صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۶۱۳
وزیر نفت در افتتاح سه طرح کلان استان سیستان و بلوچستان

۵۳ میلیون متر مکعب به تولید گاز خام اضافه شد/بسیاری از پروژه‌ها ۱۵سال روی زمین مانده بود

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۵۰ پروژه کلان در این سه سال به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار در کشور شروع شده است، گفت : از مجموع ۱۵۵ پروژه اعلام شده که در این سه سال به بهره برداری رسیده است، بسیاری از پروژه ها تا ۱۵ سال بر روی زمین مانده بود.

جواد اوجی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های حوزه گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اردیبهشت ماه و شهادت رئیس جمهور و هیات همراه ایشان اظهار کرد: برایم بسیار سخت بود که امروز برای افتتاح طرح‌هایی حاضر شود که شهید آیت الله رئیسی همواره پیگیر اجرا و عملیاتی شدن آنها بود بویژه با توجه به اینکه این استان در بحث گازرسانی عقب تر از دیگر استان‌های کشور قرار داشت.

دغدغه رئیس جمهور شهید

وزیر نفت تصریح کرد: آیت الله رئیسی تاکید داشت که در این دوره، انقلابی در حوزه گازرسانی در این استان رقم بخورد؛ در واقع بارها در جلساتی که خدمت رئیس جمهور شهید بودیم، ایشان پیگیر طرح‌های این منطقه بودند.

وی ادامه داد: در سه سال از عمر دولت در حوزه صنعت نفت و گاز کشور بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام و جدید به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده که این پروژه ها عمدتا پروژه هایی در بخش بالادستی نفت اعم از توسعه میادین نفتی، گازی و جمع آوری گازهای مشعل بوده و در بخش پایین دستی در حوزه صنعت نفت و گاز که بخش حوزه پالایشگاه نفت، پالایشگاه گاز، خطوط انتقال فرآورده های نفتی و خطوط انتقال گاز تعریف می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۵۰ پروژه کلان در این سه سال به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار در کشور شروع شده است، تصریح کرد: از مجموع ۱۵۵ پروژه اعلام شده که در این سه سال به بهره برداری رسیده است، بسیاری از پروژه ها شاید بین ۱۲ تا ۱۵ سال بر زمین مانده بود که با ارزش ۳۴ میلیارد دلار،‌ توفیق رشد ۶۰ درصدی در زمینه تولید نفت حاصل و موجب شد که در این زمینه از تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت، امروز به سه میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه نفت برسیم.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته ۵۳میلیون مترمکعب به تولید گاز خام کشور اضافه شد؛ همچنین به ظرفیت پالایش گاز کشور نزدیک به ۵۵ میلیون متر مکعب از جمله افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که یکی از بزرگترین پالایشگاه های گازی کشور محسوب می‌شود، اضافه شده است.

جمع آوری ۱۱.۵ میلیون متر مکعب گازهای همراه

وزیر نفت با بیان اینکه ۲۷۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور اضافه شده است،‌ گفت: در اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور شهید رئیسی فاز دوم پالایشگاه آبادان به بهره برداری رسید و ما هر چقدر بتوانیم جلوی خام فروشی و صادرات نفت را بگیریم و این را در زنجیره ارزش افزوده ببریم، برای کشور مقرون به صرفه تر است.

اوجی با اشاره به اینکه در این سه سال به ظرفیت پالایش نفت و گاز کشور اضافه شده است عنوان کرد: نزدیک به ۱۱.۵ میلیون متر مکعب گازهای همراه جمع آوری شده است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم که ۲ ماه آینده است، ۴.۵ میلیون متر مکعب دیگر از گازهای سمی و گازهای همراه در شرق و غرب جمع آوری و در پتروشیمی‌ها خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل به ارزش افزوده شود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت مردمی سیزدهم نزدیک به ۱۰ میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شده که پنج پتروشیمی آماده افتتاح برای هفته های آینده داریم؛ در بحث انتقال و خطوط اصلی گازرسانی یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر در این سه سال در سراسر ایران ساخت خطوط انتقال گاز داشته‌ایم که امروز نیز در سیستان و بلوچستان ۳۷۰ کیلومتر خطوط اصلی گاز به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه شبکه‌های گاز هر جا برود انشعاب از این خطوط ده ها روستا، شهر و صنایع نیروگاه‌ها را نیز گازرسانی خواهد کرد، گفت: تا پایان امسال یک‌هزار کیلومتر خطوط انتقال فرآورده های نفتی یکی از پروژه هایی که در دوره و دولت های قبل مغفول مانده بود به بهره برداری می‌رسد و تا پایان این دولت نزدیک به ۴۶۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری است که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به خط لوله فراورده نفتی تبریز - ارومیه اشاره کرد.

به گفته وی از ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم حدود ۶ هزار و ۷۰۰ روستا، ۵۰ شهر جدید، ۲۲ نیروگاه، ۱۶ هزار واحد صنعتی و ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز به شبکه گازرسانی کشور متصل شدند که امروز پنج ایستگاه فشار گاز قوی به بهره برداری خواهد رسید.

اوجی به استفاده از شرکت دانش بنیان صنعت نفت در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در این زمینه رشد بی نظیری داشته ایم به طوری که از ۱۵۰ شرکت به ۶۷۰ شرکت دانش بنیان رسیده ایم همچنین در بحث ساخت کالای بار اول در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و استفاده از شرکت دانش بنیان رتبه اول را وزارت نفت کسب کرده است.

تلاش ناکام دشمنان برای گرفتن رشد صادرات نفتی

وی تصریح کرد: از ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار جدا از اینکه اثراتش در بحث تولید نفت و گاز داشته ایم بالاترین رقم صادرات گاز LPG را نیز داشتیم به طوریکه صادرات گاز LPG کشور ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ همچنین افزایش ظرفیت پالایش گاز، افزایش ظرفیت پالایش نفت، جمع آوری گازهای مشعل و افزایش نزدیک به ۱۰ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی را داشته‌ایم که این ها موجب شد خوشبختانه در رشد اقتصادی گروه نفت گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین رشد گروه اقتصادی سهم گروه نفت و گاز شود.

وزیر نفت خطاب به معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: سال ۱۴۰۲ به لحاظ سرمایه گذاری‌هایی که روی این پروژه ها انجام دادیم و رشد تولید که عاید کشور شد، نزدیک به ۲۰ درصد رشد اقتصادی داشته ایم و انشا الله با برنامه ریزی و ریل گذاری که در این حوزه صورت گرفته و با حمایت و پشتیبانی شما مطمئن هستیم که یک انقلاب در حوزه پروژه‌های صنعت نفت شکل خواهد گرفت؛ همچنین در بحث صادرات نفت که دشمنان ایران اسلامی بارها تحریم جدید اعمال کردند اما در این سه سال نتوانستند جلوی رشد صادرات کشور را بگیرند به طوری که به اعداد و ارقامی در حوزه صادرات نفت رسیده ایم که از سال ۱۳۹۷ تاکنون در حقیقت بالاترین میزان صادرات بوده است.

وی با اشاره به پروژهای قابل افتتاح امروز در سیستان و بلوچستان بیان کرد: اصل تکالیفی که شهید جمهور داشتند و پیگیری هایی که استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و خواسته مردم سیستان و بلوچستان داشته‌اند، در بحث گازرسانی بود که این استان پایین ترین میزان تعداد خانوار شهری و روستایی بهره مند را داشته ایم که امروز نزدیک به سه پروژه به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان به بهره برداری می‌رسد.

حل مشکل تامین سوخت نیروگاه چابهار

اوجی با اشاره به اینکه ۲ خط انتقال گاز در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: یکی از این خطوط خط لوله گاز از ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری است که بسیاری از شهرها و روستاهای این استان گازدار خواهد کرد؛ همچنین نیروگاه چابهار به شبکه گاز متصل می‌شود.

وی تصریح کرد: همیشه در بحث تامین سوخت نیروگاه چابهار با مشکل مواجه بوده‌ایم چون باید فرآورده های نفتی را از طریق کشتی از عسلویه به چابهار برای تامین نیروگاه می‌بردیم امروز با اتصال این نیروگاه به شبکه بازرسانی روزانه حدود ۴.۵ میلیون فراورده آزاد می‌شود،۲ کارخانه سیمان در خاش و منطقه سیستان به شبکه گاز متصل می‌شود؛ همچنین امروز نزدیک به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه گاز اضافه می‌شود و ۱۴۰ روستا و ۱۳ شهر دیگر استان نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز به صورت ویدئو کنفرانس پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود در مجموع ارزش پروژهایی که صنعت نفت در سیستان و بلوچستان و پنج استان دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد ۳۷۰ هزار میلیارد ریال است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات