صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۴۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

قادری: مجلس و دولت آتی باید روی اصلاحات اقتصادی که بهره وری ایجاد می‌کند تمرکز کنند

نماینده مجلس دوازدهم گفت: بسیاری از جهت گیری‌های غلطی که تا کنون بهره وری در اقتصاد ایران ایجاد نکرده اند باید حذف شود و جهت گیری‌هایی در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد که تامین کننده منافع عموم مردم جامعه باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي

به گزارش بصیرت؛ این روز‌ها علی رغم وجود فضای ماتمی که بعد از شهادت آیت الله رئیسی به قوت خود در جامعه باقی مانده، اما مردم منتظر آغاز کارزار انتخابات برای انتخاب رئیس جمهور بعدی هستند تا در کنار مجلسی که به تازگی کار خود را آغاز کرده راهبرد‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی بیاندیشند. بصیرت در گفتگو با تنی چند از نمایندگان مجلس دوازدهم این موضوع مهم را مورد واکاوی قرار داده واولویت‌های کشور را تحلیل کرده است.

جعفر قادری نماینده مردم شریف شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع مهمترین همکاری‌های بین مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم به نکاتی اشاره کرد و گفت: بی تردید مجلس و دولت بعدی باید راه شهید رئیسی در تقویت اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی و حل مشکلات مردم بخصوص در بخش معیشتی و اقتصادی را ادامه دهند. هر فردی که به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران باشد با دولتی که تشکیل می‌دهد نهایت همت و اراده خود را باید برای رفع نگرانی‌ها و کاستی‌های جامعه بخصوص درحوزه اقتصادی بگذارد.

وی در این باره یادآور شد: با توجه به اینکه ایران کشوری بسیار استثنایی است که ظرفیت‌های بسیار زیاد طبیعی و جغرافیایی دارد لازم است دولت و مجلس در این راستا همکاری ویژه‌ای به نفع استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی داشته باشند.

جعفر قادری با ذکر چند نمونه از مسائلی که باید مورد توجه مجلس و دولت چهاردهم قرار بگیرد، گفت: در اقتصاد ایران مزیت‌های نسبی فراوانی وجود دارد که از آن برای ارزآوری باید استفاده کرد مثلا در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، صنایع تبدیلی، تجهیزات پزشکی و دارو مزیت‌های بسیار زیادی داریم بنابراین باید با تعامل هر چه بیشتر روی این حوزه‌ها متمرکز شویم.

وی در ادامه بحث خاطر نشان شد: از سوی دیگر به دلیل وجود تحریم‌ها باید توجه بسیار ویژه‌ای به تولیدات یک سری کالا‌ها که آن‌ها را استراتژیک می‌نامیم داشته باشیم و در این کالا‌های استراتژیک حتما باید کف خودکفایی رعایت شود تا به دلیل فشار‌های خارجی کشور دچار مشکلات عدیده‌ای نشود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی ونماینده مجلس دوازدهم یادآور شد: از سوی دیگر باید به این موضوع بسیار مهم توجه کرد که در بعضی حوزه‌ها می‌توانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم، یعنی نوع نگاه خود به حوزه‌های درآمد زایی را باید تغییر دهیم چرا که در بسیاری از بخش‌ها می‌توانیم درآمد‌های کلانی برای کشور ایجاد کنیم که متاسفانه تا کنون نسبت به آن‌ها غفلت‌های بزرگی صورت گرفته است.

جعفر قادری در این باره بیان داشت: به عنوان مثال در عرصه گردشگری و توریسم مذهبی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای درآمد زایی وجود دارد ضمن اینکه ایران کشوری چهار فصل است که قدمتی تاریخی دارد که مورد توجه گردشگران بین المللی است بنابراین برای بهبود وضعیت اقتصادی باید روی این بخش‌ها نیز به شدت تمرکز کنیم و راهکار‌های درست وعملیاتی ارائه دهیم تا از این طریق نیز ضمن اشتغالزایی فرصت‌های ارز آوری قابل توجهی برای کشور ایجاد شود.

جعفر قادری کارشناس و تحلیلگراقتصادی و نماینده مجلس دوازدهم معتقد است: سالهاست کارشناسان اقتصادی و دولتمردان مختلف از جدایی اقتصاد از درآمد‌های نفتی یا مدیریت اقتصاد کشور بدون اتکا به درآمد‌های نفتی سخن می‌گویند، اما این موضوع بسیار مهم همچنان به درستی جا نیفتاده و مشخص نشده که دوری و جدایی از اقتصاد غیر نفتی به چه معناست؟

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: وقتی می‌گوییم خواهان اقتصادی غیر نفتی هستیم به این مفهوم نیست که تولید نفت را کاهش دهیم بلکه به این معناست که باید از کل ظرفیت تولید به خوبی استفاده کنیم منتهی باید ازخام فروشی جدا شویم و به سمتی برویم که نفت و گاز را به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم و کالایی بسازیم و صادر کنیم که ارزآوری و بهره وری اقتصادی بیشتری برای کشور ایجاد کند، پس دولت و مجلس مسائل مهمی برای کار کردن پیش روی خود دارند که باید روی آن‌ها به شدت تمرکز کنند تا راه‌های برون رفتی برای خروج از وضعیت اقتصادی کنونی ایجاد شود.

جعفر قادری نماینده مجلس دوازدهم و کارشناس اقتصادی معتقد است: به عنوان مثال باید برق مورد نیاز کشور را از انرژی تجدید پذیر استفاه کنیم و زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از خودرو‌های برقی را در کشور ایجاد کنیم تا خودرو‌ها برقی شوند و مصرف بنزین کاهش یابد؛ آلودگی برطرف شود و مردم جامعه در سلامت بیشتری باشند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: بسیاری از جهت گیری‌های غلطی که تا کنون بهره وری در اقتصاد ایران ایجاد نکرده اند باید حذف شود و جهت گیری‌هایی در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد که تامین کننده منافع عموم مردم جامعه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات