صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آن کاری که امروز دارند این جوان‌های ما انجام می‌دهند، مایه‌ شگفتی بینندگان است؛ امروز جوان‌های ارتش نشسته‌اند در حال طراحی کارهای بزرگند؛ چه از لحاظ تجهیزات، چه از لحاظ سازمان‌دهی. خب، اینها یک نتیجه‌ معنوی هم دارد که از همه‌ اینها بزرگ‌تر است؛ یعنی وقتی که شما کار می‌کنید، تلاش می‌کنید، ایستادگی می‌کنید، استقامت می‌کنید، هر کدام از اینها یک ارزش است، اما همین ارزش‌ها روی هم که جمع می‌شود، محبوب خدا می‌شوید. محبوب خدا شدن از همه‌ این چیزهایی که من گفتم بالاتر است؛ شماها توانستید، یعنی ارتش توانسته یک‌ چنین حرکت‌های بزرگی را انجام بدهد.(۱۴۰۱/۱۱/۱۹)
 
 
▼ حرف روز
درآمدی بر انتخابات پیش رو
انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی قرار است روز جمعه هشتم تیرماه برگزار شود. ۸۰ نفر طی پنج روز برای کاندیداتوری در این انتخابات نام‌نویسی کردند و روز ۲۲ خردادماه شورای نگهبان قرار است اسامی نهایی کاندیداها را پس از بررسی صلاحیت آنها اعلام کند.
حضور چهره‌های گوناگون از همین ابتدای ماجرا، نمایش‌دهنده رقابتی بودن انتخابات پیش روست. هر چند اضطراری بودن این سری از انتخابات ناخواسته بر بسیاری از وجوه انتخابات تأثیرات مثبت و منفی خود را گذاشته است؛ اما این اقتدار و قدرت حاکمیتی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی را بر همگان مشهود کرد که انقلاب اسلامی بر هر نیاز و مسئله‌ای، پاسخی در خور و مناسب دارد. باید منتظر ماند و دید افرادی که صلاحیت‌شان تأیید می‌شود چه کسانی هستند؟ اما در همین دور اول ثبت نام‌ها چند نکته بسیار مهم بیشتر به چشم می‌آید.
اول اینکه هشتاد نفر ثبت‌نام کرده، از همین ابتدای کار بر سر اهلیت و شایستگی شورای نگهبان مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت ثبت‌نا‌م‌کننده‌ها، ضرورتاً باید اجماع داشته باشند، نه اینکه در صورت رد صلاحیت افراد سعی کنند با بد اخلاقی‌های سیاسی، کل روند انتخابات را زیر سؤال ببرند. کما اینکه همین نام‌نویسی اولیه این افراد هم دقیقاً مؤید اهلیت و شایستگی شورای نگهبان است و بنابراین انتظار این است که در هر حالی از قانون اساسی و رویه‌های انتخاباتی تمکین محض داشته باشند.
نکته دوم اینکه برخی از افراد با علم بر نداشتن صلاحیت‌های کافی مبنی بر نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری، اما باز هم نام‌نویسی کرده‌اند تا شاید از این طریق وجهه خود را تطهیر کنند یا در میان رسانه‌ها دوباره برجسته شوند. در این میان، انتظار آن است که شورای نگهبان به منوال همیشگی خود، به دور از هر گونه ملاحظات خاصی افراد ناشایست را رد صلاحیت کرده و انتخاب از میان شایستگان را برای مردم عرضه بدارد.
نکته آخر اینکه عمدتاً بار اصلی انتخابات‌ها بر دوش مردم است؛ مردم هستند که با یک انتخاب درست و عقلانی می‌توانند زمینه‌ساز حل و رفع بسیاری از گره‌ها و مشکلات کشور باشند. بنابراین، باید همه ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای همه نامزدهای انتخابات در اختیار آنها قرار بگیرد تا به نحو شایسته‌ای، برنامه‌ها، آرا و اندیشه‌های نامزدها در مظان قضاوت و انتخاب مردم قرار بگیرد و در نهایت با حضور گسترده مردمی و مشارکت بالا، خرد جمعی جامعه به انتخاب رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی منجر شود تا ادامه‌دهنده راه رئیس‌جمهور شهید و فقید، آیت‌الله رئیسی باشد. ان‌شاءالله          
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
چرا دل آقا برای رئیسی سوخت؟
یکی از عبارت‌هایی که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در مراسم سالگرد امام خمینی(ره) به کار بردند، عبارت «دلم برای رئیسی سوخت» بود که به سرعت مورد توجه فعالان رسانه‌ای قرار گرفت. این عبارت که با توضیحات بعدی معظم‌له حاکی از عمق مظلومیت شهید رئیسی بود، نشان داد که بعضاً در حق برخی خدمتگزاران به مردم کم لطفی‌هایی صورت می‌گیرد. در حالی که اصل رقابت بر اساس آموزه‌های دینی ما برای خدمت است و قاعدتاً باید افراد در خدمات دولت با هم رقابت کنند؛ اما در عمل با تخریب رقیب و زیر سؤال بردن اقدامات او، فضای قدرت‌طلبی را در جامعه گسترش می‌دهند. این شیوه برخورد سبب می‌شود که اصولاً مردم هم به جای دیدن خدمات، رقابت بر سر قدرت را ببینند و اگر رویکرد از خدمتگزاری به سمت قدرت‌طلبی رفت، همه داشته‌های انقلاب و مردم در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.
یکی از اصلاح‌طلبان در مورد رکورد حضور مردمی و سفرهای استانی رئیس‌جمهور نوشته بود: «اکنون که سفرها هفتگی شده است، گمان می‌کنم در مسیر نادرستی قرار گرفته است. اگر این سفرها می‌توانست مشکلی را حل کند، باید در دوره احمدی‌نژاد کمترین مشکل را می‌داشتیم». دیپلماسی فعال دولت و ایجاد توازن در سیاست خارجی را غش کردن در دامن شرق نامیدند و غیره. در این زمان جریان ارزشی و اصولگرا نیز آنگونه که باید از عملکرد مثبت دولت دفاع نکرد؛ در حالی که مادر رئیس‌جمهور شهید، منزلی ساده در مشهد داشت و حتی برادران سید تا بعد از شهادت گمنام بودند، کسی بر پاکدستی و ساده‌زیستی رئیس‌جمهور شهید دقت نکرد؛ حضور میدانی در مواقع بحران، شکسته شدن رکورد بیکاری، آب‌رسانی پایدار برای روستاییان، تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام به نفع مردم، رویکرد تازه و مؤثر دیپلماسی اقتصادی خارجی و پشتیبانی قوی از محور مقاومت مورد توجه جدی قرار نگرفت! یعنی دوستان دولت هم اراده‌ای برای گزارش واقعیت به نفع دولت و مردم نداشتند. این موضوعات دل آقا را سوزاند.
 بی‌تردید، این عبارت رهبر معظم انقلاب منحصر به شخص شهید رئیسی نیست؛ در جامعه ما افراد زیادی هستند که خدمات زیادی را انجام داده و می‌دهند؛ اما مورد هجمه جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرند. یک نمونه آن مرحوم رستم قاسمی بود که در وزارت مسکن و شهرسازی اقدامات بزرگی را انجام داد و حتی قبل از آن در دولت روحانی اقدامات بی‌نظیری برای خنثی‌سازی تحریم و فروش نفت انجام داد (که هنوز ملت ایران از مواهب آن استفاده می‌کند) و تا پای جان بر سر خدمت به مردم ایستاد؛ ولی حتی بعد از ارتحال وی نیز طعنه می‌زدند که چرا فلانی در حالی که مریض بوده، در سمت وزیر قرار داشت؟! بنابراین رنجش خاطر رهبری از این بد اخلاقی‌های سیاسی است که بعضاً برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای به آن بی‌توجه هستند و باعث آسیب به کلیت نظام می‌شود. ‍‍‍    
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
دفتر رهبری هیچ گزینه‌ای در انتخابات ندارد
۸۰ نفر طی پنج روز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کردند و روز ۲۲ خردادماه شورای نگهبان قرار است اسامی نهایی کاندیداها را پس از بررسی صلاحیت آنها اعلام کند، اما در میان ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات، حضور برخی افراد البته با تعجب‌ دوستداران نظام و تحلیل‌های عجیب و غریب برخی بدخواهان انقلاب روبه‌رو شد؛ کسانی که زمانی مسئولیت‌هایی در دفتر رهبر معظم انقلاب داشتند، اما حالا بنا به تشخیص و صلاحدید خود و به صورت کاملاً فردی در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند. سیره آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای این بوده و هست که هیچ‌گاه در ادوار انتخابات افراد وابسته به دفتر رهبری و بیت ایشان در انتخابات‌ها نه تنها شرکت نمی‌کردند، بلکه از هیچ کاندیدایی نیز جانبداری نمی‌کنند. در روزهای گذشته، برخی افراد در تیزرهای انتخاباتی‌شان، نقطه ثقل تبلیغ را وابستگی به دفتر رهبر معظم انقلاب قرار دادند؛ مسئله‌ای که قطعاً اقدامی غیراخلاقی و به دور از نگه داشتن حرمت این نهاد بسیار والاست.
  
 
▼ اخبار 
مذاکرات تهران و واشنگتن در جریان است؟
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اظهارات «علی باقری‌کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران را درباره برقرار بودن روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و تبادل پیام‌ها را تأیید می‌کند، گفت: «همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم که وقتی در راستای منافع‌مان باشد، توانمندی و امکان انتقال پیام به ایران را داریم؛ ولی قرار نیست هیچ‌گونه مکالمه به خصوصی را تأیید یا بیان کنم.» واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که باقری، در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و اخبار منتشر شده در مورد رایزنی‌های تهران و واشنگتن در عمان پیش از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران گفت: «ما همواره با طرف‌های مذاکراتی، مذاکرات را ادامه داده‌ایم و هیچ‌گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است، چراکه ایران برای تبیین مواضع خود، رفع سوءتفاهم‌ها و دستیابی به راه‌حل پایدار همواره در پشت میز مذاکره حاضر بوده است و در راستای تحقق منافع خود قدم برداشته است.»
 
سیاسی‌بازی اروپا تمامی ندارد!
نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای ضد ایرانی ادعا کرد، این اتحادیه همچنان به یک راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران متعهد است. در این بیانیه ادعا شده است: «این یک اولویت امنیتی کلیدی برای اتحادیه اروپاست که تضمین کند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ما از همه کشورها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند. ما متأسفیم که ایران تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، نگرفته است. خطر یک بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران در حال افزایش است. جالب است که اتحادیه اروپا به جای توجه به کارشکنی خود در اجرای تعهدات برجامی‌اش سعی کرده است تا اقدامات قانونی ایران را سیاسی جلوه دهد.»
 
این سیاست شکست خورده است
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با انتقاد از «مشارکت مشروط» گفت: «نباید فکر کنیم به کار بردن کلمه «مشارکت مشروط»، نظام را وادار خواهد کرد که به ما امتیاز دهد. فکر می‌کنم که عبارت مشارکت مشروط امتحان خود را در انتخابات قبلی پس داده و اینجا اشتباه است.» «محمد قوچانی» افزود: «هر گونه تعیین نامزدها و اینکه تصمیم‌گیری کنیم پیش از اینکه شورای نگهبان اعلام نظر کند، به نظر من نوعی اشتباه استراتژیک است؛ یعنی حمایت جبهه اصلاحات از برخی نامزدها نه تنها شانس آنها را در حاکمیت برای تأیید صلاحیت افزایش نمی‌دهد، بلکه این امکان را کاهش هم می‌دهد. بهتر است که جبهه اصلاحات صبر و تأمل کند تا ببیند امکان نامزدی برای چه افرادی وجود دارد و چقدر این امکان به پیشبرد تفکرات و گفتمان اصلاحات و نه الزامات تشکیلات، کمک می‌کند.»
 
آماده جنگ همه‌جانبه با صهیونیست‌ها هستیم
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» با بیان اینکه اگر رژیم صهیونیستی خواسته باشد وارد جنگی فراگیر شود، ما برای آن آماده‌ایم، افزود: «هر گونه اقدام اسرائیل در جهت توسعه جنگ علیه لبنان با خرابی و ویرانی و کوچاندن (صهیونیست‌ها) در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو خواهد شد.» «شیخ نعیم قاسم» افزود: «مقاومت آماده نبرد است و به اسرائیل اجازه هیچ گونه پیروزی نخواهد داد.» وی تصریح کرد: «تصمیم ما عدم توسعه جنگ است، اما اگر بر ما تحمیل شود، وارد آن خواهیم شد.» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «در دو ماه گذشته بارها (برای لزوم متوقف کردن نبرد با صهیونیست‌ها) تهدید شدیم، ولی پاسخ ما این بود که جبهه لبنان به جبهه نوار غزه مرتبط است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
 برخی رسانه‌ها به تازگی اخباری درباره هماهنگی و ائتلاف «محمد مخبر» سرپرست ریاست‌جمهوری با برخی کاندیداهای انتخابات منتشر کردند که این خبر از سوی «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تکذیب شد. دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری، «کاوه اشتهاردی» هم ضمن تکذیب این موضوع نوشت: «محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری در ۱۶ روز گذشته و از ابتدای عهده‌دار شدن مدیریت قوه مجریه، هیچ جلسه و نشستی با چهره‌های سیاسی یا کاندیداهای انتخاباتی در خصوص ترکیب دولت چهاردهم و هماهنگی درباره اعضای احتمالی آن نداشته است.»
 
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه طی تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون در این تماس تلفنی به نتانیاهو تأکید کرد، تشکیلات خودگردان فلسطین باید بر نوار غزه پس از پایان جنگ فعلی حکومت کند. مکرون در ادامه از طرح صلح مطرح شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان جنگ غزه حمایت کرده است. این در حالی است که مقامات صهیونیست بر ادامه جنگ تأکید داشته و می‌گویند تا زمانی که جنبش حماس نابود نشود، جنگ در غزه متوقف نخواهد شد.
 
دفتر «محسن رضایی» با صدور اطلاعیه‌ای، برخی گمانه‌های رسانه‌ای در خصوص ائتلاف‌های انتخاباتی وی را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «عدم حضور دکتر محسن رضایی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، به اطلاع می‌رساند عدم حضور ایشان با هدف کمک به اجماع‌سازی و وحدت نیروهای انقلاب صورت پذیرفته و شایعات منتشره شده در برخی رسانه‌ها، مبنی بر جلسه مشترک با یکی از نامزدهای انتخاباتی مشکوک و احتمالا با اهداف سیاسی و جریانی بوده است.»
 
 «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری درباره نام‌نویسی برخی اعضای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: «دولت از برگزارکنندگان انتخابات است و به عنوان یک شخصیت حقوقی، نامزد مشخصی ندارد. همکارانی که از جمع اعضای دولت سیزدهم ثبت‌‌نام کرده‌اند، نیت ادامه راه شهید رئیسی را داشته‌اند.»
 
رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بر ضرورت اجرای توافق مبادله اسیران تأکید کرد. «یائیر لاپید» افزود: «اسیران در غزه روزانه می‌میرند و ما به توافقی برای بازگردانیدن آنها نیاز داریم.» وی بیان کرد: «بن گویر و اسموتریچ خواهان حکومت نظامی در غزه هستند و اینکه بر سر اسیران چه خواهد آمد برای‌شان اهمیتی ندارد.»
 
«آیت‌الله احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه روز گذشته این شورا گفت: «امیدواریم همه کسانی که به هر نحو در این انتخابات نقش‌آفرین هستند، اخلاق و رفتار اسلامی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند و برای تحقق یک حماسه ماندگار ملی تلاش کنند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات