صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۸۵

انتخابات پرشور و رقابتی به سوی دولتی قوی/ راهبرد مشارکت حداکثری

کنعانی‌مقدم گفت: شور و شوق انتخاباتی یکی از مهمترین مسائلی است که در مشارکت حداکثری مردم تاثیر دارد و بایستی هم دستگاه اجرایی و هم مسئولین و هم احزاب و تشکل‌های سیاسی و شورای نگهبان فضای انتخابات را هم پرشور نگه دارند تا شاهد یک مشارکت حداکثری باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با حسین کنعانی مقدم

ثبت نام کاندیدا‌های نهمین ریاست جمهوری در حال انجام است، ریاست جمهوری که بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی باید شرایط خاصی داشته باشد تا انتظارات مردم را برآورده کند. با این حال راهبرد مشارکت حداکثری و مطالبه صریح رهبری برای برگزاری انتخابات یکی از مهمترین مواردی است که در انتخابات پیش رو باید مد نظر باشد. اینکه این راهبرد چگونه اجرایی خواهد بود را حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی به بصیرت پاسخ گفته است.

*جناب کنعانی مقدم! راهبرد مشارکت حداکثری با توجه به مطالبه صریح رهبری چگونه قابل اجرا خواهد بود؟
** قطعاً یکی از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی نظام جمهوری اسلامی، مردم هستند و مردم هم برای مشارکت در انتخابات اولین مسئله‌ای که دارند این است که اعتمادشان نسبت به نظام طوری باشد که احساس کنند در گزینه‌هایی که شورای نگهبان تأیید می‌کند نامزد‌های خودشان را ببینند و این باعث شود که یک رقابت ایجاد شود و خود رقابت باعث ایجاد مشارکت حداکثری می‌شود؛ به این لحاظ علاوه بر اینکه نامزد‌هایی که دارند خود را در معرض آرای مردمی قرار می‌دهند و صلاحیت‌های حداقلی و لازم را داشته باشند نکته بعدی این است که بایستی وزیع المله باشد یعنی اکثریت قریب به اتفاق مردم این فرد را به عنوان رئیس جمهور بپذیرند و به او رأی دهند.
شور و شوق انتخاباتی یکی از مهمترین مسائلی است که در مشارکت حداکثری مردم تاثیر دارد و بایستی هم دستگاه اجرایی و هم مسئولین و هم احزاب و تشکل‌های سیاسی و شورای نگهبان و همه کسانی که تریبون دارند من جمله رسانه‌ها تلاش کنند فارغ از هرگونه سیاه‌نمایی و رقابت‌های مخرب فضای انتخابات را هم پرشور نگه دارند و هم مسئولین سلامت و امنیت انتخابات را تامین کنند تا شاهد یک مشارکت حداکثری باشیم.

*با توجه به شرایطی که پیش آمد یعنی شهادت آیت الله رییسی و انتخاباتی که خیلی زودهنگام در حال رخ دادن است، برخی‌ها عنوان می‌کنند این انتخابات چند ویژگی منحصر به فرد دارد که اولین آن‌ها وضعیت شکاف‌های اجتماعی است که بعد از اتفاقات سال ۴۰۱ برجای مانده و بعضا سبب دو یا چند قطبی شدن جامعه فکری و سیاسی کشور شده است، این را چطور تحلیل و ارزیابی می‌کنید و اینکه چه تاثیری روی انتخابات پیش رو و مشارکت خواهد داشت؟
** ببینید در برخی اوقات دو قطبی شدن انتخابات سبب مشارکت بیشتر و رقابت می‌شود، از این جهت ممکن است خوب و به نفع جامعه باشد، اما دو قطبی شدن که یکی انقلابی و دیگری ضد انقلاب باشد، یکی فردی است که مورد تایید حاکمیت است و دیگری نیست یا اینکه این فرد اگر رئیس جمهور شود ایران گلستان میشود و دیگری شود جهنم می‌شود دو قطبی خوبی نبوده و به صلاح جامعه نیست.
دو قطبی وقتی خوب است که کاندیدا‌ها و افراد مختلف می‌آیند و خود را در معرض آرا و انتخاب مردم قرار دهند، رقابت کنند و اثباتی حرف بزنند و به جای اینکه از دیگران نقد کنند، خود را به مردم اثبات کنند و به نظر می‌رسد این شرایط می‌تواند به یک مشارکت حداکثری بیانجامد.

*یکی از نکات دیگری که در خصوص انتخابات پیش رو عنوان می‌شود، موقعیت خاص منطقه‌ای و خصوصاً شرایط ایران و اسراییل بعد از وعده صادق است، تحلیل شما از تاثیر چنین امری در انتخابات آینده چیست؟
** قطعاً سیاست خارجی ما در نوع نگرش مردم به رئیس جمهور آینده تاثیر دارد؛ اینکه رئیس‌جمهور آینده می‌تواند با توجه به شرایط خاص و تحولات و تهدیداتی که در منطقه وجود دارد این کشتی طوفان زده را به مقصد برساند یا نه؟ به هر حال مردم نیم نگاهی به تجربه‌های گذشته می‌اندازند و با توجه به اینکه همیشه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زودتر از انتخابات ایران انجام می‌شد و حالا انتخابات ایران زودتر انجام میشود به نظر می‌رسد انتخابات ایران تأثیرگذار هم خواهد بود در انتخابات آینده آمریکا و لذا کسی که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران میشود باید این مورد را هم مورد توجه قرار دهند.
منتخب آینده باید مورد توجه داشته باشد که امنیت ملی، منافع، قدرت و اقتدار ملی مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشد.

*اشاره فرمودید به انتخابات آمریکا؛ حالا به درست یا غلط نگاه بخشی از جامعه ما الان به نتایج انتخابات آمریکاست هر چند انتخابات ایران زودهنگام شد و پیش از آن انجام میشود، فکر می‌کنید باز هم این انتخابات در آینده ایران تأثیرگذار خواهد بود؟ تحلیل شما چیست؟
** در انتخابات آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات سر کار بیاید همه یک نقشه راهی دارند که چگونه با ایران، قدرت ایران و مقاومت مقابله کنند لذا رییس جمهور باید بداند که بایستی خود را برای این آماده کند که در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد؛ چه ترامپ سرکار بیاید چه دیگر کاندیداها، اما اینکه بتواند یک دولت قوی را در نظر داشته باشد پیشنهاد خود بنده این بود که کلیه نامزد‌های ریاست جمهوری تلاش کنند که حداقل ۸تا ۱۰ نفر از وزرای خود را در مناظره‌ها به مردم معرفی کند تا مردم بدانند این کشتی را به کدام ناخدا و تیم و کادرش می‌سپارند که در هنگامه طوفان پرسنلش پا به فرار نگذارند و ناخدا را تنها بگذارند.

*در انتخابات گذشته مشارکت زیر ۵۰ درصد بود فکر می‌کنید با توجه به شوکی که به دلیل شهادت رییس‌جمهور و همراهانشان در ارتفاعات ورزقان در جامعه روی داد این انتخابات می‌تواند پرشور با مشارکت بالا باشد؟
** اگر رقابتی باشد و حضور همه جناح‌های سیاسی برای انتخابات وجود داشته باشد مشارکت بالای ۵۰ درصد را در این انتخابات خواهیم داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات