صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۸۱۲

ضرورت تداوم راه شهید رئیسی

بررسی عملکرد سه ساله دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی نشان می‌دهد، اقتصاد و سیاست جمهوری اسلامی ایران به مرحله مدیریت تورم و از سیاست خارجی التماسی به سیاست خارجی متوازن رسیده است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
بررسی عملکرد سه ساله دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی نشان می‌دهد، اقتصاد و سیاست جمهوری اسلامی ایران به مرحله مدیریت تورم و از سیاست خارجی التماسی به سیاست خارجی متوازن رسیده است. بر اساس برخی گزاره‌ها، دولت سیزدهم توانست کشور را از بسیاری بن‌بست‌ها نجات دهد؛ اما با توجه به ضعف دولت سیزدهم در رسانه و ناتوانی آن در ارائه کامل عملکرد خود، برخی‌ها، در عین آگاهی از عملکرد دولت شهید رئیسی، خواستار جلوگیری از تداوم مسیر گشایش در اقتصاد کشور شدند.
 
ارائه چند آمار اقتصادی که جمع‌آوری شده از چندین گزارش اقتصادی است، نشان‌دهنده میزان دشمنی این افراد با ایران قوی است.
۱ـ تحولات رشد پول نمادی از انتظارات تورمی در علم اقتصاد شناخته می‌شود. رشد پول بین کل‌های پولی دارای بالاترین همبستگی با تورم در کوتاه‌مدت است و آمارها نشان می‌دهد این شاخص از ۴۲/۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۶۵/۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و با اقدامات انجام‌شده این شاخص در سال ۱۴۰۲ به ۱۷/۵ درصد کاهش یافت که این رقم حتی کمتر از نرخ ۱۹/۴ درصدی پیش از اعمال تحریم‌هاست و بیان‌کننده کاهش انتظارات تورمی و آرامش حاکم بر بازارهاست.
 
۲ـ براساس آمار مرکز آمار تورم سالانه در ابتدای دولت سیزدهم ۴۶/۳ بود و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۴۳/۹ بود که نرخ تورم سالانه در خرداد ماه امسال به ۳۶ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به  ۳۱/۹ درصد رسیده است و بیان‌کننده کاهش شدید در تورم است؛ این در حالی است که دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را نیز اجرا کرد.
‌براساس آمار بانک مرکزی نیز طی مدت فعالیت دولت سیزدهم میزان تورم سالانه ۱۶ درصد و تورم نقطه به نقطه ۱۹/۹ درصد کاهش یافته است و در ماه گذشته تورم نقطه به نقطه به ۳۴ رسید که برنامه بانک مرکزی کاهش این نرخ به کانال ۲۰ درصد است.
 
۳ـ نرخ رشد نقدینگی به میزان ۱۸/۵ درصد نسبت به زمان شروع دولت سیزدهم کمتر است. آمارها نشان می‌دهد متوسط رشد بلندمدت نقدینگی در بازه زمانی ۲۰ ساله (۱۴۰۲ـ ۱۳۸۲) ۲۸/۵ درصد است؛ لذا رشد محقق‌شده ۴/۲ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۲۰ ساله است. همچنین ‌نرخ رشد نقدینگی محقق‌شده در سال ۱۴۰۲ معادل ۳/۹ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۲۴ ساله (۱۴۰۲ـ ۱۳۷۸) و معادل ۱/۴ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۶۲ ساله (۱۴۰۲ـ ۱۳۴۰) است.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که تداوم مسیر طی شده شهید آیت‌الله رئیسی می تواند با انتخاب کاندیدای اصلح هموار باشد.
 
 
اکبر معصومی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات