صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۳۶۹۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

ظهره‌وند: غربی‌ها اقدامات نمادین حمایتی از اسرائیل به عمل آورده‌اند و نمی‌توانند وارد جنگ دیگری شوند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در صورت وقوع جنگ قطعا اسرائیل از بین می‌رود چرا که توان نظامی ندارد. مردم دنیا شاهد خروج اتباع اروپایی از اسرائیل هستند و فرودگاه بن گورین خالی از پرواز شده است لذا اسرائیل به تنهایی قادر به مدیریت جنگ با ایران نیست.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند

به گزارش بصیرت، نشست کنفرانس اسلامی که به درخواست جمهوری اسلامی ایران به صورت فوق العاده برگزار شد نتیجه‌ای پیش بینی شده داشت. با این حال جمهوری اسلامی ایران اقدام علیه اسرائیل را حق خود می‌داند و از محکومیت اسرائیل در نشست همکاری اسلامی به عنوان برگ برنده حقوقی یاد می‌کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت واقعیت‌های میدانی جنگ با اسرائیل و پیدا و پنهان حمایت‌های دنیای غرب را بیان کرده است.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص مسائل مرتبط با غزه و اسرائیل و آنچه در نشست کنفرانس اسلامی حاصل شد، گفت: نشست شورای همکاری اسلامی در جده که به درخواست ایران برگزار شد نتایج مشخصی داشت، چرا که قابل پیش بینی بود کشور‌های عربی منطقه درخصوص وقایع فلسطین و زیاده خواهی‌های اسرائیل چه موضعی اتخاذ خواهند کرد.

وی در این باره گفت: به هر حال مساله محکوم سازی شهادت آقای هنیه و اعتراف به اینکه اقدام رژیم صهیونیستی ناظر بر نقض حاکمیت ایران تلقی می‌شود در نشست جده عنوان شد. به هر حال برگزاری این نشست بدین جهت حائز اهمیت بود چرا که در صورت وقوع درگیری و جنگی درمنطقه باید مسائل حقوقی به نفع ایران باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح نمود: رای سازمان همکاری اسلامی درنشست فوق العاده‌ای که برگزار شد به نفع ایران است و از این جهت با ارزش است چرا که موید این موضوع مهم است که دست ایران برای اقدام تنبیهی علیه متجاوز باز است. اگر منطقه شاهد وقوع جنگ باشد به هر حال به لحاظ اینکه حق با ایران است برای ما قابل اهمیت است.

وی معتقد است: مسوولان جمهوری اسلامی می‌دانستند متاسفانه کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس موضع سخت و قاطعی در برابر اسرائیل و اقدامات شنیع این رژیم غاصب اتخاذ نخواهند کرد. به معنای دقیق‌تر پیش بینی می‌شد این کشور‌ها بیش از این مایل نیستند بر علیه اسرائیل نقش فعالی در منطقه ایفا کنند به گونه‌ای که شاهد برخی موضع گیری‌ها در خصوص بسته بودن فضای هوایی آن‌ها بر روی ایران در حملات موشکی بودیم.

ابوالفضل ظهره‌وند درخصوص آنچه درفکر و ذهن سران عرب کشور‌های همسایه و خلیج فارس می‌گذرد، گفت: تنها موضوعی که برای سران کشور‌های عربی حائز اهمیت است مانور دادن درحدی است که به واسطه آن بتوانند خود را در افکار عمومی جامعه اشان فعال نشان دهند درحالی که در نهان علاقه‌ای به سرکوب و یا برخوردی جدی با رژیم صهیونیستی و درگیری در منطقه با این رژیم سفاک ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: با رویکرد‌ها و راهبرد‌هایی که کشور‌های عربی در پیش گرفته اند پیش بینی نمی‌شود جنگی فراگیر شکل بگیرد، ضمن اینکه آنچه غربی‌ها در راستای حمایت از اسرائیل می‌گویند و در حمایت از اسرائیل در صورت وقوع جنگ دم می‌زنند، بیشتر برای ایجاد ترس یا انفعال در فضای افکار عمومی در ایران است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی فاقد عمق استراتژیک است و عملیاتی که در حد تنبیه موثر واقع شود وضعیت این رژیم را وخیم‌تر از پیش می‌کند بنابراین به نظر نمی‌رسد کشور‌های غربی نیز تمایلی به درگیری منطقه‌ای وبزرگتر شدن این ماجرا داشته باشند.

ظهره‌وند خاطر نشان کرد: در حال حاضر آمریکا و کشور‌های غربی برای صیانت از راهبرد‌های حمایتی از اسرائیل تمام ظرفیت نظامی خود را وارد منطقه کرده اند بنابراین درصورتی که بین ایران و اسرائیل و جبهه مقاومت با اسرائیل جنگی دربگیرد ناتو و آمریکا در اصل باید وارد جنگ شوند نه اسرائیل.

ظهره‌وند معتقد است: از سوی دیگر نمایندگان آمریکا برای عدم درگیری در جنگ منطقه‌ای به دولت آقای بایدن هشدار داده اند، ضمن اینکه کشور‌های اروپایی نیز به لحاظ مالی توان لازم برای اداره جنگ دیگری ندارند. اینک غربی‌ها در جنگ اوکراین دست وپا می‌زنند بنابراین انگیزه‌ای برای کلید زدن جنگی واقعی در راستای حمایت از اسرائیل را ندارند.

ظهره‌وند خاطر نشان کرد: در صورت وقوع جنگ منطقه‌ای قطعا اسرائیل از بین می‌رود چرا که توان نظامی ندارد. مردم دنیا شاهد خروج اتباع اروپایی از اسرائیل هستند و فرودگاه بن گورین در تل آویو خالی از پرواز شده است لذا اسرائیل به تنهایی قادر به مدیریت جنگ با ایران نیست و غربی‌ها نیز توان ندارند گرفتار جنگ دیگری شوند، لذا نمی‌توانند جبهه خاصی علیه ایران باز کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: احتمال مشارکت و حمایت کشور‌هایی مثل روسیه و چین از ایران بسیار بالاست این موضوع را نباید از نظر دور داشت، چرا که روش‌ها همکاری خوبی با ایران دارند و در بحث تامین لجستیک و ارسال امکانات و سامانه‌های دفاعی بسیار سخاوتمندانه عمل کرده اند به این دلیل که تغییرات منطقه‌ای قطعا روسیه و چین را نیز درگیر می‌کند بنابراین تهدید معتبر از نظر غرب، روسیه و در راس آن چین و بعد ایران است لذا آن‌ها این محاسبات را داشته اند که علیه ایران اقدام واقعی انجام نمی‌دهند وبه اقدامات نمادین روی آورده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات