صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۶۴۶۹۶
نگاهی به تاکتیک حساب شده ایران برای خونخواهی شهید هنیه

ابهام و وحشت

پایگاه بصیرت / زهرا توحیدیان/ کارشناس بین‌الملل

حدود یک ماه از ترور «اسماعیل هنیه» در تهران و وعده قاطعانه ایران برای خون‌خواهی از رژیم صهیونیستی می‌گذرد. هر روز رسانه‌های غربی درباره چگونگی حمله و جست‌وجوی پاسخی برای تأخیر در آن با هدف عملیات روانی گمانه‌زنی می‌کنند. حقیقت این است که ائتلاف غرب و رژیم صهیونیستی که شاهد بودند تهران تنها ۱۲ روز بعد از حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، به رژیم صهیونیستی حمله کرد، چشم انتظار انتقام جمهوری اسلامی هستند و در عین حال، افزون بر پایش اطلاعاتی برای رمزگشایی از تاکتیک نظامی ایران، در تلاشند تا در فضای رسانه نیز افکار عمومی را مدیریت کنند.

اندیشکده «شورای آتلانتیک» با بیان اینکه غرب آسیا چند هفته است از ترس جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی می‌لرزد، نوشت: «ایران در ماه آوریل برای اولین بار در تاریخ، با شلیک بیش از سیصد موشک و پهپاد مستقیماً به اسرائیل حمله کرد.» این اندیشکده در بخش دیگری از گزارش خود، تلویحاً اشاره دارد که جهان دریافته جمهوری اسلامی ایران توان و اراده برای حمله به رژیم صهیونیستی را دارد و با اشاره به اقدامات نظامی آمریکا در منطقه می‌نویسد: «هر جنگی بین ایران و اسرائیل، ناگزیر آمریکا را درگیر خواهد کرد؛ از این رو آمریکا تعداد نیرو‌های خود را در منطقه به چهل هزار نفر رسانده و تعهدات امنیتی سرسختانه‌ای را به اسرائیل داده است.»

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز نوشت: «پس از ترور هنیه، بایدن به سرعت رهبران مصر و قطر را متقاعد کرد تا دور جدیدی از مذاکرات صلح را با هدف تضمین آتش‌بس در غزه برنامه‌ریزی کنند... مقامات آمریکایی تقریباً بدون وقفه تلاش کرده‌اند تا هم به اسرائیل اخطار بدهند و هم ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان را در طرف دیگر مهار کنند. آنها ناامیدانه می‌کوشند تا از جنگی در منطقه جلوگیری کنند؛ جنگی که آمریکا را درگیر خود خواهد کرد و تا به حال، از این نوع فاجعه، هر چند محدود، جلوگیری شده است.»

این روزنامه در ادامه به آرایش جدید ایالات متحده اشاره کرد و نوشت: «آمریکا به ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دستور داد تا ناو تئودور روزولت را در خلیج عمان مستقر کند. همچنین جنگنده‌های اف ۲۲ بیشتری به منطقه غرب آسیا اعزام شدند و در اقدامی غیرعادی، زیردریایی جورجیا به غرب آسیا اعزام شد؛ جورجیا، یک زیردریایی هسته‌ای است، که می‌تواند ده‌ها موشک کروز شلیک کرده و تیم‌هایی از کماندو‌های نیروی دریایی را جا‌به‌جا کند.» به گفته این روزنامه، این حد از افشای جزئیات از آرایش نظامی نیرو‌های آمریکایی در منطقه، بی‌سابقه است و مشخصاً یک پیام واضح دارد: ترس آمریکا از حمله نظامی گسترده ایران به رژیم صهیونیستی.
شبکه «العربیه» نیز حمله ایران به عین‌الاسد در پی ترور شهید سلیمانی را اقدام حساب شده تهران برای «ابراز عدم تمایل به جنگ با آمریکا» خواند و در تحلیل تأخیر خون‌خواهی شهید هنیه نوشت: «با توجه به تلاش‌های مداوم برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در غزه، بعید است که ایران بخواهد اقدامی انجام دهد که متهم به برهم خوردن مذاکرات شود.» این شبکه در بخش دیگری از تحلیل خود نوشت: «با توجه به اینکه ایران کمتر از دو هفته از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری‌اش در دمشق، به اسرائیل حمله کرده، این تأخیر طولانی، سؤالاتی را در مورد استراتژی فعلی تهران ایجاد کرده است.»

برخی دیگر از رسانه‌های غربی، مانند روزنامه واشنگتن‌پست تلاش دارند با تحلیل‌های بی‌اساس، فضای روانی و ارعاب ایجادشده را مدیریت کنند. این روزنامه نوشت: «بایدن شخصاً مذاکرات غیرمستقیم با ایران را هدایت می‌کند که در آن، ایالات متحده خویشتنداری از مقامات تهران را خواستار شده است. همچنین بایدن با لحنی تند به نخست‌وزیر اسرائیل هشدار‌های صریحی داده و از او خواسته تا شریک خوب و معقولی برای ایالات‌متحده باشد.» این روزنامه افزود: «تهران احتمالاً به دلیل نمایش قدرت آمریکا در این هفته و پیام‌های محرمانه ارسال شده از طریق سفارت سوئیس در تهران و سفارت ایران در سازمان ملل، اقدام تلافی‌جویانه خود را به تأخیر انداخته است.»

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که همه کارشناسان غربی باور دارند ایران، قطعاً برای خون‌خواهی شهید هنیه به عملیات نظامی دست خواهد زد. عملیاتی که ابعاد و گستردگی آن هنوز برای کارشناسان نظامی غربی مبهم است و سیاستمداران آمریکایی را آشفته و دستپاچه روانه منطقه کرده است. به گفته «بلال صعب» کارشناس اندیشکده آمریکایی «انستیتو خاورمیانه»، «استراتژی تعلل (ایران) برای جلب توجه هرچه بیشتر جهان و رسانه‌ها به ایران و وضعیت و توانایی‌های نظامی آن طراحی شده است. آنها از همه می‌خواهند که همگان، نمایش آینده آنها را تماشا کنند.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات