هشدار داده شده و همین امر موجب شد او محدودیت‌هایی را که قرار بود در ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی اعمال شود کم کند. این رسانه صهیونیستی گزارش داد «آهارون حالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) کسی بود که این سند حاوی هشدارها را برای نتانیاهو ارسال کرد. در این سند محرمانه آمده است: تحریکات مذهبی بویژه درباره «کوه معبد» (مسجدالاقصی) ممکن است منجر به شعله‌ورتر شدن و تشدید اوضاع در عرصه‌های مختلف و حتی منطقه‌ در ماه رمضان شود و جنگ را به یک جنگ مذهبی تبدیل کند. همچنین احتمال تهدیدات فزاینده و غیرعادی از همه عرصه‌ها و ابعاد وجود دارد که شاید در چارچوب تلاش برای ایجاد یک هماهنگی محوری فلسطینی و در چندجبهه با هدف تشدید حملات علیه اسرائیل باشد، همچنین در یک سند محرمانه دیگر که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر اخیرا برای رهبران سرویس‌های امنیتی اسرائیل ارسال کرده به صراحت نسبت به شدت گرفتن تنش‌های امنیتی در کرانه باختری همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان هشدار داده شده است.
شبکه الجزیره اعلام کرد عکرمه صبری امام جماعت مسجدالاقصی، کابینه رژیم صهیونیستی را مسؤول اعمال محدودیت برای ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در ماه رمضان دانست. وی همچنین تصریح کرد: ما بر اهمیت آمدن به مسجدالاقصی تاکید می‌کنیم و هرکسی که توانایی این کار را دارد باید بیاید.

خطیب مسجدالاقصی خاطرنشان کرد: ساکنان غزه با سخت‌ترین نوع درد و رنج‌ها مواجه هستند و ما برای استقامت و پایداری آنها دعا می‌کنیم. عکرمه صبری همچنین گفت آمدن به مسجدالاقصی امری واجب و ضروری است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه اعلام کرد ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در هفته اول ماه مبارک رمضان با همان تعداد سال‌های گذشته امکان‌پذیر است. ایتمار بن‌گویر، وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بار دیگر در مواضعی خصمانه اظهارات نتانیاهو درباره مسجدالاقصی را «به خطر انداختن جان شهروندان اسرائیل و تصویری از پیروزی برای حماس» خواند. بن‌گویر در بیانیه خود گفت: «تصمیم به اجازه دسترسی به کوه معبد (مسجدالاقصی) در ماه رمضان، مانند سال‌های گذشته، برخلاف موضع پلیس و موضع من است و نخست‌وزیر نتانیاهو و کابینه کوچک امور سیاسی و امنیتی طوری عمل می‌کنند که گویی اتفاقی در هفتم اکتبر نیفتاده ‌است». مقامات سرویس‌های امنیتی طی مذاکراتی که در روزهای اخیر انجام شد، تاکید کردند «اگر عرب‌های اسرائیلی که دارای کارت‌های شناسایی آبی هستند از ورود به مسجدالاقصی در ماه رمضان بازداشته شوند، این امر ممکن است منجر به ناآرامی گسترده شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات