صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۶۴۴۱۳
نگاهی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره ماحصل پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)

کاروان عشق

غلبه تفکر مکتب حسینی (ع) بر مکاتب رو به افول غربی، مسئله‌ای که در اربعین حسینی (ع) در حال شتاب‌گیری است؛ مکاتب غربی که تشنه دنیا و سودجویی هستند، در مقابله مکتب که قدرت آن بر ایثار، از خودگذشتگی، دفاع از مظلوم است، حرفی برای گفتن ندارد. دنیای امروز در مسیر نجف تا کربلا، شاهد صحنه‌ای است که در آن مردمان برای خدمت به دیگری از جان مایه می‌گذارند و هیچ پیش‌آمدی مانع از خدمت‌رسانی آنها نمی‌شود، چه گرمای سوزان و چه فوت عزیزان‌شان در این ایام! امروزه عقلانیت مدرن به وسیله اندیشه برآمده از عاشورا و اربعین حسینی با چالش مواجه شده است؛ چرا که در اندیشه اربعینی، نژاد، جنس، قومیت و ملیت اهمیتی ندارد و صرفاً آزادگی شرط طی طریق در مسیر حسین (ع) است.
در این روز‌ها با دیدگاه‌های متنوعی از اربعین آشنا شده‌ایم که هر کدام یک بعد از این ایام را به تصویر می‌کشند و دیدگاه‌های درست و آموزنده‌ای هستند. رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه مطالبی را بازگو کرده‌اند که به نوعی نتیجه حرکت عظیم اربعین است. ایشان در این سخنان به آورده‌های اربعین حسینی (ع) اشاره می‌کنند که در ادامه قسمت‌هایی از آن را به همراه توضیحات می‌آوریم.
سال‌هاست خدمت به زائران، مواسات و دستگیری و کمک به دیگران در قالب‌های گوناگون اطعام، اسکان، رسیدگی به بیماران، ایاب و ذهاب، راهنمایی مفقودان، آموزش و تعلیم دینی و مانند اینها، همه و همه از سوی موکب‌هایی که از روز‌ها قبل از اربعین در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا از سوی نیرو‌های مردمی از شهر‌ها و ملیت‌های مختلف سامان یافته است، مسیر زیارت را تسهیل کرده و پدیده بی‌نظیر اربعین را رقم زده است؛ حماسه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات دینی در جهان به شمار آمده و حتی موضوع مطالعات جامعه‌شناسان و دانشمندان از شرق و غرب عالم شده است. اگرچه فهم این پدیده بزرگ معنوی در فضایی که نگرش غربی سودمحوری را بر‌اساس لذت‌های دنیوی و منافع فردی ترویج می‌کند، برای آنها سخت و غیر‌قابل تصور است: «غربی‌ها هم مجبورند [راهپیمایی اربعین را]تماشا کنند و نتوانند تحلیل کنند، نتوانند بفهمند و ضربه این حرکت را هم خواهند خورد.» (۱۲/۸/۱۳۹۷)
حقیقت این است که «راهپیمایی عظیم اربعین... واقعاً یک پدیده است، یک پدیده الهی است، یک پدیده معنوی است. حقیقتاً قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیده‌های مهم الهی، درست قابل تفسیر هم نیست؛ یعنی نمی‌شود این حادثه را تحلیل کرد.... این جمعیت عظیم میلیونی از جا‌های مختلف دنیا ــ چند میلیون از ایران و میلیون‌ها از خود عراق و از کشور‌های دیگر ــ این حرکت عظیم، یک پدیده فوق‌العاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشان‌دهنده اوج گرفتن همین تفکر مبارزه در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.» (۲۲/۸/۱۳۹۶)
اربعین حسینی یک حرکت منحصربه‌فرد است که در تاریخ سابقه نداشته است: «این راهپیمایی اربعین... حقیقتاً یک حادثه بی‌نظیری است؛ ما نه فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی، یک چنین حرکتی را هر سال و هر سال گرم‌تر از سال قبل اتفاق بیفتد؛ بی‌نظیر است.» (۲۷/۶/۱۳۹۸)
حرکتی که به‌سرعت ابعاد فرامرزی پیدا کرد و شعاع تأثیر آن بین‌المللی شد: «اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد؛ این همان پیام عاشوراست که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبری (س) درنهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا می‌گیرد.» (همان)
حرکت عظیم مردم در اربعین حسینی (ع) «در دنیای پیچیده پرتبلیغات و پرهیاهویی که بر بشریت حاکم است... یک فریاد رسا و یک رسانه بی‌همتاست.» (۲۷/۶/۱۳۹۸)
«این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان می‌دهد. در روزگاری که دشمنان اسلام و دشمنان امت اسلامی با انواع و اقسام ابزار‌ها و وسایل، با پول، با سیاست، با سلاح علیه امت اسلامی دارند کار می‌کنند، خداوند متعال ناگهان حادثه راهپیمایی اربعین را این جور عظمت می‌دهد، این جور جلوه می‌دهد.» (همان)
«این نشان‌دهنده اوج گرفتن همین تفکر مبارزه در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.» (۲۲/۸/۱۳۹۶)
شکل گرفتن پدیده اربعین در زمانه‌ای که اندیشکده‌های غربی آن را دوران گذر از معنویت و فاصله گرفتن انسان‌ها از دین تحلیل می‌کردند و به خیال خام خویش، زرسالاران را قطب دهکده جهانی توصیف می‌کردند و مکتب سرمایه‌داری غربی و سبک زندگی آمریکایی را به مردم جهان حقنه می‌کردند، معادلات را تغییر داد و به‌روشنی نشان داد که «اگر ظرفیت‌های کشور‌های اسلامی... به هم برسند، این دست‌ها در هم گره بخورند، آن وقت امت اسلامی نشان خواهد داد که عزت الهی یعنی چه؛ تمدن عظیم اسلامی را به جوامع عالم نشان خواهند داد.» (۲۲/۶/۱۳۹۸)

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات