صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۹۵

نیمبوس پروژه‌‎ای برای کشتار

چگونه شرکت‌های فناوری کشتار مردم غزه را تسهیل می‌کنند؟
پایگاه بصیرت / زهرا توحیدیان/ کارشناس بین‌الملل

در 10 ژوئیه، فرمانده مرکز محاسبات و واحد سیستم‌های اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، واحدی که پردازش داده‌ها را برای کل ارتش این رژیم انجام می‌دهد، در نشستی با عنوان «فناوری اطلاعات در خدمت ارتش صهیونیستی» سخنرانی کرد. خانم سرهنگ «راچلی دمبینسکی» در سخنرانی خود برای اولین بار علناً تأیید کرد، ارتش صهیونیستی از فضای ذخیره‌سازی ابری و خدمات هوش مصنوعی در حملات خود علیه مردم بی‌دفاع غزه استفاده می‌کند. در اسلایدهای سخنرانی دمبینسکی، لوگوی خدمات وب آمازون، فضای ابری گوگل و مایکروسافت آژور چندین بار ظاهر شد.
وبگاه مجله «972+» که فایل سخنرانی وی را دریافت کرده، می‌نویسد: «ذخیره‌سازی ابری، ابزاری برای ذخیره کردن داده‌های دیجیتال خارج از سایت است که اغلب بر روی سرورهایی ذخیره می‌شوند که ارائه‌دهنده ثالثی آن را مدیریت می‌کند.» دمبینسکی در این سخنرانی توضیح داد، واحد ارتش او، که با نام اختصاری عبری «مامرام» شناخته می‌شود، قبلاً از یک «ابر عملیاتی» استفاده می‌کرد که بر روی سرورهای نظامی داخلی بود؛ نه فضای ابری عمومی که شرکت‌های غیرنظامی اداره می‌کنند. او این ابر داخلی را «سلاحی» توصیف کرد که شامل برنامه‌هایی برای تعیین اهداف برای بمباران، پورتالی برای مشاهده فیلم زنده از پهپادها بر فراز آسمان غزه و همچنین سیستم‌های آتش، فرماندهی و کنترل است.
وی توضیح داد، بعد از تهاجم ارتش اسرائیل به غزه در اواخر اکتبر 2023، ارتش اسرائیل به این نتیجه رسید که باید «به بیرون، به دنیای غیرنظامیان بروند». به گفته او، خدمات ابری ارائه شده از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری تنها با یک کلیک در اختیار ارتش اسرائیل قرار گرفت تا سرورهای ذخیره‌سازی و پردازش نامحدود را به‌دست بیاورد. به گفته دمبینسکی، مهم‌ترین مزیت فضای ذخیره‌سازی ابری شرکت‌های فناوری، قابلیت‌های پیشرفته آنها در هوش مصنوعی بود. او گفت که همکاری با این شرکت‌ها به ارتش اسرائیل «قدرت عملیاتی قابل توجهی» در نوار غزه داده است.
اگرچه دمبینسکی با صراحت نگفت که کدام خدمات از شرکت‌های ابری خریداری شده یا چگونه به ارتش کمک کرده‌اند؛ اما بررسی‌های مجله «972+» نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی برخی از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق جاسوسی گسترده از جمعیت نوار غزه را در سرورهای AWS آمازون ذخیره کرده است. همچنین، پس از شروع حملات رژیم صهیونیستی، برخی از ارائه‌دهندگان فضای ابری، تعداد زیادی از قابلیت‌ها و خدمات هوش مصنوعی را به واحدهای ارتش رژیم صهیونیستی ارائه کرده‌اند. به گفته سه منبع اطلاعاتی، همکاری ارتش رژیم صهیونیستی با آمازون بسیار نزدیک است: این غول ابری به اداره اطلاعات نظامی اسرائیل حجمی از سرورها را اختصاص داده تا برای ذخیره‌سازی انبوه اطلاعات جاسوسی که به ارتش در جنگ کمک می‌کند، استفاده کند. این ظرفیت به حدی است که رژیم صهیونیستی می‌تواند درباره همه افراد حاضر در غزه، اطلاعات جمع کرده و روی این سرورها ذخیره کند. 
به گفته این مجله، در سال 2021، رژیم صهیونیستی قراردادی با گوگل و آمازون به نام پروژه «نیمبوس» امضا کرد. این قرارداد به ارزش 1.2 میلیارد دلار، اقدامی بود برای انتقال سیستم‌های اطلاعاتی همه بخش‌های رژیم صهیونیستی به سرورهای ابری عمومی شرکت‌های مذکور. رسانه‌ها می‌گفتند که ارتش و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در چارچوب پروژه نیمبوس، فقط مطالب طبقه‌بندی نشده را در فضای ابری عمومی آپلود می‌کنند؛ اما حداقل از اکتبر 2023، شرکت‌های بزرگ ابری، خدمات ذخیره‌سازی داده و هوش مصنوعی را به واحدهای ارتش رژیم صهیونیستی، که با اطلاعات طبقه‌بندی شده سر و کار دارند، ارائه کرده‌اند. 
دو شرکت گوگل و آمازون به‌ترتیب در سال‌های 2022 و 2023 مراکز داده را در اسرائیل تأسیس کردند. نیمبوس، زیرساختی از مراکز کامپیوتری پیشرفته در سرزمین تحت کنترل اسرائیل ایجاد کرد. به این‌ترتیب، هیچ دادگاهی خارج از سرزمین‌های اشغالی نمی‌توانست در صورت طرح دعوی قضایی علیه رژیم صهیونیستی، به این اطلاعات دست پیدا کند و مسیر برای ذخیره اطلاعات نهادهای امنیتی هموار شد. به گفته یک کارشناس آی‌تی صهیونیست، این دو شرکت پیشرفته‌ترین سرویس‌های موجود را در اختیار اسرائیل گذاشتند که در جنگ علیه مردم غزه استفاده شده است.
انگیزه اصلی دیگر برای کار با غول‌های ابری، قابلیت‌های هوش مصنوعی و ‌فارم پردازش گرافیکی (GPU Farm) است که از آنها پشتیبانی می‌کند. معاون فرمانده واحد 8200، یک واحد ویژه داخل اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، در سال 2021 در مقاله‌ای در یک مجله اطلاعاتی این رژیم، خواستار «مشارکت جدید» با ارائه‌دهندگان فضای ابری شد، زیرا قابلیت‌های هوش مصنوعی آنها «جایگزینی ندارد» و برتر از ارتش است. 
منابعی در صنعت فناوری پیشرفته می‌گویند وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مشتری مهم و استراتژیک سه شرکت ابری مذکور به شمار می‌آید؛ نه تنها به دلیل دامنه وسیع مالی معاملات، بلکه به این دلیل که رژیم صهیونیستی بر آژانس‌های امنیتی در سراسر جهان و «روند»هایی که اتخاذ می‌کنند، تأثیرگذار است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات