بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۴۶

شکست دیگری برای آمریکا

آمریکا مدعی است با ساخت این اسکله به ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه کمک می‌کند ولی تحلیلگران معتقدند این اسکله بیشتر شبیه یک پایگاه نظامی است

چند ماه قبل بود که آمریکا اعلام کرد یک بندر متحرک دریایی برای کمک به مردم غزه خواهد ساخت. همین موضوع کافی بود تا رسانه‌های آمریکایی سریعاً پروپاگاندا را شروع کنند و سیاستمداران آمریکایی هم ژست کمک بگیرند. اما خبری روز سه‌شنبه توسط خود آمریکایی‌ها منتشر شد: روند این بندر برای کمک متوقف شده است. پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش آمریکا ارسال کمک‌های دریایی به نوار غزه را پس از آسیب‌دیدگی اسکله موقت آن به دلیل آب‌وهوای بد، متوقف کرده است.

این اختلال کمتر از 2 هفته پس از شروع عملیات ایالات متحده در اسکله رخ داد که مونتاژ آن 320 میلیون دلار هزینه داشت. 2 مقام آمریکایی با اشاره به اینکه بخشی از اسکله نظامی آمریکا در غزه دچار شکستگی شده و موقتاً غیرقابل استفاده شده است، اعلام کردند که ارسال کمک از طریق این اسکله به غزه متوقف شده است. این مقامات آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، اعلام کردند احتمالاً وضعیت بد آب و هوا دلیل این شکستگی بوده است. آنها اعلام نکردند میزان این شکستگی تا چه حد بوده و درباره مدت زمان لازم برای از سرگیری فعالیت اسکله گمانه‌زنی نکردند. یک سخنگوی برنامه جهانی غذا اعلام کرده سازمان ملل متحد از زمان آغاز به کار این اسکله، ۱۳۷ کامیون حامل کمک‌های انسانی معادل ۹۰۰ تن را از طریق این اسکله جا به جا کرده است.

 آمریکا مدعی است با ساخت این اسکله به ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه کمک می‌کند ولی تحلیلگران معتقدند این اسکله بیشتر شبیه یک پایگاه نظامی است. پیش‌تر روزنامه سوری الثوره در گزارشی نوشته بود: طرح و نقشه آمریکا برای ساخت یک اسکله شناور در سواحل نوار غزه برای به اصطلاح انتقال کمک‌های بشردوستانه قابل توجه است؛ سناریوی خنده‌داری که درون خود نقشه‌های زیادی دارد. ورود عناصر اشغالگر از طریق گذرگاه رفح می‌تواند با نقشه پیشین آمریکا برای به دست گرفتن کنترل مناطق راهبردی در این بخش ارتباط داشته باشد. حتی یکی از رسانه‌های عبری گزارشی منتشر کرده بود که این اسکله برای این ساخته شده است که اسرائیل بتواند در این بندر سامانه هوایی مستقر کند تا مقابله با پهپادهای حزب‌الله را انجام دهد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات