صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۸۷۰

صدای اعتراض دانشجویان آمریکا به آپارتاید صهیونیستی

آمریکا شریک اصلی صهیونیست ها در نسل کشی مردم فلسطین و غزه می باشد. در همین راستا دانشجویان دانشگاه های مختلف آمریکا بشدت نسبت به رویکرد دولت آمریکا در حمایت از جنگ غزه معترض شدند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت حمایت هیات حاکمه آمریکا از رژیم صهیونیستی به اندازه ای شور و افراطی بود که مورد اعتراض همه قرار گرفت.  این حمایت ها نشان می دهد که آمریکا شریک اصلی صهیونیست ها در نسل کشی مردم فلسطین و غزه می باشد. در همین راستا دانشجویان دانشگاه های مختلف آمریکا بشدت نسبت به رویکرد دولت آمریکا در حمایت از جنگ غزه معترض شدند. دولت آمریکا به جای پاسخ مثبت به درخواست دانشجویان، در اقدامی وحشیانه و بر خلاف روند دموکراسی و آزادی اقدام به سرکوب اعتراضات توسط پلیس و سپوش بر در خواست دانشجویان کرده است. از این رو تمام تلاش لابی صهیونیسم و دولت آمریکا بر این مبنا است که بتوانند صدای دانشجویان را خاموش کنند. در همین زمینه دانشجویان دانشگاه کلمبیای آمریکا که آغازگر اعتراضات حمایت از فلسطین در سراسر آمریکا هستند، اعلام کردند با مسؤولان دانشگاه به توافق نرسیده‌اند و مایلند به اعتراضات خود تا زمان رسیدن به خواسته‌های‌شان ادامه دهند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعتراضات هیات امنا شامل اساتید و کارمندان دانشگاه‌های سراسر آمریکا به روسای دانشگاه‌ها در استفاده از پلیس برای برخورد با معترضان بوده که به درگیری‌های خشونت‌آمیز، جرح و دستگیری صدها دانشجو منجر شده است. معترضان در دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا نیز برای پنجمین روز خود را در ساختمان این دانشگاه محبوس کردند. مسؤولان تا ساعت ۱۷ روز جمعه به آنها فرصت داده بودند ساختمان را ترک کنند اما این ضرب‌الاجل تمام شد و هیچ اتفاقی نیفتاد و دانشجویان در ساختمان ماندند. در دانشگاه آریزونا، معترضان یکسری چادر برپا کرده بودند که پلیس تعدادی از آنها را برچید و دست‌کم یک نفر دستگیر شده است.

در جریان درگیری بین پلیس و دانشجویان معترض در دانشگاه ایندیانا نیز ۳۴ نفر دستگیر شدند. همچنین ۳۶ نفر در دانشگاه اوهایو و یک نفر هم در دانشگاه کنتیکت دستگیر شدند. رئیس دانشگاه پورتلند اما رویکرد متفاوتی داشت و نشستی را برای رسیدگی به نگرانی‌های دانشجویان معترض برگزار کرد. در این میان، دانشگاه جورج واشنگتن، دانشجویان معترض حامی فلسطین را به مجازات تهدید کرد. این دانشگاه به دانشجویان معترض اخطار داد باید محوطه پردیس را پاکسازی کنند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افرادی که هنوز در محوطه هستند و آنهایی که قصد دارند به آنها ملحق شوند و قوانین مربوط به دانشگاه را نقض کنند، مستوجب مجازات و تنبیه خواهند شد.

ما علیه دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن در این اعتراضات بدون مجوز که برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های دانشگاه انجام می‌شود، مجازات و تنبیه قائل می‌شویم». همچنین فیلمی از ایجاد اختلال در سخنرانی نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در دانشگاه آکسفورد انگلیس در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد یکی از دانشجویان معترض پرچم فلسطین را در مقابل او نگه داشته، در حالی که پلوسی سعی می‌کند به سخنرانی خود ادامه دهد. در مقابل ساختمان محل این سخنرانی، ۲۵۰ معترض شعار «فلسطین را آزاد کنید» و «به نسل‌کشی پایان دهید» سر دادند. این معترضان که توسط گروه «خواسته جوانان» سازماندهی شده بودند، سخنرانی پلوسی در یادواره «بی‌نظیر بوتو» در اتحادیه آکسفورد را محکوم کرده و در مطلبی در فضای مجازی نوشتند: «جنگ‌طلبانی مانند نانسی پلوسی جایی در پردیس‌های دانشگاهی ندارند. در حالی که کودکان دارند به قتل می‌رسند و بیمارستان‌ها بمباران می‌شوند، ما اینجا نمی‌نشینیم و ساکت نمی‌مانیم تا به صحبت‌های این افراد گوش بدهیم. ما باید برخیزیم و اقدامی انجام دهیم، چون ما افراد بی‌خیالی نیستیم».

در همین ارتباط «عمر واسو» استادیار علوم سیاسی دانشگاه برکلی آمریکا معتقد است: اعتراضات دانشگاهی جاری در آمریکا می‌تواند شکاف‌های جدی را در قالب حمایت‌های قاطع احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه از رژیم اسرائیل ایجاد کند. شکاف‌های نسلی هم در آمریکا و هم اراضی اشغالی در حال افزایش است و این مساله حامل چالش‌های جدی برای رژیم اسرائیل و حمایت‌های دولت آمریکا از آن است. «امان عبدالهادی» جامعه‌شناس در دانشگاه شیکاگو هم اعتقاد دارد: افراد جوان بشدت از وضعیت کنونی حاکم بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا سرخورده شده‌اند.

در واقع نوعی عدم رضایت از سیاست‌ها و رویه‌های نسل‌های قدیمی در آمریکا ایجاد شده است. البته مشکل اصلی، سیستمی است که این نسل‌ها ایجاد کرده‌اند؛ سیستمی که رفتارها و رویه‌های خاصی را دنبال می‌کند. اعتراضات جاری دانشجویان در آمریکا نوعی نقطه عطف و لحظه خاص و معنادار را در این کشور ایجاد کرده است. باید توجه داشت در تاریخ آمریکا، تغییرات و اتفاقات بزرگ با جنبش‌های دانشجویی قابل توجه و انفجار اعتراضات آنها همراه بوده‌اند. همچنین «آنگوس جانستون» تاریخدان و کارشناس جنبش‌های دانشجویی در آمریکا معتقد است: شکاف نسلی درباره اسرائیل بویژه در میان دموکرات‌های آمریکایی عمیق‌تر و ملموس‌تر است؛ موضوعی که در سال‌های گذشته خود را در قالب گسست میان ارزش‌های رای‌دهندگان جوان و اولویت‌های سیاستمداران دموکرات به نمایش گذاشته است. در جریان اعتراضات جاری دانشجویی در آمریکا علیه اسرائیل نیز می‌بینیم میان ارزش‌های دانشجویان و افرادی که دانشگاه‌های آمریکا را اداره می‌کنند تا چه اندازه تفاوت فکری وجود دارد.

از سویی "نیویورک تایمز" در گزارشی با اشاره به اوج‌گیری اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا، به طور خاص به این مساله اشاره کرده که بازداشت صدها نفر در جریان اعتراضات توسط نیروهای امنیتی آمریکا سبب شده دانشجویان به شیوه‌های خلاقانه‌ای برای ابراز مخالفت و اعتراض خود علیه صهیونیست‌ها و همدستی دولت آمریکا با جنایات تل‌آویو علیه مردم فلسطین رو آورند. هرچه دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی در ابراز مخالفت‌ها و انتقادات خود علیه صهیونیست‌ها خلاقیت دارند، اینطور به نظر می‌رسد نظام حکمرانی در آمریکا در مواجهه با اعتراضات جامعه دانشگاهی این کشور شوکه شده است و راهی جز برخورد قهری و بازداشت‌های گسترده را پیش روی خود نمی‌بیند؛ معادله‌ای که سبب شده تا حد زیادی اعتبار ادراکی دولت آمریکا نزد افکار عمومی جهان با انتشار ویدئوهای مختلف از بدرفتاری نیروهای امنیتی آمریکایی با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و حتی خبرنگاران، زیر سوال برود.

شبکه الجزیره نیز در گزارشی تاکید می‌کند حمایت از مردم فلسطین به یک آزمون اخلاقی بزرگ بویژه برای دانشگاهیان آمریکایی تبدیل شده است. دانشجویان و اساتید آمریکایی به طور خاص تاکید دارند همکاری‌های محافل دانشگاهی و تحقیقاتی این کشور با صهیونیست‌ها و جنایات آنها علیه مردم فلسطین باید خاتمه یابد. در شرایط کنونی ذی‌نفعان تداوم جنگ غزه در آمریکا قابل توجه هستند و طیفی از شرکت‌های فناوری گرفته تا شرکت‌های تسلیحاتی و البته برخی نهادهای دانشگاهی را در بر می‌گیرد؛ موضوعی که باید هر چه سریع‌تر مخاطب قرار گیرد و ورای تمام این منافع، جنگ غزه خاتمه یابد. 

شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا نیز در گزارشی خط تکراری صهیونیست‌ها در مواجهه با اعتراضات ضدصهیونیستی را در پیش گرفته و اعتراضات گسترده در دانشگاه‌های مختلف آمریکا علیه رژیم اشغالگر قدس و جنایات آن ضد مردم فلسطین را به اوج‌گیری یهود‌ستیزی در آمریکا نسبت داد. فاکس‌نیوز به نوعی سعی در منحرف‌سازی توجهات از ماهیت اصلی سیاست‌ها و اقدامات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه داشته است و بر آن بوده تا نوعی ماهیت مذهبی و ایدئولوژیک به اعتراضات گسترده جاری در دانشگاه‌های آمریکایی علیه اشغالگران اسرائیلی ببخشد؛ معادله‌ای که اسرائیلی‌ها سال‌هاست با تمسک به آن و همسان نشان دادن رژیم اشغالگر قدس با آیین یهود، سعی داشته‌اند نوعی مشروعیت را برای خود و اقدامات‌شان ایجاد کنند. 

نشریه فارین پالیسی نیز در گزارشی مبسوط با عنوان اینکه «اعتراضات گسترده در دانشگاه کلمبیا چه چیزی را درباره آمریکا فاش می‌کند؟ می‌نویسد: "بسیاری از سیاستمداران، اعتراضات دانشجویی را به مثابه یک خطر و تهدید تصویرسازی و معرفی می‌کنند، این در حالی است که باید در قالب این اعتراضات درس‌های روشنی  را از وضعیت دموکراسی در آمریکا گرفت. بر اساس آنچه در گزارش فارین پالیسی مورد اشاره قرار می‌گیرد، اگر قرار باشد جامعه دانشگاهی هر آنچه را نظام حکمرانی در آمریکا می‌گوید تکرار کند و اگر بنا باشد خلاف این مساله اتفاق بیفتد و شاهد تشدید تنش و سرکوب باشیم، اساسا آزادی بیان چه معنایی خواهد داشت؟ معادله‌ای که پالس‌ها و پیام‌های معناداری را درباره ماهیت جریان حکمرانی در آمریکا مخابره می‌کند.

در همین حال خبرگزاری ان‌بی‌سی آمریکا نیز در گزارشی تاکید کرد دانشگاه کلمبیای آمریکا یک دانشجو به نام «خیمانی جیمز» را به دلیل طرح موضع‌گیری اعتراضی و تند علیه اسرائیل از ورود به دانشگاه منع کرده است. فرد مذکور در جریان جلسه با یکی از مقام‌های دانشگاه کلمبیا مواضع صریحی را علیه رژیم صهیونیستی مطرح کرد. خیمانی جیمز در سخنان خود صهیونیست‌ها را با نازی‌ها و نژادپرستان مقایسه کرده بود.

نائومی کلاین، نویسنده و فعال مطرح یهودی نیز در  گزارشی تاکید می‌کند تحولات جاری در دانشگاه‌های آمریکا و اعتراضات علیه صهیونیست‌ها نشان می‌دهد ما به یک مهاجرت جمعی از صهیونیسم نیاز داریم. وی تاکید می‌کند که ایدئولوژی صهیونیسم پله پله ما را به نقطه فاجعه‌بار کنونی رسانده است. این ایدئولوژی در اعمال خشونت و جنایت علیه مردم فلسطین بی‌حد و مرز رفتار می‌کند و شرایط بحرانی کنونی نیز برون داد رفتارها و  رویه‌های غلط آن است؛ موضوعی که سبب شده مواجهه با ایدئولوژی صهیونیسم به یک نقطه مهم و حساس برسد؛ نقطه‌ای که دیگر تحمل ایدئولوژی صهیونیسم ممکن نیست و باید اقدامی موثر و عملی انجام دهیم. وی تاکید می‌کند مساله اصلی در شرایط کنونی رویه‌های نتانیاهو و دولتش نیست. مساله اصلی به دنیا و طرز فکری بازمی‌گردد که موجب شده فردی نظیر نتانیاهو امکان مطرح شدن پیدا کند. 

خبرگزاری اسکای‌نیوز نیز در گزارشی ویژه با اشاره به فراگیر شدن اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف و برجسته آمریکایی علیه رژیم اشغالگر قدس، به طور خاص به پیوندهای شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی با صهیونیست‌ها اشاره و تاکید می‌کند تداوم جنایات اسرائیل در غزه، در پشت پرده حامل منافع قابل توجهی برای برخی اقشار و گروه‌ها در آمریکا است. اینکه دانشگاهیان آمریکا علیه این مساله قیام کرده‌اند حاکی از این مساله است که کلیت ماجرا به نقطه بسیار حساسی رسیده است؛ نقطه‌ای که در قالب آن دیگر نمی‌توان همراهی جریان‌های ذی‌نفع آمریکایی با جنایات اسرائیل در نوار غزه را لاپوشانی کرد. 

نشریه گاردین نیز در گزارشی با اشاره به اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها و همراهی دولت و نهادهای آمریکایی با این مساله، به طور خاص تاکید می‌کند پیش‌تر نیز در بحبوحه جنگ‌هایی نظیر جنگ ویتنام یا عراق و افغانستان، شاهد اعتراضات گسترده در دانشگاه‌های آمریکا علیه رویدادهای مذکور بودیم. با این حال، آن اعتراضات هیچگاه به خشونتی به این سطح که اکنون شاهد آن هستیم کشیده نشد. مسلما وقوع این رویداد در آمریکا حامل پیام‌های معناداری درباره معادلات جاری حکمرانی در این کشور است. اکنون دانشگاه‌های آمریکا خود به یکی از منتقدان اصلی نظام حکمرانی در این کشور و سیاست خارجی آن تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد نظام حکمرانی نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد به دانشگاه‌ها ارائه و آنها را آرام کند؛ معادله‌ای که از یک گسست گفتمانی بزرگ و البته پرهزینه در آمریکا خبر می‌دهد. 

از طرف دیگر دانشگاه کلمبیا اعلام کرد ورود یکی از رهبران دانشجویی شرکت‌کننده در اعتراضات به محوطه دانشگاه به دلیل اظهارات توهین‌آمیز علیه صهیونیست‌ها ممنوع شد. این تصمیم پس از انتشار ویدئویی گرفته شد که در آن، این دانشجو به نام خیمانی جیمز در جلسه‌ای با یکی از مقامات دانشگاه، سخنان خشونت‌آمیزی را علیه صهیونیست‌ها بیان می‌کند. دانشگاه کلمبیا جزئیات بیشتری درباره دلیل ممنوعیت ورود جیمز یا اقداماتی که منجر به این تصمیم شده، ارائه نداده است.

جیمز در این ویدئو می‌گوید صهیونیست‌ها لایق زندگی نیستند و آنها را با نازی‌ها و نژادپرستان مقایسه می‌کند. دانشگاه این رفتار را غیرقابل قبول دانسته و اعلام کرده دانشجویانی که در چنین اقدامی مشارکت کنند، با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد. همچنین یک نویسنده و فعال یهودی - کانادایی تأکید کرد: «صهیونیسم از لحظه ظهور خود نوعی آزادی زشت را به وجود آورده است که به کودکان فلسطینی نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک تهدید جمعیتی می‌نگرد، همانطور که فرعون از افزایش جمعیت بنی‌اسرائیل می‌ترسید و برای همین دستور کشتن بچه‌های‌شان را صادر کرد"

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات