صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۷۱

جهش در تولید نفت/ برنامه ریزی دولت برای تولید چهار میلیون نفت در روز

رفتار آمریکا در طول چهار دهه گذشته به خوبی ثابت کرد که صرف مذاکره و تلاش برای  اعتماد سازی آمریکا نه تنها هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت، بلکه ممکن است در برهه ای هم خطرناک باشد و غرب از دل این مذاکرات رویکرد "تهی سازی قدرت" ایران را دنبال کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

زمانی که مقامات آمریکا سرمست از تدوین سیاست تحریمی ایران بودند، تصور می کردند که کار ایران تمام است و به زودی جمهوری اسلامی ایران ناتوان از دور زدن تحریمها، در مقابل آمریکا دست تسلیم بالا خواهد برد. در این مدت ایالات متحده آمریکا با کمک برخی از کشورهای اروپایی روز به روز بر حجم تحریم ها علیه ایران افزود و حتی با در پیش گرفتن مذاکرات هسته ای معروف به برجام در از سال 92 تا 1400، باز هم آمریکا از سیاست تحریمی دست نکشید.

از این رو رفتار آمریکا در طول چهار دهه گذشته به خوبی ثابت کرد که صرف مذاکره و تلاش برای  اعتماد سازی آمریکا نه تنها هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت، بلکه ممکن است در برهه ای هم خطرناک باشد و غرب از دل این مذاکرات رویکرد "تهی سازی قدرت" ایران را دنبال کند.

موفقیت دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم ها نشان داد که سیاست دولت سیزدهم بعنوان "سیاست خارجی متوازن" راهبرد مناسب در مقابل غرب می باشد. به این معنی که سیاست خارجی برجام محور دولت دوازدهم نه تنها در این مدت نتیجه بخش نبوده بلکه در بسیاری جهات آمریکا ر انیز نسبت به سیاست تحریمی خود علیه ایران، امیدوار ساخت.

انتظار می رود دولت آینده بر مبنای دو تجربه متفاوت در سیاست خارجی، بتوان آنچه در این سه سال نتیجه بخش بود را انتخاب و سیاست خارجی متوازن را به طور کامل به اجرا بگذارد.  تولید نفت و صادرات آن از جمله موفتیت های دولت سیزدهم است که تحریم غرب با چالش و به نوعی تحقیر کرد.

تقاطع‌گیری اطلاعات منتشرشده توسط رسانه‌ها و منابع خارجی نشان از آن دارد که میزان تولید نفت خام در کشورمان به بیش از 3.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. اخیرا اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارشی که مربوط به صادرکنندگان نفت در سومین ماه 2024 است، میزان صادرات نفت کشورمان را در این ماه بیش از 3 میلیون و 250 هزار بشکه برآورد کرد. با توجه به اینکه میزان مصرف نفت خام در داخل کشور بین 1.8 تا 1.9 میلیون بشکه در روز است، می‌توان ارزیابی کرد میزان صادرات نفت خام کشورمان به بیش از 1.4 تا 1.6 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اخیرا طرحی نیز در شورای اقتصاد دولت به تصویب رسیده است که میزان تولید نفت به 4 میلیون بشکه در روز برسد که به معنای رسیدن میزان صادرات نفت به 2 میلیون بشکه در روز است.

در طرح افزایش تولید نفت خام توسط شرکت ملی ایران با سرمایه گذاری سه میلیارد دلار تنها در سال ۱۴۰۳ و با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز معادل هفت میلیارد درآمد نفتی برای کشور محقق می‌شود که در خصوص این طرح در این جلسه تاکید شد، این سرمایه گذاری عظیم نفتی با اولویت مشارکت مردمی اجرایی و نهایی شود.

پیش‌تر در سال‌های 95 و 96 میزان صادرات نفت کشورمان به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده بود اما با خروج ترامپ از برجام، میزان صادرات نفت کشورمان در سال 97 به میانگین روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه و در سال 98 به میانگین روزانه 480 بشکه کاهش یافت. در نهایت با اقداماتی که طی چند سال گذشته رخ داد، شاهد این هستیم که میزان صادرات نفت در حال بازگشت به پیش از تحریم‌هاست. 

روندهای به کار گرفته شده در حوزه انرژی در دولت شهید رئیسی، در راستای تقویت بازارهای جدید صادراتی ایران، خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش درآمدهای ارزی ایران بوده است و به پشتوانه رشد تولید و تجارت نفت و گاز در کشور، رشد اقتصادی 5.4 درصدی نیز در سال گذشته میلادی به ثمر نشست، همچنین درآمدهای ارزی سالانه کشور از محل صادرات نفت خام به تنهایی بیش از 15 میلیارد دلار رشد داشته است که در نهایت این تلاش‌ها، شاهد بازگشت ایران به بازارهای جهانی حتی با وجود تشدید تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت و گاز ایران هستیم.

دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی کارنامه موفقی در زمینه تولید و فروش نفت و پیشبرد امور در حوزه انرژی دارد. به زعم کارشناسان، سیاست‌هایی که وزارت نفت طی 2 سال و چند ماه گذشته به اجرا گذاشت، زمینه را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها آماده کرد و ما را به رشد اقتصادی مطلوب 5.4 درصدی در سال گذشته میلادی رساند.
یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که دولت شهید رئیسی پیگیری کرد، افزایش تعاملات با کشورهای همسایه بود. در این چارچوب، از هر فرصتی برای گسترش روابط با همسایگان استفاده کردیم.

به اعتقاد کارشناسان، گسترش روابط با همسایگان در حوزه انرژی منافع سرشاری برای‌ ما دارد. از یک طرف، بازارسازی برای نفت و گاز کشور است و از طرف دیگر، وابستگی سیاسی کشورهای هدف به خودمان را رقم می‌زنیم. ایجاد ثبات سیاسی در منطقه نیز از دیگر دستاوردهای این سیاست است.
صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها نیز با جدیت در دولت شهید رئیسی در دستور کار بود. در ادامه این سیاست توانستیم سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را رقم بزنیم که نوعی بازارسازی تضمینی برای نفت کشور بود.

روندهای به کار گرفته شده در حوزه انرژی در دولت شهید رئیسی، در راستای تقویت بازارهای جدید صادراتی ایران، خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش درآمدهای ارزی ایران بود و به پشتوانه رشد تولید و تجارت نفت و گاز در کشور، رشد اقتصادی 5.4 درصدی نیز به ثمر نشست  همچنین درآمدهای ارزی سالانه کشور از محل صادرات نفت خام به تنهایی بیش از 15 میلیارد دلار رشد داشته است. دولت سیزدهم با گذار از بازارهای سنتی نفت خام به سمت بازارهای صادراتی هدفمند حرکت کرده است و در کنار این موضوع، تجارت گازی نیز با تقویت مشارکت با کشورهای همسایه، به نقطه تعاملی جدیدی رسیده است که در نهایت این تلاش‌ها، شاهد بازگشت ایران به بازارهای جهانی حتی با وجود تشدید تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت و گاز کشورمان هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات