علیرضا رئیسی گفت: اگر نپذیریم که نظام سلامت بیمار است خطا کرده ایم.
وی افزود: در حال حاضر مردم رضایتمندی بالایی از نظام سلامت ندارند، چون هزینههای زیادی از جیب پرداخت میکنند. به عنوان نمونه پارسال بیش از ۶۹ درصد از هزینههای خدمات آزمایشگاهی، ۶۶ درصد در حوزه دارو، ۳۵ درصد در حوزه بستری را از جیب پرداخته اند و به طور کلی پرداختی از جیب مردم، بالای ۵۰ درصد است و مردم رضایت چندانی ندارند و بیشتر این پرداختیها هم در خرید خدمات درمانی است.
معاون وزیر بهداشت به نارضایتی در بین ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت اشاره و عنوان کرد: با وجود هزینه کرد منابع زیاد و البته هدر رفت بخشی از منابع اما ارائه دهندگان خدمات از بهورزان، مراقبان سلامت، پرستاران، پزشکان، پارکلینیک، آزمایشگاه، رادیولوژی و همه گروههای حوزه سلامت، رضایتمندی بالایی ندارند و از سوی دیگر مردم و سیاستگذاران هم ناراضی هستند.
رئیسی تاکید کرد: بیشترین هدررفت منابع حوزه سلامت در حوزههای دارو و خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری است چراکه محدودیتی در تجویز یک نسخه شامل دارو، آزمایش و خدمات تصویربرداری وجود ندارد و تقاضاهای القایی حتی از سوی بیماران نیز وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: کمترین سهم در هدررفت منابع و افزایش پرداختی از جیب مردم مربوط به پزشکان است. پارسال حدود ۴۷۲ همت در حوزه سلامت به طور کلی هزینه شده که سهم کادر سلامت، کمتر از ۸ درصد بوده و تا صحبت از تعرفه خدمات درمانی میشود، همه تصور میکنند که این افزایش تعرفه، به معنی دستمزد و حقوق جامعه پزشکی است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت وجود تنظیم گری در حوزه سلامت، گفت: یکی از مدلهای تنظیم گری در دنیا که جواب هم داده، پزشکی خانواده است. زمانی که از پزشکی خانواده صحبت میکنیم منظور ما تأمین سلامت، تقویت پیشگیری، ارتقای سطح سواد سلامت مردم است.