صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۹۶

قهرمان منقضی!

با وجود اینکه کشورهای غربی و به خصوص آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، به صورت جدی وارد میدان مقابله و مبارزه با روسیه شده و خواستار عقب‌نشینی نیروهای روسی از این کشور شدند[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
با وجود اینکه کشورهای غربی و به خصوص آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، به صورت جدی وارد میدان مقابله و مبارزه با روسیه شده و خواستار عقب‌نشینی نیروهای روسی از این کشور شدند، به نظر می‌رسد طولانی شدن جنگ و افزایش هزینه‌های نظامی غربی علیه مسکو سبب شده است آنها نیز از ادامه جنگ ابراز نگرانی کنند.
هنوز مدت زیادی از پیشنهادهای کیسینجر به زلنسکی برای اعطای زمین به روسیه و نجات جان شهروندان اوکراینی نگذشته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیشنهاد کرد شاید بهتر باشد زلنسکی بیش از این مقاومت نکند و با اعطای زمین به روسیه، پشت میز مذاکره برود و به این جنگ ویرانگر اروپایی پایان دهد.
با وجود گذشت بیش از چهار ماه از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و کمک‌های میلیارد دلاری کشورهای اروپایی و آمریکا به کی یف برای مقابله با روسیه، در اجلاس هفته گذشته گروه جی 7 و ناتو کمترین میزان توجه به مسئله اوکراین دیده شد. سران گروه جی 7 و ناتو، در نهایت به برخی از صحبت‌ها در خصوص ادامه کمک‌های مالی به اوکراین بسنده کردند و توجه خود را به سمت مسائل آمریکا با شرق آسیا و چین متمرکز کردند. جنگ اوکراین تا زمانی که روسیه به مناطق مرکزی و پایتخت این کشور حمله می‌کرد، مورد توجه غرب بود و حالا آمریکایی‌ها ظاهراً به این نتیجه رسیده‌اند که تشخیص کیسینجر درست است و شاید باید جنگ اوکراین با جدایی بخش دونباس و الحاق آن به روسیه پایان یابد. این نظریه نشئت گرفته از بحران‌های اقتصادی شدیدی است که غرب و کل دنیا با آن درگیر هستند. از زمان آغاز جنگ اوکراین، قیمت حامل‌های انرژی در تمام کشورهای غربی به شدت افزایش یافته، بحران‌های اقتصادی و کمبود مواد غذایی در بسیاری از کشورهای جهان به خوبی مشاهده می‌شود و چشم‌انداز روشنی نیز در خصوص ادامه این بحران وجود ندارد. به نظر می‌رسد غرب و به خصوص آمریکا و دولت بایدن به این نتیجه رسیده‌اند که برای مسائل سیاسی داخلی کشورشان هم شده، باید به هر نحو ممکن به جنگ روسیه در اوکراین پایان دهند.
نشانه‌های این مسئله را می‌توان در نوع پیشنهادهای دولت بایدن به زنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مشاهده کرد. بایدن که تا چند هفته پیش از اوکراین می‌خواست همچنان به مقاومت خود در مقابل حملات نظامی روسیه ادامه دهد و رسانه‌های غربی از زلنسکی یک ابر قهرمان ساخته بودند، حالا بیان می‌کند که اوکراین در بسیاری از مواقع به هشدارهای آمریکا توجهی نشان نداده است. بایدن در عین حال می‌خواهد کار با گفت‌وگو به پایان برسد؛ زیرا می‌داند تمام سفرهای او  به منطقه و درخواست‌های عاجزانه از خاندان سعودی برای کاهش دادن قیمت نفت نیز نمی‌تواند بحران اقتصادی در آمریکا را به این زودی‌ها پایان دهد.
 این در حالی است که آمریکا تا چند ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره است و دموکرات‌ها در آن به شدت در ضعف قرار دارند و با وجود برگزاری جلسات استماع کنگره در خصوص حوادث 6 ژانویه و نقش ترامپ در تهییج هوادارانش برای حمله به کنگره، هیچ تغییر چشمگیری در نظر مردم و حامیان ترامپ نسبت به او مشاهده نشده است و ترامپیسم در حال فتح سنگر به سنگر تمام نقاط آمریکاست.
بایدن حالا دیگر به پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه نیازی ندارد که دستاوردی در عرصه سیاست خارجی برای خود ایجاد کند. او فقط می‌خواهد این جنگ پایان یابد تا بتواند دموکرات‌ها را از شکست مفتضحانه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره نجات دهد. بر همین اساس، سیاست رسمی دولت بایدن به سمت تعدیل مواضع خود در برابر روسیه می‌رود و از اوکراین می‌خواهد ژست قهرمانانه و مقاوم خود را کنار بگذارد و به حقایق تن دهد؛ حقایقی که می‌گوید بهتر است دونباس از اوکراین جدا شود، اما کل دنیا درگیر در بحران اقتصادی وحشتناک و قحطی و گرسنگی نشود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات