صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۲۹

آیا ترامپ مجرم می تواند در انتخابات حضور داشته باشد؟

این وضعیت نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا در یک سال آینده وارد مرحله از بحران سیاسی و امنیتی خواهد شد و کار برای رئیس جمهور آمریکا بسیار سخت خواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ محمد امیری

با رای هیات منصفه دادگاهی در نیویورک رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده مجرم شناخته شد. این وضعیت نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا در یک سال آینده وارد مرحله از بحران سیاسی و امنیتی خواهد شد و کار برای رئیس جمهور آمریکا بسیار سخت خواهد بود. بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته، ترامپ با اختلاف از بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2024 پیش است و این به معنای پیروزی وی بر بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکاست. الکترال مپ بر اساس آخرین نظرسنجی اعلام کرد ترامپ 312 بر 226 رای الکترال بایدن را شکست خواهد داد.  رای هیات منصفه دادگاهی در نیویورک  نشان می دهد که  مردم آمریکا باید از بین ۲ گزینه اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه یکی را باید برگزینند: یک پیرمرد آلزایمری فرتوت یا یک مجرم غیرسیاستمدار ضدساختار! هر ۲ مورد، یعنی از کار افتاده بودن و مجرم بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری، پدیده‌هایی جدید در تاریخ 236 ساله انتخابات در ینگه دنیا هستند.

با این حال به نظر می‌رسد در بحبوحه نارضایتی‌های عمومی بی‌سابقه سیاسی و اجتماعی از دولت دموکرات فعلی و شخص بایدن، بویژه به خاطر فقدان آمادگی روانی و جسمی برای تصدی مهم‌ترین پست اجرایی آمریکا و همچنین حمایت بی‌شرمانه وی و دولتش از جنایت‌های آشکار رژیم صهیونیستی در غزه، محکومیت قضایی اخیر بیش از آنکه به ضرر ترامپ باشد، به نفع او است. به این معنی که در نگاه افکار عمومی آمریکا و طرفداران ترامپ این رای بیشتر رویکرد سیاسی دارد و دولت مردان کنونی آمریکا با این کار، بدنبال محدود سازی وی در انتخابات 2024 هستند.  از ای رو به نظر می رسد این حکم روی حامیان اصلی ترامپ، هیچ اثری نخواهد داشت. حامیان اصلی ترامپ ممکن است هرگونه محکومیتی را دارای ‌انگیزه سیاسی بدانند و به او وفادار بمانند و حتی پایگاه رای او را تقویت کنند. این حتی می‌تواند مشارکت رای‌دهندگان را در میان هواداران ترامپ که او را قربانی یک سیستم مغرضانه می‌دانند، افزایش دهد.

عصر پنجشنبه گذشته هیات منصفه 12 نفره دادگاه منهتن پس از ۲ روز شور در محاکمه مربوط به پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، دونالد ترامپ را در هر ۳۴ فقره اتهام گناهکار شناخت. عمده اتهامات انتسابی به ترامپ مرتبط به جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت به بازیگری به نام  استورمی دانیلز بود.

بدین ترتیب  نه تنها برای نخستین‌بار یک رئیس‌جمهور ایالات متحده در یک دادگاه کیفری مجرم شناخته شد، بلکه این شخص قرار است نامزد یکی از ۲ حزب اصلی این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 هم باشد. 
محکومیت دونالد ترامپ می‌تواند از یک جریمه نقدی ساده تا حد‌اکثر ۴ سال زندان باشد و این ابهامات درباره شرکت او در انتخابات آتی را حتی به عنوان رای‌دهنده بیشتر می‌کند. تیم وکلای ترامپ بعد از اعلام رای نهایی 30 روز فرصت دارند به آن اعتراض کنند و روند برگزاری دادگاه تجدیدنظر می‌تواند چندین ماه به طول بینجامد.

قرار است رای نهایی قاضی پرونده، "خوان مرچان" در روز 11 جولای (21 تیر ماه) اعلام شود، یعنی درست ۴ روز پیش از آغاز کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه در میلواکی که قرار است در آن بر اساس آرای انتخابات درون‌حزبی در ایالات پنجاه‌گانه، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 5 نوامبر معرفی شود. کمتر کسی تردید دارد که این فرد دونالد ترامپ نباشد، با این حال اگر حکم قاضی مرچان سختگیرانه باشد و رئیس‌جمهور پیشین را روانه زندان کند، در این صورت معادلات سیاسی بسیار پیچیده خواهد شد.

این رای علیه ترامپ نشان داد که "همیشه پای یک زن در میان است." دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، امروز در همان چاهی افتاده که ۳۰ سال پیش بیل کلینتون، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا افتاد؛ با این تفاوت که رسوایی ارتباط بیل کلینتون با کارآموز زن کاخ سفید، مربوط به دوران ریاست‌جمهوری‌اش بود اما رسوایی ترامپ مربوط به سال‌ها پیش از آن است که او در سر سودای ریاست‌جمهوری را بپروراند.

دادگاه اعلام کرده مجازات ترامپ را در روز ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه) اعلام می‌کند، یعنی چهار روز قبل از آنکه حزب جمهوری‌خواه او را در گردهمایی سراسری خود رسما به‌عنوان نامزد حزب معرفی کند. مشخص نیست این حکم چه خواهد بود اما به‌طور معمول، متهمان چنین جرائمی به جزای مالی یا حداکثر حبس تا چهار سال محکوم می‌شوند. البته این حبس می‌تواند حبس خانگی هم باشد و مجرم به‌جای رفتن به زندان از مچ‌بند الکترونیکی استفاده کند. طبق قوانین آمریکا، حتی اگر ترامپ محکوم شود، امکان اعتراض به حکم را خواهد داشت و حتی پس از رای دادگاه تجدیدنظر، او باز هم امکان درخواست برای تعویق اجرای حکم را خواهد داشت.

از نظر قانون اساسی ایالات متحده تنها ۳ شرط برای نامزدهای ریاست‌جمهوری تعیین شده که همگی مربوط به وضعیت شهروندی و سن نامزدهاست.  البته یک نکته وجود دارد و آن، این معیار است که در اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمده است: "هیچ‌ فردی که قبلا سوگند یاد کرده و دست به شورش (تخطی از قانون) ‌زده باشد، نمی‌تواند مامور ایالات متحده باشد". علاوه بر اینکه این معیار نیاز به تفسیر قانون اساسی دارد،  دادگاه عالی آمریکا نیز که اکثریت قضات آن را محافظه‌کاران حامی حزب جمهوری‌خواه و صاحب دین به ترامپ تشکیل می‌دهند، اوایل سال جاری  میلادی حکم داده بود کنگره باید قانون خاصی را برای استناد به این ممنوعیت تصویب کند.

به عبارت دیگر این اصلاحیه تا قبل از اجماع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مجلسین خانه نمایندگان و سنا، به عنوان معیار رسمی برای تعیین صلاحیت ترامپ در نظر گرفته نخواهد شد.

محکوم شدن ترامپ مانع از ادامه فعالیت‌های تبلیغاتی او یا رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری نمی‌شود و چنانچه در ایالت نیویورک در زندان نباشد، می‌تواند در فلوریدا که ایالت محل سکونتش است به خودش رای بدهد. به فرض هم که قاضی با صدور یک حکم بینابینی ترامپ را به حصر خانگی محکوم کند، مشکلی برای حضورش در انتخابات به وجود نمی‌آید.

"لارا ترامپ" عروس او که یکی از مشاوران انتخاباتی‌اش نیز محسوب می‌شود، در مصاحبه‌ای با فاکس‌‌نیوز گفت چنانکه پدرشوهرش محکوم شود هم فعالیت‌های انتخاباتی‌ خود را به صورت مجازی انجام خواهد داد.

نکته اینجاست که ترامپ ۳ پرونده مفتوح دیگر هم دارد که آنها هم می‌توانند مثل یک بمب ساعتی در کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان و کل روند انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده عمل کنند. در مقابل باید گفت چه درباره پرونده استورمی دانیلز و چه ۳ پرونده دیگر، وکلای بانفوذ ترامپ و دادستان همچنان می‌توانند‌ درباره حکم نهایی یعنی درباره مجازات و نحوه اجرای آن مصالحه کنند.

همچنین در ساختار قضایی آمریکا، رویه زمان خریدن از طریق درخواست تجدیدنظر بسیار مرسوم است و به این ترتیب تیم ترامپ می‌تواند اجرای حکم قاضی را چند ماه به تعویق اندازد. در آمریکای درگیر تفرقه و شکاف اجتماعی، دست‌کم در کوتاه‌مدت نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه محاکمه ترامپ به متحد کردن جناح‌های مختلف حزب جمهوری‌خواه کمک می‌کند. اینکه حساب ترامپ در شبکه‌ اجتماعی شخصی او (تروث سوشیال ) بلافاصله پس از صدور حکم مزبور، فراخوان عمومی برای جمع‎‌آوری کمک مالی را آغاز کرده، نشان می‌دهد تیم مشاوران او به این وضعیت به چشم یک فرصت برای بسیج حامیان نگاه می‌کند.

در همین زمینه نیز جو بایدن سکوت خود را شکست و اعلام کرد: "حکم هیات منصفه دادگاه نیویورک علیه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا، بایستی مورد احترام قرار گیرد و تلاش های برخی از جمهوری خواهان مخالف این حکم را برای تضعیف سیاسیسیستم قضایی کشور بی پروا و خطرناک و غیر مسئولانه است". 

جمع بندی اتفاقات رخ داده در آمریکا نشان می دهد که دولت مردان از تضعیف ترامپ بعنوان رقیب انتخاباتی بایدن  بشدت استقبال می کنند و این را در راستای پیروزی دموکرات ها در انتخابات 2024 می دانند. گرچه تحوالات در  این کشور، جو عمومی آمریکا را بسمت بحران شدن هدایت می کند ولی به نظر می رسد هیات حاکمه آمریکا بدنبال حذف همیشگی بایدن از تحولات سیاسی می باشند. از این رو این رای می تواند بر خلاف باب میل مردم آمریکا باشد. 

نظرسنجی‌ها در آمریکا فعلا حکایت از پیروزی ترامپ در انتخابات پیش‌رو دارند. براساس آخرین نظرسنجی‌، ترامپ انتخابات را با ۳۱۲ الکترال دربرابر ۲۲۶ الکترال بایدن پیروز خواهد شد. مخالفان ترامپ به‌طور حتم برای رای دادن علیه او و نامزدهای مورد حمایتش، ‌انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند اما نگران پیوند زدن پرونده‌های کیفری ترامپ با کمپین انتخاباتی بایدن هستند. تا امروز ترامپ موفق شده با ارتباط دادن این پرونده‌ها به انتخابات، کمک‌های مالی قابل‌توجهی را برای کمپینش جمع‌آوری کند اما معلوم نیست پس از محکومیت نیز وضع همین‌گونه خواهد ماند یا شاهد ریزش آرای ترامپ خواهیم بود.

 هر دو حزب برای پیروزی در انتخابات، نیاز به آرای «ایالت‌های نوسانی» دارند. این ایالت‌ها که در تعیین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم هستند، الگوی ثابتی برای رای دادن به یک حزب سیاسی ندارند. معمولا ایالت‌های نوادا، آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا در این دسته جا می‌گیرند. به احتمال بسیار قوی، رای‌دهندگان ایالت‌های نوسانی یا مستقل ممکن است تحت‌تاثیر این حکم قرار گیرند. برخی ممکن است آن را نشانه فساد تلقی کنند و از ترامپ دور شوند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است آن را بیش از حد بدانند و از روی انصاف از او حمایت کنند. درحال‌حاضر ترامپ نه‌تنها اولین رئیس‌جمهور سابقی است که در یک جنایت مجرم شناخته می‌شود، بلکه اولین نامزد ریاست‌جمهوری از حزب اصلی است که در بحبوحه مبارزات انتخاباتی برای کاخ سفید به جرمی محکوم می‌شود. او پس از محکومیت ناچار خواهد بود استراتژی کمپین انتخاباتی‌اش را تغییر دهد.

 برخی جمهوری‌خواهان پس از حکم عصر پنجشنبه سعی کردند فاصله‌ خود را با ترامپ حفظ کنند. درصورت اعلام محکومیت ترامپ، ممکن است حزب جمهوری‌خواه با اختلافات داخلی در مورد حمایت از ترامپ یا فاصله گرفتن از او مواجه شود. این تقسیم‌بندی می‌تواند انسجام کلی و استراتژی انتخاباتی حزب را تضعیف کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات