صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۶۴۴۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 7 مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یک نوع فرصتها، فرصتهای انسانی است، ظرفیّتهای انسانی است. جوانان تحصیل‌کرده؛ ما در این کشور میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده داریم که اینها تشنه‌ی کار کردن هستند؛ اگر بتوانیم از اینها استفاده کنیم، بشناسیم اینها را، بتوانیم از نیروی اینها و از فکر اینها استفاده کنیم، دنیایی کار برای کشور به وجود می‌آید. 6/6/403 www.basirat.ir
حرف روز
توصیه‌های راهبردی رهبری در شروع دولت

روز گذشته کابینه دولت چهاردهم به مناسبت هفته دولت با رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) دیدار داشتند. در این دیدار که اولین دیدار کابینه دولت جدید با معظم‌له بود، توصیه­های راهبردی به اعضای دولت شد. اگرچه بررسی این نکات نیازمند تحلیل و واکاوی مفصل موضوعات است، ذکر چند نکته در این مجال خالی از لطف نیست.

 1ـ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت در اولین دیدار در حقیقت راهبردی‌ترین نکاتی است که دولت باید در طول چهار سال پیش رو مد نظر قرار دهد و دولت باید برای تحقق آنها راهکار و برنامه اجرایی تدوین کند، بنابراین یکی از مطالبات جریان انقلاب از دولت چهاردهم تحقق این موضوعات است.

 2ـ بخشی از این توصیه­ها معطوف به جایگاه دین و اخلاق در اداره جامعه است و وجه تمایز دولت اسلامی ایران با دول غیر اسلامی در آنهاست، شکر نعمت خداوند و توجه به معنویت در دوران مسئولیت و حضور در بین مردم را ‌می‌توان در این توصیه‌ها جای داد.

 3ـ بخشی از توصیه‌های معظم‌له معطوف به نگرانی‌هایی است که نسبت به دولت چهاردهم وجود دارد، امید نبستن به دشمن و حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و تا حدی خردمندانه شدن حکمرانی از این دسته‌اند. علت آن است که برخی مواضع دولت در مناظرات انتخاباتی و رویکرد اطرافیان نزدیک به دولت و همچنین فشار برخی از رسانه‌ها و فعالان سیاسی به دولت در این موضوعات، سبب شده است دولت نسبت به آنها تساهل و تسامح داشته باشد؛ این توصیه‌ها موجب می‌شود دولت در پیمودن راه حق با پشتوانه بسیار محکمی حرکت کند و از برخی تردیدها نجات یابد.

4ـ بخش دیگری از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب معطوف به مشکلات و اولویت‌های کشور بود؛ توجه جدی به تولید ملی و علاج پیری زودهنگام کشور دو محور اساسی مورد توجه رهبری به صورت خاص برای دولت چهاردهم است. در حالی ایشان بر روی این دو موضوع تأکید می‌کنند که بارها به آنها در مقاطع مختلف و از جمله شعار سال تأکید شده است.  قطعاً بیان شفاف این دو بخش از مشکلات کشور به این دلیل است که حل آنها از ضرورت و فوریت برخوردار است.

5ـ آخرین بخش از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مربوط به شیوه‌ها و رفتارهای حکومت‌داری است، روش‌هایی که حکمرانی را در کشور به الگوی مطلوب و مورد نظر انقلاب اسلامی نزدیک می‌کند، تهیه پیوست عدالت برای هر قانون، رعایت اولویت‌ها در کارهای زیرساختی، شناسایی ظرفیت‌های کشور، ترس نداشتن از موانع در کارها و انتخاب همکاران جوان، انقلابی و متعهد را می‌توان در این دسته جای داد. رهبر حکیم انقلاب بار دیگر نقشه راهی را برای مسئولان ترسیم کردند که می‌تواند موجب رشد پرشتاب و تعالی اخلاقی جامعه ایران بشود.(علی کارگر) 

گزارش روز 

مقایسه دو چالش بزرگ اقتصادی در دولت‌های 13 و 14

دولت‌ها در همه ادوار چالش‌های بزرگی در حوزه اقتصاد داشته‌اند، اما چالش‌های اقتصادی در سه دولت اخیر بیش از گذشته بوده است و عملکرد آنها در مقابله با آن چالش‌ها نیز معیاری برای بررسی عملکرد آنها بوده است. دولت آقای روحانی با چالش تورم و رکود اقتصادی مواجه بود، دولت شهید رئیسی با چالش ارز ترجیحی دست و پنجه نرم کرد و دولت آقای پزشکیان با چالشی، مانند قیمت حامل‌های انرژی و بنزین مواجه است. به نظر می‌رسد، دو چالش بزرگ اقتصادی دولت سیزدهم و چهاردهم شباهت‌های بسیاری با هم دارند. دولت سیزدهم در موضوع ارز ترجیحی در شرایطی قرار گرفت که نمی‌توانست روند سابق را ادامه دهد، روند مصرف ارز ترجیحی نشان می‌داد که ظرف سه سال از حدود 8 میلیارد دلار به 17 میلیارد دلار رسیده بود و طی سال‌های بعد به 20 و 24 میلیارد دلار می‌رسید.

تأمین این میزان ارز برای دولت سیزدهم در سال اول بسیار سخت بود و شاید در سال‌های بعد امکان تأمین آن وجود نداشت و لذا دولت در یک تصمیم مهم، سیاست حذف ارز 4200 تومانی را رقم زد؛ دولت چهاردهم نیز با مسئله بنزین 3 هزار تومانی و مصرف بیش از تولید کشور مواجه است. در حالی که تولید بنزین حدود 110 میلیون لیتر در روز است و متوسط مصرف روزانه بنزین حدود 130 میلیون لیتر است. روند مصرف بنزین در سال 1398 و پس از افزایش قیمت بنزین حدود 70 میلیون لیتر در روز بود و طی سال‌های بعد همواره روند صعودی داشته است. دولت چهاردهم نمی‌تواند با همین روند توزیع بنزین را ادامه دهد؛ چرا که ادامه این روند، یعنی نفت خام صادر کنیم و در قبال آن بنزین وارد کنیم؛ آقای پزشکیان ‌این موضوع را روز گذشته به صراحت اعلام کردند.

تصمیم دولت سیزدهم در قبال ارز ترجیحی در هر سناریویی متحمل هزینه برای وی می‌شد و دولت سیزدهم هزینه حذف ارز ترجیحی را به دوش کشید؛ دولت چهاردهم هم در هر سناریویی در موضوع بنزین باید هزینه‌هایی را متحمل شود و تصمیمات نسبتاً سخت بگیرد. یکی از ضرورت‌های اتخاذ سیاست حذف ارز ترجیحی، تبدیل شدن آن به یکی از منشأهای فساد در کشور بود و سیاست توزیع بنزین به قیمت بسیار پایین نیز منشأ بسیاری از فسادهاست.دولت سیزدهم در شرایط تورم بسیار بالا و رشد پایین تولید مجبور به اجرای سیاست‌ حذف ارز ترجیحی شد که هزینه آن را بسیار بالا برد؛‌امروز نیز در شرایطی که تورم بالایی در کشور وجود دارد، دولت چهاردهم مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی در این موضوع است که قطعاً هزینه‌هایی را به دنبال دارد. سخن پایانی اینکه دولت چهاردهم، مانند دولت سیزدهم با مسئله‌ای مهم در اقتصاد مواجه است و همه باید فارغ از جدال‌های سیاسی جریانی کمک کنند تا دولت بتواند به گونه‌ای مشکلات و مسائل پیش رو را حل کند که کمترین فشار و آسیب به مردم وارد شود.

خبر ویژه 

ایران انتخابات آمریکا را شکل می‌دهد!

سه آژانس اطلاعاتی آمریکا (دفتر مدیر اطلاعات ملی، اداره تحقیقات فدرال و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت) هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند بازیگران دولتی در ایران تلاش‌های خود برای مداخله در انتخابات امسال آمریکا از طریق انتشار اطلاعات نادرست و عملیات‌های نفوذ در فضای مجازی و همچنین حملات سایبری به ستاد‌های انتخاباتی دو طرف را شدت بخشیدهاند. این نهاد‌ها تنها ارگان‌هایی نیستند که در این خصوص هشدار داده‌اند. تنها طی چهار هفته گذشته، مقامات فعلی و سابق اطلاعاتی و محققان عرصه تهدیدات سایبری از شرکت‌های مایکروسافت و گوگل نیز مدارک و مستنداتی را از تلاش‌های ایران برای هک سامانه‌های انتخاباتی آمریکا منتشر کرده‌اند. نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در بیانیه خود رسماً ایران را عامل عملیات هک و انتشار اطلاعات ستاد انتخاباتی ترامپ دانسته‌اند که این ستاد در اوایل ماه جاری میلادی خبر آن را علنی کرد.

اخبار

نتیجه انباشت خشم از اشغالگری

«ترکی فیصل» چهره مرموز و امنیتی عربستان سعودی که حدود 24 سال ریاست اداره اطلاعات عمومی عربستان را بر عهده داشت، به تازگی در مصاحبه‌ای با «اشپیگل» به جنگ غزه و عملیات طوفان‌الاقصی پرداخته است. وی در این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که «به عنوان رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی، شما با مسائل امنیتی آشنا هستید. آیا انتظار داشتید حماس این حمله مرگبار را انجام دهد؟» گفت: «چگونه می‌توانم از کسی انتظار داشته باشم که به چنین حمله‌ای دست بزند؟ اما بی‌طرف نبودن در سؤال شما این است که منحصراً به حماس اشاره دارد. همچنین هرگز فکر نمی‌کردم که اسرائیلی‌ها بتوانند این حجم از ظلم و تجاوز ظالمانه را به مردم فلسطین تحمیل کنند. باید به خاطر داشته باشیم که این تخلیه خشمی که در 7 اکتبر صورت گرفت، نتیجه سابقه طولانی اشغال غزه و کرانه باختری توسط اسرائیل بود. پایان دادن به این اشغال از تکرار چنین رویدادهایی جلوگیری می‌کند.»

اگر توافق نکنیم!

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در صورت ناکامی در دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه، احتمال پاسخ ایران و حزب‌الله به این رژیم افزایش خواهد یافت. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد، «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر خواست پیش‌نویس طرح توافق درباره تبادل اسرا با مقاومت فلسطین در غزه را به کابینه ارائه کند. گالانت همواره نتانیاهو را به تلاش برای پیشبرد سیاست‌هایش درباره ادامه جنگ در نوار غزه و به شکست کشاندن توافق و جلوگیری از آتش‌بس در این منطقه از طریق تصمیم‌گیری در کابینه جنگی متهم می‌کند. اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی است که قرار است مذاکرات برای آتش‌بس در غزه، اواخر هفته جاری در قاهره از سر گرفته شود و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که در منطقه به سر می‌برد، به تازگی طرح این کشور را برای آتش‌بس و تبادل اسرا علنی کرده است.

فقط کارهای اداری در روزهای اخیر انجام شد!

«علی شریفی زارچی» به تازگی در توئیتی از بازگشت خود به دانشگاه خبر داد؛ خبری که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای متعددی را در خصوص زمان و نحوه‌ بازگشت او در پی داشت. اما واقعیت ماجرا چیست؟ این استاد دانشگاه صنعتی شریف در اسفندماه ۱۴۰۲ طی نامه‌ای به مقامات کشور ضمن تشریح وضعیت خود، به موضوع بدنه‌ دانشگاهی منتقد، اما علاقه‌مند به ایران اشاره می‌کند؛ جوانانی که دوستدار وطن و انقلابند و تلاش می‌کنند جلوی مهاجرت دانشجویان و نخبگان را بگیرند، اما به دلایلی برای ادامه حضورشان در دانشگاه‌های کشور موانعی ایجاد شده است. در پاسخ به این نامه ضمن انجام بررسی‌ها، دستوری راهبردی و بزرگوارانه صادر می‌شود و در فروردین ۱۴۰۳ با بازگشت این استاد دانشگاه شریف به دانشگاه موافقت می‌شود و از همان روز فرآیند اداری این کار در دولت گذشته کلید می‌خورد. به این ترتیب، شریفی‌زارچی در آغاز سال تحصیلی جدید امکان حضور دوباره در دانشگاه را پیدا می‌کند.

پاسخ قطعی و دردناک خواهد بود!

«سرلشکر العاطفی» با تأیید اینکه نیروهای مسلح یمن دستورات مهم و راهبردی را برای تعیین روش‌های مناسب و مؤثر برای مقابله حملات به یمن و منطقه دریافت کرده‌اند، تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی چیزی جز پاسخ دردناک از ما دریافت نخواهد کرد و در پاسخ به اصرار در نقض حاکمیت یمن، بهای سنگینی خواهد پرداخت.» وزیر دفاع یمن تأکید کرد: «یگان موشکی، یگان پهپادی و نیروی دریایی قابلیت‌هایی دارند که اجرای دقیق و هدف‌گیری دقیق را برای آنها فراهم می‌کند.» وی تأکید کرد: «به همگان اطمینان می‌دهیم که پاسخ محور مقاومت به جنایات دشمن صهیونیستی، همان‌طور که سیدعبدالملک بدرالدین تأکید کردند، اجتناب‌ناپذیر است، و پاسخ راهبردی و قاطع خواهد بود.»

اخبار کوتاه

«سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه در سخنانی از تلاش غرب برای ادامه سیطره بر جهان انتقاد کرد. وی در سخنان خود گفت: «غرب در تلاش برای حفظ سیطره خود بر جهان بوده و در همین راستا به ایجاد انقلاب‌های رنگی در کشورها و سازمان‌های تروریستی پرداخته و به تلاش‌های خود برای ایجاد گسستگی در جامعه روسیه نیز ادامه می‌دهد.» شویگو اضافه کرد: «تلاش غربی‌ها برای ایجاد ایدئولوژی‌ها و گروه‌های افراطی باعث نگرانی است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اعتراف «مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار متا که اعلام کرده بود تحت‌فشار دولت بایدن مجبور به سانسور محتوا در شبکه‌های اجتماعی خود شده است، واکنش نشان داد و نوشت: «به بیان دیگر این یعنی در انتخابات ۲۰۲۰، تقلب شده است.»

سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید با بیان اینکه  ایران در حال آماده شدن برای حمله به اسرائیل است، افزود:  «پیام ما به ایران این است که هیچ دلیلی برای شروع یک جنگ منطقه‌ای وجود ندارد.» «کربی» بیان کرد: «ما به ایران پیام دادیم که به سمت تشدید تنش با اسرائیل نرود. به ایران تأکید کردیم که هیچ دلیلی برای شروع یک جنگ منطقه‌ای وجود ندارد.»

«غلامحسین کرباسچی» در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» مدعی شده است درباره موضوع حصر سران فتنه به زعم او «خبرهای خوبی ان‌شاءالله در راه است.» این چهره اصلاح‌طلب به خبرنگار این رسانه از شنیده‌های خود درباره احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داده که به نتایج مثبتی انجامیده است.

  «مهدی فضائلی» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نوشت: «شایعات مطرح شده درباره حضور همراه با تأخیر دکتر ظریف در دیدار امروز هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب از اساس باطل است.»

«محمدرضا عارف» ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی و شرایط پیش فروش خودرو افزود: «متأسفانه کمک‌هایی که در دهه‌های گذشته به صنعت خودروسازی شده، ظلم در حق صنعت بوده است.» معاون اول رئیس جمهور افزود: «خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پیش فروش‌های‌شان سر کار می‌گذارند، در حالی که وظیفه ماست که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار داده و نیاز آنها را تأمین کنیم.»

«الشرق الاوسط» نوشت: «بر اساس یک تحلیل جدید از داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میزان مرگ و میر مرتبط با افزایش دما در ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۳ به میزان ۱۱۷ درصد افزایش یافته و بیش از ۲۱۵۰۰ نفر در این مدت جان خود را از دست داده‌اند. تعداد مرگ و میرهای سالانه طی سال گذشته به اوج خود، یعنی ۲۳۲۵ مورد رسیده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات