صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۶۶۹۴۵

مسابقه زوال عقل در انتخابات آمریکا را کار کن

حملات مکرر جمهوری‌خواهان به بایدن و تمسخر وی این انگاره را در میان افکار عمومی ایالات متحده جا انداخته بود که دونالد ترامپ هیچ مشکلی از لحاظ جسمی و روانی ندارد و می‌تواند وظایف سنگین ریاست‌جمهوری آمریکا را در کاخ سفید به راحتی مدیریت کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ شهاب خادم

تا زمانی که جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا حاضر بود، مساله زوال عقل و ادراکی، همچنین گاف‌ها و سوتی‌های مکرر وی بر تحولات سیاسی - انتخاباتی آمریکا سایه انداخته بود.

حملات مکرر جمهوری‌خواهان به بایدن و تمسخر وی این انگاره را در میان افکار عمومی ایالات متحده جا انداخته بود که دونالد ترامپ هیچ مشکلی از لحاظ جسمی و روانی ندارد و می‌تواند وظایف سنگین ریاست‌جمهوری آمریکا را در کاخ سفید به راحتی مدیریت کند. اما کناره‌گیری - بهتر است بگوییم برکناری‌- بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و حضور کاملا هریس به جای او، واقعیات دیگری را درباره انتخابات جاری در آمریکا برجسته کرده است.

۱- نکته‌ای که جمهوری‌خواهان هنگام تمسخر زوال عقل بایدن فراموش کرده بودند این بود که ترامپ در قیاس با بایدن ۴ سال جوان‌تر و از لحاظ ادراک بهتر به نظر می‌رسید، اما واقعیت این بود که هر ۲ نامزد انتخابات آمریکا از نظر سنی پیر و از نظر عقلی و روانی با مشکلات زیادی مواجه بودند که در این بین به دلیل حضور بایدن در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور، طبیعی بود بیشتر تمرکز رسانه‌ها و افکار عمومی این کشور متوجه او باشد.  

۲- کناره‌گیری یکباره بایدن از انتخابات، به راحتی ترامپ را به پیرترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در طول تاریخ این کشور تبدیل کرد و جایگاه وی را در این انتخابات تغییر داد. از آن زمان رسانه‌های آمریکایی شروع به طرح این پرسش کردند: آیا ترامپ که در صورت پیروزی در انتخابات تا ۴ سال آینده ۸۳ ساله خواهد شد می‌تواند از عهده وظایف ریاست‌جمهوری برآید؟   
 او که اغلب در سخنرانی‌های انتخاباتی، بایدن و هوش و سلامت روان وی را دستمایه مضحکه و استهزا قرار می‌داد، در جریان یک سخنرانی در دیترویت، در حالی که داشت بایدن را مسخره می‌کرد خودش دچار فراموشی و حواس‌پرتی شد و نام پزشک معتمد کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری خودش را فراموش کرد و ثابت کرد خودش هم دست کمی از بایدن ندارد.

۳- اما اظهارات دستیار سابق ترامپ که به تازگی مطرح شده است مهر تاییدی است بر این مساله که دونالد ترامپ به طور جدی دچار مشکلات عقلی است و هوش و حواس او برخلاف چیزی که به نظر می‌آید چندان سر جایش نیست.   
«اوماروسا مانیگو نیومن» اخیرا با تشکیک درباره سلامت روان ترامپ گفته: زوال عقل نامزد جمهوری‌خواهان روز به روز در حال آشکارتر شدن است.   ترامپ که عاشق دیده شدن و مصاحبه با رسانه‌هاست طی ماه‌های اخیر کمتر مصاحبه کرده و به نظر می‌رسد در حال فرار از رسانه‌هاست. یک علت آن احتمالا ترس و نگرانی کمپین انتخاباتی او از گاف‌ها و سوتی‌های جدید، آن هم کمتر از یک ماه مانده به انتخابات است. اوماروسا می‌گوید: ترامپ حتی برای ارائه پیام خودش هم با چالش مواجه است و نمی‌تواند موضعش درباره مسائل اساسی مثل اقتصاد، جرایم و مهاجرت را که برای رای‌دهندگان آمریکایی مهم است بخوبی بیان کند و جزئیات را فراموش می‌کند.   
 امتناع ترامپ از انتشار گزارش‌های پزشکی و تاییدیه‌های سلامت به‌رغم درخواست‌ها و اصرار‌های مکرر رقیب دموکرات، همچنین لغو مناظره دوم با هریس نیز بر این ابهام‌ها افزوده است.  
ناظران سیاسی آمریکا این موارد را نشانه‌هایی از ترس ترامپ از افشای واقعیات بیشتر درباره سلامت فیزیکی و روانی خود می‌دانند.  

۴- در دوران ۴ ساله حضور او در کاخ سفید نیز بسیاری ترامپ را دارای اختلالات شخصیتی می‌دانستند و شماری از روانشناسان هشدار داده بودند دونالد ترامپ، همه نشانه‌های کلاسیک بیماری روانی خودشیفتگی بدخیم را داراست. جان گارتنر، یک روانشناس بالینی هم گفته بود ترامپ «به‌طرز خطرناکی بیماری روانی دارد و از نظر رفتاری نمی‌تواند رئیس‌جمهور باشد».  
روابط خراب ترامپ با ملانیا همسرش و همچنین درگیری‌های متعدد او با اعضای کابینه که منجر به اخراج و کناره‌گیری بسیاری از وزرا، دستیاران و معاونان او در دوره ریاست‌جمهوری شد، همه و همه نشانه‌هایی از اختلالات روانی گسترده وی است.  

۵- به نظر می‌رسد سیاستمداران آمریکایی همگی شبیه هم هستند و هر کدام از درجه‌ای از اختلالات روانی و زوال عقل رنج می‌برند. همین کاملا هریس هم که تازه از حاشیه وارد متن شده تاکنون از سوی برخی از جمله خود ترامپ به مشکلات عدیده روحی - روانی متهم شده است. ترامپ همین هفته پیش خیلی جدی تاکید کرد هریس با مشکلات ذهنی به دنیا آمده و او را معلول ذهنی خوانده بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات