بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۵۴

آزادی بیان به سبک آمریکا؛ تداوم سرکوب اعتراض‌های دانشجویی حامی فلسطین

گاردین نوشت: دانشگاه‌های آمریکا مقررات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از تکرار اعتراضات علیه جنگ غزه اعمال می‌کنند؛ اقدامی که دانشجویان، اعضای هیات علمی و فعالان دانشجویی در آن درباره تاثیر آن بر نقض آزادی بیان هشدار داده‌اند.

گاردین افزود: دانشگاه های سراسر آمریکا به دنبال اعمال مقررات شدیدتری هستند تا با بازگشت دانشجویان از تعطیلات تابستانی مانع ازسرگیری اعتراضات آنها شوند.

دانشگاه ها این مقررات را به بهانه جلوگیری از تکرار اعتراضات دانشجویان در ترم گذشته دانشجویی در اعتراض به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه اعمال می کنند که به سرکوب دانشجویان توسط پلیس در دانشگاه ها منجر شد.

به نوشته گاردین، دانشجویان دانشگاه کلمبیا که آغازگر جنبش های دانشجویی بودند ممکن است با بیشترین سختگیری ها مواجه شوند. مینوش شفیق رئیس این دانشگاه هفته گذشته تحت فشار انتقادها از نحوه عملکردش در کنترل اعتراضات استعفا داد.

گاردین با اشاره به نصب حصار در اطراف زمین چمن دانشگاه کلمبیا که کانون اصلی اعتراضات و اردوهای دانشجویی بود نوشت، این موانع تنها اقدام جدید در دانشگاه برای جلوگیری از تکرار اعتراضات نیست. دور قبلی اعتراضات با بازداشت ۱۰۹ نفر از دانشجویان پس از ورود پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه در آوریل گذشته، به اوج خود رسید.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مدیران دانشگاه کلمبیا همچنین در حال بررسی استفاده از مامورانی با اختیارات بازداشت دانشجویان هستند. ۲۹۰ نیروی امنیتی دانشگاه کلمبیا تاکنون فاقد چنین اختیاراتی بوده اند.

گاردین نوشت: مقررات سختگیرانه جدید فقط در دانشگاه کلمبیا اعمال نمی شود. دانشگاه های سراسر آمریکا نیز سیاست ها و پیشنهادهای جدیدی را برای محدود کردن اعتراضات دانشجویایی بررسی می کنند.

دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها درباره تاثیر اعمال چنین سیاست های محدودکننده ای در به خطر انداختن آزادی بیان هشدار داده اند و آن را مغایر با دستورکار مراکز آموزشی برای گسترش بحث و گفت و گو در فضای دانشگاه، عامل تشدید تنش ها و نقض تعهدات قانونی دانشگاه ها می دانند.

انجمن استادان دانشگاه ها با صدور بیانیه ای موج جدید اقدامات علیه اعتراضات دانشجویی را محکوم کرد.

این انجمن به نمایندگی بیش از ۴۴ هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر آمریکا اعلام کرد که چنین سیاست هایی «محدودیت های شدیدی را علیه آزادی بیان و برگزاری گردهمایی اعمال می کند که می تواند باعث نقض آزادی بیان شود.

در بیانیه این انجمن آمده است: چنین اقداماتی همچنین باید زنگ هشدار را برای آنهایی که به آموزش عالی و دموکراسی اهمیت می دهند، به صدا در آورد.

دانشگاه های سراسر آمریکا از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه با اعتراضات دانشجویی شدید مواجه بوده است. دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا در میان خواسته های متعدد از مسئولان خود می خواهند ارتباط با رژیم اسرائیل را قطع کنند.

در ترم گذشته تحصیلی ده ها اردوگاه در همبستگی با فلسطینی ها در دانشگاه های سراسر آمریکا برپا شد. با مداخله پلیس بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ دانشجو بازداشت شدند. تعداد بیشماری از این دانشجویان با اتهامات جنایی و اقدامات انضباتی مواجه و تعدادی از دانشگاه مجبور به لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه ها شدند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات