صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۶۳۴۸۱

شاخصه های کابینه کارآمد

رئیس جمهور با انتخاب افراد صالح و کارآمد و مجلس شورای اسلامی نیز با بررسی دقیق افراد  و در نتیجه با رای اعتماد به افراد انقلابی و کارآمد می توانند شرایط بهتری را برای آینده کشور ترسیم کنند

این روزها دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم وظیفه سنگینی در انتخاب وزرا دارند. رئیس جمهور با انتخاب افراد صالح و کارآمد و مجلس شورای اسلامی نیز با بررسی دقیق افراد  و در نتیجه با رای اعتماد به افراد انقلابی و کارآمد می توانند شرایط بهتری را برای آینده کشور ترسیم کنند. گمانه‌زنی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها نیز درخصوص وزرای پیشنهادی شدت گرفته است.
مجلس شورای اسلامی در عین حال که باید حساسیت نسبت به افراد داشته باشد و به صورت دقیق کارآمدی آنها را بررسی کند، باید تعامل سازنده نیز با دولت و رئیس جمهور محترم را در انتخاب وزرا نیز داشته باشد. در واقع کارآمدی، تعهد و تخصص مبنای قضاوت نمایندگان محترم در رای اعتمادی که می خواهند به وزار بدهند باشد.

در این میان برخی از ویژگی های وزرا عبارتند از : 

انتخاب گزینه‌های فراجناحی
جام جم در متنی از  زبان سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نوشت:  رئیس‌جمهور هنگام در‌نظرگرفتن گزینه‌ها باید به ظرفیت همه جناح‌ها و گرو‌ه‌ها توجه کند، زیرا این رویکرد در نهایت به نفع کشور است.ولی‌ا... بیاتی افزود: رهبر معظم انقلاب درخصوص ویژگی‌ها و معیار‌های ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، فرمودند: «کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد.»سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس ‌با اشاره به انتخاب مهم وزیر کشورعنوان کرد: وزیرکشوروظیفه مهم امنیت کشوررابه‌عهده داردودر قالب شورای تامین در شهرستان‌ها به این مهم می‌پردازد.بیاتی با بیان این‌که انتصاب استانداران و فرمانداران که نماینده عالی دولت هستند نیز از سوی وزارت کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: به همین دلیل بسیار مهم است که وزیر کشور جناحی و گروهی فکر نکند و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کند. سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود: وزیر کشور باید شخص با‌تجربه و آگاهی باشد، زیرا انتصاب استانداران و فرمانداران بسیار مهم است و اگر گزینه‌های مناسبی انتخاب نشودمسائل وموضوعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی شهر‌ها به‌موقع درک و مدیریت نخواهد شد.
 
انتظار کار ویژه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای‌اسلامی بااشاره به اهمیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه گسترده است و ماموریت‌های متعددی برای آن تعریف شده است. برای نمونه در حوزه آسیب‌های اجتماعی از شرایط مناسبی برخوردار نیستیم و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده‌اند که باید در این حوزه شاهد کار ویژه‌ای باشیم.عباس گودرزی بااشاره به اهمیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: شخصی باید سکاندار این وزارتخانه باشد که از توانایی و تجربه کافی نیز برخوردار باشد. گودرزی بااشاره به این‌که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جامعه هدف بزرگی دارد، یادآور شد: وزیر آینده این وزارتخانه باید تحول‌گرا بوده و از روحیه جهادی نیز برخوردار باشد.وی ادامه داد: گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه باید نگاه جامعی به مسائل داشته باشد، درواقع باید در حوزه کار و اشتغال و حمایت از خانواده‌ها صاحب نگاه راهبردی باشد.گودرزی با اشاره به این‌که باید برای حمایت از مددجویان و خانواده‌های آنها برنامه‌های جامعی را اجرایی‌کرد، توضیح داد‌: در حوزه آسیب‌های اجتماعی از شرایط مناسبی برخوردار نیستیم و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده‌اند که باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی شاهد کار ویژه‌ای باشیم.
 
توجه ویژه کابینه به محیط زیست
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی بااشاره به این‌که همه اعضای هیات‌دولت باید به بحث محیط‌زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند، تاکید کرد: حفظ و نجات محیط‌زیست کشور در گرو همکاری همه نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها باهم است.سمیه رفیعی بااشاره به این‌که محیط‌زیست کشور این روز‌ها از مشکلات زیادی رنج می‌برد، افزود: رئیس‌جمهور باید هنگام انتخاب همه مدیران به موضوع محیط‌زیست توجه داشته باشد، زیرا نجات محیط‌زیست کشور در گرو همکاری همه نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها باهم است.وی ادامه داد: البته در این بین باید توجه بیشتری به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست داشت و گزینه‌هایی را برای این دو نهاد پیشنهاد داد که توسعه پایدار را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.‌سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: برای پیشرفت و توسعه کشور باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد. اما نباید به گونه‌ای رفتار کرد که این منابع از بین برود و برای آیندگان دیگر فرصت استفاده از آنها باقی نماند.رفیعی با اشاره به این‌که از لحاظ منابع آب و خاک در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: این روز‌ها با جنگل‌خواری و کوه‌خواری نیز مواجه‌ایم. به همین دلیل به همکاری مناسب وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفظ منابع طبیعی کشور نیاز است.‌سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به این‌که گزینه‌های پیشنهادی برای این نهاد‌ها باید شناخت مناسبی از شرایط کشور داشته باشند، توضیح داد: برای نمونه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست باید شرایط شکننده محیط‌زیست کشور را درک کند و برای کاهش آسیب‌ها در این حوزه برنامه‌ای جامع و مناسب داشته باشد.
 
وزارت صمت؛ نیازمند وزیر جهادی 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در حوزه صنعت، معدن و تجارت با چالش‌هایی مواجهیم، گفت: گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای این وزارتخانه باید در کنار تجربه از روحیه جهادی نیز برخوردار باشد تا بتوان به بهبود شرایط در این حوزه امیدوار بود.‌علی‌اکبر رنجبرزاده با اشاره به این‌که گزینه‌های انتخابی باید باتجربه، کارآزموده، انقلابی و جهادی باشند، توضیح داد: آقای پزشکیان مقبولیت مناسبی در مجلس دارد و انتظار می‌رود گزینه‌هایی که انتخاب می‌کند نیز متناسب با این مقبولیت باشد.رنجبرزاده با بیان این‌که رئیس‌جمهور نباید گزینه‌ها را ساده انتخاب کند، عنوان کرد: در راس وزارتخانه‌ها باید افرادی قرار گیرند که از شناختی عمیق و قوی برخوردار باشند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بحث رای اعتماد یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است، تصریح کرد: اگر در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشخص شود، گزینه بهتری از گزینه معرفی شده به مجلس وجود دارد، قطعا دچار چالش خواهیم شد.وی یادآور شد‌: مجلس وظیفه دارد که از وزرای قدرتمند، کارآزموده، جهادی و سالم حمایت کند و اگرگزینه‌های پیشنهادی چنین ویژگی‌هایی داشته باشند، نمایندگان فارغ از جریان‌های سیاسی از آنها حمایت جانانه خواهند کرد.رنجبرزاده تاکید کرد: رئیس‌جمهور نباید تحت تاثیر و فشار جریان‌ها، دست به انتخاب وزرا بزند، چراکه برای مجلس مهم است گزینه‌های مطرح از ویژگی‌های لازم برخوردار باشند.
 
انتظار انتخاب درخشان در حوزه سلامت
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که رئیس‌جمهور اشراف کاملی به حوزه سلامت دارد، گفت: به همین دلیل انتظار می‌رود که ایشان گزینه درخشانی را در این حوزه به مجلس معرفی کند تا شاهد رفع مشکلات این حوزه و تحقق عدالت اجتماعی، اجرای نظام ارجاع و تامین مناسب دارو و تجهیزات پزشکی باشیم.سیدمحمد پاک‌مهر با اشاره به این‌که وزیر بهداشت پیشنهادی از سوی آقای پزشکیان باید ویژگی‌های لازم را داشته باشد، افزود: آقای مسعود پزشکیان سابقه فعالیت پنج دوره در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را دارد، علاوه بر این ایشان به‌عنوان وزیر بهداشت و درمان نیز مشغول به کار بوده است. به همین دلیل کاملا با مشکلات و دغدغه‌های حوزه نظام سلامت آشنایی دارد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با توجه به این‌که ایشان از اشراف کامل در حوزه بهداشت ودرمان برخوردار است، انتظار داریم انتخاب شایسته و بجایی داشته باشد. در کمیسیون بهداشت و درمان انتظارمی‌رود که ایشان انتخاب درخشانی داشته باشد.وی ادامه داد: آقای پزشکیان هنگام بررسی برنامه هفتم توسعه نماینده کمیسیون بهداشت و درمان بوده است و تمامی مصوبات حوزه سلامت به کمک ایشان و همکاران در نظر گرفته شده است.پاک‌مهر درباره چالش‌های حوزه سلامت نیز یادآور شد: انتخاب گزینه درست در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند، برای نمونه می‌توان امیدوار بود، تحقق عدالت در حوزه نظام سلامت به‌خوبی رقم بخورد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های ما در بحث تحقق عدالت اجتماعی در سطح کشور است، زیرا نتوانسته‌ایم در این حوزه به‌خوبی عمل کنیم.پاک‌مهر عنوان کرد: برای نمونه برخی مراکز استان‌ها از متخصصان و مراکز درمانی مناسبی مانند مراکز درمان ناباروری برخوردار هستند اما در برخی استان‌ها شهروندان به این خدمات دسترسی ندارند.وی تاکید کرد: در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی و نظام ارجاع نیز به‌خوبی عمل نکرده‌ایم.
   
وزیر ارشاد باید مقوم فرهنگ اسلامی و آرمان‌های انقلابی باشد
سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی ویژگی‌های ۱۲گانه‌ای را که رهبر انقلاب برای وزیران برشمردند، مهم‌ترین معیار برای کمیسیون فرهنگی به‌منظور بررسی و دادن رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی و ازجمله فرد معرفی‌شده برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی باید کارآمد و از سوابق اجرایی و مدیریتی برخوردار باشد و او را به‌عنوان کسی که متعهد است بشناسند و طبعا نمایندگان مجلس هم با توجه به چنین ویژگی‌هایی نسبت به دادن رأی اعتماد به او اقدام خواهند کرد.نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره انتخاب وزیر از بدنه وزارتخانه گفت: مسلما وزیری که از متن یک وزارتخانه می‌آید، در عرصه تصدی و مدیریت اجرایی نسبت به وزیری که تجربه کاری در آن حوزه ندارد از درصد موفقیت بیشتری برخوردار خواهد بود.یزدی‌خواه با اشاره به اسناد بالادستی کشور و لزوم توجه وزیران به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این سیاست‌های کلان خاطرنشان کرد: اسنادی مثل برنامه توسعه پنجم، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصول مصوب در قانون اساسی چراغ راهی برای مسیر حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وزیر مربوط باید این برنامه‌ها را دنبال کند و در حوزه اجرایی‌کردن آنها بکوشد.

اشراف وزیر امور اقتصادی به حوزه‌های تئوریک
انتخاب وزیر وسپردن مسئولیت به او کاری دقیق وحساب‌شده‌ای است ونباید تصدی وزارتخانه‌ها را به یک فرد صرفا تئوریک سپرد، بلکه کسی باید مسئولیت این مجموعه را عهده‌دار شود که به لحاظ عملی هم ورود داشته باشد.جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان درباره شاخصه‌های وزیر اقتصاد ودارایی دردولت چهاردهم به خبرنگار جام‌جم‌آنلاین گفت: تخصص و تجربه در حوزه‌های اقتصادی مهم‌ترین ویژگی هر وزیری است که باید تصدی یک وزارتخانه را به عهده بگیرد و بتواند سیاست‌های ترسیم‌شده و اهداف تعیین‌شده از سوی اسناد بالادستی را به‌خوبی در وزارتخانه متبوع خود به مرحله اجرا دربیاورد.وی تعامل وزیر اقتصاد و دارایی با مجلس شورای اسلامی را از دیگر خصوصیات مهم وزیر پیشنهادی دانست و عنوان کرد: وزیر باید اجماع و اتفاق‌نظری را در بین مجموعه اقتصادی دولت ایجاد کند. البته ممکن است رئیس‌جمهور کسی را به عنوان معاون اقتصادی دولت تعیین و هماهنگی نهاد‌های اقتصادی را به او واگذار کند. اما اگر کسی به عنوان معاون اقتصادی انتخاب نشد، طبعا کار هماهنگی به عهده وزیر اقتصاد و دارایی است و در عین حال به این نکته هم باید توجه داشت وزیر باید با بانک مرکزی هم هماهنگی‌های لازم را داشته باشد و در حوزه اقتصادی به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط کمک کند.قادری با اشاره به این‌که وزیر باید از متن وزارتخانه انتخاب شود، تصریح کرد: کسی که سابقه اجرایی در حوزه‌های مرتبط با وزارت اقتصادی و دارایی داشته باشد، طبعا بهتر از فرد دیگری می‌تواند مسائل مربوط به این وزارتخانه را پیش ببرد و نباید تصدی این وزارتخانه را به یک فرد صرفا تئوریک سپرد بلکه باید کسی مسئولیت این مجموعه را عهده‌دار شود که به لحاظ عملی هم ورود داشته باشد.

انتخاب وزیر از بدنه وزارتخانه آموزش و پرورش
عبدالوحید فیاضی، نماینده نورومحمودآباد درباره ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: درشرایطی ما وارد انتخاب هیات وزیران می‌شویم که رویکرد دولت فعلی با دولت سیزدهم متفاوت است و طبعا این مسأله هم درروند مدیریت وزارتخانه تاثیر خواهد گذاشت و قرار است که آقای پزشکیان باتوجه به خواسته‌ها و مطالبات جامعه، وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.وی ادامه داد:درحال حاضر اتفاق مهم درک این واقعیت است که امروز فضای آموزشی کشوربه‌شدت دچارمشکل است ومعضلات اقتصادی ومعیشتی مردم بر حوزه آموزش تاثیر گذاشته است. به همان میزان که زندگی مردم سخت‌ترمی‌شود، کار دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت آنها و همچنین کار دانشجویان سخت‌تر می‌شود.نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که وزیر آموزش و پرورش باید آشنا با مسائل این وزارتخانه باشد، گفت: کسی که در راس وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، باید از بدنه این وزارتخانه بوده و از سوابق اجرایی و مدیریتی برخوردار باشد.فیاضی با اشاره به معیار‌هایی که رهبر انقلاب در خصوص انتخاب وزیران ارائه دادند خاطرنشان کرد: وزیری که انتخاب می‌شود علاوه بر داشتن شاخصه انقلابی‌گری باید حتما کارآمد و دانشمند هم باشد. طبعا در صورت انتخاب وزیری با داشتن چنین ویژگی‌هایی می‌توان امید داشت که آموزش‌وپرورش به مقصد مناسب‌تری خواهد رسید.نماینده نور و محمودآباد با اشاره به اسناد بالادستی تاکید کرد: اگر قرار باشد که وزیری برخلاف سند تحول اقدامی انجام دهد ما دچار یک تعارض تئوریک در حوزه تعلیم و تربیت خواهیم شد.

وزیر امور خارجه باید تهدیدها را به فرصت‌ تبدیل کند
ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده تهران گفت: انتخاب کسی که تصدی مسئولیت سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی رابه عهده می‌گیرد از آن جهت اهمیت دارد که ما اکنون در شرایط بسیار حساس و فوق‌العاده‌ای قرار داریم و از این رو فردی باید به سمت وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود که از تجربه لازم درحوزه سیاست‌خارجی وازکارنامه‌ای روشن و قابل دفاع برخوردار باشد.وی ادامه داد: وزیر امور خارجه باید آرمان‌های انقلاب را به‌خوبی درک وهضم کندوبتواند برای آن هم راهبرد پیشنهادبدهد وهم وزارت امور خارجه را در راستای تحقق این آرمان‌ها راهبری کند.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی بااشاره به جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی خاطرنشان کرد: به‌هرحال در شرایط کنونی، ایران به‌عنوان کشوری که ایدئولوژی مشخص را مطرح می‌کند پیشران است و بنابراین کسی باید تصدی این وزارتخانه را به عهده بگیرد که به این ایدئولوژی ایمان و اعتقاد و نسبت به کارآمدی آن باور داشته باشد و این شرط مهمی برای رای اعتماد دادن به وزیرپیشنهادی امورخارجه است.ظهره‌وند اضافه کرد:این نقطه، نقطه وفاق ملی است. سیاست‌خارجی چشم نظام به تهدیدها و فرصت‌های بیرونی است و از این رو بایستی نگاه فرصتی بر نگاه تهدیدی غلبه داشته باشد. یعنی فرصت‌ها اگر محقق شود تهدیدها مهار خواهند شد و وزیر امور خارجه توانمند می‌تواند نسبت به تهدیدهایی که قرار است علیه فرصت‌های ما شکل بگیرد برآورد درستی داشته باشد و آنها را خنثی کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات