سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۰۶

وقتی میلیون‌ها ایرانی با حضور خود کار را تمام کردند

پرونده چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز بسته شد، انتخاباتی که حضور گسترده و حدود ۵۰ درصدی مردم همراه بود.
جمعه 15 تیر، حدود ساعت 7 صبح و یک ساعت قبل از آغاز فرآیندرای‌گیری، در بسیاری از شعب بسیاری از مردم در صف ایستاده بودند و منتظر بودند تا رای‌گیری آغاز شود. صفوف به‌هم پیوسته در شعب اخذ رای در ساعات ابتدایی صبح نشان می‌داد که این انتخابات با استقبال بیشتر مردم مواجه شود.

اشاره رهبر انقلاب به گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم

راس ساعت 8 صبح، دستور آغاز انتخابات از سوی وزیر کشور که اعلام شد، چشم و لنز دوربین ده‌ها خبرنگار و عکاس و البته میلیون‌ها ببینده از پای تلویزیون به در کِرم‌رنگی دوخته شد که قرار بود رهبر معظم انقلاب از آن به حسینه امام خمینی(ره) وارد شوند، ثانیه‌های بعد صدای صلوات خبرنگاران، اصحاب رسانه و همه کسانی که در حسینه حضور داشتند بلند شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدم‌هایی استوار وارد حسینه شدند.معظم‌له پس از اینکه رای خود را به صندوق شعبه سیار 110 انتخابات انداختند، برای دقایقی در جمع خبرنگاران به بیان مطالب خود پرداختند. ایشان فرموند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق شوند رای بدهند و بهترین را انتخاب کنند و در این مرحله مردم قاعدتاً باید همتشان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام می‌کنند و فردا ما ان‌شاءالله رئیس جمهور خودمان را داشته باشیم.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری، افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

حضور گسترده مردم از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین شعبه

هنوز دقایقی از آغاز انتخابات نگذشته بود که رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای گزارش دادند. فیلم‌های بسیاری در فضای مجازی منتشر شد که شور و شوق اقشار مختلف مردم را در همان ساعات اولیه نشان می‌داد.هوا به شدت گرم بود، شدت گرمای هوا در تهران و بسیاری از شهرها کم‌سابقه بود، با این حال اما به هر شعبه اخذ رای که سر می‌زدی با تعداد زیادی از مردم مواجه می‌شدی که در صف ایستاده‌اند.مثل داغی هوا، در صفوف مردم پای صندوق‌ها، بحث‌های انتخاباتی داغ بود. بسیاری می‌گفتند، امروز نسبت به جمعه قبل این شعبه شلوغ‌تر شده است.

گرمای هوا هم مانع حضور مردم نشد

ظهر جمعه آمارهایی غیررسمی از تعداد شرکت کنندگان در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد تعدا تعرفه‌های مصرف شده نسبت به مرحله اول انتخابات چنددرصد بیشتر شده، به این معنا که مردم حضور بیشتری در انتخابات داشته اند، موضوعی که بعد شمارش آرا مشخص شد درست است.اگرچه گرمای ظهر جمعه 15 تیرماه موجب شد اندکی از حضور مردم در پای صندوق‌ها کاسته شود اما همین که خورشید کمی از وسط آسمان پایین‌تر رفت مجددا صف‌های بلند در شعبه‌های اخذ رای تشکیل شد. از شمال تهران که شعبه حسینه جماران در آن بود تا شعب دیگر در حسینه ارشاد و مسجد النبی و مسجد لرزده‌ و مسجد لولاگر و مسجد ابوذر و ... همه مملو از جمعیت بود و گرمای هوا هم نتوانسته بود مانع حضور مردم شود.

تمدید زمان رای گیری برای 3 بار

به عصر که نزدیک شدیم تعداد تعرفه‌های مصرف شده خبر از برگزاری یک انتخابات پرشورتر از مرحله اول را می‌داد، اتفاقی که بی‌سابقه بود و در انتخابات‌های مشابه قبل، همیشه در مرحله دوم شاهد مشارکت پایین‌تری بودیم.ساعت به 18 عصر که زمان پایان انتخابات بود، نزدیک می‌شد اما استقبال مردم برای شرکت در انتخابات همچنان پررنگ ادامه داشت و همین موجب شد تا انتخابات برای دو ساعت تمدید شود. خورشید برای گرم‌کردن زمین داشت زورهای آخر خود را می‌زد، هوا کمی خنک‌تر شده بود و همین هم موجب شد تا شعب اخذ را مجددا شلوغ‌ شوند، برای همین نزدیک به ساعت 20 مجددا فرایند رای گیری تا ساعت 22 تمدید شود.نزدیک ساعت 22 هوا دیگر کاملا تاریک شده بود اما شعب اخذ رای همچنان شاهد حضور گسترده مردم بود. در یکی از شعب جنوب تهران، یکی از ناظران شعب می‌گفت که از همان اول صبح و شلوغی صف متوجه شدیم که امروز تا ساعت 12 شب انتخابات تمدید خواهد شد. حدس او درست بود و ساعت به 10 شب نرسیده ستاد انتخابات برای سومین بار تمدید شد.

ناکامی ضدانقلاب و معاندین

حضور گسترده مردم بعد از ساعت 22 نشان می‌داد که تیر رسانه‌های معاند و ضدانقلاب برای تحریم انتخابات به سنگ خورده است.ایرانیان رو گذشته نشان دادند علیرغم گلایه‌ها و کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی، به سرنوشت و آینده کشور حساس هستند و اجازه نخواهند داد دشمنان این کشور و نظام به اهداف خود دست یابند.
پرونده چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با همه حواشی آن بسته شد اما مهم حضور گسترده و حضور 50 درصدی مردم در انتخابات روز گذشته بود.اکنون مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران است، کسی که تفکرش با دولت قبل تفاوت‌هایی دارد و این نشان می‌دهد دموکراسی در ایران نهادینه شده است.پیش از برگزاری انتخابات شاید کمتر کسی حدس می‌زد مسعود پزشکیان رئیس جمهور شود اما اکثریت ملت ایران او را انتخاب کردند و انتخاب آنها قرار است به زودی مدیریت اجرایی کشور را دست گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات