صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۷۵

دیپلماسی فعال

پایگاه بصیرت / اشکان پیرزاده/ کارشناس بین‌الملل

دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران، که با هدف تقویت جایگاه بین‌المللی و ارتقای امنیت ملی در دستور کار قرار دارد و پیگیری می‌شود، نقش اساسی و محوری در پشتیبانی از کشور در برابر تهدیدات خارجی دارد. این رویکرد، که بر اساس تعامل سازنده و مبتنی بر انواع شاخه‌های دیپلماسی پویا استوار است، به جمهوری اسلامی ایران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، منافع ملی کشور را در عرصه‌های گوناگون، به ویژه تأمین امنیت ملی و مقابله با تهدیدات تأمین کند و به منصه ظهور برساند. 
در حادثه ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به‌‌ دست رژیم جنایتکار صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران سلسله اقداماتی را در سطح جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای برای تبیین شرایط و نوع پاسخ ایران به این جنایت صورت داد. این ترور به دستور رژیم آپارتاید صهیونیستی در تهران انجام گرفته که تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را نقض و دچار خدشه کرده است. از طرفی رژیم آپارتاید صهیونیستی زمانی این جنایت را مرتکب شد که رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی از میهمانان رسمی به همراه گذرنامه سیاسی در کنار تعداد قابل توجهی از مقامات و سران کشورهای جهان برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت چهاردهم در تهران حضور داشتند و این موضوع برای ایران بسیار سخت بود که میهمان رسمی دولت در پایتخت ترور شود و به شهادت برسد.
آنچه بسیار بازتاب داشت، واکنش جناب آقای «دکتر پزشکیان» رئیس جمهور اسلامی ایران نسبت به جنایت ترور شهید هنیه به دست رژیم صهیونیستی بود. ایشان مواضع روشن و شفافی اتخاذ کردند و همچون رهبر معظم انقلاب در همان ساعات اولیه که خبر به شهادت رسیدن رئیس دفتر سیاسی حماس منتشر شد، با ارسال پیامی در صفحه توئیتر خود عنوان داشتند: «جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.» 
از آنجایی که راهبرد کشورمان در مواجهه با تهدیدات رژیم صهیونیستی پس از حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که موجب به شهادت رسیدن تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان شد، پاسخ قاطع و اقدامات پشیمان‌کننده است؛ پیشبرد دیپلماسی پویا در مواجهه با چالش و تهدیدات‌ به وجود آمده در ابتدای دولت چهاردهم از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شود و دنیا نظاره‌گر آن است. همواره دیپلماسی برای حل‌وفصل اختلافات و پیشبرد منافع ملی از طریق گفت‌وگو و مذاکره تعریف می‌شود که نقش مهمی در حفظ ثبات و امنیت ملی کشورها دارد و اما در مواقعی که کشور با اقدامات تروریستی مواجه می‌شود، دیپلماسی می‌تواند برای جلب حمایت بین‌المللی، محکوم کردن اقدامات خشونت‌آمیز و همچنین مشروعیت بخشیدن به پاسخ جمهوری اسلامی ایران در مقابله و پاسخ به ترور صورت گرفته در تهران عمل کند. در چنین وضعیتی، دیپلماسی باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن حفظ حاکمیت و امنیت ملی، فضای مناسبی را برای اقدام و واکنش جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جامعه بین‌المللی به‌وجود آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات