بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۷۲

لاوروف: مبارزات انتخاباتی در آمریکا نمایش غم‌انگیزی است

وزیر امور خارجه روسیه با یادآوری این نکته که بدون کمک آمریکا، اوکراینی‌ها نمی‌توانند از موشک‌های دوربرد پیشرفته برای حمله به خاک روسیه استفاده کنند، هشدار داد: پاسخ مسکو به مشارکت مستقیم آمریکا در هدف‌گیری موشک‌های اوکراینی به زودی معلوم خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که روند کمپین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده نمایش بسیار غم‌انگیزی است. 

وی در مصاحبه  برای برنامه مستند "مسکو. کرملین. پوتین" از شبکه اول تلویزیون روسیه در این باره گفت: «مسائلی که شاهد آن هستیم صرفاً یک نمایش غم‌انگیز است. اگر سیستم به‌اصطلاح دموکراسی آمریکایی چنین نتایج یا چنین روندی در کمپین انتخاباتی ایجاد می‌کند، پس احتمالاً هر کسی می‌تواند نتیجه‌گیری‌ خود را درباره اینکه چگونه همه چیز در این کشور ترتیب داده می‌شود، داشته باشد.»

لاوروف همچنین به سوالی درباره انتخابات پارلمانی در فرانسه پاسخ داده و تأکید کرد که رأی‌گیری در دو مرحله به‌طور اتفاقی انجام نشدهد، بلکه دور دوم به‌منظور دستکاری در بیان اراده رأی‌دهندگان در مرحله اول طراحی شده، وقتی که برخی از نامزدها می‌توانند از رقابت کناره‌گیری کنند. وی اشاره کرد که در صورت نتایج مثبت دور اول انتخابات، تغییرات بسیار جدی در تشکیل پارلمان فرانسه رخ می‌داد.

لاوروف: بدون کمک آمریکا، موشک‌های اوکراینی نمی‌توانستند به اهداف خود در خاک روسیه برسند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به این واقعیت اشاره کرد که موشک‌های پرتاب شده توسط نیروهای مسلح اوکراین بدون مشارکت مستقیم آمریکا در هدف‌گیری و هدایت  نمی‌توانستند به خاک روسیه برسند.

سرگئی لاوروف گفت: «رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین به‌طور مفصل توضیح داده که چگونه سیستم‌های ATACMS و سایر تسلیحات دوربردی که آمریکا به اوکراین تحویل می‌دهد عمل می‌کنند. برای هر فردی که از لحاظ فنی در امور نظامی مهارت داشته باشد، واضح است که بدون مشارکت مستقیم آمریکا در هدف‌گیری، آماده‌سازی داده‌های ارسالی از ماهواره‌ها، این موشک‌ها به هیچ هدفی اصابت نمی‌کردند.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که آمریکا و ناتو ادعا می‌کنند که با روسیه در جنگ نیستند، ولی "این یک حرکت بد در یک بازی بد است و آنها به‌خوبی این را درک می‌کنند". لاوروف در پاسخ به سوالی درباره پاسخ روسیه به حملات اوکراینی‌ها هشدار داد که به زودی این پاسخ مشخص خواهد شد.

پیش‌تر، پوتین گفته بود که نیروهای اوکراینی نمی‌توانند به‌طور مستقل از تسلیحات غربی استفاده کنند.

در تاریخ 23 ژوئن، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از موشک‌های آمریکایی ATACMS به یک ساحل تفریحی در بندر سواستوپل حمله کردند که منجر به کشته شدن چهار نفر، از جمله دو کودک و مجروح شدن 153 نفر دیگر شد.

روسیه به اقدام مشخص کی‌یف برای حل بحران و نه کلمات توجه خواهد داشت

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مقامات مسکو اقدامات مشخص کی‌یف برای حل و فصل اوضاع را ارزیابی خواهد کرد و سیاست خود را بر اساس اظهارات رهبری اوکراین تنظیم نخواهد کرد. 

سرگئی لاوروف در واکنش به اظهارات مشاور دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، میخائیل پودولیاک که گفته بود کی‌یف آماده است پیشنهادات خود را برای حل و فصل از طریق کشورهای دیگر به روسیه ارائه دهد، گفت: «او می‌تواند با همان موفقیت فردا  هم چیزی کاملاً متضاد بگوید و این تناقض قبلاً نیز اتفاق افتاده است. ما تنها بر اساس اقدامات مشخص مقامات کی‌یف قضاوت کرده و فقط اقدامات مشخص آنها را ارزیابی خواهیم کرد.»

روز شنبه پودولیاک اعلام کرد که همه کشورها برای کی‌یف به‌عنوان واسطه در مذاکرات با روسیه مناسب نیستند. به گفته وی، آنهایی که چیزهای بسیار پیش پا افتاده را به‌طور علنی بیان می‌کنند، معیارهای اوکراین در این خصوص را برآورده نمی‌کنند. پودولیاک افزود: نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان که هفته گذشته به کی‌یف و سپس به مسکو سفر کرد، نمی‌تواند میانجی مناسبی برای حل و فصل مناقشه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات