حق تعیین سرنوشت از آثار کرامت ذاتی انسان است. دلایلی هم که میتوانم در این فرصت کوتاه به آن اشاره کنم، این است که به طور کلی تحمیل اراده انسانی مانند خود انسان بر آدمی، با کرامت انسان سازگاری ندارد. تحمیل اراده خداوند به عنوان خالق انسان، به این معنا که خداوند چارچوبی را برای زندگی انسان مشخص کند، اما اینکه انسانهای دیگر که به موجب آفرینش با انسان مساوی هستند به دیگری تحکم کند منافاتی با کرامت انسانی دارد؛ بر اساس اسلام هیچکس اراده خودش را بر دیگری، چه در حوزه زندگی فردی و چه در حوزه زندگی اجتماعی تحمیل نکند.