صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۶۶۹۸
گزارشی از همراهی کامل میدان و دیپلماسی در روزهای مهم منطقه

ایستاده در کنار مقاومت

پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

روز ۶ مهر «سیدحسن نصرالله»، سردار «نیلفروشان» و جمعی از مقامات حزب‌الله لبنان به دست ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی در منطقه «ضاحیه» در جنوب بیروت به شهادت رسیدند. متعاقب آن، در تاریخ دهم مهرماه، عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق ۲ با تلاش نیروی هوافضای سپاه انجام و مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت در اراضی اشغالی فلسطین درهم کوبیده شد. همزمان، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در همراهی با میدان، اقدامات متعدد و تحسین‌برانگیزی را از خود نشان دادند.
هشت سفر خارجی و برگزاری ۲۴ ملاقات از سوی رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه کشورمان با مقامات عالی‌رتبه سایر کشورها طی ۱۷ روز گذشته که با موضوع جلوگیری از استمرار جنایات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان صورت گرفت، به اذعان کارشناسان، نشان‌دهنده همراهی کامل دستگاه دیپلماسی و میدان در وضعیت حساس کنونی منطقه بوده است.

تنها یک روز پس از عملیات وعده صادق ۲ و‌ در حالی که صهیونیست‌های غاصب تهدیداتی را علیه ایران و مقامات آن مطرح کرده و با حمایت آمریکا درصدد منزوی کردن ایران بودند، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان به‌منظور شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا عازم دوحه، پایتخت قطر شد. رئیس‌جمهور در این سفر، افزون بر ایراد سخنرانی در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، دیدار‌هایی را با امیر قطر، هیئت عالی‌رتبه جنبش حماس، وزیر خارجه عربستان سعودی، نخست‌وزیر تایلند و همچنین ایرانیان مقیم قطر انجام داد.

همچنین رئیس‌جمهور در ۱۹ مهرماه به‌منظور شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» و چند دیدار با مقامات سایر کشورها، عازم ترکمنستان شد. پزشکیان در جریان این سفر با «پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباط کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.» رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌وگو اظهار داشت: «روابط با ایران برای ما در اولویت است و این مناسبات با موفقیت در حال توسعه و مواضع تهران و مسکو درباره تحولات بین‌المللی بسیار نزدیک است.» دیدارهای دوجانبه با رئیس‌جمهور ازبکستان و رئیس‌جمهور ترکمنستان، از دیگر برنامه‌های پزشکیان در سفر به عشق‌آباد بود.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز ۱۸ مهر به‌منظور شرکت در نشست «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» و انجام دیدارهایی با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس ملی و رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان، عازم دوشنبه، پایتخت این کشور شد‌.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این سفر، طی سخنانی در مراسم سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان اظهار کرد: «رؤسای مجالس جهان به نمایندگی از مردم خود وظیفه دارند در قبال حرکات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی باشند.»

«عباس عراقچی» وزیر خارجه کشورمان از ۶ مهر (روز ترور شهید سیدحسن نصرالله) تا به امروز، پرکارترین و فعال‌ترین مقام ایرانی در حوزه دیپلماسی عمومی‌ بود و با سفرها و‌ دیدارهای متعددی که در‌ این مدت داشت، همراهی سیاست خارجی و میدان را به‌وضوح در مقام عمل نشان داد. عراقچی در زمان عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشت. وی طی نشستی در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل، به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار لبنان و مقاومت خواهد بود و شکی نداریم که آمریکا در این جنایات شریک است.» همچنین عراقچی در دیدار با دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک، خواستار برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در واکنش به شرارت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شد.

دیدارهای عراقچی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر نیز، حول محور لبنان و پیشگیری از ادامه اقدامات ماجراجویانه صهیونیست‌ها برگزار شد.

عراقچی پس از بازگشت از نیویورک و اجرای موفقیت‌آمیز عملیات وعده صادق 2 در تماس تلفنی با وزرای خارجه انگلیس، هلند و فرانسه گفت: «جمهوری اسلامی ایران تنها از حق خود برای دفاع مشروع براساس ماده ۵١ منشور ملل متحد استفاده کرده و منحصراً پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونسیتی را مورد هدف قرار داده است؛ اقدام ما به پایان رسیده است مگر آنکه رژیم اسرائیلی بخواهد واکنش‌های بیشتری را از سوی ما شاهد باشد.»
وزیر امور خارجه در همان روز طی گفت‌وگویی تصریح کرد: «اختلافی بین دولت و سایر نهادها برای مقابله با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و تصمیماتی که در کشور در سطوح عالی گرفته می‌شود توسط همه مجریان و نهاد‌ها اجرا خواهد شد.»

روز جمعه ۱۳ مهر، همزمان با حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به ضاحیه جنوبی بیروت، عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان به همراه یک هیئت عازم بیروت، پایتخت لبنان شد؛ هواپیمای ایرانی حامل وزیرخارجه و هیئت همراه، محموله ۱۰ تنی مواد غذایی و دارویی را نیز در خود جای داده بود و آنها را به‌عنوان کمک بشردوستانه ایران، به مقامات لبنانی تحویل داد. این سفر در میانه تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قراردادن هواپیماهای ایرانی درصورت فرود در فرودگاه بیروت مانوری اقتدارآمیز را برای کشورمان خلق کرد.
برخی رسانه‌های لبنانی در تمجید از سفر عراقچی به لبنان در شرایط بمباران بیروت از سوی ارتش رژیم صهیونیستی نوشتند: «پرواز عباس عراقچی درحالی در فرودگاه بیروت نشست که راننده تاکسی‌ها با ۱۰۰ دلار هم آن سمت نمی‌روند.» تحلیلگر شبکه «الجزیره» درباره سفر عراقچی به بیروت گفت: «این سفر به خودی خود به چالش کشیدن پرواز ممنوع اسرائیل علیه هواپیماهای ایرانی است. وزیر خارجه ایران با هواپیمای ایرانی آمد تا بگوید همچنان پشتیبان لبنان هستیم.»

عراقچی در جریان این سفر و در دیدارهایی جداگانه با نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور‌ در لبنان، رئیس مجلس لبنان و جمعی از شخصیت‌ها و نخبگان کشور لبنان، با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان درنتیجه حملات تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت و ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

عراقچی پس از لبنان، بلافاصله عازم دمشق، پایتخت سوریه شد و در دیدار با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، دبیران کل و مسئولان گروه‌های مقاومت فلسطینی، گفت: «اطمینان داریم خون شهید نصرالله به‌عنوان شهید قدس و فلسطین ‌و خون سایر شهدای مقاومت در فلسطین و لبنان، درخت مقاومت را قوی‌تر خواهد کرد.»

مسئول دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۸ مهر نیز به‌منظور رایزنی و هماهنگی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی، عازم ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد و دیدارهایی جداگانه را با «محمدبن سلمان» ولی‌عهد و رئیس شورای وزیران عربستان سعودی و «فیصل‌بن فرحان» وزیر خارجه این کشور انجام داد. عراقچی در جریان دیدار با ولی‌عهد سعودی، با اشاره به تحولات منطقه و رایزنی‌های اخیر خود در لبنان و سوریه، خواستار همکاری همه کشورهای منطقه و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها از سوی آنان به‌منظور توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی و ممانعت از تداوم تخریب زیرساخت‌های غزه و لبنان شد. «محمدبن‌سلمان» نیز در این دیدار ضمن ابراز نگرانی نسبت به تشدید بحران و گسترش جنگ در منطقه، بر ضرورت اهتمام کلیه کشورهای این منطقه به حراست از ثبات و امنیت منطقه‌ای تأکید کرد.

عراقچی بلافاصله پس از عربستان، عازم دوحه، پایتخت قطر شد و در دیدار با «شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر این کشور، خواستار بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات منطقه برای توقف فوری جنگ و ممانعت از تداوم نسل‌کشی و تخریب زیرساخت‌ها در لبنان و  فلسطین شد، بر اساس اخبار منتشره به زودی نیز راهی قاهره، پایتخت مصر خواهد شد 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات