صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ماه رمضان ماه دعاست. دعاها را فراموش نکنید. دعاهای وارد شده در ماه رمضان، یکی از آن نعم و فرصت‌هایی است که باید مغتنم بشمرید. این دعای ابیحمزه، این دعای افتتاح، این دعای جوشن و بقیه‌ ادعیه‌ای که در روزها و شب‌ها و سحرها و بقیه‌ ساعات و اوقات مخصوص در ماه رمضان وارد شده است، واقعاً از نعمت‌های بزرگ الهی است.(۱۳۷۱/۱۲/۴) *حلول ماه مهمانی خدا، ماه مبارک رمضان را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
پیروزی بزرگ
چند روزی از انتخابات ۱۱ اسفندماه گذشته است و با خوابیدن هیجانات انتخابات فرصتی فراهم است تا ابعاد پیدا و پنهان این انتخابات مورد توجه قرار گیرد و معنای رأی مردم به درستی فهمیده شود. انتخابات باشکوه ۱۱ اسفند در حالی برگزار شد که «خط تحریم» به میدان آمده بود تا مانع تکرار مشارکت ۴۲ درصدی سال ۱۳۹۸ مردم ایران شود. این جریان همه توان خود را در چهار سال گذاشته بود تا روز به روز از اعتبار انتخابات بکاهد و آمار مشارکت را به زیر ۱۰ درصد در تهران و زیر ۲۰ درصد در کل کشور بکشاند. در این مسیر همه لشکر رسانه‌ای بیگانگان و ضدانقلاب نان خور سرویس‌های جاسوسی بیگانه به صف شده بودند تا در این امر نقش‌آفرین باشند. جنگ شناختی گسترده‌ای که در طول سال‌های اخیر مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار داشت، در میدان انتخابات، با نشانه‌گیری دقیق، رأی ملت را هدف قرار داده بود.
در این میان باید به این نکته توجه کرد که رأی صامت و زبان بسته است و نیازمند تفسیر و باید زبان آن را گشود و نطقش را باز کرد! لذا تلاش برای معنا بخشیدن به آرا یکی از رسالت‌های مهمی است که کار انتخابات را تکمیل می‌کند. آنچه تأمل‌برانگیز است، آن است که دشمن نیز بیکار ننشسته است و بازندگان و ناکامان انتخابات نیز در تلاشند تا تفسیری مغرضانه از آرای مردم ارائه دهند و خود را پیروز این میدان معرفی کنند.
بدون شک، بزرگ‌ترین پیام عبور رأی از مرز ۴۰ درصد آن است که جریان ضدانقلاب! که چهار سال تلاش کرد تا مردم را از مجلس انقلابی و دولت انقلابی ناامید کند پ مشارکت ۴۲/۳ درصدی اسفند ۱۳۹۸ تکرار نشود، در این مسیر ناکام مانده است. جریان ضدانقلابی که بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال اخیر را شکل داد تا مردم با صندوق رأی قهر کنند، همان‌هایی که کشور را درگیر بزرگ‌ترین فتنه سال‌های اخیر کردند تا به بهانه «مرگ مهسا»، صندوق‌های رأی اسفند ۱۴۰۲ را بسوزانید!، به لطف خدا نه تنها هیچ غلطی نتوانستند بکنند، بلکه نتایج آرا نشان داد؛ بود و نبودشان در چهار سال اخیر تغییری در میزان رأی ملت ایجاد نکرده است! درست است که میزان رأی ۴۱ درصدی رأی پایینی از میانگین ادوار انتخابات مجلس در ایران است، اما این موضوع به تحریم‌کنندگان و عملیات شناختی گسترده آنها ربطی ندارد و کسی توجهی به فراخوان‌های تحریم نکرده است!                                                     
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
ناکارآمدی؛ نتیجه تنش‌زایی
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان، درباره مجلس شورای اسلامی فرمودند:
«تشکیل هر مجلس جدیدی، برای کشور یک سرمایه با ارزش و مورد استفاده است؛ باید این را قدر دانست... حادثه شیرینی است، لکن این حادثه شیرین را می‌شود تلخ کرد... آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد.»
توجه به این نکته رهبر معظم انقلاب، آن هم قبل از شروع رسمی فعالیت نمایندگان مجلس دوازدهم، نقش مهمی در کارآمدی این دور از مجلس خواهد داشت.
چنانکه در آیه ۲ سوره حشر خردمندان جامعه را با عبارت «فاعتبروا یا اولواالالباب» به پندگیری دعوت می‌کند؛ لذا نمایندگان ملت که بر حسب قاعده از خردمندان جامعه بوده و نقش تصمیم‌سازی در جامعه را خواهند داشت، باید این آیه را پیش روی خود قرار دهند.
تجربه پیش روی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی حکایت از آن دارد که مسیر پر فراز و نشیبی در سال‌های پس از انقلاب طی شده است. بنابراین، با نگاهی به تجربه ادوار گوناگون مجلس و بررسی تنش‌ها در ادوار مختلف می‌توان پندهای مفیدی را برداشت کرد.
برای نمونه در مجلس ششم، اتفاقاتی از قبیل تحریم انتخابات، استعفای نمایندگان، اعتصاب در مجلس و... تنش‌هایی بود که از لحاظ حاکمیتی، امنیتی و حتی اقتصادی، برای کشور هزینه‌زایی می‌کرد. فضای تفرقه و جنجال‌های درون مجلس که در پی اصلاح قانون مطبوعات، اتفاقات کوی دانشگاه را در جامعه رقم زد. نمونه دیگر مصاحبه یکی از نمایندگان با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» به انتقاد از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بود که اظهارات دروغین وی سال‌هاست باعث وارد آمدن فشارهای زیاد بین‌المللی و اقتصادی از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی بر کشورمان شده است. همگی نتیجه تنش‌زایی‌ها در این دور از مجلس بود.
اختلاف بین اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم و اختلاف دولت و مجلس در دور هشتم و نهم مجلس نمونه‌ای از اثر تنش‌های مجلس بر التهاب جامعه است. در آن زمان با وجود اقدامات مثبت دولت، اما آنجا که تنش بین دولت و مجلس ایجاد می‌شود، خصوصاً در دو سال پایانی دولت، کارآمدی‌ها به حاشیه می‌رود. لذا با وجود بیان نقاط قوت دولت نهم و دهم، اما از دو سال پایانی دولت دهم خاطره خوبی از کارآمدی در ذهن‌ها به جا نمانده و همه این موارد مؤیدی بر آن است که تنش‌ها می‌تواند کارآمدی را به حاشیه براند. در دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتظار ملت بر آن است که خدمت، کار و تلاش برای حل مشکلات مردم سرلوحه اقدامات نمایندگان باشد و از تنش‌زایی پرهیز شود. البته وجود تضارب آرا و نیز بیان نظرات منطقی و کارشناسی شده و به دور از اتهام و تیکه‌پراکنی، خللی در اتحاد و همدلی ایجاد نمی‌کند.
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
روایت رئیس دستگاه قضا از بلوای پاییزی ۱۴۰۱
«حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای» با بیان اینکه اغتشاشگران ۱۴۰۱ را چه کسی در آغوش گرفته بود؟ گفت: «کسی می‌تواند بگوید حقوق بشر صد درصد سیاسی نیست؟ این بی‌شرم‌ها به اغتشاشگران اسلحه دادند و از آنها حمایت کردند. دنبال به‌هم‌ریختن ایران بودند، اما نتوانستند. فردی که در تصادف کشته شده است می‌گویند در تظاهرات کشته شده است، فردی را در تظاهرات تحریک می‌کنند که فرد دیگری را بکشد بعد همان را گردن حکومت می‌اندازند؛ خودشان هم می‌دانند این موضوعات صد درصد دروغ است. می‌گویند در ایران حقوق بشر نقض شده است، اما پنج ماه است می‌بینند چه جنایتی در غزه می‌شود و حمایت می‌کنند و اسلحه می‌دهند. مردم غزه در محاصره غذا و آب و دارو هستند. مردم غزه بشر نیستند؟» وی تصریح کرد: «همان شیاطین و قدرت‌های زورگو که در پاییز ۱۴۰۱ قصد به هم ریختن کشور ما را داشتند، در صدد برآمدند تا برای هیئت به اصطلاح حقیقت‌یاب بین‌المللی در مورد ایران فضاسازی کنند.»
  
 
▼ اخبار 
ایران دست برتر را در اختیار دارد
روزنامه «دیلی‌بیست» در تحلیلی به قلم «جیمز وارن»، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، اهداف تهران علیه واشنگتن و راهبردش برای دستیابی به آن اهداف را «کاملاً با ثبات» توصیف می‌کند. نگارنده خاطرنشان کرده است، اهداف سیاست خارجی تهران از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ بیرون راندن آمریکا از منطقه و جلوگیری از عادی شدن رابطه اسرائیل با کشورهای همسایه بوده است. وی در ادامه در توصیف میزان موفقیت این راهبرد نوشته است: «نخستین چیز که بایستی درباره راهبرد ایران گفت، این است که این راهبرد به ویژه از زمان آغاز جنگ آمریکا علیه تروریسم به شدت اثرگذار بوده است.» «جیمز وارن» با بیان اینکه تهران خودش را «از لحاظ راهبردی چیره‌دست‌تر از واشنگتن» نشان داده است. او همچنین نوشته است: «تا اینجای کار جنگ اسرائیل‌ـ حماس تنها به تقویت جایگاه ژئوپلیتیک ایران منجر شده و موجب افزایش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل شده است.»
 
ما در حال مبارزه با ایران هستیم
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «ما باید حماس را از بین ببریم، در غیر این صورت آینده‌ای در خاورمیانه نخواهیم داشت. از بین نبردن نیروهای حماس در رفح باعث می‌شود که آنها بار دیگر خود را بسازند و بر نوار غزه سیطره پیدا کنند. با جو بایدن توافق کردم که باید حماس را از بین ببریم و نمی‌توانیم یک چهارم ارتش آن را که اکنون در رفح است، رها کنیم». او در ادامه گفت: «تکرار حمله هفتم اکتبر (طوفان‌الاقصی) خط قرمز ماست و نمی‌توانیم اجازه دهیم که حماس باقی بماند. اغلب اسرائیلی‌ها سیاست ما در از بین بردن حماس و عدم برپایی دولت فلسطینی را تأیید می‌کنند.» نتانیاهو مدعی شد: «جامعه بین‌المللی باید به‌طور کامل پشت اسرائیل باشد و فشارها را کنار بگذارد، زیرا ما در یک نبرد عادلانه هستیم. حماس برای رسیدن به توافق مطالبه‌های عجیبی مطرح کرد، اما ما در یک نبرد متعلق به خود نیستیم، بلکه درحال نبرد با محور ایران هستیم.»
 
نمایش مضحک
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: «اقدام نمادین آمریکا در ارسال کمک‌های انسانی نمایش مضحک و در عین حال تلخی است، از یک سو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را وتو می‌کند که مانع از توقف جنگ شده است و تسلیحات گسترده‌ای را همچنان ارسال می‌کند و از سوی دیگر با ارسال کمک‌های نمادین و مضحک انسان‌دوستانه تلاش می‌کند وجهه جنگ‌طلبانه خود را نزد افکار عمومی دنیا اصلاح کند.» «ناصر کنعانی» گفت: «دنیا در این مدت به نقش آمریکا در ایجاد و استمرار جنگ غزه آگاهی کامل دارند و با این قبیل اقدامات نمادین دیدگاه افکار عمومی جهان تغییر نمی‌کند. امیدواریم که شاهد یک تلاش مستمر از سوی جامعه جهانی باشیم.» وی بیان کرد: «پیشنهادات ایران در شش بند توسط وزیر امور خارجه کشورمان در نشست اخیر جده ارائه شد که اگر عملیاتی شود حتما شاهد تغییراتی در جنگ غزه خواهیم بود.»
 
برای ۱۴۰۴ آماده می‌شویم
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: «ما در انتخابات ۱۴۰۴ ریاست‌جمهوری، حضور فعالی خواهیم داشت.» وی ادامه داد: «مطمئناً یکی از احزاب اساسی و مهم فعال در این انتخابات، حزب عدالت و توسعه خواهد بود، که حضوری چشمگیر داشته و یقیناً، به حمایت از شخصیتی برجسته و شایسته، که شورای مرکزی به این نتیجه برسد و اعلام کند، برخواهد خاست. به همین دلیل، ما زمینه‌های لازم را برای برنامه‌ریزی‌ فعالیت در انتخابات سال ۱۴۰۴ آماده کرده‌ایم و از هفته گذشته، این مرحله سیاسی‌مان را کلید زده‌ایم.» «جواد هروی» افزود: «نه فقط برای بحث انتخابات، بلکه برای حضور در صحنه سیاسی کشور، نقد شرایط روز، مسائل اقتصادی، سیاسی و حتی مناسبات بین‌المللی ایران با سایر نقاط جهان آماده کنیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز فعلی در رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در مصاحبه‌ای ادعا کرد، چنانچه بار دیگر به ریاست‌جمهوری برسد، جریان روزافزون کنار گذاشتن ارز دلار از معاملات از سوی کشورهای جهان را متوقف می‌کند. وی که با «سی‌ان‌بی‌سی» مصاحبه می‌کرد، گفت: «من به کشورها اجازه نخواهم داد دلار را رها کنند. اگر ما این استاندارد را از دست بدهیم، انگار که در یک جنگ انقلابی شکست خورده‌ایم. این همچون ضربه‌ای به کشور ما و همچون شکست خوردن در یک جنگ است. ما نمی‌توانیم بگذاریم چنین اتفاقی بیفتد. تعداد خیلی زیادی از کشورها در حال مبارزه برای توقف استفاده از دلار هستند.»
 
«سردار حسین رحیمی» رئیس پلیس امنیت اقتصادی درباره مقابله با دلالان ارزی گفت: «در خصوص بالا رفتن نرخ ارز بانک مرکزی باید پاسخگو باشد، ما به عنوان پلیس یک بخش از کار را در دست داریم. امسال بیش از ۵۰ مورد عملیات علیه دلالان ارزی و افرادی که بر معاملات فردایی فعالیت می‌کنند، انجام دادیم و ده‌ها نفر را بازداشت کردیم، دشمن در حال برنامه‌ریزی برای به هم ریختن بازار ارز است.»
 
وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد، از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه ساکنان غزه تاکنون تعداد شهدای غزه به ۳۱ هزار و ۱۱۲ نفر افزایش یافت. بر اساس این گزارش، در این مدت ۷۲ هزار و ۷۶۰ نفر از ساکنان غزه نیز به دلیل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند. این وزارتخانه ادامه داد: «تاکنون بر اثر سوء تغذیه و گرسنگی ۲۵ فلسطینی در نوار غزه شهید شده‌اند.»
 
«حمید رسائی» نماینده منتخب دوره دوازدهم تهران درباره ریاست مجلس آینده گفت: «من اصلا به ریاست مجلس فکر نمی‌کنم؛ ریاست مجلس به دست نمایندگان و تابع یک سری شرایط است و چیزی نیست که کسی در مورد آن نظر بدهد و بگوید رئیس مجلس یا عضو هیات رئیسه هستم.» رسائی افزود: «تخریب اشخاص کاملا برخلاف فرامین رهبری است!»
 
مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ از امروز(سه‌شنبه) آغاز می‌شود. در این رزمایش، یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه شرکت دارند و نمایندگانی از کشورهای عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند.
 
پایگاه حسن روحانی نوشت: «شورای نگهبان هفته گذشته، موارد ردصلاحیت او در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد، اما به دلیل اینکه پاسخ‌ شورای نگهبان فاقد مستندات بوده، دکتر روحانی در نامه‌‌ای به این شورا خواستار ارائه اسناد و دلایل ردصلاحیت و خودداری از کلی‌گویی شده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات