صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۱۳۵

توسعه روابط خارجی با کشور‌های همسایه مانع بزرگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دنیای غرب است

توسعه تجارت خارجی با کشور‌های همسایه و اطراف به دلیل نزدیکی و سهولت صادرات و واردات و کاهش هزینه‌های تبادلات تجاری موضوع مهمی است.بی شک اگر دولت چهاردهم مطابق آنچه دولت شهید رئیسی در سه سال گذشته دنبال کرد برنامه‌ریزی کند راه توسعه کشور باز خواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ حسن هانی‌زاده

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب بر روی موضوع توسعه روابط با همسایگان تاکید کردند. ایشان این موضوع را با اشاره به اهمیت توسعه دیپلماسی خارجی و اثراتی که این مولفه بسیار مهم بر روی تقویت تجارت خارجی و امنیت‌زایی هر چه بیشتر برای کشور دارد مورد نظر قرار دارند.

در دولت سیزدهم خوشبختانه نگاه ویژه‌ای به موضوع توسعه مراودات خارجی بخصوص با کشور‌های دوست و همسایه شد. این رویکرد بدین جهت حائز اهمیت است چرا که نگاه دولت یازدهم و دوازدهم به محور غرب و توسعه برای بازآفرینی روابط با دنیای غرب بود که مانع دیده شدن ظرفیت‌های همکاری با کشور‌های منطقه و حوزه خلیج‌فارس شد.

آنگونه که مقام معظم رهبری عنوان کردند بد رفتاری و رفتار دوگانه و غیر منصفانه اروپا با ایران در طی سال‌های اخیر باعث شده که بر روی توسعه روابط با کشور‌هایی که روابطی خصمانه با ما را دنبال می‌کنند تاکید آنچنانی صورت نگیرد.

توسعه تجارت خارجی با کشور‌های همسایه و اطراف به دلیل نزدیکی و سهولت صادرات و واردات و کاهش هزینه‌های تبادلات تجاری موضوع مهمی است. بی شک اگر دولت چهاردهم مطابق آنچه دولت شهید رئیسی در سه سال گذشته دنبال کرد برنامه‌ریزی کند راه توسعه کشور باز خواهد بود.

ظرفیت‌های زیادی در کشور‌های همسایه ایران نهفته است که جای کار بسیاری برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی و امنیتی دارد. نزدیک شدن بیش از پیش به کشور‌های همسایه و قرار گرفتن در ائتلاف‌ها و پیمان‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی ضرورتی انکار ناپذیر است بنابراین آنچه رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ آقای پزشکیان عنوان نمودند اصل مهمی است که باید در دستور کار سیاست خارجی و وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی کشور قرار بگیرد.

امروز منطقه در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. بی شک گسترش ناامنی و جنگ و بحران‌زایی بیشتر به نفع هیچ یک از کشور‌های همسایه نیست، الا رژیم غاصب صهیونیستی. توسعه روابط با کشور‌های منطقه‌ای به این جهت حائز اهمیت است چرا که مانع بسیار بزرگی در برابر زیاده‌خواهی آمریکا، دنیای غرب و رژیم جعلی صهیونیستی قرار می‌دهد.

در صورت همکاری‌های روز افزون کشور‌های اسلامی و تمرکز برای زدودن ناامنی و بحران از منطقه قطع به یقین اسرائیل قادر به تحقق خواسته‌های بی‌شرمانه و جنایتکارانه خود در منطقه نخواهد بود.

با توجه به عظمت جغرافیایی ایران و بزرگی ظرفیت‌های متعددی که برای همکاری با کشور‌های مختلف منطقه دارد بی‌تردید کشور‌های منطقه و خاورمیانه تمایل قابل توجهی به توسعه روابط خود با ایران دارند، بنابراین دولت چهاردهم از این فرصت بی‌نظیر نباید غفلت کند لذا در سیاست خارجی با در نظر گرفتن اصل توازن در تعاملات با کشور‌های مختلف، بخشی از سبد سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را به توسعه همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی با کشور‌های منطقه بخصوص کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس اختصاص دهد.

در صورتی که دیپلماسی در پیش گرفته شده از سوی دولت شهید رئیسی و توجهی که شهید حسین امیرعبداللهیان به توسعه روابط خارجی با کشور‌های منطقه داشتند، تداوم بیابد و دولت چهاردهم نیز ناظر بر این موضوع راهبرد‌های درستی بیاندیشد و این راه را ادامه دهد به آینده خاورمیانه و توسعه روابط تجاری ایران و کشور‌های منطقه و دستیابی به امنیت و آرامش می‌توان امیدوار بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات