ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اهمیت واگذاری خودروساز به بخش خصوصی و تاکید بر اهمیت این روند به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: قطع به یقین خصوصیسازی صنایع کشور از جمله خودروسازی موضوعی اجتنابناپذیر است بنابراین باید فارغ از همه هیاهوها و تنگنظریها به این سمت حرکت کنیم. آنچه میتواند روند خصوصیسازی در خودروسازی را خالی از نقص کند مهم انگاشتن حساسیتها در خصوص چگونگی نوع واگذاری و انتقال مدیریت است.
وی در این باره تاکید نمود: در صورتی که بتوانیم از شرکتهای موفق دنیا که در زمینه خصوصیسازی الگوهای خوبی ارائه دادهاند پیروی کنیم و تجارب موفق را در داخل اجرا کنیم این روند مطلوب است. اگر روند خصوصیسازی ایران خودرو موفق بود میتوانیم این مدل را به سایر بنگاههای دولتی که نسبت به واگذاری سهام و مدیریت آن نگران هستیم تعمیم دهیم.
ایمان زنگنه معتقد است: اگر خصوصیسازی در ایران خودرو جواب داد یعنی الگوی موفقی پیش روی ما گذاشته شده لذا وزارت صمت به عنوان سیاستگذار این حوزه میتواند به مسیر خصوصیسازی شرکتهای دولتی از جمله خودروسازی توجه کند و مواهب این روند را به اقتصاد کشور بازگرداند.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای خصوصی شده نباید شبیه به شرکتهای دولتی و خصولتی همچنان رانت دریافت کنند، گفت: هدف ما از خصوصیسازی قطع رانت و حمایتهای دولتی است بنابراین هیچ موضوعی نمیتواند توجیه خوبی برای تداوم حمایتهای رانتی از این شرکتها باشد.
وی در اینباره تاکید کرد: به محض اینکه شرکتها خصوصی شدند نباید از رانت استفاده کنند. هیچ شرکتی دولتی یا خصوصی نباید دسترسی به رانت داشته باشد و دولت نیز یک بار برای همیشه باید مبحث توزیع رانت را قطع کند.
ایمان زنگنه در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: تمام امکانات دولتی باید به مردم و برای افزایش رفاه مردم اختصاص بیابد پس این مجموعهها نباید از امکاناتی استفاده کنند که در دسترس سایر بخشها گذاشته نمیشود.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر خصوصیسازی واقعی شکل گرفته باشد بدین معناست که دیگر تجربه اداره و توزیع رانت خصولتیها تکرار نمیشود. بدین معنا که دیگر این شرکتها نمیتوانند دسترسی به ارز ارزان قیمت و سایر تسهیلات مثل انرژی ارزان داشته باشند بنابراین بهتر است در وضعیت کنونی حاکمیت اقتصادی و دستگاه سیاستگذار به این نتیجه برسد که واقعا به دنبال خصوصیسازی واقعی است باید رفتار خود را با بخش خصوصی تغییر دهد.
وی تصریح نمود: یعنی بعد از این دولت باید مواد اولیه، انرژی و تسهیلات بانکی را با قیمت واقعی در اختیار آنها قرار دهد. اینجا این بنگاهها به دلیل بزرگ بودن مقیاس اقتصادی خود نمیتوانند از رانت استفاده کنند. وقتی گستره اقتصادی بزرگ میشود مثلا نیروی کار زیادی توسط نمایندگان مجلس به آنها تحمیل میشود این موضوع برای خودروسازی میتواند آغاز دریافت رانت شود، زیرا نیروی انسانی زیادی بدو تحمیل شده لذا برای سپردن پست و کار به این نیروی سفارشی متقاضی دریافت رانت میشود.
وی خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از تسهیلات ارزان قیمت دریافت شده توسط شرکتهای خودروسازی ناشی از این روند بوده است. آنها ارز ارزان و تسهیلات بانکی دریافت کرده، اما بازنگرداندهاند پس اگر حاکمیت اقتصادی کشور به خصوصیسازی واقعی بها میدهد از فردا نگاه ما باید به این بنگاهها تغییر کند.
وی در پایان گفتوگو تاکید نمود: باید به سمت خصوصیسازی واقعی حرکت کنیم، زیرا دولت بیش از پیش نمیتواند از شرکتهای خود حمایت کند و اقتصاد را به زیر پای این شرکتها ذبح کند. اگر روند خصوصیسازی با همه حساسیتهای آن جدی گرفته شود بیشک میتوانیم منتظر بهبود و رونق اقتصادی باشیم، زیرا اقتصاد به ریل اصلی خود یعنی قرار گرفتن در مسیر توسعه یافتگی بازمی گردد.