اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۲۷۶۴

‌ثبت کمترین فاصله طبقاتی تاریخ ایران در دولت شهید رئیسی

ضریب جینی ۰.۳۶۱۴ در سال ۱۴۰۲، طبق اسناد و اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی، پایین‌ترین ضریب جینی (فاصله طبقاتی) در اقتصاد کشور بوده است.

طبق آمار‌های بانک مرکزی شاخص ضریب جینی در سال ۱۴۰۲ به کمترین رقم ۵۵ سال گذشته کاهش یافت و طبق اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی، ضریب جینی ۰.۳۶۱۴ در سال ۱۴۰۲ پایین‌ترین ضریب جینی در اقتصاد کشور بوده است.

‌در خصوص نحوه توزیع درآمد بین دهک‌های مختلف عموماً از شاخص ضریب جینی استفاده می‌شود، ضریب جینی عددی بین صفر تا یک است. اگر ضریب جینی برابر با صفر باشد، به این معناست که توزیع درآمد یا ثروت کاملاً مساوی است و همه افراد درآمد یا ثروت یکسانی دارند، اما در صورتی که ضریب جینی به یک نزدیک‌تر باشد، نشانگر نابرابری اقتصادی بیشتر است.

امروز همچنین محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در شصت و چهارمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که بر اساس اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی ضریب جینی ۰.۳۶۱۴ یکی از پایین‌ترین ضریب جینی‌های اقتصاد کشور حداقل در طول چند دهه اخیر بوده است.

فرزین این را هم گفت که این تحول مثبت در نتیجه اجرای طرح مردمی سازی یارانه و افزایش یارانه هر فرد در دهک‌های مختلف درآمدی متعاقب حذف ارز ترجیحی برخی از کالا‌های اساسی در ابتدای سال ۱۴۰۱، اجرای موفق سیاست تثبیت اقتصادی و مهار رشد بالای قیمت ها، تامین ارزاق اساسی معیشتی مردم با اجرای گسترده طرح کالا برگ الکترونیک خانوار و سایر سیاست‌های حمایتی دولت از دهک‌های پایین درآمدی محقق شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات