صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید حماسه‌ شگفت‌آور هشت سال دفاع مقدس که ملت ایران توانست با دست خالی و با توکل بر خدا در برابر یک تهاجم گسترده‌ بین‌المللی بایستد و موفق و پیروز بیرون بیاید، برای نسل جوان کنونی و نسل‌های آینده شناسانده شود تا آنان با شناخت عظمت و توانایی‌های این ملت، راه گذشتگان را با احساس امید و عزت ادامه دهند.(۱۳۸۴/۶/۳۱)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
دوگانه آمریکا در غزه
تحولات غزه وارد ماه پنجم شده است و همچنان رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا نسل‌کشی در غزه را ادامه می‌دهد؛ موضوعی که غرب را به لحاظ حقوق بشر کاملاً بی‌آبرو کرده است.
جهان و جهانیان خوب می‌دانند که رژیم صهیونیستی بدون سلاح و حمایت بین‌المللی آمریکا و غرب توان جنگ با این هجمه را ندارد. بر اساس گزاره‌های مختلف، دولت بایدن،‌ رئیس‌جمهور آمریکا بیش از ۱۰۰ انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی را در طول جنگ غزه سازماندهی کرده است، اما تنها به طور رسمی کنگره را از دو محموله منتقل شده تحت فرآیند عمده فروش تسلیحات خارجی که معمولاً برای بررسی به قانونگذاران ارائه می‌شود و سپس به صورت علنی افشا می‌شود، مطلع کرده است. مشارکت عمیق نظامی آمریکا با رژیم صهیونیستی باعث افزایش فوری محموله‌های تسلیحاتی پس از ۷ اکتبر شد. مقامات وزارت خارجه می‌گویند در حال حاضر ۶۰۰ مورد فعال از انتقال یا فروش نظامی بالقوه به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد دلار بین آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد. از سوی دیگر، وتوی آمریکا در سازمان ملل، روند آتش‌بس را در غزه سخت کرده است. بنابراین، ایالات متحده آمریکا در لباس رژیم صهیونیستی جنگ غزه را مدیریت می‌کند و حامی اصلی این رژیم در کشتار بیش از سی هزار نفر از مردم فلسطین است. این مهم در جهان موجب بدبینی نسبت به آمریکا شده است و در داخل این کشور نیز کار را برای بایدن، به ویژه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا سخت کرده است؛ هر چند البته در سیاست‌گذاری کلان بایدن با ترامپ تفاوتی ندارد و هر دو معتقد به حمایت از رژیم صهیونیستی هستند.
دولت بایدن برای فریب افکار عمومی، بسته‌‌های حاوی کمک‌های دولت آمریکا را از طریق هوا برای مردم غزه ارسال کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بسته‌ها نه تنها مشکلات مردم غزه را مرتفع نخواهد کرد؛ بلکه تاکنون موجب کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر شده است. دیروز خبرگزاری «آناتولی» به نقل از شاهدان عینی گزارش داد چتر بعضی از صندوق‌های کمک‌های بشردوستانه که از هواپیما به پایین پرتاب شده بودند، باز نشد و این صندوق‌ها بر سر فلسطینی‌هایی سقوط کرد که در انتظار این کمک‌ها بودند و شماری از آنها زخمی و شهید شدند.
بنابراین، دولت بایدن با «سیاست دوگانه» خود در مرحله اول تلاش می‌کند در کنار رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه شریک باشد و در مرحله دوم با تبلیغ ارسال کمک به مردم غزه افکار عمومی را در کنار خود داشته باشد. در این میان، تنها مردم فلسطین هستند که برای آمریکا اهمیتی ندارد.     
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
مجلس باید امیدساز باشد!
برعکس همه انتخابات‌های گذشته، رهبر معظم انقلاب برای اولین بار حدود یازده ماه جلوتر از ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ روز انتخابات، به همگان توصیه می‌کنند: «اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهم قوت کشور همین انتخابات است.» دومین توصیه رهبر فرزانه انقلاب، مربوط به شش روز پس از برگزاری انتخابات و سه ماه قبل از نشستن نمایندگان جدید بر صندلی‌های مجلس است. رهبری برای نخستین بار در اولین روزهای پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری(۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲) نمایندگان مجلس را به پرهیز جدی از سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند متذکر شده و فرمودند: «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛... منتخبان ‎مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسی با طراوات کشور تلخ شود، وقتی که مجلس شورای اسلامی دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگونِ این‌جوری شد، به طور طبیعی از کار اصلی خودش باز می‌ماند؛ دسته‌بندی‌ها و کشمکش‌ها مانع می‌شود از اینکه اینها به کارشان برسند.»
تردیدی نیست که بافت مجلس دوازدهم، متکثر و ترکیبی از آرا، اندیشه‌ها و سلایق متفاوت است و این تکثر مانند شمشیر دو دم است که در عین حالی که برای پیشبرد اهداف نظام در حوزه قانون‌گذاری و نظارت فرصت‌های مطلوبی ایجاد می‌کند، اما اگر از مسیر عقلانیت انقلابی و اسلامی خارج شود، مجلس و نظام را با چالش‌ها و موانع جدی مواجه خواهد کرد. هشدارهای رهبر معظم انقلاب قطعاً مبتنی بر اطلاعات، مصادیق موثق در میدان و صحنه است. انقلابی‌گری که رهبر معظم انقلاب از مجلس آینده توقع دارند، این است که مجلس با محور عقلانیت انقلابی، گره‌های زندگی مردم را سامان دهد و تصویری که از مجلس آینده مخابره می‌شود، مجلسی امیدساز باشد نه امیدسوز. از جمله برکات رعایت، مراقبت و توجه به هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب عبارت است از: تداوم وتقویت شیرینی کام مردم و عدم صدمه به افکار عمومی، پرهیز از فضاسازی برای طمع‌ورزی دشمنان، پرداختن مجلس به نقش و وظایف خود در گره‌گشایی از مشکلات مردم، پرداختن مجلس جدید به چشم‌اندازهای تازه‌ با ترکیبی از تجربه، نوآوری و ابتکار، توجه راهبردی به سرعت گرفتن تغییر وضعیت جهان از نظم موجود به سمت نظم تمدنی جدید.
نکته پایانی: ﻭﻗﺘﻰ دست ﺑﺎ ﻛﺎﻏﺬ بریده می‌شود، اذیت می‌کند، می‌سوزد و از فکر بیرون نمی‌رود؛ ﺍﻣﺎ ﻣﺜﻼً ﻭﻗﺘﻰ ﺑﺎ ﭼﺎﻗﻮ بریده می‌شود، ﺑﻌﺪ ﭼﻨﺪ دقیقه ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ می‌شود؟ در واقع، ﻛﺎﻏﺬ از ﭼﺎﻗﻮ ﺑُرنده‌ﺗﺮ ﻧﯿﺴﺖ. ﻓﻘﻂ ﺍﻧﺘﻈﺎر و تصور آﺳﯿﺐ دیدن از ﮐﺎﻏﺬ نبوده است... خود مراقبتی لازم است تا ﺣﮑﺎﻳﺖ بعضی‌ها نشود.  
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
شبکه تبهکار مالی مستقر در انگلیس!
در پی ۱۴ ماه تحقیقات و رصدهای پیچیده اطلاعاتی و با مساعدت قوه قضائیه و بانک مرکزی، بزرگ‌ترین شبکه‌ سازمان‎‌یافته قمار و شرط‌بندی اینترنتی که از طریق مبادی مستقر در خارج از کشور مدیریت و راهبری می‌شد، شناسایی و منهدم شد. این شبکه که از سوی باندهای مرموز مستقر در انگلستان تأسیس و هدایت می‌شد، توانسته بود مبالغ کلانی از سرمایه‌های ریالی و ارزی کشور را با استفاده از ۳۵۰۰۶ حساب و ۱۲۰۰ درگاه بانکی اجاره‌ای و ۵۴ سایت بزرگ قمار و شرط‌بندی در اختیار بگیرد. از یافته‌های بسیار قابل تأمل آن است که دولت انگلستان با دریافت مالیات هنگفت از وجوه متقلبانه و نامشروع، نسبت به پولشویی و سایر فعالیت‌های تبهکارانه‌ باند لندن‌نشین چشم‌پوشی کرده و عملاً مسیر اقدامات مجرمانه را برای خلافکاران هموار کرده است. گفتنی است، فساد شبکه مستقر در انگلستان صرفاً معطوف به اَعمال تبهکارانه‌ مالی و پولشویی نبوده، بلکه مضاف بر آن، به دنبال شکل‌گیری جریانی رسانه‌ای برای قبح‌زدایی از ارزش‌های اسلامی در ایران بودند.
  
 
▼ اخبار 
دیگر توانایی حل مشکلات را نداریم!
نتایج یک نظرسنجی جدید حاکی از آن است که بیشتر آمریکایی‌ها به قدرت کشورشان برای آنکه در حل‌وفصل مسائل جهانی ایفای نقش کند، باور ندارند. بر اساس نتایج نظرسنجی جدید شرکت افکارسنجی «مرکز پژوهش امور عمومی نورک‌ـ‌ای.پی» تنها ۲۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند کشورشان باید در زمینه حل‌وفصل مسائل جهانی نقش فعال‌تری ایفا کند که در مجموع شامل ۲۳ درصد پاسخگوی دموکرات، ۲۴ درصد پاسخگوی جمهوری‌خواه و ۲۱ درصد پاسخگوی با گرایش مستقل بودند. به نوشته پایگاه «هیل» در این نظرسنجی همچنین نشان داده شد، ۵۳ درصد از پاسخگویان جمهوری‌خواه معتقدند آمریکا باید نقش کمتری در حل‌وفصل مسائل جهان ایفا کند و متقابلاً ۲۵ درصد پاسخگویان دموکرات در این دیدگاه شریک بودند. نزدیک به نیمی از پاسخگویان بزرگسال آمریکایی (۴۹ درصد) و پاسخگویان مستقل (۴۷ درصد) عقیده دارند کشور آنها باید نقش کمتری در حل مسائل جهانی ایفا کند.
 
دیگر به خودش امیدی ندارد!
روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» که از رسانه‌های مشارکت‌جو محسوب می‌شود، در یادداشتی با طرح این پرسش‌ها که آیا خاتمی همچون تاج‌زاده، ادامه همراهی با صندوق را همسویی با ظلم می‌داند؟ آیا خاتمی همچون سران جبهه اصلاحات، مسئله را به فقدان نامزدهای انتخاباتی یا کاهش تأثیر مجلس و نهادهای انتخابی فرومی‌کاهد؟ آیا خاتمی همچون بخش بزرگی از رأی‌دهندگان یک دهه پیش، از تکرارها و ناکامی‌ها و پای صندوق رفتن‌ها، خسته شده است؟، تأکید می‌کند، احتمالاً همه این موارد در کنش ۱۱ اسفند خاتمی مؤثر بوده است؛ اما به نظر می‌رسد آنچه عامل اصلی غیبت خاتمی در این دوره بود؛ نه ناامیدی از روزنه‌گشایی در «صخره» پیش روی اصلاحات، بلکه نوعی ناامیدی از خویشتن است. خاتمی حال در آینه، خاتمی ۱۴۰۲ را می‌بیند که چه تکرار کند و چه تکرار نکند، چه پای صندوق برود و چه پای صندوق نرود، چه از لیستی حمایت بکند یا نکند؛ تأثیری در روند مناسبات نخواهد داشت.
 
گرفتار در تونل‌های بی‌پایان!
یکی از مشهورترین کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش اسرائیل در باتلاق خان‌یونس گرفتار شده و به دنبال راهکاری برای حمله به رفح است. «بن دیود» که جزء کارشناسان نظامی برجسته رژیم صهیونیستی و تحلیلگر نظامی ارشد روزنامه «معاریو» است، در ادامه می‌نویسد: «امروز ارتش اسرائیل تمام ظرفیت‌های خود را برای رسیدن به یحیی السنوار بسیج کرده است، تلاشی که تا به امروز هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است، این در حالی است که ژتون‌های ما در حال پایان است. چه در رابطه با تولید سلاح یا واردات سلاح این مشکل را به وضوح می‌بینیم، ظرفیت‌های موجود ما رو به فرسایش نهاده و این مسئله به ویژه در مورد مشروعیت بین‌المللی به شدت قابل لمس است. آنچه به عنوان یک حمله نظامی سریع و قاطع می‌نمود، در تونل‌های بی‌پایان خان‌یونس در حال تبدیل شدن به شکست است.»
 
حقیقت‌یابی یا وارونه‌سازی!
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی به استمرار پروژه ایران‌هراسی و بدنام‌سازی ایران، اظهار داشت: «هیئت به اصطلاح حقیقت‌یاب که با نمایش مضحک حقوق بشری برخی کشورهای غربی به ویژه آلمان و با پول اهدایی آنها در آذرماه ۱۴۰۱ و پس از شکست پروژه بی‌ثبات‌سازی داخلی ایران ایجاد شد، با انتشار گزارشی شامل مجموعه‌ای سازمان یافته از تحریف واقعیات و دروغ‌پردازی‌ها، نه تنها حقیقت‌یابی نکرده، بلکه حقایق را به شکل هدفمندی وارونه نیز جلوه داده است.» «کنعانی» افزود: «جمهوری اسلامی ایران این گزارش را که با طراحی رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشورهای غربی تدوین شده است، مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی دانسته و آن را فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌داند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
نشست فصلی شورای حکام در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس طبق روال گذشته طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست نیز ادعا‌هایی را درباره ایران در موضوع هسته‌ای مطرح کرد. وی مدعی شد: «در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی ‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.» شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند بررسی موضوعات مربوط به ایران را تکمیل کرد و هیچ تصمیم یا قطعنامه‌ای درباره ایران صادر نشد.
 
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت،‌ تهدید رژیم صهیونیستی به حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه خط قرمزی برای بنیامین نتانیاهو خواهد بود. اما او به سرعت از موضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت، خط قرمز وجود ندارد و من نه تنها هرگز اسرائیل را رها نخواهم کرد، بلکه ارائه تسلیحات به اسرائیل را هم قطع نمی‌کنم. وی که در این مصاحبه تا حدی متناقض صحبت می‌کرد، گفت: «آنها نمی‌توانند ۳۰ هزار فلسطینی دیگر را در نتیجه تعقیب و گریز مبارزان حماس بکشند.»
 
«یتسحاق یوسف» خاخام ارشد سرزمین‌های اشغالی شنبه شب تهدید کرد: «اگر ما رو مجبور کنند که به ارتش اسرائیل بپیوندیم، همگی اسرائیل را ترک خواهیم رفت.» رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یوسف گزارش دادند، این خاخام یهودی گفته قبیله «لاوی» از پیوستن به ارتش معاف هستند و تحت هیچ شرایطی نباید این کار صورت گیرد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی پیشتر گزارش داد از ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) و آغاز حمله حماس تاکنون ۳۰ هزار نفر اسرائیل را ترک کرده‌اند.
 
دادستان قم در رابطه با ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی درباره درگیری بین یک خانم و یک فرد روحانی در یک درمانگاه اظهار کرد: «در این رابطه دستورات قضایی لازم صادر و پرونده قضایی تشکیل شده است.» «حجت‌الاسلام والمسلمین غریب» بیان کرد: «درباره این موضوع تاکنون فردی دستگیر نشده است و تحقیقات ادامه دارد.» وی افزود: «شایعات در مورد پلمب درمانگاه و یا ابطال مجوز آن صحت ندارد و هیچ‌گونه اقدام محدودکننده‌ای انجام نشده است.»
 
مرکز آمار ایران با انتشار نموداری اعلام کرد: «با کاهش شدید نرخ رشد جمعیت، در برآورد‌های جدید جمعیت ایران سال ۱۴۲۵ به سقف ۹۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید و از این سال به بعد، روند نزولی جمعیت کشور آغاز خواهد شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات