صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۶۲۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی: گزارشی که نماینده روسیه در شورای امنیت مطرح کرد در کنار سایر گزارشات نشان داد آمریکا طی سالیان گذشته مراکز تولید سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی را در اوکراین ایجاد کرده به طوری که نزدیک سیصد مرکز تولید سلاح‌های میکروبی و بیولوژیک در کشور‌های دیگر مستقر کرده است. 
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با روح‌اله مدبر

به گزارش بصیرت، حمله میکروبی و شیمیایی اوکراین به روسیه نشان می‌دهد آمریکا خواستار بزرگ شدن دامنه جنگ است؛ موضوعی نگران کننده که قطعا جامعه جهانی را در بیم و هراس جدیدی فرو می‌برد. حمله میکروبی و شیمیایی اوکراین به مناطق مرزی روسیه تایید کننده این موضوع است. کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه و سیاست خارجی در این باره با ما سخن گفته است.

روح‌اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص حمله شیمیایی و میکروبی اوکراین به مناطق مرزی روسیه گفت: نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اسنادی مبنی بر استفاده اوکراین از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی در حمله به کورسک و بخش‌هایی از بریانسک منتشر کرد. در این گزارش بدین موضوع اشاره شد که بخشی از ترکیب سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در روسیه از سوی اوکراین از آلمان وارد اوکراین شده، ضمن اینکه اوکراین اقداماتی برای انجام ادامه سایر عملیات‌های شیمیایی علیه روسیه در نظر دارد.

وی در این باره افزود: فرماندار کورسک طی روز‌های گذشته در جلساتی که با آقای پوتین داشت تصریح نمود اوکراین از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. همزمان وزارت دفاع روسیه نیز بیانیه و اسناد متعددی در این باره منتشر کرده است و به این موضوع اشاره دارد که در کنار سایر جنایت‌های اشاره شده، بیش از چهار هزار مزدور خارجی از کشور‌های مختلف دنیا در کنار اوکراین با روسیه می‌جنگند نیز شناسایی شده‌اند.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه معتقد است: این موارد و اینکه اوکراین در کورسک حتی از سلاح‌های شیمیایی نیز استفاده می‌کند در شرایطی که تمام رسانه‌های غربی خصوصا فارن افرز، یورونیوز و وال استریت ژورنال طی هفته گذشته مقالات و گزارشات تحلیلی متعددی منتشر کردند مبنی بر اینکه حمله اوکراین به خاک روسیه در کورسک خطای بزرگ استراتژیک بود و با توجه به سخنان اخیر آقای پوتین مبنی بر اینکه اوکراین دستان ناتوست و تجاوز به کورسک توسط ناتو صورت گرفته چرا که اوکراین مجری ناتوست، این موارد بیانگر آن است که طرف ناتو و آمریکا بسیار تحت فشار است.

وی در این باره افزود: آمریکا و اروپا بسیار تحت فشار هستند چرا که می‌بینند عملیات‌های اوکراین علیه روسیه با شکست مواجه شده و به اهداف خود دست نیافته اند.

وی در این باره افزود: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند روس‌ها از محور دونباس به سمت محور کورسک حرکت می‌کنند لذا اوکراین با استفاده از سلاح‌های شیمیایی درصدد است ضمن هراس‌سازی درمیدان کورسک فضا را به سمت تنش جدید هدایت کند البته سلاح‌های شیمیایی به صورت محدود استفاده می‌شوند، اما در کل این موضوع زمینه ساز افزایش تنش می‌شود.

وی در ادامه بحث یادآور شد: گزارشی که امروز نماینده روسیه در شورای امنیت مطرح کرد در کنار سایر گزارشات نشان داد آمریکا طی سالیان گذشته مراکز تولید سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی را در اوکراین ایجاد کرده به طوری که نزدیک سیصد مرکز تولید سلاح‌های میکروبی و بیولوژیک در کشور‌های دیگر مستقر کرده است.

وی در این باره افزود: در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و در اوکراین تیز تعداد هفتاد آزمایشگاه قرار دارد، لذا مشخصا در عین درگیری، خروج مواد شیمیایی و در اختیار قرار گرفتن ارتش اوکراین کاملا طبیعی است.

روح اله مدبر افزود: به این دلیل است که درگزارش ارائه شده از سوی نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل چنین گزارشی مطرح شده است. با توجه به شرایط فعلی مشخصا مساله بحران اوکراین به نظر می‌رسد اوکراین در حال رقم زدن مسائل غیر قابل کنترلی در صحنه جنگ با روسیه است.

وی در این باره تصریح نمود: به هر حال مشخص است این عملکرد اوکراین را می‌توان آخرین برگ برنده ناتو آن هم با تجاوز به خاک روسیه عنوان کرد. این تجاوز نشان داد آمریکا تاکنون نتوانسته دستاورد قابل قبولی علیه روسیه از این جنگ کسب کند، بنابراین در تلاش است تا هر گونه که شده فضا را به سمت نقطه التهاب بیشتری حرکت دهد تا درگیری را وارد فاز دیگری کند.