صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۶۲۴۷۵

از محرم و هیئت تا تبیین و ترویج

قرنهاست از قیام امام حسین(ع) که در راه جلوگیری از فراموش شدن مکتب نجات‌بخش اسلام از خون خود گذشته و پرچم حق علیه باطل به دست گرفته، می‌گذرد. اما امروز دامنه  این قیام در جای جای دنیا طنین‌انداز شده و باید از این فرصت در جهت ترویج نهضت بهره برد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی رسولی

دوباره محرم آمد و نوبت عاشورا و تاسوعا رسید، ماهی که از همان ابتدای آغازین روز‌های پر التهابش تا آخرین روزش که به ماه صفر متصل میشود و ادامه عزاداری‌های سیدالشهدا و خاندان و یاران شهیدشان پر است از درس‌ها و عبرت‌ها نه برای این برهه از زمان بلکه برای همه دوران‌ها و برای همه مردمان این کره خاکی.
حالا قرنهاست از قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایشان که در راه جلوگیری از فراموش شدن مکتب نجات‌بخش اسلام از خون خود گذشته و پرچم حق علیه باطل به دست گرفته و وارد جاودانه‌ترین کارزار بر ضد جهالت زمان شدند، می‌گذرد. اما امروز دامنه  این قیام در جای جای دنیا طنین‌انداز شده و باید از این فرصت در جهت ترویج و تبلیغ حقایق این نهضت بهره برد.

لزوم نهادینه کردن اخلاق حسینی
نباید این فرصت ارزشمند آلوده به بدعت و خرافات شده و اصل موضوع قیام به فراموشی سپرده شود. نهادینه کردن اخلاق حسینی از ضروریات اساسی جامعه امروزی است در این راستا فرهنگ عاشورایی فرهنگی غنی و گسترده است که اگر بر طبق آن در جامعه رفتار شود ما جامعه‌ای سالم و اصیل خواهیم داشت، فرهنگی که امام حسین (ع) بر آن استوار بودند شامل اداره کرد جامعه‌ای با صداقت، عدالت، به دور از فریب و نیرنگ و امانتداری بود که لازم و ضروری است این ارکان مهم در جامعه امروزی ما جاری و ساری شود.

لزوم تبیین و ترویج در جامعه
این باید‌ها و این الزامات تنها در سایه تبیین و ترویج رخ می‌دهد تبیین و ترویجی به دور از بدعت‌ها؛ جامعه ما امروز با توجه به هجمه‌های دشمنان نظام و اسلام نیازمند به ترویج و تبلیغ صحیح آموزه‌های دینی به ویژه واقعه عظیم کربلا است.

یکی از راه‌های تبیین و ترویج فرهنگ حسینی هیات‌های عزاداری سیدالشهدا هستند؛ هیات‌هایی که دیر زمانی است این مسئولیت خطیر را بر عهده داشته و دارند. برای همین است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «هیات سکولار نداریم. هیات‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیاتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین (ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیات عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثه‌ی سیاسی در کشور اتّفاق میافتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی - حالا یا این طرف، یا آن طرف - بیان کنیم و احیاناً با یک چیز‌هایی هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام (ره) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، این‌ها بایستی در مجموعه‌ها و مانند این‌ها حضور داشته باشد.»

کارکرد‌های هیات عزادار حسینی
رهبر معظم انقلاب به خوبی تبیین و ترویج فرهنگ حسینی را از کارکرد‌های هیات‌های مذهبی عنوان می‌کنند. هیات‌هایی که می‌توانند فلسفه قیام و تشنه‌کامی‌های خاندان رسول خدا از سیدالشهدا تا نوزاد ۶ ماهه را به دور از هر بدعتی به گونه‌ای تعریف کرده و عزاداری کنند که عاشورا و تاسوعا به نقطه ثقل زمین مبدل شود، قیامی که ۱۴۰۰ سال است اسلام و آموزه‌های آن را از هرگونه تحریف و تغییر حفاظت کرده است. چنانچه امام (ره) هم معتقد بودند که عاشورا و تاسوعا است که اسلام را زنده نگه داشته است.

هیات‌های مذهبی از عاشورا تا دفاع از حرم
هیات‌های مذهبی بر محور عشق به ائمه اطهار (ع) در طول تاریخ به خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده اند، در طول دورانِ شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی هیات‌های مذهبی علاوه بر حفظ کارکرد‌های سنتی، کارکرد‌های جدید سیاسی و نظامی، فرهنگی و هنری، اجتماعی و اقتصادی را نیز برعهده داشتند.
بررسی دقیق زیارت عاشورا علاوه بر ابراز ارادت به عاشوراییان و کربلائیان، درس بزرگی که به انسان عزادار و هیات عزا محور می‌دهد این است که باید با دشمنان امام حسین (ع) دشمن باشیم و در برابرشان بایستیم.
یزیدیان و شامیان ظالم و ستمگر و جنایت کار امروز صهیونیست‌ها، آمریکا و سیاست‌گذاران غربی هستند. هیات باید روح حماسه و تحقق ارزش‌ها و آرمان‌ها را در  میدان محقق کند.

تبیین فلسفه قیام کربلا
فلسفه اصلی قیام خونین کربلا این است که زندگی با ظالم، جز خواری چیزی را به همراه ندارد و مرگ در راه خدا جز سعادت و شهادت ندارد لذا هیات باید به فرموده رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را عملی کند.
فرهنگ عاشورا می‌گوید بایستی در برابر ظلم و ستم و تجاوز و تعدی یزیدیان ایستاد. این فرهنگ سازنده پیروزی رزمندگان در جنگ تحمیلی، دوران سخت خرابکاری منافقان و دفاع از حرم بوده است و حالا هم با دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین باید راه نجات‌بخش کربلا ادامه یابد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات