صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۴۲

بهره‌برداری راه‌آهن رشت ـ کاسپین با حضور مخبر و دستیار پوتین

راه‌آهن رشت ـ کاسپین با حضور سرپرست رئیس‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه و معاون نخست‌وزیر آذربایجان فردا پنجشنبه به بهره‌برداری می‌رسد.

 راه‌آهن رشت به کاسپین یک پروژه بزرگ حمل‌ونقل در ایران است که ارتباط بین شمال و جنوب کشور را تسهیل می‌کند و برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

این پروژه شامل احداث خط راه‌آهن از شهر رشت استان گیلان تا شهر کاسپین در استان گلستان است،  این خط راه‌آهن اهمیت زیادی برای ارتباط مناطق شمالی و جنوبی ایران دارد و بهبود حمل‌ونقل مسافران و بار در این منطقه را فراهم می‌کند و باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق می‌شود و از مزایای حمل‌ونقل ریلی برخوردار است.

قرار بود این پروژه که اوایل امسال تکمیل شده بود با حضور شهید جمهور به بهره‌برداری برسد ولی این مهم میسر نشد، با این حال قرار است که این پروژه فردا پنجشنبه 31 خرداد با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان و سفرای چند کشور و با هدف تکمیل کریدور شمال ـ جنوب به بهره‌برداری برسد.

این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندرانزلی را فراهم می‌سازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است، راه‌آهن رشت ـ کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال ـ جنوب محسوب می‌شود و از این پروژه مهم به‌عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

راه‌آهن رشت ـ بندرکاسپین به‌طول 37 کیلومتر با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کل مبلغ هزینه‌شده برای پروژه ریلی رشت ـ کاسپین 3,500 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 600 میلیارد تومان در دولت قبل و 2,300 میلیارد تومان تاکنون در دولت سیزدهم هزینه شده است و 600 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران باقی مانده است.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند که ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان‌پذیر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات