صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۵۱۱۲

نشریه اخبار و تحلیل ها چهارشنبه 21 شهریور

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مجلس یک وزنه‌ سنگین است؛ دولت‌ها در دنیا از این وزنه‌ سنگین مجالس خودشان استفاده می‌کنند؛ هم در مذاکرات، هم در تعامل، هم در مشارکت‌های عملی. در مذاکرات یک مطلبی را شما در پشت میز مذاکره به طرف مقابل می‌گویید، می‌گوید: «آقا! مجلس ما نمی‌گذارد، قانون داریم، نمی‌توانیم»؛ از مجلس به عنوان یک پشتوانه در مذاکره استفاده می‌کنند. 1403/4/31 فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) را تسلیت می گوییم. Basirat

فایل word

فایل pdf

حرف روز           

  ضرورت «دکترین وحدت»

پایان ایام محرم و صفر و فرارسیدن ماه ربیع، سرآغاز فصلی نو در جهان اسلام است که در نیمه آن سالروز میلاد مسعود خاتم‌النبیین(ص) قرار دارد. هرچند در بین فرق مسلمین درباره این روز اختلاف نظر وجود دارد، اما این اختلاف در تاریخ نباید موجب آن شود که اصل توجه به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)کمرنگ شود. بحمدالله به برکت وجود مصلحان و بزرگ‌مردانی چون حضرت امام خمینی(ره) سال‌هاست که این ایام «هفته وحدت» نامیده می‌شود، و این تهدید به فرصتی برای تجلی حقیقی اسلام محمدی(ص) بدل شده است. واقعیت آن است که هر چه می‌گذرد ضرورت «دکترین وحدت» در جهان اسلام بیش از پیش آشکار می‌شود. صف‌بندی‌های ناصواب، برخاسته از سناریوی چندین سده‌ استعمارگران و بیگانگانی است که صدها سال است چشم طمع به منابع و ثروت‌های سرزمین‌های اسلامی دوختهاند! جامعه انسانی بدون صفبندی و تکثر حیات نمی‌یابد، اما جبهه‌بندی‎های ساختگی ـ که ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی از جمله آن است ـ با این هدف دنبال می‌شود که صف‌بندی‌های حقیقی در جهان شکل نگیرد. جبههبندی حقیقی این عالم تقابل اردوگاه بندگان خدا و اردوگاه بندگان شیطان و نفس اماره است که در قالب دوگانه‌هایی چون جبهه عدالت‌خواهان و جبهه زیادهخواهان، اردوگاه استضعاف و اردوگاه استکبار، جبهه اسلام ناب محمدی(ص) و جبهه اسلام آمریکایی، ... قابل تشریح است. اما شیطان صفتان با اغوای آدمیان در تلاشند نظم جهان را آنطور که منافع‌شان تأمین می‌شود، چینش کنند! نگاه‌های بصیر به خوبی می‌بینند که امروز این صف‌بندی‌های جعلی چگونه جهان اسلام را در آتش «جنگ‌های نیابتی» فرو برده است و منفعت آن را دشمنان حقیقی اسلام و بشریت کسب می‌کنند. قلب‌های سلیم و عقل‌های تربیت یافته در مکتب نبوی(ص) در پس نقش‌آفرینی «تسنن آمریکایی» و «تشیع انگلیسی» که تکفیر و انتحار و جنایت و اختلاف را به ابزاری برای تخریب مکتب پیامبر اعظم(ص) بدل کرده‌اند، دست‌های آلوده صهیونیسم بین‌الملل و الیگارشی یهود را مشاهده می‌کنند و فریب تصویرسازی فریبنده رسانه‌های غربی را نخواهند خورد!

ماه ربیع به رحمت للعالمین(ص) تعلق دارد، دردانه‌ای که به فرموده امیر سخن در نهج‌البلاغه، خداوند متعال ایشان را فرستاد تا گنجینه‌هاى خرد را در میان انسان‌ها برانگیزانند: «و یثیروا لهم دفائن العقول». عقل هدایت یافته در مکتب محمد مصطفی(ص)، عقل بصیرت یافته‌ای است که به سادگی بر ضرورت «وحدت» به مثابه دکترین رهایی‌بخش جهان اسلام برای غلبه بر استکبار جهانی شهادت خواهد داد.(مهدی سعیدی)

 

  گزارش روز  

انتظار سهامداران از رئیس جدید سازمان بورس

با پذیرفته شدن استعفای آقای عشقی، رئیس پیشین سازمان بورس در جلسه شنبه جاری، دیروز سه‌شنبه رئیس جدید سازمان بورس معرفی شد. حجت‌الله صیدی که در کارنامه خود مدیرعاملی بانک صادرات را دارد، از سوی آقای همتی، وزیر اقتصاد و بازرگانی به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان بورس و رئیس این سازمان معرفی شد. وی در دوره مسئولیت خود در بانک صادرات، بانک را که در زیان غرق شده بود، تحویل گرفت و به پشتوانه جرایم، وجوه التزام و صد البته تجدید ارزیابی دارایی‌ها نجات داد. اگرچه تجدید ارزیابی دارایی ها حاکی از حل مسئله از طریق پاک کردن صورت مسئله است و نمی‌تواند خیلی کارنامه درخشانی در این موضوع به شمار آید، ولی در کلیت موضوع، یعنی خارج کردن بانک صادرت از زیا‌ن‌دهی اقدامی بسیار مهم به شمار می‌آید. وی هم اکنون رئیس سازمان بورس شده و در شرایطی که بورس حال و روز خوبی ندارد، این مسئولیت را پذیرفته است، در این شرایط سهامداران بورس انتظاراتی دارند که به برخی از آنها در زیر اشاره می‌شود:

 1ـ مهم‌ترین مسئه بورس در شرایط امروز آن نقدینگی است. بازار بورس بعد از اتفاقات مرداد سال 1399 در هیچ دوره‌ای شاهد ورود با ثبات نقدینگی به این بازار نبوده است. اگرچه بعد از پیروزی دولت سیزدهم در خرداد 1400 تا اواسط شهریور همان سال شاهد ورود نقدینگی و رشد بازار سرمایه بودیم، ولی بعد از آن مجددا نقدینگی از این بازار خارج شد و شاخص ها روند نزولی در پیش گرفت. دلیل عدم ورود نقدینگی طی این سال‌ها بازدهی بالای بازارهای موازی در شرایط تورمی بوده است. زمانی که بازار طلا و مسکن و خودرو و حتی بانک بازدهی بیش از بازار سرمایه دارد، طبیعی است که نقدینگی هوشمند وارد بازار نخواهد شد. راه ورود نقدینگی به این بازار حمایت دولت به شکل تزریق سرمایه نیست؛ چرا که این راهکارها کوتاه‌مدت هستند و به محض کاهش ورود نقدینگی اثر خود را از دست می دهند. دولت باید بتواند جذابیت بازارهای موازی را کاهش دهد که این کار قطعاً نیازمند پیگیری و ارتباطات مؤثر رئیس سازمان بورس است. 2ـ بازار سرمایه از ضعف شفافیت رنج می برد و این موضوع سرمایه گذاران خرد را بیش از سایرین متضرر می‌کند. وقتی بازار سرمایه غیر شفاف باشد، به تدریج سرمایه گذاران خرد از این بازار خارج می‌شوند و خروج سرمایه خرد یکی از شاخص‌های بیماری سازمان بورس است. رئیس جدید سازمان بورس باید بتواند شفافیت را در این بازار ارتقا دهد.

سخن کوتاه اینکه امروز سرمایه سرگردان زیادی در جامعه وجود دارد و رئیس جدید بازار سرمایه باید بتواند اعتماد سرمایه‌داران را جلب کند و نقدینگی را به سمت این بازار سوق دهد و بعد از آن با گسترش کمی و کیفی این بازار، فضا را برای تأمین مالی تولید فراهم کند. در این صورت وضعیت بورس وضعیت باثباتی را خواهد داشت که انتظارات سهامداران را تا حد زیادی برآورده می‌کند.(علی کارگر)

خبر ویژه    

خیانت حکام مرتجع عرب به ملت فلسطین!

روزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارشی تأکید کرد: «تنها آتش‌بس در قالب جنگ غزه می‌تواند اقتصاد صهیونیست‌ها را نجات دهد. با این حال، باید به این نکته نیز توجه داشت که اقتصاد اسرائیل در بحبوحه ماه‌های اخیر، با همراهی‌های قابل توجهی از ناحیه حکام مرتجع عربی نیز مواجه شده است. در این زمینه، بر اساس داده‌هایی که به تازگی اداره آمار رژیم اشغالگر قدس منتشر کرده، مناسبات تجاری و اقتصادی صهیونیست‌ها با امارات، مصر، اردن، بحرین و مراکش در ماه ژوئن و همچنین شش ماه نخست سال جاری میلادی، تا 367 میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس داده‌های اداره مذکور، در شش ماه نخست سال جاری میلادی روابط تجاری امارات و رژیم اشغالگر قدس به 1.66 میلیارد دلار رسیده و تجارت بحرین با صهیونیستها تا حدود 900 درصد افزایش یافته است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه نشریه «عربی‌پُست» نیز افشا کرد، پنج بندر مصری به نحوی گسترده در خدمت صهیونیست‌ها هستند.

اخبار

تکذیب ایران و بی‌اطلاعی کربی!

یک منبع آگاه نظامی ادعای مقامات اروپایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را تکذیب کرد و گفت: «این ادعاها از اساس کذب است و هیچ موشکی به روسیه منتقل نشده است.» این مقام آگاه نظامی تأکید کرد: «طرح ادعاهای کذب در خصوص انتقال تجهیزات نظامی و موشکی صرفاً جنبه جنگ روانی دارد و بی‌پایه و اساس است.» رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که واشنگتن اعتقاد دارد ایران این نوع سلاح‌ها را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی در این‌خصوص به خبرنگاران گفت: «ما اطلاعات موثقی از سوی متحدان دریافت کرده‌ایم که حکایت از اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه دارد.» البته این ادعاها از سوی سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأیید نشد. «جان کربی» تصریح کرد: «نمی‌توان گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره ارسال موشک از سوی ایران به روسیه را تأیید کرد.»

کمک‌های بشردوستانه نباید به غزه برسد!

«ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پس از کشته شدن شش اسیر این رژیم در غزه گفته است، تل‌آویو باید جلوی ورود کلیه کمک‌های بشردوستانه به غزه را بگیرد. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، بن‌گویر گفته است «با حماس تنها می‌توان به زبان تفنگ سخن گفت.» این وزیر راست‌گرای صهیونیستی گفت: «حماس گروگان‌های ما را در شرایط نامناسبی نگاه داشت و آنها را خونسردانه به قتل رساند. پاسخ به این قتل آشکار است: توقف تمامی کمک‌های انسان‌دوستانه و کامیون‌های سوخت که به دست حماس می‌رسند و بقایش را امکان‌پذیر می‌کنند.» رژیم صهیونیستی مدعی است حماس شش اسیر این رژیم را عامدانه به قتل رسانده است. این در حالی است که جنبش حماس گفته که تمامی آنها در بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.

نامه رهبر معظم انقلاب به دانش‌آموزان یک مدرسه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه دانش‌آموزان، مدیر و معلمان دبیرستان ایرانشهر گرگان، به آنان توصیه فرمودند: «یاد خدا را همچون حرز سعادت همواره با خود داشته و در دل حفظ کنید. تقوا و اجتناب از گناه، احساس مسئولیت سیاسی و اجتماعی، کسب علم و آگاهی، آمادگی دائمی برای دفاع از انقلاب اسلامی و رفتار دلنشین با خانواده و معاشران، توصیه همیشگی من است.» گفتنی است، دبیرستان ایرانشهر گرگان در طول سال برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های تربیتی برای دانش‌آموزان خود دارد که مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

انگلیس در خدمت رژیم صهیونیستی

«جرمی کوربین» رئیس پیشین حزب کارگر انگلیس فاش کرد، پایگاه بریتانیا در قبرس در سایه جنگ علیه غزه برای تبادل اطلاعات با رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند. رئیس پیشین حزب کارگر انگلیس افزود: «کار اطلاعاتی بریتانیا از پایگاه قبرس شامل نوار غزه، لبنان و سایر مناطق خاورمیانه است.» او در ادامه گفت: «در دولت بریتانیا در حمایت از جنگ غزه و محکومیت جنگ روسیه و اوکراین، استاندارد و معیارهای دوگانه وجود دارد.» جرمی کوربین در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» گفت: «مقامات بریتانیا تلاش می‌کنند از تظاهرات و کمپین‌ها در حمایت از فلسطین جلوگیری کنند؛ زیرا تظاهرات‌کنندگان در لندن خواستار پایان دادن به حمایت نظامی از اسرائیل و اتخاذ تدابیر جدی در قبال آن هستند.»

 

پیشتازی بسیج در میدان خدمت به مردم

«سردار غلامرضا سلیمانی» در مراسم افتتاح پروژه‌ آبرسانی به شهر سرمست و روستاهای شهرستان گیلان‌غرب، اظهار داشت: «در کشور ما امکانات فراوانی وجود دارد که با بسیج ظرفیت‌ها، اتحاد، انسجام و روحیه جهادی می‌توانیم مشکلات مردم را با آنها رفع کنیم.» رئیس سازمان بسیج مستضعفان با بیان اینکه در مرحله نخست آبرسانی به 3000 نقطه از 7000 نقطه در سراسر کشور انجام شد، بیان کرد: «از 7000 نقطه مذکور 800 روستا مربوط به کرمانشاه است که طرح آبرسانی در دو مرحله اجرا خواهد شد و در مرحله نخست به 390 روستا آبرسانی شد.» سردار سلیمانی گفت: «چنانچه روستایی نیازمند اعتبار محدودی برای آبرسانی است، باید به سرعت مشکل آن رفع شود و کار و جهاد در این مسیر متوقف نشود.»

 

اخبار کوتاه

رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» با انتشار خبری فوری خبر داد که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد، حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی باید با «قید فوریت» صادر شود. این روزنامه اضافه کرد، دادستان کل لاهه خواستار صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت قبل از سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه نامتعارف وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین را شدیداً محکوم کرد. «کنعانی» اقدام سه کشور اروپایی را ادامه سیاست خصمانه غرب و اعمال تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران خواند و گفت، با اقدام متناظر و متناسب جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو خواهد شد.

«سردار رادان» فرمانده کل انتظامی کشور گفت: «تلاش داریم با اقداماتی که بایستی دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت کشور و سایر دستگاه انجام بدهند، امسال تا پایان سال عدد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز خارجی را که حضور آنها غیرقانونی است و نمی‌توانند در کشور حضور داشته باشند،‌از کشور طرد کنیم.» او در خصوص آمار حضور این اتباع در کشور گفت: «آمار اتباع خارجی غیرمجاز در کشور مشخص شده، اما باید این آمار نهایی را سازمان اتباع وزارت کشور اعلام کند، منتها نزدیک به دو میلیون نفر امسال از کشور خارج خواهند شد.»

در حالی ‌که اتحادیه اروپا مدعی اطلاعات موثق مبنی بر ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه شده، نخست‌وزیر اوکراین «دنیس شمیگال» گفت: «کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال این موشک‌ها و استفاده از آنها از سوی نیروهای مسلح روسیه در اختیار ندارد.» او در ادامه مدعی شد: «درعین‌حال، اطلاعات مبنی بر اینکه دشمن (روسیه) همچنان ممکن است که آنها را دریافت کند، نگران‌کننده است.»

«سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تأکید کرد و گفت: «مسکو بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست ما در این زمینه هیچگونه تغییری نکرده است.» شویگو در مورد جزایر سه‌گانه ایران که امارات در مورد آن ادعاهایی را مطرح می‌کند، خاطر نشان کرد: «روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.»

«آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان با اشاره به اظهارات اخیر مقامات ایران در مخالفت با کریدور جعلی زنگزور گفت: «از نگرانی ایران سپاسگزارم.» پیش از این نیز «آرارات میرزویان»، وزیر امورخارجه ارمنستان تأکید کرده بود: «ایروان به مخالفت خود با کریدور فراسرزمینی به نخجوان ادامه می‌دهد.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات