صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۶۳۶۱۰

نشریه اخبار و تحلیل ها 17 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir امروز بمب‌های سنگین صهیونیست‌ها بر روی سر کسانی ریخته می‌شود که حتّی یک گلوله شلیک نکرده‌اند؛ کودکان داخل گهواره‌ها، بچّه‌های پنج‌ساله، شش‌ساله، زن‌ها، بیماران بیمارستان‌ها؛ این‌ها حتّی یک گلوله به کسی شلیک نکرده‌اند، [امّا] بمب روی سر این‌ها دارد ریخته می‌شود؛ چرا؟ این جنایت، یک جنایت بی‌سابقه است.(1403/5/7)

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز 

وعده‌های صادق

پس از ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، آن هم زمانی که مهمان رسمی جمهوری اسلامی برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود، رهبر حکیم انقلاب در پیامی ضمن تسلیت شهادت این مجاهد بزرگ بر «خونخواهی» وی و «انتقام سخت» از رژیم تروریست صهیونیستی، به ویژه به دلیل اینکه در «حریم جمهوری اسلامی» این رهبر مقاومت را هدف قرار داده و به شهادت رسانده است، تأکید کردند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در اطلاعیه‌های خود وعده انتقام خون شهید هنیه را داد. از آنجایی که جهانیان و در رأس آنها استکبار و صهیونیسم به خوبی واقف هستند که وعده‌های جمهوری اسلامی و رهبران و فرماندهان آن ریشه در واقعیت دارد و مصادیق عمل به این وعده‌ها را هم در مقاطع گوناگون دیده‌اند؛ مانند حمله موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد که اولین حمله در این ابعاد به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در جهان در تاریخ این کشور بود، حمله موشکی و پهپادی به مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی که با عنوان «وعده صادق» انجام شد یا حملاتی که به مواضع گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب در عراق و سوریه پس از اقدامات تروریستی این گروهک‌ها در خاک کشورمان صورت گرفت و اقدامات دیگری از این دست که به گفته فرمانده کل سپاه هیچ عملی از سوی دشمن را بدون پاسخ نمی‌گذاریم یا هیچ اقدامی از سوی دشمن نبوده مگر اینکه سپاه پاسخ آن را داده است. امروز که یک هفته از اقدام بزدلانه صهیونیست‌ها در ترور اسماعیل هنیه می‌گذرد، خواب راحت بر صهیونیست‌ها حرام شده، ارتش صهیونیستی و شهرک‌نشینان از ترس اقدام متقابل جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی در نگرانی و آماده‌باش هستند، فرودگاه‌های این رژیم پاسخگوی میزان تقاضاها برای فرار صهیونیست‌ها نیست، ترس و وحشت کابینه رژیم صهیونیستی را متزلزل‌تر از قبل کرده است و بسیاری از کشورهای جهان، از جمله هم‌پیمانان و دوستان رژیم صهیونیستی به شدت نگران جان اتباع خود در این سرزمین هستند. سران کشورهای غربی و اروپایی به جای محکوم کردن اقدام خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی در بهترین حالت به خویشتن‌داری و پرهیز از تشدید درگیری‌ها دعوت می‌کنند! همه اینها البته نشان از باور جهانیان به قدرت، اقتدار و اراده جمهوری اسلامی دارد که بارها برای آنها اثبات شده است. آنها می‌دانند ایران وعده‌ای نمی‌دهد مگر اینکه آن را عملی کند. با این پیش‌فرض در طول هفته‌ای که گذشت، در بعد رسانه‌ای هم به طور دقیق مواضع ارائه شده از سوی رسانه‌های کشورمان را رصد و برای آنها تحلیل‌های گوناگونی ارائه کردند. مطالب نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» هم از این رصد رسانه‌ای دشمن مستثنی نبود و به شکل‌های مختلف به انعکاس و ارائه تحلیل درباره آن دست زدند که نشان از جایگاه سپاه پاسداران دارد که دشمنانش بر روی سطر به سطر مواضع تحلیلی آن هم حساسیت داشته و از کنار آن به آسانی نمی‌گذرند. (علی حیدری)

 

▼ گزارش روز   

یحیی سنوار، مرد میدان و دیپلماسی

جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یحیی سنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی شهید اسماعیل هنیه انتخاب شده است. یحیی سنوار در کنار «محمد ضیف» از فرماندهان اصلی عملیات طوفان‌الاقصی است. وی متولد اردوگاهی در خان یونس و با سابقه مبارزاتی طولانی است که حدود ۲۲ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده است. هوش بالا، قاطعیت و انگیزه بسیار زیاد در مبارزه با رژیم صهیونیستی از ویژگی‌های شاخص رهبر جدید شاخه سیاسی حماس است. وی در یکی از دیدارهای اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار داشته است و مواضع وی به جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک است؛ به گونه‌ای که نابودی رژیم صهیونسیتی را آرمان و هدف خود می‌داند. این در حالی است که برخی از چهره‌های دیگر این جریان که به عنوان گزینه‌های جایگزینی اسماعیل هنیه مطرح شده بودند، نگاه دو دولتی و ... داشتند. انتخاب یحیی سنوار حامل پیام های زیادی است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1ـ اینکه سنوار به فوریت و بدون هیچ اختلافی انتخاب شد، نشان‌دهنده ریشه‌دار و مستحکم بودن این جنبش و از طرفی پویایی آن است. این انتخاب نشان داد رژیم صهیونیستی در راهبرد ترور رهبران حماس کار به جایی نخواهد برد.

2ـ انتخاب سنوار نشان می‌دهد، حماس از ماهیت صحنه آگاهی کامل دارد. در شرایطی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با عملیات‌های ترور‌یستی و جنگ‌افروزی با دست پر پای میز مذاکره بیاید، حماس با یک گزینه اهل تساهل و تسامح جلو نیامده است تا حامل پیام ضعف از سوی محور مقاومت باشد. به گفته حمدان، تیمی که در زمان مدیریت هنیه مذاکرات را دنبال می‌کرد، در زمان حضور سنوار نیز این روند را دنبال می‌کند. به گفته حمدان، دانش دقیق سنوار از اشغالگران می‌تواند موجب تقویت مواضع ما در مرحله بعدی مذاکرات شود.

3ـ در تحلیل علل و انگیزه‌های رژیم صهیونیستی برای ترور شهید هنیه، شخصیت خود شهید هنیه را یکی مهم‌ترین آنها ذکر می‌کنند. شخصیتی انقلابی، مبارز و وحدت‌آفرین که انتظار داشتند جایگزین وی این ویژگی‌ها را نداشته باشد، اما انتخاب یحیی سنوار نشان داد رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نتوانسته است به اهداف خود دست پیدا کند. سازکار انتخاب رئیس دفتر سیاسی حماس به این شکل است که کسی خود را نامزد این پست نمی‌کند، بلکه از طرف اعضای مجلس شورای آن، که حکم پارلمان را دارد، نامزد می‌شود و هر کسی که بیشترین آرای اعضای مجلس را کسب کند، انتخاب می‌شود. گفته می‌شود همه اعضا سنوار را پیشنهاد کرده‌اند. همین اجماع در میانه این جنگ و آن هم در وضعیت دشوار حماس نشان می‌دهد، هیچ اختلافی در انتخاب سنوار نبوده است. این وحدت پشتوانه‌ای بسیار محکم برای جنبش مقاومت اسلامی حماس است تا در پای میز مذاکرات قاطعانه از منافع ملت مظلوم فلسطین دفاع کند.(علی کارگر)

 

▼ خبر ویژه

تلاش برای بی‌اثر کردن وعده صادق 2

در شرایطی که تمامی گروه‌های داخلی بر لزوم پاسخ سخت و دردناک ایران به رژیم صهیونیستی تأکید دارند، «امتداد» کانال رسمی حزب اتحاد ملت در گزارشی با عنوان «مشکلات ایران در وعده صادق ۲»، کوشید تا ضمن القای بی نتیجه بودن پاسخ ایران تأکید کند که این پاسخ نمی‌تواند تولید موازنه کند! این کانال بدون اشاره به شهادت اسماعیل هنیه در ایران و اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در خاک ایران، مدعی شد، در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، فضای بین‌المللی مناسبی برای تغییر موازنه قدرت به نفع ایران ایجاد شده بود. فضایی که امروز شاهد آن نیستیم. نپذیرفتن مسئولیت این ترور هم راه را برای کنش انتقامی ایران سخت می‌کند. امتداد در ادامه در تلاش برای تقلیل عملیات وعده صادق و در راستای القای ناکامی آن در تولید موازنه طی پرسش‌هایی نوشت: «عملیات وعده صادق با ۳۰۰ پهپاد و صدها موشک توانسته در میان ساکنان سرزمین اشغالی ترس ایجاد کند، اما این ترس آیا به کار موازنه قوا در ایران می‌آید؟»

 

▼ اخبار

یک مغلطه تلخ!

تلاش چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب به منظور تولید چالش برای پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در زمینه ترور شهید هنیه در تهران پایانی ندارد. در این زمینه، «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه ما باید در یک اقدام هماهنگ بین‌المللی و با یک شعار مقبول بین‌المللی در سطح جهان به سمت پاسخ و تصمیم‌گیری درباره این اتفاق برویم، تأکید می‌کند: «باید ببینیم که ملت فلسطین چه می‌گوید! ولی ‌دم و خونخواه اصلی آنان هستند. بنابراین، نظر آنان باید در اولویت قرار گیرد!» تأمل بر مطالب مطرح شده از سوی آخوندی نشان می‌دهد، وی می‌کوشد تا ضمن تعریف هویت صرفاً فلسطینی برای شهید هنیه، این کشور را ولی دم و خونخواه وی تعریف کرده و عملاً میان جبهه مقاومت شکاف ایجاد کند. از سوی دیگر، وی تلاش دارد در تحلیل‌های خود حقیقت جبهه مقاومت را نفی و حقیقتی به نام این جبهه را که راهبردی کلان را شکل می‌دهد، نادیده انگارد.

 

چند تا جاسوس گرفتیم؟

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تعداد جاسوس صهیونیستی بازداشت شده‌اند، گفت: «هیچ کشوری با جاسوس و موضوع جاسوسی که یک موضوع جرم علیه امنیت است، مماشات نمی‌کند. سیستم قضایی نیز نشان داده است با همکاری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در سال‌های گذشته قاطعانه در این عرصه وارد شده و ضربات مهلکی را بر جریان جاسوسی که استکبار جهانی تلاش کرده در ایران دنبال کند، وارد کرده است. عمدتاً سرویس‌هایی که در سال‌های گذشته شناسایی شدند، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی بودند که با هوشمندی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به موقع شناسایی شده و برخورد لازم با آنها صورت گرفته است.» جهانگیر با اشاره به صدور احکام قاطع دستگاه قضا در این خصوص، گفت: «اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری که یک جاسوس چند جانبه رژیم صهیونیستی و دولت انگلیس بود، همچنین حکم مشابهی که برای احمدرضا جلالی، جاسوس نشاندار رژیم صهیونیستی صادر شده، همگی نشان‌دهنده عزم جزم دستگاه قضایی برای برخورد با جاسوس‌ها و جریان جاسوسی در داخل کشور است.»

 

جنگ با اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است

نشریه فرانسوی «لوموند» تحلیلی منتشر کرده است با این عنوان که «ایران به این ارزیابی رسیده که جنگ با اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است.» یک پژوهشگر مقیم برلین به لوموند گفته است، ایران ظاهراً مصمم است با وجود خطر گسترش جنگ به اسرائیل حمله کند و در قیاس با هدف حملۀ قبلی به اسرائیل در سیزدهم ‌آوریل گذشته، یعنی ارسال پیام هشدار، این‌بار هدف ایران از حمله به اسرائیل احیای قدرت بازدارندگی است. از نظر ایران حذف اسماعیل هنیه اقدام عمدی و تحریک‌آمیز اسرائیل بوده و با این عمل دولت نتانیاهو قصد داشته با گسترش جنگ در منطقه نبردهای غزه را پس از انتخابات آمریکا ادامه بدهد. در این افق، تهران می‌خواهد شدیدترین حملۀ خود را به اسرائیل انجام بدهد تا توپ را از نو در زمین اسرائیل پرتاب کرده و اسرائیل را ناگزیر از پذیرش نتایج ادامۀ جنگ یا چشم‌پوشی از آن بسازد. ایران این بار باید پا را فراتر گذاشته و تأسیسات راهبردی اسرائیل را هدف حمله قرار دهد، بی آنکه نگران کشته شدن غیرنظامیان یا وقوع جنگ شود، زیرا به این ارزیابی رسیده است که جنگ از این پس اجتناب‌ناپذیر است.

 

چرا سنوار؟

جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد، «یحیی سنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده است. یحیی السنوار یک فرمانده نظامی فلسطینی است که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست. السنوار به دلیل نقشی که در عملیات کماندویی دارد، یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد در فهرست ترور رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید. صهیونیست‌ها یحیی السنوار را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های کماندویی، به ویژه عملیات موسوم به «بمب تونلی» که پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را در مدت پنج سال هدف قرار داد، می‌دانند. نام یحیی السنوار در عملیات «توهم زدایی» که طی آن، یک پایگاه نظامی صهیونیستی در شرق رفح هدف قرار گرفت، به صورت گسترده مطرح شد.

 

▼ اخبار کوتاه

«حسن نوری ساری» معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور گفت: «تب دنگی از طریق انسان به انسان منتقل نمی‌شود. در صورتی که زائران اربعین برخی نکات ساده و پیشگیرانه را رعایت کنند، به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. بهتر است زائران اربعین، پیاده‌روی را در ساعات شب انجام دهند و در طول روز حتماً باید دست‌ها و پاها را که مکان گزش پشه آئدس است، به خوبی بپوشانند.»

«سردار علی‌محمد نائینی» معاون روابط عمومی کل سپاه گفت: «یکی از سرداران جبهه مقاومت را با عملیاتی تروریستی توسط رژیم سفاک صهیونیستی از دست دادیم، این عملیات بزدلانه سبب ترس و وحشت در همه سرزمین‌های اشغالی شده است. موفقیت در جنگ زمانی است که قبل از اینکه اقدام نظامی انجام شود، دشمن دچار فروپاشی روانی شده باشد، این نظریه عملیات روانی است که خود غربی ها در کتاب ها و آثارشان منتشر کردند.»

وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با «علی باقری» ضمن درخواست از  ایران برای خویشتن‌داری، گفت: «اقدام علیه اسماعیل هنیه یک گام به عقب در مسیر آتش‌بس در غزه است.» سرپرست وزارت امور خارجه درخصوص تحولات منطقه در این تماس خاطرنشان کرد: «اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه که تجاوز به لبنان و حمله به منازل مسکونی در بیروت و ساعاتی پس از آن تجاوز به حریم ایران و به شهادت رساندن مهمان رسمی ایران شهید هنیه از جدیدترین مصادیق آن است، تنها عامل بی‌ثباتی در منطقه است.»

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در دیدار نمایندگان اهل سنت مجلس گفت: «در مورد رسیدگی به مسائل کشور بنای ما بر مشورت و استفاده از نظر جمعی کارشناسان و نخبگان هر حوزه است و در چینش کابینه نیز در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام و هم‌افزایی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم و در مرحله بعد از نظر جمعی شورای راهبری تمکین خواهم کرد، چرا که معتقد به مشورت و بهره‌گیری از نظر جمعی هستم.»

در نشست مشترک «سرلشکر دلیر فرزنده زبیر الزیباری» فرمانده مرزبانی منطقه یکم دولت عراق با «سردار سرتیپ دوم احمدی» فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی تفاهم‌نامه همکاری بین دو طرف در چهار بند امضا شد که در آن بر ارتقای امنیت مرزهای مشترک و حضور مؤثر مرزبانی اقلیم کردستان عراق در مناطق مرزی تأکید شد.

در پی انتشار اخباری مبنی بر دعوت رئیس‌جمهور از «سید پرویز فتاح» برای حضور در دولت، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در پیامی بر حمایت خود از دولت چهاردهم تأکید کرد. فتاح در بخشی از این پیام می‌گوید: «از حسن نظر و اعتماد رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان قدردانی می‌کنم. إذن ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) موجب افتخار است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات