صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۰۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شهید وقتی که به شهادت می‌رسد به معنای واقعی کلمه نورانیتی ایجاد می‌کند. واقعاً وجود اینها یک عیدی است، یک هدیه‌ الهی است که به ‌این ملت داده شده؛ این چیز کمی نیست. اینها خیلی باعظمت و باارزش است. یک نفر با داشتن همسر، ‌مادر، فرزند، زندگی راحت، بلند شود برود جانش را کف دستش بگیرد و برای احساس تکلیف و وظیفه جانش را بدهد؛ خیلی کار ‌بزرگی است. خدا ان‌شاءالله که عیدی‌های بزرگ‌تر ‌را در دنیا و آخرت به شما بدهد‌.(۱۳۹۷/۱۲/۲۲)
 
 
▼ حرف روز
میراث دولت شهید رئیسی
یکی از دستاوردهای مهم و سرنوشت‌ساز دولت رئیسی عزیز در حوزه سیاست‌ خارجی که ابعاد آن چندان برای افکار عمومی آشکار و تبیین نشده، کریدور راهبردی شمال‌ـ جنوب است. دولت آیت‌الله رئیسی از ابتدای شروع به کار خود در چارچوب سیاست همسایگی و فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای، تمرکز ویژه‌ای در جهت راه‌اندازی کریدور شمال‌ـ جنوب داشته است. منافع این رخداد از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران فوق‌العاده چشمگیر خواهد بود.
واقعیت آن است که آینده ایران و نسل‌های آینده در گرو نقش‌آفرینی ایران در کریدور شمال‌ـ جنوب و به عبور آن از خاک کشورمان وابسته است. این مسیر اگر به نقطه نهایی برسد، سبب می‌شود راه ۱۷ هزار کیلومتری انتقال کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا به حدود ۷ هزار کیلومتر تقلیل یابد. دولت شهید رئیسی از ابتدای شکل‌گیری، با اراده جدی به سمت تکمیل این پروژه حرکت کرده است.
کریدور شمال‌ـ جنوب سه بخش اصلی دارد. بخش اول از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و سپس به ایران می‌رسد. این مسیر هم‌اکنون آماده شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در یال شرقی کریدور شمال‌ـ جنوب امکان انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد. نکته اساسی در این زمینه آن است که تا پیش از تشکیل دولت شهید رئیسی عزیز، رقم ذکر شده صفر بود. البته رفع کاستی‌های این پروژه که عبارت است از تکمیل راه آهن چابهار‌ـ زاهدان و زاهدان‌ـ بیرجند می‌تواند به افزایش ظرفیت‌های شاخه شرقی کریدور بینجامد.
بخش میانی کریدور شمال‌ـ جنوب از سمت دریای خزر است، که نیازمند تقویت بنادر، جرثقیل‌های بزرگ، اسکله و کشتی‌های روـ رو است که ایران و روسیه در حال طراحی و اجرای برخی اقدامات هستند. بخش سوم کریدور شمال‌ـ جنوب از روسیه و آذربایجان شروع شده و از سمت غرب وارد ایران می‌شود. در این بخش مشکل اساسی تکمیل پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت‌ـ آستاراست.
در اردیبهشت ۱۴۰۲ در سفر رئیس‌جمهور شهید به مسکو، ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال‌ـ جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت‌ـ ‌آستارا را امضا کردند. گذرگاه ریلی شمال‌ـ ‌جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می‌رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بوده و در دولت آیت‌الله رئیسی با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است. اگر این خط آهن ساخته شود، عملاً بین سن‌پترزبورگ و خلیج‌فارس ارتباط ریلی برقرار می‌شود. ایران و روسیه تصمیم گرفته‌اند احداث این خط آهن از سال ۲۰۲۴ آغاز شود و تا سال ۲۰۲۷ به نتیجه برسد.              
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
تشییع پیکر پیامدار ایرانیان
تشییع کم‌نظیر و پرشور رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی، در شهرهای گوناگون ایران سبب شد تا لنز دوربین و سرتیتر رسانه‌های خبری دنیا به سمت جمهوری اسلامی ایران بچرخد. در زمانه‌ای که سیاستمداران دنیا اغلب از سمت و سوی مردم طرد می‌شوند و مورد نکوهش قرار می‌گیرند، تشییع باشکوه و با‌عظمت خادمان ملت در هفته گذشته، تجلیلی کوچک از این خدمتگزاران به پاس خدمات و تلاش‌های جهادی و انقلابی‌شان قلمداد می‌شود.
برخی رسانه‌های بزرگ بین‌المللی، بخش‌هایی از مراسم تشییع در شهرهای تهران، مشهد، قم، تبریز و بیرجند و شهر ری را به طور مستقیم پوشش دادند و برخی دیگر به ویژه در میان رسانه‌های فارسی‌زبان معاند ترجیح دادند این رویداد عظیم را که خبر اول بسیاری از رسانه‌های جهان شده و هیئت‌هایی از ۹۰ کشور جهان را برای عرض تسلیت و ابراز همدردی با ملت ایران به تهران کشانده بود، سانسور کنند؛ اما واقعیت امر این است که این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد که مردم ایران پشت سر کارگزاران واقعی خود هستند.
این تشییع پیکر همچنین پیام روشنی به جهانیان و همچنین برخی از داخلی‌ها داشت؛ اینکه دشمن و غرب تصور نکند که با به‌کارگیری شدیدترین نوع عملیات روانی و جنگ شناختی و ترکیبی می‌تواند ملت ایران را از اهداف و آرمان‌های انقلاب دور کند، بلکه اتفاقاً ملت با بصیرت ایران بعد از این همه سال دیگر به وضوح میزان کینه‌توزی و عناد دشمنان را در دشمنی با مردم ایران شناخته است و بنابراین در مقابله با دشمنان هیچ گاه دچار تردید و تشکیک نمی‌شود.
 دومین پیام روشن این تشییع پیکر به کارگزاران فعلی و آتی جمهوری اسلامی است، اینکه ملت شریف ایران قدردان زحمات و تلاش‌های ایشان است و بنابراین ادامه راه شهدا و تلاش بیشتر برای توسعه ایران باید در دستور کار آنان قرار بگیرد.
سومین پیام این تشییع پیکر نیز به برخی تحلیلگران و کارشناسانی است که بیان می‌داشتند چسب اجتماعی مردم ایران ضعیف شده است، یا مردم از نظام عبور کرده‌اند یا مردم دیگر میل و تمایلی به نظام و حکومت و کارگزاران ندارند؛ در مقابل این افراد باید گفت سخت در اشتباهید، نادانی و جهل شما هر چند باعث عوض شدن حقیقت نمی‌شود، اما با تولید اخبار و پیام‌های منفی و پمپاژ رسانه‌ای آن در جامعه، امنیت و سلامت روانی جامعه را مختل کرده‌اید. شاید بهتر باشد که به جای سیاه‌نمایی صرف از جامعه ایرانی، سعی کنید تا مردم ایران را ابتدا به ساکن با هیچ مردمی در دنیا مقایسه نکنید؛ چرا که ایرانیان منحصربه فرد هستند و در ثانی درک درستی از ایران و جامعه ایرانی به‌دست بیاورید؛ چراکه اتفاقاً سر بزنگاه‌ها و در نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی، مردم ایران ثابت کرده‌اند که همچنان پای کار این نظام و انقلابند.             
 رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
فرصت تاریخی برای اعراب
مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی، از «سیگنال‌های مثبت» میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سخن گفته است. «انور قرقاش» در این باره اظهار داشته است: «رد و بدل شدن سیگنال‌های مثبت بین کشورهای عرب حوزه خلیج [فارس] و ایران، نشان‌دهنده تمایل مشترک برای تقویت روابط و کاهش تنش در منطقه است.» وی ادامه داد: «حضور گسترده مقامات کشورهای عرب حوزه خلیج [فارس] در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور فقید ایران تا اظهارات سازنده دوجانبه در مورد سیاست حسن همجواری، از جمله این سیگنال‌هاست.» مشاور دیپلماتیک بن زاید تصریح کرد: «این فرصتی است که ممکن است تاریخی باشد و باید از آن برای خدمت به ثبات و شکوفایی منطقه استفاده کرد.» گفتنی است، اخیراً مسئولان پادشاهی بحرین نیز از پوتین، رئیس‌جمهور بحرین خواستند واسطه شود تا ایران روابط خود با بحرین را از سر بگیرد.
 
 
▼ اخبار 
نقش دولت مردم در وعده صادق
فرمانده کل سپاه گفت: «شهید رئیسی در عملیات وعده صادق واقعاً شجاعت غیرقابل وصفی از خود نشان داد؛ با دیپلماسی قدرتمند دولت توانستیم به قلب ا‌ستکبار حمله کنیم و دستگاه دیپلماسی با قدرت امیرعبداللهیان به خوبی این مسئولیت را انجام داد.» سرلشکر سلامی با تمجید از نقش‌آفرینی‌های شهید امیر عبداللهیان در ترسیم پیام‌های سیاسی عملیات وعده صادق برای جهانیان خاطرنشان کرد: «وزیر خارجه شهید مشروعیت سیاسی نظام را در عملیات بزرگ وعده صادق در جهان به معرض عموم گذاشت و با حضور فعال در میدان سیاسی، پیام‌های جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی را به خوبی مدیریت کرد و قاطعانه پاسخ داد.» وی در ادامه با اشاره به خصوصیات اخلاقی وزیر امور خارجه، تأکید کرد: «شهید امیر عبداللهیان دیپلماتی قاطع و قوی بود و از هیچ کس جز خداوند نمی‌ترسید، او در وعده صادق خوش درخشید و مقابل فشارهای سیاسی و بین‌المللی قدرت‌های مقابل ایستاد.»
 
ادعاهای تکراری همزمان با آماده‌سازی حضور در انتخابات!
سخنگوی جبهه اصلاحات درباره برنامه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «جبهه اصلاحات روز یکشنبه درباره نحوه حضور در انتخابات تصمیم می‌گیرد.» «جواد امام» در این زمینه تأکید کرد: «هنوز هیچ جمع‌بندی نداشته‌ایم و تصمیمی درباره انتخابات اتخاذ نشده است. بی تردید ما می‌توانیم تنها درباره مسئله‌ای صحبت کنیم که منجر به تصمیم شده باشد.» وی در ادامه گفت: «فراموش نکنیم که بیش از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و اهمیت انتخابات پیش رو تجدید‌نظر حاکمیت و ایجاد شرایط لازم برای حضور حداکثری مردم مهم است. این انتخابات می‌تواند امتحان و فرصتی برای حاکمیت باشد که سیاست‌های یکدست‌سازی را متوقف و زمینه بازگشت همه سلایق و جریان‌های سیاسی را فراهم کند.» گفتنی است، اظهارات این چهره اصلاح‌طلب در حالی مطرح می‌شود که اخیراً صوتی از لیدر اصلاح‌طلبان منتشر شده بود که به صراحت مدعی تحریم انتخابات در اسفند ۱۴۰۲ شده بود.
 
هشدار مجدد یمن به شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی
«سرتیپ یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در راهپیمایی مردم یمن در میدان السبعین صنعاء اعلام کرد، نیروهای مسلح یمن سه عملیات منحصربه‌فرد علیه سه کشتی در دریای سرخ، دریای عرب و دریای مدیترانه انجام داده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود، کشتی اسرائیلی (MSC ALEXANDRA) را در دریای عرب با تعدادی موشک بالستیک هدف قرار داده است. نیروهای مسلح یمن همچنین از هدف قرار دادن کشتی (YANNIS) متعلق به یک شرکت یونانی در حین عبور از دریای سرخ به عنوان بخشی از مرحله چهارم تشدید عملیات‌ها خبر دادند. در این بیانیه آمده است، سومین کشتی که هدف نیروهای مسلح یمن قرار گرفت کشتی اسرائیلی ESSEX بود که با تعدادی موشک در دریای مدیترانه هدف قرار گرفت.نیروهای مسلح یمن به همه شرکت‌هایی که با رژیم صهیونیستی تعامل و همکاری می‌کنند، هشدار داد که کشتی‌های آنها هدف قرار خواهند گرفت.
 
جنگ اوکراین‌ـ روسیه تمام می‌شود؟
«رویترز» به نقل از چهار منبع روسی گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه آماده است تا جنگ در اوکراین را با یک آتش‌بس از طریق مذاکره که خطوط کنونی میدان نبرد را به رسمیت می شناسد، متوقف کند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی پوتین، در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهار نظر، گفت، رئیس کرملین بارها به صراحت اعلام کرده است که روسیه برای دستیابی به اهدافش آماده گفت‌وگوست و این کشور «جنگ ابدی» نمی‌خواهد. زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) در سال ۲۰۲۲ فرمانی را امضا کرد که به طور رسمی هرگونه مذاکره با پوتین را «غیر ممکن» اعلام کرد. یکی از منابع پیش‌بینی کرد تا زمانی که زلنسکی در قدرت است، ممکن نیست هیچ توافقی اتفاق بیفتد، مگر اینکه روسیه او را دور بزند و با واشنگتن به توافق برسد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ در حاشیه مراسم تشییع پیکر ریاست‌جمهوری اسلامی ایران شهید آیت‌الله رئیسی و شهیدان عزیز همراه، جلسه‌ای با حضور جمعی از گروه‌های مقاومت با حضور سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد. در این جلسه، آخرین وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی غزه و عملیات طوفان‌الاقصی و نقش جبهه مقاومت بحث و بررسی شد و بر استمرار جهاد و مبارزه تا پیروزی کامل مقاومت فلسطین در غزه با مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت در منطقه تأکید شد.
 
◄ «نیکی هیلی» نامزد سابق حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد، تمام ناامیدی‌هایش نسبت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ماه نوامبر به وی رأی خواهد داد. به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، نیکی هیلی در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ در واشنگتن‌دی‌سی در پاسخ به این پرسش که چه کسی می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا در کاخ سفید بهتر عمل کند، از بین جو بایدن و دونالد ترامپ، گزینه دوم را انتخاب کرد.
 
◄ دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه که رکن اصلی قضائی سازمان ملل به شمار می‌آید، حکم داد اسرائیل باید عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند. طبق حکم این دادگاه، رژیم اسرائیل علاوه بر این بایستی گزارش‌هایی در خصوص اقدامات انجام‌ شده برای اجرای دستورات صادرشده تقدیم این دادگاه کند. یک رسانه عبری‌زبان اعلام کرد، کاخ سفید دیگر مخالف تهاجم گسترده به رفح نیست و حداقل مخالفت خود را با این تهاجم تلطیف کرده است.
 
◄ در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی پربازدید شد که در آن اقدام به شایعه‌پراکنی و انتشار مطالب کذب در خصوص حادثه سقوط بالگرد شده بود. در این کلیپ ادعا شده بود، دُم بالگرد رئیس‌جمهور با دُم بالگردی که در تصاویر قطعات بازمانده از سانحه منتشر شده متفاوت است؛ ادعایی که به‌سادگی با بررسی تصاویر بالگرد مشخص می‌شد دروغ است؛ از همین رو نامبرده از طرف سازمان اطلاعات سپاه احضار و تحویل مقام قضایی شد.
 
◄ رئیس حزب فرانسه شکست‌ناپذیر،«ژاک لوک میلینشون» و یکی از رهبران اپوزیسیون پارلمان ملی فرانسه ابراز داشت: «اسرائیل نیروی اشغالگر است و حقی در دفاع مشروع از خود ندارد.» او افزود: «اسرائیل تابع قانون بین‌المللی جنگ نیست و با سلطه خود بر ورودهای نوار غزه طبق قوانین بین‌المللی یک نیروی اشغالگر به شمار می‌رود.»
 
◄ «رند پال» سناتور آمریکایی در جدیدترین اظهارنظرش اظهار داشت: «سیاست ایالات متحده در تشدید مداوم تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و چین نمی‌تواند نتیجه مورد نظر در تغییر مسیر سیاسی این کشورها را به ثمر برساند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات