صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۶۳۴۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 14 مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir یکی از حرفها در مورد سیاست خارجی این است که ما در ارتباطات خارجی اولویّتهایی داریم؛ یکی از اولویّتهای ما همسایگان ما هستند. ما جزو کشورهای دارای همسایگان متعدّد هستیم؛ این از جمله‌ی امتیازات یک کشور است. تقریباً چهارده همسایه در اطراف ما هست؛ این یک امتیاز برای ما است. بایستی ما بر روی روابط با همسایگان کار کنیم، تلاش کنیم؛ این از اولویّتهای ما است.7/5/1403

دانلود Word

دانلود PDF

▼ حرف روز

بازی مرگ نتانیاهو

بیش از ده ماه از آغاز نبرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین گذشته است. در همین بازه زمانی، رژیم صهیونیستی بیشترین حجم از جنایات تاریخ بشریت را علیه مردم مظلوم غیر نظامی فلسطین انجام داده است. حمله به مجدل شمس، یورش به بیمارستان الشفاء غزه، به شهادت رساندن بیش از چهل هزار فلسطینی و ترور مستشاران ایرانی و فرماندهان جبهه مقاومت بخشی از این جنایت‌هاست. در کنار او، ایالات متحده و غرب نیز با حمایت‌های همه‌جانبه خود شریک جرم رژیم صهیونیستی شناخته می‌شوند. سؤال اینجاست که رژیم صهیونیستی و نتانیاهو چه هدفی از ادامه جنگ و انجام ترورهای اخیر دارند؟ 1ـ اعتراضات شهرک‌نشینان صهیونیست بر سیاست‌های بنیامین نتانیاهو شدت گرفته است. درست چند ماه قبل از اجرای عملیات «وعده صادق» اعتراضات به اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو افزایش یافته بود. برخی از تحلیلگران در همان زمان از بروز شکاف بسیار عمیق حاکمیتی و اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دادند. شرایط به گونه‌ای بود که مشروعیت نتانیاهو کاملاً در خطر بود. در همین حال، عملیات طوفان‌الاقصی انجام شد و ناکارآمدی نتانیاهو بیش از پیش آشکار شد. اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی بار دیگر گسترش پیدا کرد و فشار‌ها روی نتانیاهو بیش از پیش شد. در همین راستا، چنین تحلیل می‌شود که ادامه جنگ و انجام ترورهای ظالمانه و مذبوحانه رژیم صهیونیستی به دلیل پاسخ به مطالبات و اعتراضات شهرک‌نشینان است. 2ـ هدف دوم رژیم صهیونیستی و نتانیاهو تلاش برای دستاوردسازی است. با گذشت ده ماه از جنگ همچنان رژیم صهیونیستی نتوانسته است به هیچ یک از اهداف نظامی خود دست پیدا کند و بنابراین ترورهای نامشروع برای دستاوردسازی جنگی تصور می‌شود. 3ـ هدف سوم نتانیاهو تلاش برای بازگرداندن امنیت به سرزمین‌های اشغالی است. از آغاز جنگ تاکنون شمال سرزمین‌های اشغالی از جانب رزمندگان حزب‌الله، جنوب سرزمین‌های اشغالی به دست مجاهدان انصارالله و بخش‌های مرکزی سرزمین‌های اشغالی هم از سوی غیورمردان فلسطینی ناامن شده است. این ناامنی و ترس باعث شده است مغازه‌های اسرائیل خیلی سریع خالی از مواد غذایی شده و مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی به سمت اروپا و آمریکا صورت بگیرد. اهداف دیگری همانند حفظ دولت رژیم صهیونیستی و جلوگیری از سقوط کابینه حزب لیکود، تلاش برای بالا بردن هزینه مقاومت در برابر سازش برای فلسطینیان و در نهایت تنبیه شدید فلسطینیان برای فراموشی تفکر مقاومت را نیز می‌توان اشاره کرد. ضمن اینکه کارتل‌های بزرگ تسلیحاتی که بخش اعظم آن در دست صهیونیست‌هاست، به دنبال ادامه جنگ و نگه داشتن سطح منازعه و نبرد در همین سطح فعلی و گیر افتادن طرف‌های درگیر در باتلاق جنگ‌های نظامی است تا بتواند منافع اقتصادی خود را تحصیل کند. (رامین نصیری)

 

▼ گزارش روز

کمیسیون فرهنگی را دریابید!

«دکتر طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان شنبه (13 مرداد 1403) در نشست با خبرنگاران درباره «طرح اصلاح تبصره یک ماده 38 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» توضیح داد: «از نظر اعضای شورای نگهبان، تفویض تعیین حداقل اعضای کمیسیون‌های مجلس نیازمند تقنین است و امکان واگذاری آن بدون ذکر ضابطه‌ای به یک هیئت، خلاف اصل 85 قانون اساسی شناخته می‌شود.» وی ابراز داشت: «اگر مجلس اصلاحات لازم را انجام بدهد، مجدد این طرح را بررسی خواهیم کرد. امیدواریم تدبیری اتخاذ شود که در هر دوره با این موضوع مواجه نباشیم که برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس امکان تشکیل نداشته باشند.» از جمله این کمیسیون‌ها، کمیسیون‌های فرهنگی مجلس است که در انتظار این تدبیر خواهد ماند؛ اما واقعاً چرا نمایندگان از عضویت در کمیسیون‌های فرهنگی استقبال نمی‌کنند؟ جالب‌تر اینکه حتی نمایندگانی که با سابقه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای وارد مجلس شده‌اند نیز تمایل چندانی به عضویت در این کمیسیون نشان نمی‌دهند. در عوض کمیسیون‌های امنیت ملی، بودجه، انرژی و صنایع، همواره برای نمایندگان جذاب‌تر بوده و حتی نمایندگان غیر متخصص نیز برای این کمیسیون‌ها صف می‌کشند.

چرایی این تمایل نداشتن را می‌توان در برخی از این دلایل دانست: اولاً، برخی نمایندگان به دلیل تخصص و تجربه در زمینه‌های خاصی، مانند اقتصاد، بهداشت و آموزش ترجیح داده می‌شوند تا در کمیسیون‌های مربوط به این حوزه‌ها فعالیت کنند. ثانیاً، تنوع دیدگاه در امر فرهنگ چالشی دیگر است.برخی نمایندگان حاضر نیستند در این راه هزینه شخصیتی بدهند و از حواشی آن ترس دارند؛ برای نمونه، مسئله عفاف و حجاب  طی سال‌های اخیر شکل ویژه‌ای به خود گرفته و اکنون این کمیسیون با لایحه عفاف و حجاب دست و پنجه نرم می‌کند. از دیگر سو، تنوع دیدگاه در امر فرهنگ به تنوع‌های حزبی نیز وابسته شده است، لذا نمایندگان در یک امر فرهنگی به ویژه حوزه اجرای یک قانون، به سختی به تفاهم می‌رسند. نماینده‌ای ممکن است در یک مسئله طرفدار برخورد سلبی باشد و نماینده‌ای طرفدار برخورد ایجابی. ثالثاً، یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌توجهی نمایندگان به کمیسیون فرهنگی را باید در دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی کشور جست‌وجو کرد؛ دغدغه‌هایی که شعارهای انتخاباتی بسیاری از نمایندگان را تشکیل می‌دهد و حالا نمایندگانی که با شعارهای اقتصادی از مردم رأی گرفته‌اند، در گام نخست باید به عضویت یکی از کمیسیون‌های اقتصادی مجلس دربیایند تا بتوانند اهداف و شعارهای خود را پیگیری کنند. رابعاً،  نگاه به فرهنگ در کشور ما مصرفی است. این نگاه باعث شده است تا نهاد‌های متولی منفعل باشند و اثربخشی خود را از دست بدهند. به دنبال این موضوع، عملاً کاری از دست برخی نهاد‌های سیاست‌گذار، همچون کمیسیون فرهنگی مجلس بر نمی‌آید. ما به نمایندگانی نیاز داریم که دلسوزانه و با نگاه تحول‌گرایانه در این کمیسیون حضور پیدا کنند. اگر چنین نباشد، طبیعی است که کمیسیون به حد نصاب نرسد.

(حسین عباسیان)

 

▼ خبر ویژه

سرشار از دروغ!

یک منبع آگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار امنیتی ـ دفاعی خبرگزاری «تسنیم» درباره گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در زمینه جزئیات ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران گفت: «این گزارش سرشار از دروغ و در امتداد عملیات روانی صهیونیست‌هاست و ارزش خبری و اطلاع‌رسانی ندارد. رونن برگمن از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی یکی از نویسندگان این گزارش نیویورک‌تایمز است؛ این منبع آگاه به همین مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: همین هویت نویسندگان گزارش نشان می‌دهد تا چه‌اندازه باید نسبت به آن بی‌اعتنا بود. رژیم صهیونیستی خط قرمز مهمی را رد کرده و ترور وحشیانه و بزدلانه‌ای را مرتکب شده است که جزئیات کامل آن در دست بررسی است؛ امّا بلافاصله مهره‌های امنیتی خود در رسانه‌ها را هم سرخط کرده است تا از طریق انتشار جزئیات دروغ، مردم و صاحب‌نظران را سردرگم و اقدام تروریستی خود را نیز تکمیل کند.»

 

▼ اخبار

وحشت سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته است

روزنامه عبری‌زبان «معاریو» و چند رسانه عبری‌زبان دیگر در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود به آماده‌سازی سراسیمه رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقدام تلافی‌جویانه محور مقاومت در برابر جنایات اخیر این رژیم سخن گفت.

در ایالات متحده این نگرانی وجود دارد که این بار حمله بدون اعلام و هشدار قبلی انجام شود و ائتلاف متحد رژیم صهیونیستی قادر به حمایت از آن نباشد. این رسانه عبری‌زبان با اذعان به سردرگمی رژیم صهیونیستی نسبت به نحوه پاسخ محور مقاومت به این جنایات نوشت: «از تکرار سناریوی حمله موشکی آوریل گذشته تا فلج شدن سامانه‌های ارتباطی و شبکه برق همگی جزء سناریوهای وحشتی است که اسرائیل آن را در نظر گرفته است. در پی افزایش تنش امنیتی، ارتش اسرائیل تمامی مرخصی‌های نیروهای مسلح در نیروی زمینی، هوایی و دریایی را لغو کرده است.»

حاضر نبوده است سمتی بدون اختیارات اجرایی بپذیرد!

پایگاه خبری  اصلاح‌طلب «رویداد ۲۴» در مطلبی که روز گذشته منتشر کرد درباره حضور «محمدجواد ظریف» به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور در دولت نوشت: «ظریف در روز‌های نخست از حضور در کمپین انتخاباتی اجتناب کرد، اما در یک مرحله تصمیم گرفت تمام قد وارد میدان شود. او بعد از پیروزی پزشکیان هم مسئولیت شورای راهبری دولت چهاردهم را قبول کرد تا به این ترتیب فهرست وزرای پیشنهادی را مدیریت کند. بسیاری انتظار داشتند ظریف معاونت اول ریاست جمهوری را از آن خود کند، اما این اتفاق نیفتاد. دلیل اصلی آن هم احتمالاً قابل حدس است. ظریف پیش‌بینی کرده با معاونت اول او هم مخالفت شود... محافظه‌کاری دیپلماتیک او مانع از پذیرش هر گونه ریسکی قرار گرفتن در چنین موقعیتی شد؛ اما آنچه روشن شده، این است که ظریف نه تنها خواستار سمت در کابینه بوده، بلکه حاضر نبوده است سمتی بدون اختیارات اجرایی در همه حوزه‌ها را بپذیرد. ایجاد یک معاونت جدید مخصوص شخص ظریف با هدف ایجاد یک کانال مستقیم به ریاست جمهوری و امکان اثرگذاری بر کابینه انجام شده است. از سوی دیگر قرار دادن او در رأس مرکزی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری، که هر ساله از بودجه مصوب نهاد، بخش نسبتا قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، به معنای در اختیار گذاشتن منابع مالی برای اجرای اختیارات حوزه معاونت جدید است.»

ترور کن و تردید بیفکن!

روزنامه «هم‌میهن» در مطلبی با محکوم بودن ترور هنیه  در تهران و حق ایران برای پاسخگویی، با تأکید بر اینکه « آیا ابعاد این واکنش به گونه‌ای است که کلیت مأموریت دولت را تغییر دهد و مأموریت جدیدی را برای آن تعریف کند؟» نوشته است: «این ترور با هدف ایجاد اختلال در مسیر جدید سیاسی در ایران است؛ از این ‌رو، تن دادن به راهبرد آنان ممکن است در کوتاه‌مدت نتایجی داشته باشد؛ ولی یک نیروی سیاسی و دولت مقتدر در مواجهه با یک وضعیت جدید مأموریت اصلی خود را فراموش نمی‌کند.»

همچنین حزب توسعه ملی ایران اسلامی ضمن محکوم کردن شدید جنایت رژیم صهیونیستی و تسلیت به مردم مظلوم فلسطین و خانواده شهید اسماعیل هنیه و محافظ وی، ‌ تأکید کرد: «این جنایت نباید تحولات راهبردی اخیر در قبال مسائل داخلی و خارجی را تحت‌الشعاع قرار دهد و دولت دکتر پزشکیان را از اهداف راهبردی خود که در جریان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده، ‌بازدارد!»

گفتنی است، در اینکه دولت چهاردهم باید به پیگیری روال کارهای خود بپردازد، شکی نیست؛ اما این پرسش در این میان به وجود می‌آید که پاسخ دادن به یک جنایت علیه آرمان‌ها، منافع ملی، راهبردها و سیاست‌های جمهوری اسلامی چگونه یک حرکت انحرافی شناخته می‌شود! به نظر می‌رسد در این میان باید باور داشته باشیم که جنگ ترکیبی صهیونیست‌ها در راستای «بکش و در دل طرف مقابل تردید بینداز» از سوی عده‌ای خاص در حال پیاده‌سازی است.

▼ اخبار کوتاه

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «بر اساس مصوبه مجلس دوره چهار ساله فعلی رو باید حفظ کرد و دوره بعدی شورای شهر سه ساله است که در پایان ریاست جمهوری انتخابات همزمان با شورای شهر برگزار می‌شود.»

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل با اذعان به اینکه «از ترس پاسخ ایران، در آماده‌باش کامل قرار داریم»، ارزیابی کرد، احتمالاً حملات تهران، به پایگاهای نظامی واقع در مرکز فلسطین اشغالی خواهد بود. این رسانه صهیونیستی خبر داد: «ارزیابی‌ها حاکی از این است که اهداف نظامی در مرکز اسرائیل هدف قرار خواهد گرفت. موضع‌گیری اسرائیل نیز این است که پاسخ دهد؛ بدون اینکه به جنگ فراگیر ختم شود.»

ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به تحولات اخیر منطقه گفت: «در صورت ورود به جنگ، برای سومین بار حکومت یهودیان در فلسطین نابود خواهد شد.» «اسحاق بریک» افزود: «در زمان نوشتن این سطور هنوز نمی‌دانم واکنش حزب‌الله به کشته شدن فواد شکر و واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه در خانه‌اش در خاک ایران چه خواهد بود. با تمام این اوصاف برای من بدون هیچ تردیدی مشخص است که وضعیت ما به شکل تصاعدی در حال بدتر شدن است.»

«هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق گفت: «تصمیم برای خروج نیروهای خارجی از عراق برگشت‌ناپذیر است و به زودی برنامه خروج آنها را اعلام خواهیم کرد.»

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد، تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه افزایش یافته و تولید نفت ایران هم به بالاترین سطح در شش سال اخیر رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا در چند سال گذشته، صادرات نفت خود را افزایش داده است. تولید و صادرات نفت عراق هم نسبت به ماه ژوئن رشد یافته است.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «ایران در پاسخ انتقام‌جویانه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در مقر اقامتش در تهران، خسارات زیادی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد.» «جان بولتون» خاطر نشان کرد: «باید بگویم از نظر من اینگونه به نظر می رسد که ایران کاری بسیار تأثیرگذار و مهم انجام خواهد داد که شواهد این امر در نماز خواندن رهبر ایران بر پیکر اسماعیل هنیه در یک مراسم بزرگ مشهود بود و علاوه بر آن وی در سخنانش متعهد شد پاسخ سختی خواهد داد و از این رو من معتقدم که این رویدادی بسیار مهم است و واکنش این بار با آنچه در آوریل گذشته رخ داد، یعنی زمانی که ایران 320 موشک و پهپاد را بدون تأثیر زیاد، به سمت اسرائیل پرتاب کرد، متفاوت خواهد بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات