صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۲۲۸۳

لزوم حرکت دولت به سمت ارز تک نرخی

پایگاه بصیرت / ایمان زنگنه/ گروه اقتصاد
قطع به یقین اقتصاد ایران موضوعات بسیاری دارد که رئیس‌جمهور باید درباره آن به مردم توضیحات قانع‌کننده‌ای ارائه دهد که از جمله این موضوعات، ارز و مسائل مرتبط با نرخ آن است.
برای نمونه، با اینکه موضوع تک نرخی شدن ارز در احکام دائمی بودجه تصریح شده و تأکید شده است که باید به سمت تک نرخی شدن آن برویم، این موضوع در مباحث مطرح شده از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری آنچنان پیدا و آشکار نبود.
برای نمونه، نامزدهای ریاست‌جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی باید بحث جدی درباره نرخ ارز، تک نرخی شدن ارز و چرایی اهمیت حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز ر بیان می‌کردند؛ زیرا تک نرخی شدن ارز به مبارزه و حذف مفاسد اقتصادی منجر می‌شود که متأسفانه طی سال‌های گذشته به کرات شاهد آن بوده‌ایم.
تک نرخی شدن ارز به کاهش اتلاف منابع ارزی منجر شده و سبب می‌شود دست گیرندگان ارز که از آن برای مصارف شخصی استفاده می‌کنند و به تعبیری رانت‌خوار نامیده می‌شوند، از این بازار کوتاه ‌شود.
وقتی ارز تک نرخی شود، عده‌ای به عنوان واردکننده نمی‌توانند ارز دولتی با رقم پایین را دریافت کرده و صرف خرید چیزهای دیگر یا حضور در بازارهای مالی و سفته‌بازی و... در داخل یا خارج از کشور کنند یا ارز دولتی را به نرخ آزاد در بازار سیاه بفروشند.
نامزدهای ریاست‌جمهوری از مفاسد حول نظام ارزی کشور آگاه هستند، لذا باید به این موضوعات توجه می‌کردند؛ زیرا موضوع بسیار مهمی است و باید به طور دقیق موشکافی می‌شد.
اگر واقعاً دولت چهاردهم به تک نرخی کردن ارز معتقد است، باید به صورت واضح و شفاف با مردم درباره این موضوع که چه زمانی به سمت تک نرخی شدن ارز می‌رود، سخن بگوید و نظر خود را به صورت صریح و شفاف درباره سیاست‌های تثبیت ارزی و اقتصادی بانک مرکزی مطرح کند و بگوید در شرایط تحریمی چه راهکاری برای ثبات قیمت در بازار ارز و ایجاد اطمینان در فعالان اقتصادی و تجاری دارد؟
امیدوارم دولت آینده با برخورداری از آرای عمومی انگیزه و اقتداری که از رأی حداکثری مردم به دست می‌آورد، تلاش جدی در حوزه تک نرخی کردن ارز به خرج دهد و در این موضوع اهتمام جدی داشته باشد. در صورتی که دولت چهاردهم برنامه راهبردی و مشخصی برای ثبات ارزی داشته باشد، قطع به یقین شرایطی برای تحمیل شوک‌های سیاسی به کشور ایجاد می‌شود و اقتصاد کشور درمدار رشد مستمری قرار می‌گیرد.
وقتی دولت چهاردهم مقدمات تک نرخی کردن ارز را فراهم کند، از سوی دیگر زمینه برای کاهش نرخ تورم باز می‌شود و به صورت مستمر شاهد کاهش نرخ تورم حداقل تا رسیدن به نرخ ۲۲ درصد (که میانگین نرخ رشد تورم در اقتصاد ایران است) خواهیم بود.
اگر دولت چهاردهم در این سمت و سو حرکت کند، با همکاری بانک مرکزی شاهد ثبات ارزی، امید به آینده و ایجاد اطمینان در فعالان اقتصادی و تجاری کشور خواهیم بود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات