صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۰۵

نشریه اخبار و تحلیل ها شنبه 27 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست. برخلاف تصوّر بسیاری که خیال می‌کنند مجلس با جعل قانون به دولت دستور می‌دهد، بعد هم سؤال می‌کند، استیضاح می‌کند، کارهایی از این قبیل می‌کند و پرسشگر است، بله، این وظایف وجود دارد، لکن پاسخگو هم هست. مجلس یکی از ارکان کشور است، یک نهاد تصمیم‌گیر است، یک نهاد اقدام‌کننده است و هر مجموعه یا فرد تصمیم‌گیر و اقدام‌کننده پاسخگو هم هست.(1403/4/31) www.basirat.ir
حرف روز 
 کابینه کارآمد و انقلابی

کابینه دولت چهاردهم هفته پیش برای اخذ رأی اعتماد نمایندگان به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و هم اکنون کار سخت و دقیق بررسی صلاحیت‌های افراد معرفی شده در صحن مجلس شروع شده است. در این میان، گمانه‌زنی‌های گوناگونی من باب توانایی گرفتن رأی اعتماد افراد مطرح می‌شود، اما باید توجه داشت که در این برهه تاریخی هم نمایندگان مجلس و هم سایر افراد باید بدون سیاسی‌کاری و دعواهای جناحی و حزبی، افراد کارآمد و انقلابی را راهی پاستور کنند تا گرهی از کار مردم و نظام را باز و مشکلات را حل کنند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در دیدار روز یکشنبه 31 تیرماه با نمایندگان مجلس درباره ملاک‌های تعیین کابینه 12 ویژگی را بیان داشتند: «آن کسی را باید میدان‌دار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بُن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهائی که افق به نظرشان تاریک است، [می‌گویند] کاری نمی‌شود کرد، نمی‌شود به اینها مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد. متشرّع بودن یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت، یک معیار است... نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی نشوند... این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند.»

بدون شک، اصول و راهبردهای دوازده‌گانه رهبر معظم انقلاب می‌تواند بهترین خط‌کش و معیار برای نمایندگان مجلس باشد تا با استفاده از آن شاخص‌ها، وزرای پیشنهادی دولت را محک بزنند. همچنان که برخی سعی دارند با طرح برخی مطالبات واهی و بیان کردن برخی مغالطات سیاسی نمایندگان را به سمتی ببرند که دچار خطا و اشتباه شوند، نمایندگان نیز باید سعی داشته باشند که در کارزار رأی اعتماد دادن به وزرا اولاً فرصت را غنیمت شمارند و دولت را بدون دلیل معطل نکنند و ثانیاً انصاف و حق را رعایت کنند و نگاه فراجناحی و فراحزبی و ملی داشته باشند. همچنین ذیل معیارهای دوازده‌گانه رهبر معظم انقلاب سعی کنند افراد مؤمن، کارآمد، انقلابی و مفید برای جامعه و نظام را تأیید کرده و افرادی را که بعضاً ممکن است با نگاه‌های کلان و سیاست‌های کلی نظام زاویه‌ای داشته باشند یا کارنامه و عملکردی دارند که قبلاً موجب ضرر و زیانی برای کشور شده است، رد کنند. کارنامه افراد به مصداق مثل قدیمی آزموده را آزمودن خطاست، از این حیث حائز اهمیت است که نه فقط گفتار، بلکه کردار و عملکرد افراد را هم به خوبی نمایش می‌دهد و بهترین راه برای سنجش کارآمدی افراد است. (رامین نصیری)

 

گزارش روز 

 ارتش اوکراین چرا وارد خاک روسیه شد؟

با گذشت حدود سه سال از عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین، برای اولین بار نیروهای نظامی ارتش اوکراین توانستند وارد خاک روسیه شوند. بخش‌هایی از شهر مرزی «کورسک» روسیه به دست ارتش اوکراین تصرف شده و در همین باره فرمانده نیروهای مسلح اوکراین در جدیدترین موضع‌گیری خود مدعی شده است که اوکراین با پیشروی ۳۵ کیلومتری، ۱۱۵۰ کیلومترمربع از قلمرو روسیه را در کورسک به سیطره خود درآورده است. همچنین او ادعا کرد: «نیروهای مسلح اوکراین کنترل ۸۲ شهرک را به‌دست گرفته‌اند.» در نقطه مقابل، وزارت دفاع روسیه می‌گوید اوکراین در حمله به کورسک متحمل تلفات سنگینی شده و نیروهای روس به انهدام نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مرزی کورسک ادامه می‌دهند و عملیات هنوز ادامه دارد.

به نظر می‌رسد، پیشروی ارتش اوکراین با چراغ سبز غرب و آمریکا صورت گرفته است؛ چرا که بدون حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی و نظامی ناتو و غرب عملاً ارتش اوکراین از لحاظ نظامی توانایی طرح‌ریزی و انجام چنین عملیات دقیقی را نداشت. از سوی دیگر، با توجه به اینکه روسیه در موضع قوی‌تر بود و همچنین سلاح هسته‌ای دارد، اوکراین هم جرئت حمله به خاک روسیه را نداشت و هم برای افزایش تنش و درگیری و ورود مستقیم به خاک روسیه نیازمند کسب مجوز از ناتو و غرب بود. در همین راستا، «دیوید کورتین» سیاستمدار انگلیسی، حمله اوکراین به کورسک روسیه را «اقدامی در هماهنگی کامل با ناتو» توصیف کرد.

همزمان «نیکلای پاتروشف» دستیار پوتین نیز دیروز (جمعه) در مصاحبه با روزنامه روسی «ایزوستیا»، آمریکا و غرب را به دست داشتن در حمله اوکراین متهم کرد. «پاتروشف» گفت، آمریکا در برنامه‌ریزی عملیات «کورسک» اوکراین مشارکت داشت. به گفته پاتروشف، حمله ارتش اوکراین به کورسک به دلیل «درک کی‌یف از فروپاشی قریب‌الوقوع خود» انجام شد.

این پیشروی را می‌توان از بعد سیاسی نیز ارزیابی و تحلیل کرد. تصور اوکراین این است که در مذاکرات احتمالی آتش‌بس که در روزها و ماه‌های آتی ممکن است برگزار شود، تصرف منطقه «کورسک» باعث می‌شود تا بتواند درخواست خروج نیروهای روسی از دو منطقه لوهانسک و دونتسک را مطرح کند. هر چند «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده است، «پاسخ سخت» مسکو به حملات اخیر نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه، زیاد طول نخواهد کشید. بنابراین ممکن است این اقدام اوکراین به تنبیه سخت از سوی روسیه و مسکو تبدیل شود. در این بین غرب و آمریکا هم بر روی استفاده نکردن مسکو از بمب‌های هسته‌ای خود حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و در صورت ادامه این تصرف و استفاده نکردن روسیه از بمب هسته‌ای، ناتو و غرب پیروز راهبردی جنگ روسیه و اوکراین قلمداد خواهند شد. (محمد علوی)

خبر ویژه 

  مجازات سخت رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد!

پایگاه «نواتیم» آنقدر حفاظت شده بود که «اسکات ریتر» افسر سابق ارتش آمریکا درباره آن گفت: «موشک‌های ایران، دو پایگاه نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. بهترین رادار جاسوسی دنیا که با پیشرفته‌ترین پدافند ضد موشکی کار می‌کند، در مقابل حمله ناتوان بود. پایگاه نواتیم، حفاظت‌شده‌ترین نقطه زمین در برابر حملات موشکی و حتی محافظت شده‌تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران آنجا را درهم کوبید و به همه از جمله آمریکا ثابت کرد که هیچ دفاعی در برابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. این یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ بود.» پروفسور «مئیر لیتواک» رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو درباره پیچیدگی عملیات انتقامی ایران و جبهه مقاومت گفت: «همین الان اسرائیلی که در انتظار انتقام است در حال ضرر می‌باشد؛ چون ایران و حزب‌الله بدون حتی شلیک یک موشک تمام اسرائیل را در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند و این هزینه و تبعات دارد.»

اخبار

رهبر معظم انقلاب سخنگو نداشته و ندارند!

«مهدی فضائلی» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر فرزانه انقلاب با حضور در جمع دانشجویان پنجمین دورهٔ طرح حم در مشهد اظهار داشت: «همانطور که خود رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند، ایشان سخنگو نداشته و ندارند. توئیت‌های خاص و قاعده‌مندی که گاهی بنده منتشر می‌کنم و در ایتا هم بازنشر می‌شود، کاملاً موثق و قابل استناد است. محتوای این توئیت‌ها و استمرار چندساله این اقدام بهترین دلیل برای این است که این اقدام سرخود و بدون پشتوانه انجام نمی‌شود. اگر ایشان در جایگاه زعامت و رهبریِ امت اسلامی هم نبودند، ضرورت داشت تمام بیانات ایشان با دقت مطالعه شود؛ کما اینکه مراکز تحلیلی و اندیشکده‌های مهم جهان این کار را انجام می‌دهند و نه‌تنها بیانات و پیام‌های ایشان، بلکه زبان بدن، سکوت و کلیهٔ رفتار ایشان را رصد و تحلیل می‌کنند. بسیاری از ما دچار سوءتغذیه فکری هستیم و در عین نیاز به خوراک سالم، مقوی و غنی، به‌دلیل مصرف هله‌هوله‌های فرهنگی، احساس سیری و غنای کاذب داریم.» مهدی فضائلی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ دلیل آرامش و اطمینان خاطر رهبر معظم انقلاب در شرایط حاد و حساس گفت: «دلایل مختلفی وجود دارد که به‌نظر من اتصال معنویِ بسیار جدی با خدای متعال و مصداق «الا بذکرالله تطمئن القلوب» بودن، باور عمیق به وعده‌های الهی و اشراف به توانمندی‌های داخلی و شناخت ضعف و قوت دشمن از اهم این دلایل است.»

 

بیانیه مشترک قطر، آمریکا و مصر درباره آتش‌بس

کشورهای میانجی مذاکرات آتش‌بس در غزه روز گذشته پس از پایان این گفت‌وگوها بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در بیانیه مشترک کشورهای قطر، مصر و آمریکا ادعا شده است: «گفت‌وگوها جدی و سازنده بودند و در فضایی مثبت برگزار شدند.» این بیانیه ادعا می‌کند آمریکا با حمایت قطر و مصر طرحی تقدیم هر دو طرف کرد که شکاف‌های میان آنها را کاهش می‌دهد. طبق بیانیه، طرح پیشنهادی آمریکا در راستای اصول مطروحه از سوی جو بایدن در ۳۱ مه ۲۰۲۴ و قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت است.

 

درگیری در پارلمان ترکیه

به دنبال برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان ترکیه برای بررسی سمت نماینده مجلس «جان آتالای» درگیری بین نمایندگان حزب عدالت و توسعه با اعضای حزب کارگر و نیز حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها رخ داد. پس از آن تنش در مجلس ترکیه افزایش یافت و نمایندگان با هم درگیر شدند. جان آتالای که نماینده پارلمان هم هست، در دادگاه ماجرای گزی پارک به دلیل فعالیت حقوقی در این زمینه و به اتهام فعالیت علیه امنیت ملی محاکمه شد و با همین اتهام در سال ۲۰۲۲ به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

 

رئیس‌جمهور امروز برای دفاع از کابینه به مجلس می‌رود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبر داد، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم امروز(شنبه) برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود به مجلس می‌آید و طبق آیین‌نامه برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت دارد. پس از آن ۵ مخالف و ۵ موافق کابینه پیشنهادی در صحن مجلس سخنرانی خواهند کرد. بعد از آن رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا در مجلس آغاز می‌شود. برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس ما نیازمند ۳۶ ساعت زمان هستیم.

 

حجم بالای زائران در پایانه مرزی مهران

در شبانه‌روز گذشته ۲۰۷ هزار و ۲۴۴ نفر از مرز مهران تردد کردند. حجم بالای زائران در «پایانه مرزی مهران» و عبور روزانه بیش از ۲۰۰ هزار زائر از این پایانه در گرمای بیش از ۵۰ درجه باعث شده است تا به زائران عزیز توصیه شود «پایانه مرزی خسروی» را جایگزین مرز مهران کنند. دمای پایین‌تر هوا، تردد بسیار راحت‌تر در مرز خسروی و امکان پارک خودروهای شخصی در کنار پایانه خسروی از مزیت‌های این پایانه نسبت به پایانه مهران به شمار می‌آید.

 

اخبار کوتاه

رژیم غاصب صهیونیستی منطقه بین شهرک‌های الکفور در منطقه نبطیه در جنوب لبنان را هدف قرار داد. خبرگزاری «المیادین» به نقل از وزارت بهداشت لبنان خبر داد، در حمله اسرائیل به ساختمانی مسکونی در وادی الکفور در جنوب لبنان شش نفر شهید و سه نفر دیگر زخمی شدند.

در پی آتش‌سوزی جنگلی مرگبار در سه منطقه جنگلی در شمال غرب ترکیه، وزیر کشور ترکیه دستور تخلیه مناطق مسکونی در مجاور شهر بندری ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه به علت گسترش آتش را صادر کرد. آژانس خبری آناتولی در خبری تأیید کرد، در جریان وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی در مجاور مناطق مسکونی در شمال غرب ترکیه، تاکنون ۷۸ نفر مصدوم شده‌اند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ حامل جی دی ونس، زوج انتخاباتی دونالد ترامپ،نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی میلواکی مجبور به فرود اضطراری شد. ظاهراً نقص فنی در درب هواپیما عامل این فرود اضطراری بوده است. گفتنی است، این هواپیما بعد از رفع مشکل بار دیگر پرواز کرد و عازم شهر سینسیناتی شد.

سفارت ایران در لبنان با انتشار پیامی در واکنش به رونمایی حزب‌الله لبنان از پایگاه موشکی زیرزمینی «عماد ۴» نوشت: «در زبان فارسی به تأسیسات موشکی واقع در زیر زمین و درون صخره‌ها و کوه‌ها «شهرهای موشکی» می‌گوییم.» حزب‌الله لبنان در رونمایی از پایگاه سری خود اعلام کرد: «یکی از پیام‌های «عماد ۴» نشان دادن میزان «محرمانه بودن بسیار عالی» در مورد مکان قابلیت‌های موشکی حزب‌الله است.»

پس از ۱۰ ماه جنایت تل‌آویو بدون هیچ گونه دستاوردی، از جمله نابودی حماس، اکنون نهادهای امنیتی به سران این رژیم گفته‌اند که مأموریت ارتش در غزه پایان یافته و زمان مبادله اسرا فرا رسیده است.

پس از پایان نشست دوحه درباره آتش‌بس که حماس آن را بی‌نتیجه عنوان کرد، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور مصر و امیر قطر، درباره آخرین نتایج مذاکرات در دوحه بحث و تبادل نظر کرد.

یکی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد، این جنبش چیزی کمتر از آتش‌بس فراگیر، عقب‌نشینی کامل نظامیان اشغالگر از نوار غزه، بازگشت طبیعی آوارگان به این باریکه و مبادله اسیران بدون پیش‌شرط‌های رژیم صهیونیستی را نخواهد پذیرفت.

به دنبال آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان معاملات سهام از امروز به مثبت و منفی ۲ درصد تغییر کرد.

زائران پاکستانی بدون وقفه و معطلی در حال تردد از پایانه مرزی میرجاوه هستند. طبق آمار مسؤلان پایانه مرزی میرجاوه حدود 80 دستگاه اتوبوس وارد کشورمان شدند.

  منابع محلی از یورش نظامیان اشغالگر صهیونیستی به دو روستای برقه و بیتا در غرب نابلس (در کرانه باختری) خبر دادند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات