صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۶۵۰۵۱
نگاهی به اقدامات حکومت اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور

انقلاب در مسیر ظهور

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی

برای اینکه  ظهور حضرت حجت(عج) در عالم خلقت شکل بگیرد، نیاز است پیش از آن شرایط ظهور مهیا شود و تا مادامی که شرایط حاصل نشود ، ظهوری رقم نخواهد خورد. باید به این نکته توجه داشت که برخی از شرایط ظهور، با گذشت تاریخ و ظلم و جور انسان‌ها، پیشرفت علم و دانش بشری و در نتیجه آگاهی مردم دنیا و ناامید شدن مردم از نحله‌ها و مذهب‌های بشری و حکومت‌های مختلف فراهم می‌شود؛ به همین منظور لازم است انسان‌ها برای زمینه‌سازی ظهور اقداماتی را انجام دهند تا شرایط ظهور فراهم شود. نکته اینجاست که عمده این زمینه‌سازی‌ها به واسطه تشکیل حکومت شکل می‌گیرد؛ چرا که وسعت نفوذ و تأثیرگذاری حکومت‌ها به مراتب بیشتر از حرکت‌های فردی است. برای نمونه، حرکت جمهوری اسلامی ایران علیه جنایت‌های شبانه‌روزی صهیونیست‌ها و اجرای عملیات «وعده صادق» روند مبارزه با صهیونیست‌ها را ضریب داد و در گوشه گوشه دنیا افراد بسیاری در خیابان‌ها و در راهپیمایی‌های طویل و دراز علیه این جنایات اعتراض کردند؛ بنابراین اقدامی که یک حکومت در راستای تأمین شرایط ظهور می‌تواند انجام دهد، به مراتب شتاب بیشتری نسبت به حرکت‌های فردی و حتی چند صد نفری دارد؛ از همین رو می‌توان انقلاب اسلامی را یکی از زمینه‌سازهای حکومت اسلامی توصیف کرد. 

 آشنایی با مکتب اهل بیت(ع)
حکومت اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور می‌تواند اقداماتی را انجام دهد یک نمونه از آن استفاده از علم و تکنولوژی است که با استفاده از آن می‌توانیم حقایق اسلام را به گونه‌ای به گوش جهانیان برسانیم که آنها با زیبایی‌های مکتب اهل‌بیت پیامبر (ع) آشنا شوند؛ زیرا از دل این آگاهی است که انسان‌ها می‌توانند با فطرت انسانی خود آشنا شوند و همراه جبهه حق شوند «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا»؛ اگر مردم زيبايی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پيروی می‌کردند. این همان مسیری است که انقلاب اسلامی از ابتدا بر آن پایبند بوده است.
 بیان یک خاطره
یکی از نمونه‌های تبلیغی انقلاب اسلامی را می‌توان در زندگی شیخ زکزاکی دید. او وقتی به ‌دعوت سفارت ایران وارد کشور می‌شود در جشن‌های پیروزی انقلاب شرکت می‌‌کند و در روز آخر حضور در ایران، به دیدار حضرت امام(ره) می‌‌رود. پس از پایان جلسه و هنگام رفتن، نزد امام می‌رود و می‌‌گوید نمی‌‌خواهید به مردم نیجریه پیام بدهید؟ امام یک قرآن به او می‌‌دهد و می‌‌گوید: سلام مرا به مردم نیجریه برسانید و به آنها بگویید که: «همه حرف خمینی همین است؛ قرآن. ما آمده‌‌ایم قرآن را در کشور خود پیاده و کمک کنیم که دیگران هم قرآن را در کشورشان پیاده کنند. به آنها بگویید خمینی غیر از قرآن هیچ ندارد.» دوستان ابراهیم می‌‌گویند وقتی در هواپیما نشسته بود، قرآن را در دست گرفته و اشک می‌‌ریخت. می‌‌گفت من در چهره این مرد موسی را دیدم؛ عیسی را دیدم؛ ابراهیم خلیل‌الله را دیدم؛ محمد رسول‌الله(ص) را دیدم. از این به ‌بعد، دین من خمینی است. ابراهیم به نیجریه برمی‌گردد و چهار سال بعد شیعه می‌‌شود؛ اما در همه این سال‌ها، پیرو خمینی بوده است؛ یعنی اگر مذهبش را تغییر داده، مطالعه کرده و با بصیرت شیعه شده است؛ اما قبل از شیعه ‌شدن، ظلم‌ستیزی و دشمن‌‌ستیزی را از امام آموخته است. قبل از تغییر مذهب، عدالت‌‌طلبی را از امام آموخت. از امام آموخت که ما امت واحده پیغمبریم و باید تابع قرآن باشیم. ابراهیم پس از مطالعات و پذیرش تشیع، به قم می‌‌آید و در «جامعة‌المصطفی» تحصیل علم می‌کند. پس از این است که کسانی که پیرو او بودند، برخی شیعه می‌‌شوند و برخی نه؛ اما همچنان در حزب و گروه او باقی می‌‌مانند. شیخ زکزاکی توانست از دل آگاهی به معارف روایی و قرآنی بیش از 20 میلیون نفر را به اسلام دعوت کند. جمعیتی که با شناخت زیبایی‌های مکتب اهل بیت ‌(ع) و مقایسه آن با سایر مکاتب و فرهنگ‌ها توانسته بودند حق را از باطل تشخیص داده، از آنها دل کنده و به حقیقت بپیوندند و قهراً به دنبال یک منجی مصلح بوده و خود به خود برای پذیرش حق و حقیقت آمادگی پیدا ‌کنند.

 نجات جان امام معصوم(ع)
اصولاً باید توجّه داشت که یکی از علل غیبت امام عصر ‌(ع) نیز، آمادگی نداشتن مردم برای پذیرش حق و حقیقت بوده است؛ با نگاه به سیر تاریخی ائمه معصوم(ع) به این نتیجه می‌رسیم که آنچه موجبات شهادت ائمه را فراهم کرده، جهل مردم و ظلم حاکمان بوده است. بنابراین شناخت مقام و جایگاه امام معصوم(ع) می‌تواند شرایط ظهور را تسریع کند؛ چرا که این شناخت مانع از شهادت ایشان می‌شود. چنانکه امام باقر(ع) می‌فرمایند: «انّ للقائم غیبة قبل ان یقوم، قال: قلت: و لم، قال: یخاف؛ برای قائم ما»؛ امام مهدی (عج) قبل از آنکه به پا خیزد غیبتی است. راوی پرسید: برای چه؟ حضرت فرمود: به جهت اینکه ترس از کشته شدن او وجود دارد. بنابراین اگر برای جامعه بشری این آمادگی‌ها و آگاهی‌ها حاصل نشود، حضرت تشریف بیاورند، آن حضرت نیز مانند امامان معصوم سابق به شهادت خواهد رسید. بنابراین، رشد و آگاهی عموم مردم محروم و مستضعف، باید به درجه‌ای برسد که نور وجود امام را لمس کرده، مثل پروانه گرد شمع وجود او گرد آیند. باید درجه رشد و آگاهی آنان به حدی برسد که از مدعیان حقوق بشر و دموکراسی، ناامید شده و همه منتظر ظهور منجی بزرگ الهی باشند.

 انقلاب روحی
در حکومت اسلامی باید این آگاهی در بین مردم حاکم باشد که امام زمان ‌(عج) هم به انتظار لحظه‌‌ای است که این تحولات درونی در قلب و روح انسان‌ها به وجود آمده و به حد کمال خود برسد تا ظهور برای حضرت میسر شود. بنابراین یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان در جهت زمینه‌سازی ظهور انجام داد، تغییر و تحول روحی و خودسازی و تهذیب است که می‌تواند نقش مهمی‌ در ایجاد انقلاب بزرگ و به پیروزی رساندن آن داشته باشد و با تحولات بیشتر در روحیه انسان‌ها و ساخته شدن نیروهای با صلابت می‌توان اذعان داشت یکی دیگر از زمینه‌ها فراهم شده است. چنانچه افرادی که شایستگی همراهی با حضرت را داشته باشند فراهم آیند، یکی دیگر از مقدمات ظهور مهیا می‌شود و با خودسازی این افراد نیروی انسانی انقلاب بزرگ حضرت مهدی ‌(عج) تشکیل می‌شود و حضرت با آن نیروها منویات خود را به پیش می‌برند. پیداست انقلابی با آن عظمت و وسعت و رسالت سترگ، انسان‌ها و عوامل بزرگی را می‌طلبد تا قادر به پیاده کردن رسالت عظیم خود باشد؛ انسان‌هایی خودساخته و از جان گذشته، فقیه، سیاست‌مدار، مدیر و مدبر، مبارز و شجاع و... .
بنابراین، ما با خودسازی و تهذیب و اصلاح خود می‌توانیم در تحول جامعه هم مؤثر بوده و در نتیجه زمینه برای ظهور حضرت بیش از پیش فراهم آید.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات