بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۷۳

مسکو: توافقنامه روسیه و ایران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است

مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت: انعقاد توافقنامه همکاری همه جانبه بین مسکو و تهران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است که هرگز موضوعیت خود را از دست نداده است.

از خبرگزاری ریانووستی، ضمیر کابلوف سه‌شنبه در گفت و گو با این رسانه روس با اشاره تلویحی به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سانحه هوایی گفت: توافقنامه راهبردی ایران و روسیه با رویدادهای اخیر مرتبط نیست، چرا که تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است.
این دیپلمات روس افزود روند کار بر روی توافق به دلیل مشکلات شرکای ایرانی به حالت تعلیق درآمده است اما تردید ندارم که این کار نهایی خواهد شد.
کابلوف اضافه کرد که پس از نهایی شدن متن، رهبران دو کشور در خصوص زمان و مکان امضای توافق نامه تصمیم خواهند گرفت.

به نوشته ریانووستی، کار بر روی یک توافق بزرگ جدید بین روسیه و ایران سپتامبر ۲۰۲۲ زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند گفتگو کردند، مشخص شد.
ضمیر کابلوف، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه در ماه مه سال ۲۰۲۴ نیز گفته بود که توافقنامه به روز شده در مورد مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران به دلیل اصلاحات طرف ایرانی در حال طی مراحل تصویب جدید است، هنوز تاریخی برای امضای آن تعیین نشده است.

پیش از این برخی رسانه‌های غربی از جمله رویترز  به نقل از این مقام وزارت امور خارجه روسیه مدعی شده بودند: توافق جامع با روسیه از سوی ایرانی‌ها به حالت تعلیق درآمده است. 

سفیر ایران در روسیه گفت: مطلبی که اخیرا در خصوص معطل ماندن توافقنامه همکاری میان ایران و روسیه از سوی طرف ایرانی منتشر شده کذب است، روز دوشنبه 21 خردادماه 1403 هم آقایان لاوروف و باقری پیگیر امضای هرچه سریعتر این توافقنامه بودند.
کاظم جلالی  در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی ایرنا در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود افزود: بنده متن این توافقنامه که به زبان روسی بود را به دوستان مترجم دادم؛ متوجه شدیم متن روسی با متن فارسی متفاوت است.
وی گفت: در متن فارسی آمده است که آقای ضمیر کابلوف گفتند که به طور کلی توافقنامه جامعی که میان ایران و روسیه قرار بود منعقد شود، ایرانی‌ها آن را به حالت تعلیق درآوردند در صورتی که در متن روسی اینطور نیست.
سفیر کشورمان در روسیه با بیان اینکه این مشکلی است که همواره با آن مواجه بودیم تصریح کرد: برخی از دوستان در داخل ایران شتاب زده اخبار نادرستی را منتشر می‌کنند، اما واقعیت این است که ما دو سال است که بر روی موافقتنامه جامع همکاری‌های دو کشور در حال کار هستیم.

منبع: ایرنا
برچسب ها: توافقنامه ، روسیه ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات